PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik heb zelf 2x 400GB schijven van Samsung. Mijn projectenpartitie is de eerste partitie van de tweede schijf, die ik geformatteerd heb op zo'n 60 GB.

De benodigde schijfruimte hangt ook sterk af van de bitrate en samplerate van je WAV's. Als je alles op 192 kHz en 24 bit opneemt dan gaat het hard!
 
Ik zat ook aan 6 gig geheugen te denken, maar ik werk vooralsnog met Win XP 32 bit. Deze kan tot 3 gig aan volgens mij dus meer toevoegen heeft geen zin. 64 bit hoor ik nog teveel problemen over.

Het hangt ervan af wat je er mee wilt doen, maar als je cubase met veel vsti's zoals omniphere of zware sample libraries gebruikt , dan is 3 gig veel te weinig.

ik heb sinds vorige maand ook een i7 systeem, ik ben voor 8 gig gegaan met windows 7 64 bits. Ik hoor ook veel mensen zeggen dat ze problemen hebben met 64 bits, maar ik kan dat echt niet bevestigen.

Ik heb hier alles draaien op 64 bits nu en het is echt megastabiel. Nu moet ik wel zeggen dat ik alle vst's legaal heb en dat ik van alle vst's die ik gebruik de 64 bits versie heb draaien. Dus als je voornamelijk de standaard vst's gebruikt die goed ondersteunt worden (zoals spectrasonics en native instruments) , dan zou ik zonder twijfel voor 64 bits gaan.

ook zou ik voor een i7-860 gaan ipv i7-920. De 860 is sneller (2,80 ghz), gebruikt minder stroom (dus minder warm) , kan sneller overklokt worden (turbo mode). De 920 is eigenlijk alleen nog interessant als je tripple channel memory wilt gaan gebruiken ipv dual channel. De prijs is ongeveer gelijk van beide cpu's.

nog een tipje: als je cubase op 64 bits gebruikt moet je speedstep even uitzetten in de bios van je asus board.
 
@quifster: Bedankt voor de info! Nuttige informatie.
Het lijkt een beetje alsof we in zo'n overgang zitten. 64 bit of niet?
Het zal uiteindelijk die kant toch wel opgaan en daarom heb ik alvast op safe gespeelt met een i7. Feit blijft wel dat ik over het algemeen nog met 32 bit vst's werk. ( is kontakt 2 32 bit?) En heb niet veel zin en geld om alles te updaten.
Je tip over de 860 i.p.v. de 920 zal ik meenemen. Maar is sneller geheugen ook niet goed merkbaar onder cubase?
 
Feit blijft wel dat ik over het algemeen nog met 32 bit vst's werk. ( is kontakt 2 32 bit?) En heb niet veel zin en geld om alles te updaten.
Je tip over de 860 i.p.v. de 920 zal ik meenemen. Maar is sneller geheugen ook niet goed merkbaar onder cubase?
snel geheugen is voor de hele performance van je computer merkbaar, maar cubase profiteert het meest van een snelle cpu voor zover ik weet en zie in de performance monitoring op mijn computer.

Je kunt overigens gewoon windows 7 64 bits installeren, als je een 32 bits programma daaronder installeert dan komt die gewoon in de program files X86 folder en zal automatisch in 32 bits gaan draaien. Wat wel even onderzoek vergt is de drivers voor je audiokaart of dat dan goed gaat. Ik gebruik zelf Motu en die heeft gewoon 64 bits windows 7 drivers. Maar voor elke kaart is dat natuurlijk anders.

Kontakt 2 is inderdaad 32 bits.

wat betreft het uitzetten van speedstep in de bios, mocht je dit niet willen dan kun je de asio spikes en asio overload oplossen door de affinity naar processor 1-4 toe te wijzen van het cubase proces. Ik prefereer echter de setting via de bios.
 
Je kunt als je voor al je hardware 64-bit drivers hebt, sowieso naar Windows 7 64-bit.
Met Cubase kun je als je problemen hebt met VSTBridge oid gewoon Cubase in 32-bit installeren. Voor zover ik lees van anderen kun je dan per VST wel 3GB RAM aanspreken, maar niet meer dan dat. Heb je meerdere VST's, heb je dus zeker wat aan meer dan 3GB.

Zelf werk ik nu op Windows 7 Home 64-bit op een i7 920 met Cubase 5.1.1 op 32-bit.
Ik heb onder Cubase 64-bit (ook naast de 32-bit versie geïnstalleerd) problemen met de herkenning van 1 controller (Frontier Tranzport), met de Behringer BCF2000 controller (nog geen 64-bit drivers, ik krijg hem nog niet goed aan de gang in Mackie mode) en met 32-bit plugins zoals SuperwaveP8 maar ook Miroslav Philharmonik.

Onder Cubase 32-bit ondervind ik dus bijna geen problemen, alleen met de BCF. En Behringer heeft mij geschreven dat ze daar mee bezig zijn.....ben benieuwd.
 
Met Cubase kun je als je problemen hebt met VSTBridge oid gewoon Cubase in 32-bit installeren. Voor zover ik lees van anderen kun je dan per VST wel 3GB RAM aanspreken, maar niet meer dan dat. Heb je meerdere VST's, heb je dus zeker wat aan meer dan 3GB.

volgens mij is dit niet zo (weet het niet helemaal zeker trouwens). Ik meen gelezen te hebben dat de vst bridge maximaal 3 gb kan aanspreken voor alle synths die tegelijk door de vst bridge heen gaan. Dat is dus niet echt fijn.

Een oplossing is om JBridge te gebruiken, dan kan elke 32 bits vst wel die 3 gig gebruiken.

beter is natuurlijk om gewoon toch voor die 64 bits te gaan. Net even een test gedaan met omnisphere 64 bits. 16 keer omnisphere als aparte vsti ingeladen, in elke vsti instantie een multi preset met 4 sounds ingeladen (dus totaal 64 omnisphere channels). Daarna alle speakertjes geactiveerd van alle omnisphere channels en toen akkoorden gespeeld om de asio (cpu belasting) te checken. Ik zat op 14 procent asio met 2,8 gigabyte memory in gebruik.

Dat lukt volgens mij echt niet op een 32 bits systeem.
 
beter is natuurlijk om gewoon toch voor die 64 bits te gaan. Net even een test gedaan met omnisphere 64 bits. 16 keer omnisphere als aparte vsti ingeladen, in elke vsti instantie een multi preset met 4 sounds ingeladen (dus totaal 64 omnisphere channels). Daarna alle speakertjes geactiveerd van alle omnisphere channels en toen akkoorden gespeeld om de asio (cpu belasting) te checken. Ik zat op 14 procent asio met 2,8 gigabyte memory in gebruik.

Dat lukt volgens mij echt niet op een 32 bits systeem.


Dit is impressive! Mag ik vragen met welke audio interface je dit hebt gehaald en op hoevel Hz en hoeveel buffer die asio driver draaide?
 
Dit is impressive! Mag ik vragen met welke audio interface je dit hebt gehaald en op hoevel Hz en hoeveel buffer die asio driver draaide?

ja ik was ook wel verbaasd inderdaad. Mijn oude dual core systeem ging al onderuit bij 2 keer omniphere, dus dit is wel een verbetering.

audio interface die ik gebruik is motu 828 mk3 met de windows 7 64 bits drivers. Instellingen heb ik op dit moment staan op 44.1 khz en buffer van 512.
 
quifster, welk moederbord gebruik je in combinatie met welk geheugen? Ik zit toch te denken aan de 860 na wat forums gelezen te hebben.
 
quifster, welk moederbord gebruik je in combinatie met welk geheugen? Ik zit toch te denken aan de 860 na wat forums gelezen te hebben.

ik heb gekozen voor:
asus p7p55d deluxe
kingston ddr3 1333 cl9 2k

het MSI moederbord is iets sneller, maar ik vond het aantal usb aansluitingen in combinatie met de usb root hubs belangrijker, vandaar dat ik het asus board gekozen heb.

de Motu draait via de VIA firewire onboard van het moederbord, ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar mogelijk moet ik er een firewire texas instrument kaart inzetten. Maar tot nu toe werkt het foutloos.
 
Ik wil gaan voor deze:
http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=487821
ik zie niet veel verschil met de deluxe, kan dat kloppen?

belangrijkste verschil is het pcie slot wat extra is

ASUS P7P55D Deluxe:
--------------------------------------------------------------------------------
2x Drive Xpert SATA connectors in addition to 7x SATA 3Gb/s connectors.
2x PCIe 2.0 x16 (single at x16 / dual at x8/x8 ) and 1x PCI Express 2.0 x16 slots at x4.
VIA VT2020 Audio Chipset with 10 Channels
24 Hybrid Phase Design
Quad-GPU SLI & Quad-GPU CrossFireX Support
TurboV Remote
--------------------------------------------------------------------------------

ASUS P7P55D:
--------------------------------------------------------------------------------
7 SATA 3Gb/s connectors
1 x eSATA 3Gb/s
1 x PCIe 2.0 x16 (single at x16)
1 x PCI Express 2.0 x16 slots at x4 mode
VIA VT1828S Audio Chipset with 8 Channels
ASUS 12+2 Phase Power Design
Quad-GPU CrossFireX Support
--------------------------------------------------------------------------------

ik vind het zelf wel jammer dat je een pcie slot mist, maar je zou kunnen gaan voor de ASUS P7P55D Pro, die heeft dezelfde PCIe configuratie als de P7P55D Deluxe die zou je eventueel nog kunnen overwegen
 
Ik vind het nog wel handig om te melden dat deze asus boards, die Quifster noemt, ook nog PCI hebben. Veel mensen hier zullen vast nog een PCI soundcard hebben ipv usb of fw.
 
volgens mij is dit niet zo (weet het niet helemaal zeker trouwens). Ik meen gelezen te hebben dat de vst bridge maximaal 3 gb kan aanspreken voor alle synths die tegelijk door de vst bridge heen gaan. Dat is dus niet echt fijn.

Wordt VSTbridge dan ook gebruikt als ik Cubase 32-bit draai met 32-bit plugins onder Windows 64-bit?

P.S. Wat ik weet zijn ook maar verhalen van anderen, dus pin me er niet op vast.

Onder Cubase 64-bit crashten zowel SuperwaveP8 alsook Miroslav Philharmonik bij mij (weer de fameuze blauwe schermen van vroeger! HELP!), en daar zit ik niet op te wachten. Eerder op een 64-bit versie van Miroslav. Zonder Superwave kan ik nog wel leven...........

En heb jij niet ook een BCF2000 quifster?
Heb jij die aan de praat, en hoe dan?
 
Wordt VSTbridge dan ook gebruikt als ik Cubase 32-bit draai met 32-bit plugins onder Windows 64-bit?

En heb jij niet ook een BCF2000 quifster?
Heb jij die aan de praat, en hoe dan?

nee inderdaad, onder 32 bits draait vst bridge niet voor zover ik weet.

ik had vroeger een bcf2000, nu niet meer, ik heb nog wel een bcr2000 en nog wat andere controllers maar die zijn allemaal niet meer aangesloten sinds ik een virus ti gebruik. Ik doe eigenlijk alles met de virus ti als controller, in remote mode van de TI.
 
Toch even wat advies weer vragen hier.
Ik wil uiteraard ook een audiointerface erbij hebben. Ik heb al een hele tijd aan 2 ingangen genoeg. (Ik heb alleen een draaitafel eraan hangen.)

Eis is dat deze rond de 200 euro moet liggen en dat er (als we dan toch bezig zijn) 64 bit/ windows 7 drivers moet hebben en 24 bit moet kunnen opnemen.
Ik had in eerste instantie een m-audio delta 1010lt op het oog maar ik neig nu meer naar de echo audiofire 2.
Zijn er nog andere interessante opties?

<edit> Of een audiophile 2496 bundel met cubase 5 essential zie ik ook wel zitten..aargh wat een overdaad aan opties.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, klopt
En die ga ik binnenkort ook wel kopen, maar ik ga nu het huis niet uit met die sneeuw.

o o o o h tis wat he
citaat
Na een lange periode met een brakke computer(Pentium 4HT 2,8 1gb ram), heb ik donderdagavond mijn nieuwe computer opgehaald:

Qmotion E6300:
Pentium DualCore 2,80ghz
4,00gb Ram(1066mhz)
512mb Video(Helaas wel shared)
2x 250gig hardeschijven
9x usb 2,0
dvd brander(22x,lightscribe)
Hdmi
Dvi
Windows Vista Home Premium(ga ik upgraden naar 7)

Ik heb niet heel veel geld voor een audio interface(Maak met mijn standard onboard geluidskaart ook leuke opnames met 48000khz, maar wil toch wel iets beters)..


-KOMTER GEEN GELUID UIT -MOETIE TULPIE KOPUH!!!
OKZEGIK,............;
En die ga ik binnenkort ook wel kopen, maar ik ga nu het huis niet uit met die sneeuw:?


dusje gaat van een redelijke pc ...naar een betere ??? ok !!!
dan gaje stuk - op een tulpie ???:stupid
 
Ik zit nog even over het moederbord na te denken..
Ik zie net dat de GIGABYTE P55A-UD4 Sata 600 en usb 3.0 én firewire met Texas instruments chipset heeft. Ben alleen niet bekend met het merk. Is dit wat?
 
Back
Top