Korg Kronos

Hallo Mede-kronossers.
Op dit moment heb ik al meer dan 300 programs getweaked.
Maar, ik ben er nog lang niet. :D

Omdat ik merk dat er toch nog wat vragen zijn, hoe je het beste kunt beginnen met het voice editten, tweaken, heb ik maar even mijn werkwijze hier onder opgeschreven.
Iedereen doet het weer anders, maar misschien is dit een handig lijstje om mee te beginnen.

Programmeren of tweaken van programs:
Ik ga hier uit van een program in de HD 1 engine.
Daar ben ik op dit moment volop mee bezig.

Kies een program wat je wilt aanpassen.

1. Kies nu OSC/Pitch tab op het display.
Kies nu naar wens OSC1 of OSC2. Hier pas ik eventueel het volume-level aan. Soms zijn de factoryprograms niet goed in balans.
Maar als de gebruikte samples me niet bevallen, kies ik andere of aanvullende samples. Ben ik tevreden met het resultaat, dan ga ik naar...

2. Amp/Eq tab op het display.
Hier kun je de drive en de low boost aanpassen voor OSC1 en ook nog apart voor OSC2.
Kies tab Amp1/Driver1, dit heeft effect op OSC1.
De Drive aanpassen resulteert vaak in een hogere scherpere versterking van OSC1, in dit geval.
De Low Boost, geeft een lagere inkleuring van OSC1.
Hier kun je dus hele zinvolle aanpassingen maken.
Tab amp2/driver2 heeft dus effect op OSC2.

3. Hier kun je ook nog kiezen voor tab Eq. Deze gebruik ik vaak om de bass en de hoge tonen wat meer te benadrukken.

4. Nu ga ik naar de tab MFX/TFX.
Ik loop hier meestal alle effecten langs en luister of het program nog meer effecten nodig heeft. Desgewenst verander ik effecten of voeg anderen toe.

5. Vaak pas ik vibrato toe.
Daarvoor ga ik naar de LFO tab.
Daar kies ik vaak LFO1. Dan pak ik meestal voor vibrato de sinus-waveform.
Belangrijk: op deze pagina stel je dus alleen de verschillende parameters van de LFO1 zelf in. Hij is nog niet geactiveerd.

Wil je de LFO activeren:
6. Dan ga je terug naar naar tab OSC/Pitch.
Kies nu tab OSC1/Pitch. Rechts op deze pagina zie je een grijze balk waar LFO1/2 op staat. Daaronder vul je bij intensity een waarde in.
Hoe hoger de waarde des te duidelijker is de LFO te horen.
Dus altijd eerst de LFO parameters instellen, en terug naar deze pagina om daadwerkelijk de LFO te activeren. Zijn mijn LFO's naar wens, dan

7. Kies ik wederom amp/eq tab. En kies dan voor tab Amp1Mod.
Hier kun je net als bij OSC1/Pitch tab, rechts onder de grijze balk de intensity invullen van de amp1-Mod. Het LFO-effect wordt nu nog sterker.
Vooral bij vibrato maakt dat het de vibrato nog meer accentueert.

Nu druk ik exit, onder de dial-schijf.
Je gaat nu terug naar PO Play.

8. Nu kies ik tab control surface.
En richt mij nu op de control assign knoppen geheel links, waar dus ook tone adj/eq, en RTKnobs/Karma zich bevindt.

Ik kies meestal eerst de bovenste timbre/track knop.
Daar kun je dus het volume van de gebruikte OSC's een laatste wijziging geven, of ze volledig muten. De equalizer heb ik al gedaan.

Daarna Tone adjust knop.
Hier verander ik naar wens de verschillende parameters.
Bij mij vaak Knob 1, 3, 4 en 5 voor de laatste finetuning.
De schuifregelaar Amp EG attack is ook wel leuk. Daar verander je de attack vanaf een harde, tot een zachte, het geluid wordt dan meer een pad.

Nu nog RTKnobs/Karma:
Waar ik de laatste veranderingen maak aan knob 1, 2, 3, en 4.
Plus eventueel nog anderen die geassigned zijn.
Maar omdat de Knobs 5, 6, 7, en 8 vaak invloed hebben op de gebruikte effecten in het program, doe ik daar niet zo veel meer aan.
Immers ik heb in de effect-sectie alles al aangepast.

Klaar: Ik write het getweakte program.
En weer één afgewerkt op de lijst. 8)

8>

Graag gedaan,
ik vind het wel leuk om wat mee te helpen.
En ik ben er behoorlijk fanatiek mee. ;)

Op de playpage pag0,
Kun je zoals je weet de programs kiezen.
De regel met het grote font (grote letters).
Daarboven die regel heb je de button category search.
En links daarvan wordt aangegeven of het een HD 1 of EXi engine is.

Succes,
Piet


8>

Nogmaals bedankt!

Groetjes
Ruben
 
Hallo Mede-kronossers.
Op dit moment heb ik al meer dan 300 programs getweaked.
Maar, ik ben er nog lang niet. :D

Omdat ik merk dat er toch nog wat vragen zijn, hoe je het beste kunt beginnen met het voice editten, tweaken, heb ik maar even mijn werkwijze hier onder opgeschreven.
Iedereen doet het weer anders, maar misschien is dit een handig lijstje om mee te beginnen.

Programmeren of tweaken van programs:
Ik ga hier uit van een program in de HD 1 engine.
Daar ben ik op dit moment volop mee bezig.

goed bezig geweest! 300 programs dat is niet niks :)

Doe je bijna alles met de HD1 of gebruik je de andere engines ook?
 
Dank je wel Quifster,

Als je nagaat, dat ik bij bank I-A ben begonnen.
En dan doortelt naar I-D kom je al heel wat verschillende engines tegen.
Daar zit ik op dit moment: bij de bagpipes en accordions, niet de beste samples. Maar ik probeer er wel wat van te maken. Daarna komt de gitaren-sectie.

Ik tweak niet alle programs uit de banken, maar wel heel veel. Iets wat ik echt niet mooi vindt, sla ik over.
Ik probeer in ieder geval 100 programs uit iedere bank te tweaken. Dat lukt tot nu toe goed.

Mijn Tyros 4 staat op dit moment stil.
Ik ben eerst alle geluiden van de Kronos aan het klaar maken.

Ik sla straks ook nog wel heel wat bass-programs en ook drumkits over.
Maar ook veel agressieve lead sounds, dance e.d. zullen niet getweaked worden. Daar doe ik verder niet veel mee. Dat scheelt dus al weer. :D

Maar, ik verwacht er nog tussen de 1000 ca. 1500 te moeten doen.
Want, ik heb ook de zeven extra banken van de update helemaal vol.
Ook wel wat dubbelen er tussen, maar daar ga ik er ook nog heel wat van tweaken. Want daar zitten ook nog hele mooien tussen.
Dat is dus uiteindelijk 21 banken, die ik aan het checken en tweaken ben.
Eigenlijk gekkenwerk. Maar het houdt me van de straat, ha, ha. :)

Het scheelt, dat ik me eerst alle engines een beetje eigen heb gemaakt.
Zodat elk program wat je tegenkomt, direct handvaten heeft om aan te pakken. Ik ben blij dat ik het zo systematisch heb aangepakt.
Ik ben helemaal wel een beetje systematisch aangelegd.

En straks als de Tyros 4 er weer bij komt, en ik ga mijn muziekstukken echt registreren, dan is category search hier het ideale gereedschap.
Dat vind ik een hele mooie optie van de Kronos. Hoe diep en ver weg de programs ook verspreid in de banks zitten.
Category search maakt dat alle getweakte geluiden uit alle banken direct overzichtelijk zichtbaar worden gemaakt. Dus òòk de nieuwe update-banken.
En mijn initialen PV achter de program-name geeft direct aan, dat het program klaar is. En gebruikt kan worden. Heel duidelijk op die manier. Met dank aan Twan. ;)

De weg is nog lang, maar het scheelt dat ik geluiden tweaken heel erg leuk werk vindt. En hoe meer ik er nu doe, des te groter de keuze is straks uit het aantal instrumenten.
Dan heb ik er alleen maar meer lol van.

Maar tijdens het tweaken zit je ook veel meer op alle functies te kijken, en wordt je heel veel meer duidelijk, hoe de struktuur van de Kronos in elkaar steekt.
En hoe je het allemaal moet doen. Het is heel veel uitproberen en luisteren wat de onderlinge functies betekenen voor het program.
En je ontdekt steeds weer nieuwe leuke toepassingen, als je er diep in duikt. Dus ja, je moet er wel wat moeite voor doen.

De Kronos een mooie machine, maar geen allemansvriend.
Hij is niet zo toegankelijk, en best lastig te doorgronden.

Groet,
Piet

8>
 
Mijn Tyros 4 staat op dit moment stil.
Ik ben eerst alle geluiden van de Kronos aan het klaar maken.

Ik sla straks ook nog wel heel wat bass-programs en ook drumkits over.
Maar ook veel agressieve lead sounds, dance e.d. zullen niet getweaked worden. Daar doe ik verder niet veel mee. Dat scheelt dus al weer. :D

Maar, ik verwacht er nog tussen de 1000 ca. 1500 te moeten doen.
Want, ik heb ook de zeven extra banken van de update helemaal vol.
Ook wel wat dubbelen er tussen, maar daar ga ik er ook nog heel wat van tweaken. Want daar zitten ook nog hele mooien tussen.
Dat is dus uiteindelijk 21 banken, die ik aan het checken en tweaken ben.
Eigenlijk gekkenwerk. Maar het houdt me van de straat, ha, ha. :)

Ik herken dat helemaal, het is ook erg leuk werk namelijk om te experimenteren met alle mogelijkheden en de sounds worden steeds beter doordat je steeds meer features onder controle krijgt.

Ik ben zelf zo goed als klaar met het omprogrammeren van de Kronos als ambient sound machine. Alle sounds zoals ik ze beschikbaar wil hebben heb ik nu zo'n beetje wel. De factory presets zijn niet zo mijn ding, dat is mij te rock achtig en te amerikaans qua stijl.

Ondertussen ben ik ook begonnen met de soundset voor dance en trance, die vordert ook al aardig en lijkt totaal niet op de ambient sounds. Ik ben daar met name de sounds van nu voor aan het programmeren en de sfeer is gelijk een heel stuk harder dan als ik hem voor ambient gebruik. Het grappige hieraan is dat je dan weer hele andere programmeer probleempjes tegenkomt, zoals de stepsequencer gekoppeld aan een EXI module.

Dat vind ik ook het leukste, elke keer als je denkt van nu ken ik de kronos 100 procent blijkt dat je toch weer een heel gedeelte nooit tegen bent gekomen omdat je dat op dat moment niet nodig had. Je blijft leren en nieuwe dingen ontdekken. Ik voel me soms net een klein kind in een enorme snoepwinkel :D

Het is wel destructief voor het maken van tracks, dat sound design freaken is zo leuk dat dat er helemaal bij inschiet, maar who cares, zolang je maar met een enorme smile je studio weer uitloopt na een sessie maakt dat alles weer helemaal goed.

Maar mijn complimenten! Je pakt het goed gestructureerd aan, ik kan me nog herinneren hoe teleurgesteld je was in de M3 uiteindelijk, en het is leuk om te lezen dat je hier je ei in kwijt kan.
 
Ik herken dat helemaal, het is ook erg leuk werk namelijk om te experimenteren met alle mogelijkheden en de sounds worden steeds beter doordat je steeds meer features onder controle krijgt.
"Eigenlijk is het nooit helemaal af, elke keer veranderen je inzichten en ook je smaak weer. Dus tweak je op een gegeven moment, toch weer iets minder, iets meer.
En als ik weer eens iets moois heb ontdekt, en ik denk, hey dat is nog wel een leuke extra er bij dan schrijf ik het zo over een door mij afgekeurd program".

Ik ben zelf zo goed als klaar met het omprogrammeren van de Kronos als ambient sound machine. Alle sounds zoals ik ze beschikbaar wil hebben heb ik nu zo'n beetje wel. De factory presets zijn niet zo mijn ding, dat is mij te rock achtig en te amerikaans qua stijl.

"Tja, ik richt me merendeels toch op de factory-presets.
Ieder zijn ding".

Dat vind ik ook het leukste, elke keer als je denkt van nu ken ik de kronos 100 procent blijkt dat je toch weer een heel gedeelte nooit tegen bent gekomen omdat je dat op dat moment niet nodig had. Je blijft leren en nieuwe dingen ontdekken. Ik voel me soms net een klein kind in een enorme snoepwinkel :D

"Dat gevoel van die snoepwinkel, dat is precies zoals ik het ook voel".

Maar mijn complimenten! Je pakt het goed gestructureerd aan, ik kan me nog herinneren hoe teleurgesteld je was in de M3 uiteindelijk, en het is leuk om te lezen dat je hier je ei in kwijt kan.


"Met zoveel engines moet je het ook wel gestructureerd aanpakken.
Maar je complimenten vind ik erg leuk om te lezen. ;)
Het motiveert me op de ingeslagen weg door te gaan.

"Wat betreft de M3, daar was iets goed mis mee. Daar lukten echt een aantal zaken niet goed op. De keuze de M3 weg te doen,
en de Kronos ervoor in de plaats te kopen, is voor mij de juiste keuze geweest".

Groet,
Piet

8>
 
hier een voorbeeldje van de trance sounds die ik aan het programmeren ben

 
Wat een mooie PADsound!!
Welke is dat?
Klinkt echt geweldig mooi..........ik krijg verliefde gevoelens van deze "sound":engel:


rob
 
Legolas,

Stomme vraag misschien........
Is het mogelijk dat je je "getweakte" souns "openbaar" maakt....
Ik bedoel dat we ze ergens kunnen downloaden?:eureka:


(luie):Z Rob
 
Wat een mooie PADsound!!
Welke is dat?
Klinkt echt geweldig mooi..........ik krijg verliefde gevoelens van deze "sound":engel:

die pad sound is een geautomatiseerde Vector pad sound uit mijn eigen soundbank voor de trance sounds. Deze zit standaard niet in de Kronos. Ik heb die pad gemaakt met de HD1 engine.

In de video is ongeveer 90 procent van de sounds custom sounds uit mijn soundbank.
 
Dat is zeker een mooie padsound.
Eigen fabrikaat neem ik aan, Quifster?

Ha, ha, over je ei kwijt raken, gesproken.
Die Kronos is eveneens goed aan jou besteedt.

Mooie filmpjes, die je hier steeds weer neerzet.

8>
 
Hoi Quifster,

Onze berichten kruisten elkaar, vandaar dat m'n vraag achterliep.


Hoi :Z Robbie ;)

De programs, die ik tweak kan iedereen zo tweaken.
Alle ingrediënten ervoor zitten in de Kronos.
Dus wat let je, om ook zelf zulke mooie programs te maken.
Het kost je alleen wat tijd.

En wie weet vind je wat ik gemaakt heb, helemaal niet mooi.
Straks vraagt iemand nog, om alle programs van m'n Kronos in één keer over te nemen.
Lekker makkelijk... :)

Nee, toch maar niet dus. :D

8> Sorry.
 
Hoi Quifster,

Mooi gedaan ofwel prachtig! beetje Jarre, goed man :)
 
Alleen die mooie PAD dan?:halleluja
Kan ik deze bestuderen en verder zelf klooien.....:okdan:

rob
 
Hallo Nicolas,

Dat was mij ook al opgevallen. :)

Quifster heeft al gezegd dat die pad uit de HD1 engine komt.
Over een poosje ben ik aan een hele serie pads van de HD1 engine toe,
om die te gaan tweaken. Eens kijken of ik er dan een soortgelijk geluid tussen zie staan.

En die dan maar eens gaan bestuderen en verder klooien... ;)

8>
 
Quifster heeft al gezegd dat die pad uit de HD1 engine komt.
Klopt inderdaad, die komt uit de HD1, wat ik daarvoor gedaan heb is 2 oscs gebruikt waarbij ik uit de meegeleverde samples 2 heb gekozen (een string sample en een horn sample geloof ik uit mijn hoofd). Vervolgens heb ik die een bepaald karakter gegeven door de ADSR, LFO's en de filter sectie te programmeren.

Daarna heb ik 4 vectoren toegewezen, 2 voor de volume van de osc en 2 voor de de filter sectie. Vervolgens heb ik via een bepaald tijdverloop die 4 vectoren geautomatiseerd waarbij op bepaalde stappen een andere vector curve (de manier waarop die naar die vector toegaat) gebruikt wordt. Bij de laatste 4 stappen heb ik verschillende hold parameters gebruikt, dus hij blijft bij bepaalde punten wat langer op die stap staan.

Die vector programming maakt dat die pads gaan leven. Zelfs als je bestaande sounds gaat tweaken kun je via vector automatisering het karakter van de pads enorm veranderen.

Ook voor dance sounds vind ik de HD1 wel een leuke aanvulling. Zo heb ik een aantal JP8000 presets nagebouwd met de standaard JP8000 wavesamples die in de HD1 zitten. Dat kun je met veel meer synths doen aangezien er van heel veel synths samples in die HD1 zitten. Ook de wavestation is volledig vertegenwoordigd in die HD1.

Indrukwekkende synth. Enig kritiekpuntje wat ik heb op die EXI en HD1 is de opzet van hoe de filters reageren. Ik kan mijn vinger er maar niet opleggen, maar die filters doen iets anders dan ik in mijn hoofd heb hoe het zou moeten werken op basis van mijn ervaringen met andere synths. Uiteindelijk krijg ik de sound wel die ik wil, maar het voelt nog steeds niet aan als echt onder controle door mij.
 
Dank je wel Quifster,

voor de extra aanvullende informatie.
Ik zal eens kijken of ik over een poosje een beetje in de richting kan komen.

Ja, het is me wel duidelijk door al je muzikale posts.
Er zit gewoon veel meer motion in jouw patches.
Door het gebruik dus van Karma, wave sequences en Vector programmering. Allemaal zaken, die ik nog niet toegepast heb.

Maar waar ik waarschijnlijk in een volgende programmeer ronde aandacht aan ga besteden. Alles tegelijkertijd doen nl. neemt veel te veel tijd.
En dan blijf ik te lang hangen bij het tweaken van een program.
Dan waren er nog geen 300 klaar. ;)

Ps. neemt niet weg, dat waar jij mee bezig bent, mij ook nog te moeilijk lijkt. Ik moet er nog wat verder in groeien.

8>
 
Maar waar ik waarschijnlijk in een volgende programmeer ronde aandacht aan ga besteden. Alles tegelijkertijd doen nl. neemt veel te veel tijd.
En dan blijf ik te lang hangen bij het tweaken van een program.
Dan waren er nog geen 300 klaar. ;)

Ps. neemt niet weg, dat waar jij mee bezig bent, mij ook nog te moeilijk lijkt. Ik moet er nog wat verder in groeien.

dat lijkt me een prima werkwijze, als je eerst de basis goed onder de knie hebt dan is de volgende stap lang zo moeilijk niet meer.
 
Back
Top