PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

http://nl.wikipedia.org/wiki/Peripheral_Component_Interconnect

Laat je niet misleiden door die extra inkeping, voor deze toepassing hebben ze misschien minder power- of datalanes nodig gehad.
 
+1!

Als je het echt zeker wilt weten... Je zou zelf op het moederbord van de pc kunnen kijken (in kleine letters zijn vaak de diverse onderdelen op het mobo benoemd zoals DDR slot1, AGP, PCIe16 enzovoort.

Een andere makkelijke stelregel (bij mini/midi tower PC's) is dat helemaal onderaan de pc/moederbord (verticaal) de PCI-sloten zitten.

Mocht je de specificaties weten van je moederbord (type nummer en merk) dan zou dat voor ons ook handig zijn.

^^
De eerste keer dat ik een kaart in de desktop wou proppen heb ik eerst een hele tijd research gedaan; afbeeldingen van het net van PCI/PCI-e/AGP printen, vergelijken met de gleufjes op mijn bord, vergelijken van specs van die verschillende kaarten etc...
Uiteindelijk was ik wat blij dat het een PCIe16 bleek te zijn:eureka:.
(was voor een videokaart - 3 jaar geleden, nu dus terug oud..)
 
oke dus het moet gewoon passen thnx :)

btw EMU 1212 of Audiophile 9424? (ofzoiets) welke is het beste?
 
Naja, ben een (gedeeltelijk) nieuwe PC aan het samenstellen. Vorige setup dateert alweer van bijna 3 jaar geleden, en vertoont kuren (in dit geval ligt 't voor de 2e keer op rij aan het Asus mobo... die komen er dus niet meer in).
Zal met alle waarschijnlijkheid een Intel i7 920 setup worden, op een Gigabyte EX58-UD5 mobo, met daarop een Corsair XMS3 1333 geheugen kitje. Behuizing (Antec) en drives (WD Raptors) neem ik mee uit m'n huidige systeem, PSU (Corsair TX) en videokaart (ATI 4350 passive) heb ik nog liggen.

Wel leuk weer, kom je tijdens het uitzoeken weer een dergelijk cubase verhaal tegen, over de huidige staat van multiprocessing in Cubase:
http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=109055
Als je het verhaal doorleest, word ik daar niet bepaald gerust op. Heb je zometeen even 8 (al dan niet virtuele) cores in Windows, is het natuurlijk wel zo fijn dat dit gewoon goed werkt. In het verleden heb ik hier ook al wat issues mee gehad, maar het is allemaal erg lastig te reproduceren en aanwijsbaar te maken. Goed te weten dat het nu in ieder geval bij meer gebruikers naar voren komt, en ook dat het in bijv. Reaper niet optreedt...
 
oke dus het moet gewoon passen thnx :)

btw EMU 1212 of Audiophile 9424? (ofzoiets) welke is het beste?
iemand? gaat me vooral om de latency dat vind ik het belangrijkste die moet zo laaag mogelijk zijn :)
 
Nieuwe setup met EMU 1820

Nieuwe setup met EMU 1820

Tot op heden bevalt de EMU 1820 mij uitstekend!
Wel is mijn PC aan vervanging toe. (is nu AMD 3500)
Ik gebruik naast de 1820 de Tascam controller US2400. Dus ook Windows XP. Sonar 7 (8 komt er aan), Dimension Pro en Kontak3 met erg veel samples. Gebruik intensief plugins, en erg veel tracks.

Graag jullie op en aanmerkingen over onderstaande config's:

Config 1
Processor i7-920
Moederbord P6T (....)
Geheugen DDR3-1333 OCZ CL7 7-7-20 (4Gb)
Grafischekaart Asus EAH3650 Silent/HTD

Config 2
Processor Quad 9650
Moederbord P5Q3 de Luxe Wifi
Geheugen DDR3-1600 OCZ CL7 6-6-22 (4Gb)
Grafischekaart Asus EAH3650 Silent/HTD

Voor beide configs de EMU1820, Windows XP en 3 Samsungs F1's (een voor de programmatuur, een voor de samples en een voor mijn muziek projecten. Als kast denk over 19" rack ivm live dingetjes.
 
Graag jullie op en aanmerkingen over onderstaande config's:

Config 1
Processor i7-920
Moederbord P6T (....)
Geheugen DDR3-1333 OCZ CL7 7-7-20 (4Gb)
Grafischekaart Asus EAH3650 Silent/HTD

Config 2
Processor Quad 9650
Moederbord P5Q3 de Luxe Wifi
Geheugen DDR3-1600 OCZ CL7 6-6-22 (4Gb)
Grafischekaart Asus EAH3650 Silent/HTD

Voor beide configs de EMU1820, Windows XP en 3 Samsungs F1's (een voor de programmatuur, een voor de samples en een voor mijn muziek projecten. Als kast denk over 19" rack ivm live dingetjes.

Beide goede configs. Ik neem aan dat je weet dat XP niet meer dan 3 GB werkgeheugen herkent?

Persoonlijk zou ik voor de Q9650 gaan. Die i7 worden pas interessant op de iets langere termijn.
 
Persoonlijk zou ik voor de Q9650 gaan. Die i7 worden pas interessant op de iets langere termijn.

Waarom vind je dat?
Een enorm kostenverschil is er niet IMHO. Het prijsverschil tussen een quadcore Core 2 en een i7 920 is redelijk verwaarloosbaar, en als je toch al voor DDR3 gaat maakt dat ook niet uit. Hoogstens is het mobo wat duurder.

Als je de reports van de wat bekendere DAW-builders een beetje volgt dan zie je dat de i7 inmiddels redelijk geaccepteerd lijkt te worden.
De enorme performance boost van de i7 (m.n. geheugen toegang gebaseerd) is daar een reden voor, de ergste beginproblemen lijken er ook wel een beetje uit te zijn (meestal BIOS gerelateerd).

Overigens ben ik meer van de Gigabyte EX58 serie dan van de Asus, maar dat kan persoonlijke smaak zijn. De Gigabyte heeft wel een TI firewire controller onboard, de Asus niet. Toch leuk meegenomen.
Jammer genoeg zijn de Gigabytes minder goed leverbaar.

Heb je eigenlijk een specifieke reden om voor de 3650 silent en niet de 4350 silent te gaan?
De 4350 is nog iets minimalistischer ((HD) video's kijken, 2D en basic 3D acceleratie en dat was het, wel meteen DVI trouwens) maar verstookt maar max. 20 watt. Gamen doe je toch op een PS3... ;)

Nog wat dat me opvalt: het geheugenkit voor de i7 config. 4 GB lijkt erop te wijzen dat je niet een triple channel geheugensetje gebruikt, terwijl je dat optimalerwijze wel gewoon wilt. Is dat een typo of wellicht nog even een keertje goed naar kijken? :)
 
Laatst gewijzigd:
Nieuwe config

Nieuwe config


Ik zag dat de Gigabyte GigaByte EX58-UD3R redelijk goed leverbaar is bij mijn leverancier. Op P6T zit toch ook een Firewire of is dat geen TI? Zijn er nog andere "voordelen" voor een Gigabyte bord of is de P6T om andere redenen "beter" (TI firewire op zich lijkt me al interessant)
De 3650 heeft 2x DVI en ik gebruik 2 LCD screens (en dan nog heb ik een leesbril nodig....)
Inderdaad dom van mij moet inderdaad een 3Gb triple setje zijn, thanks!

Overigens ben ik meer van de Gigabyte EX58 serie dan van de Asus, maar dat kan persoonlijke smaak zijn. De Gigabyte heeft wel een TI firewire controller onboard, de Asus niet. Toch leuk meegenomen.
Jammer genoeg zijn de Gigabytes minder goed leverbaar.

Heb je eigenlijk een specifieke reden om voor de 3650 silent en niet de 4350 silent te gaan?
De 4350 is nog iets minimalistischer ((HD) video's kijken, 2D en basic 3D acceleratie en dat was het, wel meteen DVI trouwens) maar verstookt maar max. 20 watt. Gamen doe je toch op een PS3... ;)


Nog wat dat me opvalt: het geheugenkit voor de i7 config. 4 GB lijkt erop te wijzen dat je niet een triple channel geheugensetje gebruikt, terwijl je dat optimalerwijze wel gewoon wilt. Is dat een typo of wellicht nog even een keertje goed naar kijken?


:)
 
Tja, ik vind het moeilijk om te beoordelen. Je gaat toch niet thuis die 2 planken naast elkaar leggen, aan de andere kant zijn de 'professionele' reviews tegenwoordig altijd juichend, welk product je ook pakt (de technische problemen die op lange termijn naar voren komen merken ze toch niet, het directe verschil in advertentie inkomsten natuurlijk wel...) en op de diverse forums is het ook fanboyisme troef. Kortom, wie te geloven... :D
De Anandtech review geeft wel een aardig overzicht van de plussen en minnen van ieder board, maar dat is alweer bijna 2 maanden geleden. En de ontwikkelingen in X58 (BIOS) land gaan snel (gelukkig!).

Voor mij zelf is overclocken niet (meer) van belang, een triplehead videokaart setup ook al niet, en er hoeft bij mij voorlopig niet meer dan 6GB geheugen in (met 3GB denk ik dat je zometeen in Win7 weer zit te emmeren, en voor die paar tientjes verschil neem ik dat risico niet...).

Gigabyte TI firewire vs. de Asus VIA oplossing vind ik een voordeel, verder is Asus vs. Gigabyte een kwestie van persoonlijke voorkeur wellicht.
Ik heb nu al een paar keer gezeur gehad met Asus (de tijden van oerdegelijkheid lijken achter ons te liggen), en die Gigabyte ultra-durable layout ziet er degelijk uit, ook voor de langere termijn. Voor mij moet een mobo + CPU + RAM + GPU setup toch wel 3 jaar mee kunnen op z'n minst, liefst langer.

Ik moet zeggen, de UD3R is misschien nog wel een betere keuze dan de UD5.
Natuurlijk met een wat meer budget-insteek, waarbij 1x ipv 2x LAN, het aantal geheugenslots en het aantal PCIE x16 slots het meest in het oog springen, maar voor een DAW zijn dat niet de belangrijkste aspecten.
Wat minder opvalt, maar wel jammer is: de stroomvoorziening op de UD4p en de UD5 / Extreme is wel van betere kwaliteit dan die op de UD3r. En dat zorgt in principe voor betere stabiliteit en levensduur. Verder is er nog wat verschil in koeling van de NB/SB, maar dat lijkt in de praktijk maar marginaal te verschillen.
Nog een interessant punt(je): alleen de UD3r en de UD4p hebben nog een serial port.

Ik ga toch nog eens nadenken of ik niet beter UD3r dan UD5 kan nemen, gezien m'n beperkte eisenpakket.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom vind je dat?
Een enorm kostenverschil is er niet IMHO. Het prijsverschil tussen een quadcore Core 2 en een i7 920 is redelijk verwaarloosbaar, en als je toch al voor DDR3 gaat maakt dat ook niet uit. Hoogstens is het mobo wat duurder.

Jengelsm heeft het over een samenstelling in de vorm van een soort rackserver. M.i. lijkt mij een hogere TDP van 130 vs 90 Watt voor de 9650 dan in verband met warmteontwikkeling niet echt wenselijk. Qua prestaties zal i7 wel een boost geven op sommige aspecten maar of je dat ook al met DAW-seq's en VST(i)'s gaat weer merken is de vraag. Die implementatie duurt gewoon langer.
 
Qua performance vergelijking een leuke benchmark: http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

Inderdaad, wat je zegt, de warmteontwikkeling van een i7 is wat forser.
Toch lijkt 'n rackserver i7 me niet zo'n enorm probleem, zolang je wel rekening houdt met airflow/koeling en overige componenten (bijv. GPU).
Met wat investeren in kwaliteits componenten (en wat expertise) is een rack machine overigens goed stil te krijgen.
 
Laatst gewijzigd:
Nieuwe setup met EMU 1820

Nieuwe setup met EMU 1820

Ben weer een stapje verder!
Heb mijn ideen over de door mij gewenste config wat verder uitgewerkt.
Graag jullie mening over de onderstaande samenstelling.
Processor: Intel® Core i7-920
Moederbord: GigaByte EX58-UD3R
Geheugen: Corsair DIMM 3 GB DDR3-1333 Tri-Kit
Grafische kaart: Asus EAH3650 Silent/HTD
HD voor progs: Samsung HD642JJ 640Gb OS
HD voor samples & proj: Samsung HD103UJ 1Tb
DVD-writer: Sony NEC Optiarc AD-7201A
Voeding: Thermaltake Toughpower QFan 500W
Kast: Procase CE-C4B-F+ CE-SP1101
KVM Switch monitor: LevelOne KVM-0260

Over de voeding ben ik er nog niet uit. Is dat een geschikte of is de veel duurdere Silverstone ST45NF fanless echt veel beter of is er nog een alternatief?
Wat voorcpu cooler zouden jullie mij aanraden?
Is een aparte HD voor de samples én een voor mijn projecten veel beter?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen cq mening!
 
Pfoe, fanless PSU, ik weet niet of ik dat zou aandurven met een i7 opstelling (het TDP verhaal waar Daan het over heeft) en ook al een fanless GPU. Hoe waarborg je dan voldoende airflow, denk ik dan.
Ik heb toch al nooit echt juichende verhalen over fanless PSU gehoord, uit de praktijk.
Overigens, is 500 watt niet een tikje mager? (echte vermogen en rendement ligt natuurlijk wel aan de kwaliteit van de PSU)

Volgens mij zijn er ook wel genoeg echt stille niet-passieve PSU's te krijgen.
Heb je al eens gekeken bij www.ikbenstil.nl ? Die lui weten echt wat ze doen, heb ik de indruk.
Je kan er zelfs langsgaan met het 'kale binnenwerk' van je machine en door hun het laten afmaken met PSU, fans etc.

Qua case heb ik trouwens begrepen dat deze echt goed stil is te krijgen. Deze case (of z'n broertjes uit dezelfde chinese fabriek) wordt veel gebruikt door DAW builders.
 
Ik heb zelf een Antec sonata kast waarbij ik één 120 mm fan heb voor koele lucht in en één voor uit. Verder zit er de standaard voeding van Antec in deze kast. Niets mis mee, Antec heeft sowieso stilte hoog in het vaandel.

Heatpipes of spreaders van een passief gekoelde graf kaart moeten ook ooit de warmte weer kwijt.

Voor de voeding zou ik kiezen voor een low-noise actief gekoelde. Als je voeding instabiel wordt door (incidentele) oververhitting terwijl je bezig bent met een ultieme recording session of een gig, ga je het jezelf niet vergeven.

Recording disk en sample disk zou ik fysiek appart laten zijn. Misschien een 500 GB (progs) en 2x 1 TB (recording en samples/media (film/MP3)) config?
 
Mja, Antec maakt bij mij inmiddels wat gemengde gevoelens los. Het kan absoluut veel slechter, maar...

In het verleden (plm. 2 jaar terug) heeft Antec echt grote problemen gehad met hun voedingen. Antec maakt zelf geen voedingen en koopt ze in bij diverse leveranciers (OEM), afhankelijk van welke productlijn het om gaat.
Met name de Smartpower serie was rijkelijk voorzien van de beruchte Fuhjyyu condensators (zie www.badcaps.net ).
Een jaar intensief gebruik (of iets langer in geval van minder intensief) was garant voor sissende en fluitende caps, en na enige tijd een gesprongen voeding. En als je het hebt over ellende, dan is een defecte PSU dat wel. Met een beetje pech neemt hij moederboard, geheugen, videokaart, harddisks mee in z'n graf.

Als je dat een keer (of twee... :D) overkomen is, kijk je de volgende keer toch maar naar het wat betere werk. Of je moet je helemaal willen verdiepen welk merk welke PSU's waarvandaan OEM'd. Ik ben nu overgegaan op Corsair TX, prima dingen (Seasonic OEM), maar er zijn ongetwijfeld nog betere/stillere (en duurdere...).

Verder vind ik Antec kasten wel mooi, maar het échte stille werk qua fans is het nou ook weer niet. Vooral op de wat langere termijn gaan de Antec silent fans een beetje janken/fluiten, rotte lagertjes ofzo.

<EDIT> Ik heb trouwens m'n bestelling voor een UD5 omgezet in een UD4p. Inderdaad uit voorraad leverbaar bij Alternate, en dat is nogal uitzonderlijk gezien de huidige bestelproblematiek met Gigabyte bordjes. UD3r heb ik overwogen, maar vind ik net iets te 'crippled' naar mijn smaak. UD4p is een leuk alternatief voor de UD5, scheelt toch weer een paar tientjes.

Oh ja, nog zoiets in het kader energieverbruik/warmteontwikkeling:
All in all, the Gigabyte EX58-UD4P used 22 watts less than the competing P6T Deluxe under load.
Dat vind ik nogal wat(t)! :P
 
Laatst gewijzigd:
Mijn DAW

Mijn DAW

Hartelijke dank voor de reacties!

Dus een extra Samsung HD103UJ 1Tb;
De voeding wordt dan een Zalman ZM500-HP (550W)
De pc wordt echt dedicated voor mijn DAW dus als ie naast de genoemde componenten ook nog power genoeg heeft voor mijn EMU1820 (en indirect via de USB voor mijn BCR2000) is het oké. (De Tascam US2400 heeft een eigen voeding).

Nu nog iets om de CPU te koelen. Suggesties?

Ben weer een stapje verder!
Heb mijn ideen over de door mij gewenste config wat verder uitgewerkt.
Graag jullie mening over de onderstaande samenstelling.
Processor: Intel® Core i7-920
Moederbord: GigaByte EX58-UD3R
Geheugen: Corsair DIMM 3 GB DDR3-1333 Tri-Kit
Grafische kaart: Asus EAH3650 Silent/HTD
HD voor progs: Samsung HD642JJ 640Gb OS
HD voor samples & proj: Samsung HD103UJ 1Tb
DVD-writer: Sony NEC Optiarc AD-7201A
Voeding: Thermaltake Toughpower QFan 500W
Kast: Procase CE-C4B-F+ CE-SP1101
KVM Switch monitor: LevelOne KVM-0260

Over de voeding ben ik er nog niet uit. Is dat een geschikte of is de veel duurdere Silverstone ST45NF fanless echt veel beter of is er nog een alternatief?
Wat voorcpu cooler zouden jullie mij aanraden?
Is een aparte HD voor de samples én een voor mijn projecten veel beter?
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen cq mening!
 
Back
Top