[Ambient] Jam met de korg modwave en korg wavestate

voor deze jam heb ik het volgende gedaan:

korg modwave,
ik was op zoek naar een wollige analoge lead op de modwave, die zat er kwa wavetable niet echt op, dus die wavetable heb ik vervolgens zelf gemaakt door een simpele sound in uHe diva te maken en die via Serum te herprogrammeren naar een wavetable. Die wavetable heb ik vervolgens geimporteerd in de modwave en er een lead sound van gemaakt. Deze het had precies het karakter dat ik zocht.

korg wavestate
ik heb een aantal van mijn eigen gemaakte wavestate sounds als audio clips opgenomen in ableton live om als achtergrond voor de jam te dienen en het korg sound pallet was compleet. De typische korg sound is weer volop aanwezig en dan kun je je uren verliezen in het jammen over die electronische korg sound.

Hier een klein stukje uit zo'n jam sessie.


mooi! Een echte soundtrack voor aan het eind van de film, waarbij de held met zojuist geredde liefje op een boot richting horizon vertrekt :)
 
Prachtig,zie dat er steeds meer en meer mensen naar je channel kijken en zich abonneren.👊
ik veronderstel dat je Serum niet helemaal moet kennen om waves te maken?
 
Prachtig,zie dat er steeds meer en meer mensen naar je channel kijken en zich abonneren.👊
ik veronderstel dat je Serum niet helemaal moet kennen om waves te maken?
dat klopt helemaal, serum kennis is niet echt nodig inderdaad. De wavetable editor in serum is min of meer een aparte feature om wavetables mee te maken. In mijn serum tutorial heb ik daar wel de meeste features van benoemd die je nodig hebt, dus dat is simpel te leren.

Wel heb ik gemerkt in de afgelopen drie maanden dat het wel helpt als je wavetable kennis opbouwt in combinatie met hoe de modwave daar mee omgaat. Je hoort ook een groot verschil tussen mijn wavetables die ik in het begin maakte en de wavetables die ik de laatste tijd gemaakt heb. Dit heeft met name te maken met dat de modwave een wat 'donkere' interpretatie heeft van de wavetables die je maakt. Het hoog mist dan een beetje in de wavetables ten opzichte van wat je in Serum hoort. Dat soort dingen moet je dan rekening mee houden met het maken van de wavetables.

Ik heb over de 100 wavetables gemaakt inmiddels en het is echt zo dat als je wavetables inlaadt van bijvoorbeeld een CS80 of een Moog dat de modwave echt heel erg anders begint te klinken. Ook de fairlight wavetables die ik gemaakt heb maken van de modwave weer een compleet andere sound die de modwave voortbrengt. Dat is wat mij met name aanstaat aan de modwave. De source die je erin laat en die je als oscillatoren gebruikt verandert echt compleet het klankkarakter van de modwave. Heel vet om dat zo te horen veranderen.

Als je daarbij optelt dat je dan ook nog de wavetables zelf kwa harmonics kan veranderen dan is de sky de limit. Bijvoorbeeld een Jupiter 8 wavetable source die je vervolgens met de vintage 8 bits modifier gaat gebruiken geeft echt een gritty vintage sound eraan met bitrate distortion in het hoog. Zet je de Vintage 12 bits modifier op diezelfde wavetable dan is de bitrate distortion in het hoog verdwenen maar hou je wel de 12 bits sound op die wavetable, en dat is nog maar het begin, je kunt bijvoorbeeld een 8 bits vintage wavetable via wavetable scanning op dezelfde wavetable in osc2 met een andere modifier moduleren. Als je dan ook nog de wavetable scanning speed via envelopes manipuleert kun je gewoon sounds creeeren die echt heel erg anders zijn dan wat je normaal uit een jupiter 8 haalt. De sky is een beetje de limit in deze synthesizer als je eenmaal bedreven wordt in wavetable synthesis (zeker met de idioot grote modulation matrix in korg synths).

De laatste demo in deze thread (ambient zen garden) is gebaseerd op 2 wavetables, 1 wavetable heb ik gemaakt met een bell sound in pigments 3 die ik vervolgens gebruikt heb als een wavetable en die de pad sound is (zit erg veel hoog in die sound). De violin is gebaseerd op een wavetable die ik in de arturia CZ V geprogrammeerd heb. Daarin heb ik een sound gemaakt die ik gesampled heb, vervolgens heb ik in serum er 8 waves uitgehaald en die via spectral morphing functies in serum omgezet naar een wavetable voor de modwave. Dat geeft een hele aparte sound aan die viool (die via de waveshaping mod knop zo veranderd in een typische bladerunner lead).
 
Luftrum heeft 150 wavetables gebaseerd op pads uitgebracht.
Geschikt ook voor de Modwave en serum.
Luftrum kennende zeer de moeite waard.$15
 
Luftrum heeft 150 wavetables gebaseerd op pads uitgebracht.
Geschikt ook voor de Modwave en serum.
Luftrum kennende zeer de moeite waard.$15
gaaf, ik heb de luftrum soundsets voor omnisphere ook ooit gekocht (zijn geweldig), dus ik twijfel er niet aan dat die wavetables ook zeer de moeite waard zijn. Bedankt voor het melden!

Zelf heb ik nu een nieuwe methode gebruikt voor het maken van wavetables, wat ik voor deze drie sounds heb gedaan is sounds geprogrammeerd in verschillende synths en daar een gigantische effect chain op gezet in een send bus channel. Vervolgens heb ik 1 noot opgenomen van die effect chain en daar wavetables van gemaakt, dat verandert de sound van de modwave enorm (met name de Fairlight tape achtige wavetables vind ik geweldig kwa sound).

Hieronder staat een demo waarin ik drie van de sounds via die methode even laat horen.

Twinkleson Fairy
Dit is een key achtige sound waarbij de wavetable is gemaakt door een piano noot door een eventide shimmering effect te gooien en die weer door te lussen naar een eventide blackhole reverb. Dus het eindresultaat was een washedout reverb waarin allerlei shimmering effecten te horen waren. Daar heb ik een wavetable van gemaakt en als je door die wavetable heen scanned dan hoor je al die pitch shifted harmonics. Door het gebruik van envelopes heb ik er vervolgens een key achtige sound van gemaakt, die je normaal niet zo snel hoort op een wavetable synth.

CMI Fairlight Choir
Dit is een koor achtige sound die ik geprogrammeerd heb op de CMI Fairlight VST. Daarin heb ik met name met de tape effecten het zo gemaakt dat de uiteindelijke sound wow en flutter achtige choirs waren. Daar heb ik weer 1 noot van gesampled en deze omgeprogrammeerd naar een wavetable. Op de modwave heb ik daar een choir achtige sound van gemaakt die een sound karakter heeft wat je in geen van de beschikbare modwave factory wavetables kunt vinden. Het is 1 van mijn meest favoriete sounds op dit moment.

Crystal Cello
De derde sound in de demo is gebaseerd op een string sound die ik geprogrammeerd heb in de prophet VS VST. Deze heb ik vervolgens via allerlei soundtoys en eventide crystals effecten compleet een eigen feeling gegeven en die wet soundtoys effect heb ik 1 noot van gesampled en die omgeprogrammeerd naar een wavetable. In de modwave heb ik vervolgens een string ensemble achtige sound geprogrammeerd waarbij deze wavetable iets speciaals toevoegt kwa sound (dat komt met name door de crystals effecten in de wavetable scanning positions). Op die manier heb je een orchestrale ensemble string sound die toch connectie houdt met dat electronische klank spectrum.

 
Die Fairlightsound vind ik ook heel tof. Ook een mooie rustgevend akkoordprogressie, heel filmisch.
ja, die fairlight sound is ook 1 van mijn favorieten, sowieso al die fairlight wavetables die ik gemaakt hebben geven een heel speciaal sound karakter aan de modwave. Dat iblijft een top feature van die modwave, het is echt doodsimpel om zelf samples te maken die je omzet naar wavetables en daarmee dus je eigen wavetable oscillators maakt in de modwave.

Dat vind ik overigens ook het mooie aan die modwave synth, afhankelijk van welke source je als wavetable laadt klinkt die synth echt behoorlijk anders kwa klank kleur. Als je de moog of juno 60 wavetables die ik gemaakt heb vergelijk met de fairlight wavetables dan is dat een enorm sound klank verschil.

De mooiste resultaten vind ik vanuit de fairlight en de casio CZ als sound sources voor mijn wavetables. Daarna komen de jupiter 8 en juno 60, die juno 60 wavetables zijn zo strak en geven zoveel druk in die sound, dat is echt gaaf dat dat zo goed werkt.
 
Hele mooie sounds zeg...:okdan:
Die mod heel gaaf!
Ik zou hem zo willen kopen, maar wacht op beteren tijden...(gevoelsmatig dan...)

Die Twinkleson Fairy is een hele mooie én bespeelbaar.
Heeft iets weg van de Roland JD-800 (pulspad)
Die andere twee zijn ook heel gaaf...
Hiermee kun je hele minuten lang one key ambient-pads maken zonder dat het verveeld.:okdan:
 
Vergeet dat derde lid van de familie niet.Opsix,het is meer dan die bekende DX sounds.Je kunt er een pak meer uit halen dan die FM sounds.Je kunt er ook fantastische motion in de sounds brengen met de FM filter.Nee,vandaar m'n twijfel van aanschaf tussen de drie.
 
Back
Top