korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Dit triootje zit er zo wel smakelijk uit! Heb al regelmatig op het punt gestaan de hardware of software aan te schaffen maar toch elke keer vond ik het of te duur (software) of teveel ruimte (hardware), maar zo is eea wel perfect!

De software is regelmatig in de sale, ik heb ze voor 99eu per stuk gekocht. Maar als je de hardware koopt kun je de plugin voor 49eu krijgen geloof ik, dat zal voor deze moduleversies ook wel gelden.
 
De software is regelmatig in de sale, ik heb ze voor 99eu per stuk gekocht. Maar als je de hardware koopt kun je de plugin voor 49eu krijgen geloof ik, dat zal voor deze moduleversies ook wel gelden.
de keren dat ik daar naar heb gekeken waren ze iets van 129,- of 149,- per stuk (en een bundel had ik ook nooit gezien), 99,- klinkt dan al weer beter. Maar ik heb ook zoveel plug-ins, dat ik daar ff terughouden in ben, maar hardware vind ik 10x leuker, dus ik wel meer budget voor over.

Wl jammer dat je dan nog extra moet betalen voor de software (maar snap ik wel), al zou ik dat direct wel neerleggen als ik de hardware zou hebben. Ik vind het een enorme pre als er een vst editor bij hardware zit, geeft je zoveel meer en beter inzicht hoe geluiden opgebouwd zijn, essentieel om sounddesign te leren en echt te doorgronden (of dat gaat in ieder geval veel sneller op die manier)
 
Ja, die plugins zijn ook goed qua interface. Erg overzichtelijk, wat best prettig is aangezien de synths behoorlijk complex/diep zijn dus het heeft echt wel een meerwaarde om dat allemaal voor je op een groot scherm te zien.
 
Ik heb de OpSix gekocht als schoot-synthje voor avondjes patches maken terwijl halfonderuit op de bank hang voor als ik geen zin heb om in de 'studio' te hangen.
Als ik dan weer in de 'studio' aan de slag ga zet ik alle nieuwe patches over naar Native en doe de rest met de software. Harstikke mooi systeem zo voor mij.
De modules vind ik ook mooi om te zien! maar ja.. toetsen zijn wel zo handig voor wat ik er mee doe :)

En idd prachtige complexe diepe synth.
Als je gaat kijken naar wat er allemaal nog meer mogelijk is als je wat dieper in de menu's duikt (met user algoritmes bijvoorbeeld)...
indrukwekkend voor zo'n plastic bakkie.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind deze synths ook al langer interessant. Maar om écht lekker met zo'n desktop bakkie te kunnen werken, moet je er in feite een lekker midi keyboard en een PC scherm bij hebben. En dan wordt het een soort veredelde controller. En wat is het dan nog het nut van de hardware synth als de software net zo goed klinkt. Dan kan het net zo goed een "lege" controller zijn. Maar een dedicated controller voor één plugin synth is ook niet echt praktisch en heb ik geen plek voor. Ik kom dus gewoon uit op de software versies. :D
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Namm is er weer op zijn vertrouwde datum en Korg is wakker geschoten, terwijl Roland nog niet de moeite doet(of komt er nog iets uit de mouw)om daar aanwezig te zijn.Na de Corona jaren zou The Namm terug een grote beurs kunnen worden.
 
Roland nog niet de moeite doet(of komt er nog iets uit de mouw)om daar aanwezig te zijn

Roland heeft al jaren de NAMM niet meer gebruikt voor groot nieuws.
De Aira lijn werd volgens mij zelfs in Amsterdam voor het eerst getoond.
Verder doen ze veel via internet.
Ik had de indruk dat Superbooth meer het event werd voor synthgrelateerde spullen.
 
Ben benieuwd wat de prijs gaat worden.

Prijzen Bax Shop op 20 jan 2024:
Wavestate module: 649 €
Opsix module: 649 €
ModWave module: 799 €

Prijzen Thomann op 20 jan 2024:
Wavestate module: 649 €
Opsix module: 649 €
ModWave module: 649 €
 
Van die wavestate desk wordt ik wel een beetje opgewonden van.Weet niet het het zit met de bouwkwaliteit ervan, maar dat in front of me...Maar laten we maar verder de Namm afwachten....
 
Ik vind deze synths ook al langer interessant. Maar om écht lekker met zo'n desktop bakkie te kunnen werken, moet je er in feite een lekker midi keyboard en een PC scherm bij hebben. En dan wordt het een soort veredelde controller. En wat is het dan nog het nut van de hardware synth als de software net zo goed klinkt. Dan kan het net zo goed een "lege" controller zijn. Maar een dedicated controller voor één plugin synth is ook niet echt praktisch en heb ik geen plek voor. Ik kom dus gewoon uit op de software versies. :D
Ik heb zowel de hardware als de VST's en heel eerlijk, ik gebruik die hardware nooit meer in de praktijk sinds ik die VST's heb, de sound is exact hetzelfde (wel handig voor als je je presets over wil zetten naar de hardware) en de VST's hebben nogal wat bonussen tov de hardware, bijvoorbeeld de 4 gigabyte limiet op samples is opgeheven, het is nu onbeperkt. Of bijvoorbeeld het feit dat je oneindig (zolang je computer het aan kan) nieuwe instances kan toevoegen, dus inplaats van 1 hardware synth kun je er wel 10 of 20 ingooien in je project mocht je dat willen.

De laatste updates zijn overigens geweldig, je hebt nu free running LFO's en ook de FM implementatie is enorm verbeterd! Hoe cool is het om bijvoorbeeld 2 wavetables te morphen via een LFO en die als modulator te laten fungeren op een andere wavetable. Of je pakt een willekeurige sample en dan gebruik je die als modulator op 1 van de wavetables. Het wordt helemaal bizar als je ook nog de harmonics gaat veranderen via de harmonics filter, zet er daarna nog een eigen filter model op en gooi er een eigen geprogrammeerde waveshaper overheen, echt mayhem wat die modwaves kunnen als je hier helemaal los in gaat, en die nieuwe FM implementatie voegt op dat vlak echt enorm veel toe nu.
 
Bestaat er iets van die upgrades voor de og hardware?
zeker, je kunt de originele hardware updaten naar de mk2 versies kwa functionaliteiten, is een speciale firmware voor, die van de modwave is volgens mij al publiek beschikbaar
 
zeker, je kunt de originele hardware updaten naar de mk2 versies kwa functionaliteiten, is een speciale firmware voor, die van de modwave is volgens mij al publiek beschikbaar
Kan ik bevestigen. Ik heb mijn ModWave mk1 zojuist weten te upgraden naar v2.1.5. Dit brengt hem functioneel op het niveau van de mk2 (m.u.v. de polyfonie, die blijft natuurlijk op 32 voices)
 
De Wavestate/Modwave/Opsix native plugins zijn in elk geval niet MPE compatible, als ik MPE mode aanzet in Live om met de Push 3 te MPE'en komt er geen geluid meer uit 🤨
 
Ik heb een originele Wavestate firmware 2.0.1. Is er ondertussen al een update beschikbaar om hem naar mkII te updaten? Ik vond het nog niet via Google.

Daarna wil ik er eens goed mee aan de slag gaan: librarian installeren en volproppen met mijn smaak patches.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb alvast de update software en de librarian geïnstalleerd, dan kan ik meteen aan de slag als ik tijd vind. Ik heb ook zo'n vierkante USB kabel gevonden, wel een oude dus mogelijk wat trager. Er staat high speed op, maar dat was toen...
 
Nou, voor dat pisbeetje midi data zal dat waarschijnlijk niet zoveel uitmaken. Hoge USB snelheden worden pas interessant als je echt grote files moet kopiëren of video / multitrack audio moet gaan streamen ofzo.
 
Back
Top