[space ambient] Memories (wavestate & modwave)

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.225
Al vrij productief in het nieuwe jaar, gisteren deze track gemaakt op de korg wavestate en korg modwave.

De track heet Memories en is in de space ambient stijl (dus diepe soundscapes en niet storende melodie elementen).

Technische info:
In deze track heb ik een piano noot geresampled heb van de korg wavestate en die omgezet heb naar een wavetable.
Ik ben wat aan het experimenteren met resonantie en waveshapers in de piano sound. De piano achtige melodie is gemaakt middels 2 layers op de modwave. 1 speelt met een langzame envelope op de wavescanning position door de piano sample voorwaarts. De 2e layer speelt dezelfde piano wavetable achterwaarts voor het reverse piano effect aan het einde van de noot. Dit gaat via 2 envelopes die via de mod processors een bepaalde vertraging opleveren in de position scanning en langs elkaar heen lopen. Daarnaast lopen er nog verschillende envelopes op een saturation achtige waveshaper en een resonantie filter voor de piano wavetable.

De pad sounds zijn mijn eigen geprogrammeerde wave sequences in de wavestate.

 
Zowel qua compositie als klank een geslaagde productie. Vooral de gelaagdheid in combinatie met de reverb spreekt mij erg aan. Hierdoor krijgen de klanken echt hun eigen plekje in het geheel.
 
De muziek is mooi maar de geluids kwaliteit niet.
Het klinkt vrij dof en lofi.
Kun je niet met eq wat lucht inblazen?
15K of lager boosten met high shelf?

Of komt dit door de youtube codec?
Snap natuurlijk dat je een wavetable scannen ... wellicht is het dan zaak het hoog van de bronsample goed te boosten voor definitie.
 
Ik zit nu wat anders te luisteren en daar klinkt het ook dof. Dus wellicht is het een issue met mijn afluistering via youtube..
 
Ik zit nu wat anders te luisteren en daar klinkt het ook dof. Dus wellicht is het een issue met mijn afluistering via youtube..
ik vermoed dat je de youtube videos afluistert via 360p of lager, dan krijg je inderdaad dat videos in low res en met lage bit resolutie voor de sound afgespeeld worden. Kun je simpel controleren, klik op het tandwieltje onderin de video (rechts onderin), daarin kun je de resolutie kiezen. In mijn geval zou ik kiezen voor minimaal HD (1080p) of als je internet verbinding het aan kan kun je ook voor 4K gaan, dat supporten mijn videos ook. Dan zou het in principe wel zo moeten klinken als ik het bedoeld heb.

Die dofheid hoor ik zelf niet, ik vind het vrij ruimtelijk en met genoeg hoog klinken zelf (maar dat kan een smaak kwestie zijn). Wel is het zo dat ik de piano wavetable bewust in het mid gebied houdt door het hoog van de piano wavetable weg te filteren, dit is met name om het resonantie karakter te benadrukken en ik de piano meer als effect in het sound pallet wilde in plaats van als echte piano melodie. Het hoog eromheen zou van de andere sounds moeten komen voor het totale pallet, maar omdat je ook Lo-fi benoemd denk ik dat het het tandwieltje is in jouw geval.
 
hij stond wel op 1080... kwam wel net van mijn daw uit een sessie me akkoestische instrumenten. wellicht had dat daar mee te maken.
 
Back
Top