Dus waves van mod via software naar state en daarmee een jam gemaakt, begrijp ik het goed?
Ik weet vrijwel niets van deze (behalve de specs) twee, wel dat ik er interesse heb in vooral de mod.
Trouwens, lekkere jam.
nee, dat is niet helemaal wat ik gedaan heb.
ik heb op de korg wavestate eigen sounds gemaakt, die sounds heb ik als audio clips opgenomen in ableton live. Dus als ik daar nu op play druk dan heb ik meerdere sounds tegelijk die afspelen en de basis vormen van deze track (dus eigenlijk alle sounds behalve de lead sound uit de modwave en de drums) komen uit de korg wavestate.
Maar de live gespeelde lead is een eigen gemaakte sound op de korg modwave. Dat werkt als volgt:
- op de korg modwave kun je je eigen oscillatoren maken
- zo'n oscillator (de sound source) kun je maken vanuit een wavetable, een wavetable is een sample van iets die opgedeeld is in 64 segmenten (posities) waarin je vrij tijdens het spelen een positie kunt kiezen van wel segment in de oscillator je speelt of een serie van segmenten die je dan ritmisch of via crossfading kunt afspelen (hier gebruik ik een crossfading waarbij ik alleen de eerste 40 procent van de wavetable gebruik)
- Zo'n wavetable maak je dus als sample die je importeert in de modwave, dus wat ik gedaan heb is in de VST uHe Diva een sample gemaakt van 350 milliseconden en die heb ik vervolgens geimporteerd in de VST Serum wavetable editor. Daarin heb ik de sample opgeschoond (anders krijg je klikken en artifacts in je oscillator) door het aanpassen van de single cycle waveforms (daar heeft serum functies voor) en die heb ik geexporteerd als serum wavetable sample.
- De modwave heeft ook een import functie voor Serum wavetables dus die kun je vervolgens dan toevoegen aan je modwave wavetable library om voortaan te gebruiken in de modwave.
Als je geen serum hebt (wat de meesten niet hebben denk ik), dan kun je elke willekeurige sample ook naar een wavetable omzetten via het gratis programma WaveEdit, waarvan er inmiddels een aparte editie is specifiek voor de modwave met meer mogelijkheden. Maar zelf prefereer ik de serum wavetable editor omdat ik die van binnen en buiten ken.
Het is een beetje technisch, maar hier op synthforum zullen de meesten dit proces ook wel beheersen, het is meer een truukje dan dat je er echt kennis voor nodig hebt (er staat wel een tutorial op mij youtube voor hoe je dit moet doen).
Kwa specificaties zit er nog een groot verschil tussen de wavestate en modwave, versimpeld gezegd kan:
- de wavestate samples achter elkaar plakken tot een unieke sound, maar elk stukje van die sound moet de sample dus altijd beginnen vanaf het begin van de sample, dat is meer een soort van sample speler waarin je je sound kunt editen over die samples, er is een 4 gigabyte sample ram geheugen beschikbaar voor je eigen samples.
- de modwave is een wavetable synthesizer, die werkt via oscillators waarin je op 64 segmenten (posities) in die oscillator een single cycle waveform kan gebruiken en natuurlijk kun je via wavetable scanning heen en weer tussen die posities. Daarnaast zit de modwave stampvol extra features waarmee je op harmonics niveau die oscillatoren kunt manipuleren tot weer unieke sounds en zijn er dingen mogelijk zoals blending tussen twee wavetables en AM, FM en Ringmod. Ook heb je daar de 4 gigabyte sample ram tot je beschikking om hem te gebruiken als standaard sample synth met je eigen samples.