Korg Kronos

Ik ga dit weekend weer een nieuwe video tutorial maken waarin ik laat zien hoe je de sample set van de kronos voor de HD1 uitbreidt met nieuwe samples die je zelf maakt vanuit omnisphere.

De volgende stappen laat ik zien:
- creating Wav files from a sound in omnispere (how to sample the notes)
- importing the Wav files in the sample library on the Kronos
- Modifying the Samples Loop-points
- Creating a Program in the HD1 module based on your own created samples
- Using Kronos FX to spice up the sound.

als iemand hier nog punten of ideeen heeft die die in die video verwerkt zou willen zien laat me dat dan even weten, dan kan ik er rekening mee houden.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga dit weekend weer een nieuwe video tutorial maken waarin ik laat zien hoe je de sample set van de kronos voor de HD1 uitbreidt met nieuwe samples die je zelf maakt vanuit omnisphere.

De volgende stappen laat ik zien:
- creating Wav files from a sound in omnispere (how to sample the notes)
- importing the Wav files in the sample library on the Kronos
- Modifying the Samples Loop-points
- Creating a Program in the HD1 module based on your own created samples
- Using Kronos FX to spice up the sound.

als iemand hier nog punten of ideeen heeft die die in die video verwerkt zou willen zien laat me dat dan even weten, dan kan ik er rekening mee houden.

Doe eens een tutorial scheten samplen. Dat is toch wel dé "hello world" oefening van een sampler.

Maar serieus, ik denk dat bovenstaand lijstje wel al behoorlijk compleet is. Ik zou eens in mijn S80 moeten duiken zoals jij in je Kronos duikt. Dan weet ik misschien ook eens waarvoor de zwarte klaviertoetsen dienen. ;)
 
Heb weliswaar zelf geen Kronos en zie me er ook niet snel eentje aanschaffen wat mij er niet van weerhoudt deze thread gelezen te hebben en allen die wel een Kronos hebben mazzel toe te wensen met de reparatie.
Goedemorgen, dat was wel ff stevig balen. Toch een aanzienlijke hoeveelheid geld en dan te bemerken dat er sommige dingen niet zijn zoals je mag verwachten, lees het klavier.
 
Kies een program wat je wilt aanpassen.

1. Kies nu OSC/Pitch tab op het display.
Kies nu naar wens OSC1 of OSC2. Hier pas ik eventueel het volume-level aan. Soms zijn de factoryprograms niet goed in balans.
Maar als de gebruikte samples me niet bevallen, kies ik andere of aanvullende samples. Ben ik tevreden met het resultaat, dan ga ik naar...

Hey LegolasII,

ik ben rustig aan begonnen met verkennen van de bewerkingsmogelijkheden..ik had even een vraagje over wat je bedoeld met als de samples niet bevallen...

Hoe kun je andere samples aan het gekozen programm toevoegen, en zijn dat oa ook samples binnen je Kronos? Bv ik vind een string niet dik genoeg kan ik daar een andere string (van de Kronos) aan toevoegen?En ook in welke mate je het geluid van de toegevoegde sample hoort?

Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk heb geformuleerd...

Groetjess
 
gisteren even een paar testjes gedaan met het gebruiken van omnisphere samples als osc in de kronos gekoppeld aan de extra mogelijkheden van de kronos.

wat je dan krijgt gaat toch nog even een paar stappen verder dan wat je er normaal met de kronos samples uitkrijgt. De standaard kronos samples in de HD1 zijn pure korte samples van de gesamplede synth (zoals een saw uit de Jp8000).

Maar als je zelf sampled kun je uiteraard gewoon een complete X seconden durende sample maken vol met beweging in de sample door de omnisphere engine. ik heb gekozen voor 14 seconden samples per noot om de looppoints makkelijk onhoorbaar te kunnen maken). De multisamples waren gemaakt van 4 gestapelde sounds uit omnisphere die samen dan 1 noot vormden.

Nadat ik die in de HD1 had gezet (2 minuten werk is dat inclusief zone settings) klonk het in basis hetzelfde als de omnisphere patch. Maar toen begon de fun, aangezien ik nu slechts 1 HD1 module gebruikte had ik de mogelijkheid om die uit te breiden. Dus eerst de 'omnipshere hd1' module aangepast met een andere ADSR , LFO's op de filter en de vectoren geprogrammeerd.

Vervolgens een ambient bel soundje op de 2e HD1 module gezet die de attack van die omnipshere pad ging bepalen. Daarna een aantal Kronos FX-en erover heen gezet en de vectoren geautomatiseerd voor de release stage van de omnipshere basis.

Resultaat: ongelooflijk !!! :D
wat een sound kwam eruit, en omdat het allemaal sample based was kostte het nauwelijks CPU en polyfonie. En dat was slecht 1 program, kun je nagaan wat er gebeurd als je die programs gaat combineren in Combi mode.

Dat hele proces kostte 10 minuten, en je kunt als je klaar bent gewoon je sampleset op de SSD zetten en automatisch laten inladen tijdens het opstarten.

Echt heel krachtig om je sampleset en programs op deze manier uit te breiden op de kronos.
 
Hallo Shadowboxer,

De vraag is uitstekend geformuleerd.
Nu zal ik proberen een duidelijk antwoord te formuleren.

Als je pag. OSC1 basic voor je hebt, zie je een rij van acht regels.
In elke regel kun je een sample naar keuze toepassen.
Dus je kunt in OSC1 maximaal 8 samples gebruiken.
Echter in de praktijk zul je niet zo snel een oscillator tegenkomen, die volgestouwd is met 8 samples.

De reden hiervoor is dat de OSC volumegelaagd is. (dat leg ik straks uit.) Daarom hoor je als je een nieuwe sample kiest, nog niet direct het geluid ervan. Dat probleem had ik in het begin ook. Je denkt dat je de samples layert, dus verwacht je ook meteen het tweede toegevoegde geluid te horen. Maar dat zit dus anders in elkaar.

Een voorbeeld:
Kies in dit geval I-D 108 Stingerbass.
Als je nu van dan dit HD 1 program de osc1 page pakt.
Zie je dus dat er gebruik gemaakt is van de sample 00319 Bassfinger 5 SG
Als je nu vervolgens naar de rechterkolom kijkt, dan zie je een rechthoekige grafiek, die de gebruikte samples weer geeft. 8 samples, dus 8 rijen. Je ziet nu ook dat de 1e rij volledig met blauw gevuld is.
De blauwe regel staat dus voor sample 1. Die wordt trouwens groen, als je de keuzeregel van sample 1 activeert. De rest van de gebruikte samples blijft blauw. Groen is de sample waar je mee bezig bent.

Nu ga je er een andere sample bij kiezen, want dat wil je graag.
Ik had het over volumegelaagdheid, daarmee bedoel ik dus dat elke sample wat je gebruikt zijn eigen volumegebied heeft, waarbinnen de sample klinkt, dat gebied kun je zelf vaststellen aan de hand van de tool Bottom Velocity.
Vòòrdat ik verder ga, moet je nu eerst even de curve van rij 1, sample 1, veranderen in lineair. En de x-fade range op 0 zetten (off).
Anders stoort het mijn verdere uitleg.

Als je dat dus gedaan hebt, ga je op bot. vel. staan. Verhoog nu de waarde van de bot. vel. bijv. tot 100, en je ziet de groene lijn kleiner worden. Nu heb je dus een nieuw volumegebied voor de volgende sample gecreëerd. Ga nu op rij 2 staan en kies bijv. voor een multi-sample.
Hij kiest meteen sample 0000Acoustic piano, je kunt natuurlijk kiezen uit de andere vele samples. En meteen verschijnt er dus ook een nieuwe groene lijn in de grafiek, die dus staat voor sample 2.
Nu heb je dus wat je wilt, twee samples.
Voor de volgende sample maak je dus eerst weer volumegebied vrij.
Dus sample 2 moet ruimte maken. Weer pak je bot. vel. en zet hem maar op 64. Ga op rij 3 staan voor de 3e sample en pak maar een sample naar keuze. Direct zie je weer een nieuwe groene lijn in de grafiek verschijnen.
En zo bouw je verder aan je samples.

Maar nu terugkomend op mijn opmerking dat er dus niet snel 8 samples in zo'n oscillator worden gestouwd. Je ziet dus dat iedere sample zijn eigen gebied heeft. Als je er 8 kiest, dan hoor je ieder sample wat je speelt maar heel kort. Want elk volumegebied is gekoppeld aan de mate hoe hard je de toets aanslaat. Als je heel zacht speelt, komt in dit geval sample 3 als eerste, vervolgens sample 2 en dan 1. Daar moet je met bouwen al rekening mee houden, dat de eerste sample als laatste te horen is, als je er veel in zet. Daarom is vier samples meestal wel de limit.
Gelukkig hebben we hiervoor OSC2, die heeft precies dezelfde mogelijkheden. En kun je daar dus ook 4 samples gelaagd inplaatsen.
Check dat maar eens aan de hand van andere programs.
Het wordt meestal een rommeltje met 8 samples in één oscillator, is mijn persoonlijke mening.


Kun je dan helemaal niet layeren, jawel gelukkig wel, pffff...
Zet daarvoor sample 2 en 3 uit. Multisample op off.
Zo dat je alleen de eerste sample 00315 overhoudt.
Zet nu de curve op layer. En zet de X fade range op 127.
Als je nu de multi-sample 2 weer inschakelt.
Moet je als je dit goed gedaan hebt, twee rijen zien in de grafiek.
Dit zijn twee de samples die nu gelayerd klinken.
Nu moet ik oppassen, omdat ik hier niet helemaal zeker mee ben.
Maar volgens mij, kun je dus maar twee samples layeren in iedere oscillator. Dat betekent dus, als je de 2e oscillator ook gebruikt, die is exact hetzelfde als osc1, dat je daar ook 2 samples kunt layeren.
Bij elkaar kun je dus per program 4 samples layeren. Correctie welkom. ;)

Goed nu kan ik natuurlijk wel doorgaan. Want er is nog veel meer te vertellen. Maar volgens mij heb je hier al een heel goed uitgangspunt om verder mee te gaan en lekker door te puzzelen.

Succes er mee!

8>
 
Sjeeeezes!!!! Quif, kan ik binnenkort even langskomen? :D
Misschien neem ik dan mij Kronos ook even mee. Soort training on the job, zeg maar!! :)
 
Sjeeeezes!!!! Quif, kan ik binnenkort even langskomen? :D
Misschien neem ik dan mij Kronos ook even mee. Soort training on the job, zeg maar!! :)

hahahaha, ja ik heb een hoop bijgeleerd in de afgelopen maanden op de kronos :D
Tuurlijk ben je welkom, zetten we de XS8 wel ff opzij als je je kronos meeneemt :)

geef maar even door wanneer je langs wilt komen


ps: goede uitleg hoor LegolasII
 
Dank je wel, Quifster.

Met samples combineren en veranderen ben ik ook al behoorlijk aan het puzzelen geweest. Ik kan niet zeggen dat dit layeren e.d. zo superduidelijk in de gebruiksaanwijzing staat.

En dan jouw post. :)
Het is natuurlijk een heel ander interesse-gebied.
Zelf samples maken zal ik niet gauw doen. Ik werk meer met wat er standaard in zit. Ik heb ook alleen maar de Kronos, verder geen enkele VST. Dat vind ik op dit moment al meer dan voldoende.
Maar het klinkt indrukwekkend zoals je het vertelt. Ik kan me er al wel wat bij voorstellen. In ieder geval voel ik hetzelfde enthousiasme, als wat jij voelt, als je weer iets moois ontdekt. En dat geeft een muzikale binding.

8>
 
Met samples combineren en veranderen ben ik ook al behoorlijk aan het puzzelen geweest. Ik kan niet zeggen dat dit layeren e.d. zo superduidelijk in de gebruiksaanwijzing staat.
nee, dat staat er inderdaad wat vaag in. Vind ik eigenlijk bij veel dingen wel dat het niet zo goed beschreven is. Aan de andere kant, wat ik juist wel weer heel goed vind is dat ingebouwde help scherm op de kronos. Dan klik je de functie of knop aan op het scherm waar je uitleg over wilt en je drukt op de help knop. Dan krijg je precies de informatie die daarbij hoort.

En dan vind ik het een stuk duidelijker dan in de handleiding (ook al is dat dezelfde tekst), maar op dat moment is het toch beter te begrijpen omdat je juist in dat stuk zit.


En dan jouw post. :)
Het is natuurlijk een heel ander interesse-gebied.
Zelf samples maken zal ik niet gauw doen. Ik werk meer met wat er standaard in zit. Ik heb ook alleen maar de Kronos, verder geen enkele VST. Dat vind ik op dit moment al meer dan voldoende.
Maar het klinkt indrukwekkend zoals je het vertelt. Ik kan me er al wel wat bij voorstellen. In ieder geval voel ik hetzelfde enthousiasme, als wat jij voelt, als je weer iets moois ontdekt. En dat geeft een muzikale binding.

Dat is juist het leuke vind ik, dat iedere gebruiker zelf bepaald welk onderdeel van de kronos hij wil gebruiken. Er zijn maar weinig synths op de markt die afhankelijk van de gebruiker een compleet andere klank hebben op basis van soundsvoorkeur.

Ik vind ambient achtige sounds leuk, anderen houden juist meer van de bread en butter sounds, weer anderen willen harde dance en trance sounds en weer anderen willen meer de stage piano sounds en ga zo maar door. Juist doordat je die 9 verschillende synth engines hebt kan bijna alles wel. Daardoor vind ik het zelf leuk om meerdere invalshoeken van gebruikers te lezen hoe ze het gebruiken.

En uiteraard is de ene methode niet beter dan de andere. De eindervaring van de gebruiker is wat telt. Kom je met een smile van oor tot oor achter je kronos weg dan heb je het goed voor elkaar. En dan maakt het niet uit of je dat met ambient padjes doet , of met een accordeon geluidje waar je meespeelt met de laatste hit van frans bauer. (Dat kan de kronos ook doordat je complete backing tracks of full tracks realtime kan streamen vanaf ssd of externe usb harddisk).
 
nee, dat staat er inderdaad wat vaag in. Vind ik eigenlijk bij veel dingen wel dat het niet zo goed beschreven is. Aan de andere kant, wat ik juist wel weer heel goed vind is dat ingebouwde help scherm op de kronos. Dan klik je de functie of knop aan op het scherm waar je uitleg over wilt en je drukt op de help knop. Dan krijg je precies de informatie die daarbij hoort.

En dan vind ik het een stuk duidelijker dan in de handleiding (ook al is dat dezelfde tekst), maar op dat moment is het toch beter te begrijpen omdat je juist in dat stuk zit.

"Helemaal waar wat betreft de help-functie, alleen de lettertjes zijn me wat te klein. En ik doe heel veel hands-on. Heel veel uitproberen en luisteren hoe het werkt".


Ik vind ambient achtige sounds leuk, anderen houden juist meer van de bread en butter sounds, weer anderen willen harde dance en trance sounds en weer anderen willen meer de stage piano sounds en ga zo maar door. Juist doordat je die 9 verschillende synth engines hebt kan bijna alles wel. Daardoor vind ik het zelf leuk om meerdere invalshoeken van gebruikers te lezen hoe ze het gebruiken.

"Wat dat betreft heb ik een voorkeur voor de bread en butter sounds.
Omdat die straks beter te combineren zijn bij de Tyros 4.
Hoewel ik absoluut gecharmeerd kan zijn van een mooie pad of andere warme synth-sound. Maar pads, laten zich nu eenmaal niet zo makkelijk combineren in veel muziek. Dus ook in mijn repertoire.
Maar zo met een mooie pad pingelen, vind ik op zijn ook tijd hartstikke leuk".

En uiteraard is de ene methode niet beter dan de andere. De eindervaring van de gebruiker is wat telt. Kom je met een smile van oor tot oor achter je kronos weg dan heb je het goed voor elkaar. En dan maakt het niet uit of je dat met ambient padjes doet , of met een accordeon geluidje.


"Dan denk ik dat het met die big smile bij ons wel goed zit". :)

8>
 
Ik heb m'n kronos verkocht,en heb een beetje spijt maar...Ondanks de vele mogelijkheden,die deze synth je bied valt er maar één hoofdreden van verkoop...De klank(persoonlijk).Heb me vergist.
Pas op.Ik respecteer de kronos eigenaars.
De kleur,de klank is allesomvattend voor me,ik laat me gewoon inspireren door klanken,niet door de mogelijkheden van een apparaat.Ik ben wel degelijk met deze synth bezig geweest.
En telkens valt het me op,hoe korgs deze synth blijft.En net dat bevalt voor mij deze synth niet.

Het is en blijft Korg,dat je nog echt de DNA van de M1 nog altijd hoort,dertig jaar geleden.Dat is erkentelijkheid voor Korg en zelfs ook een beetje voor mij.
Of dat ik naar een ander synth uitkijk?Die tijd is voorbij van altijd kopen en verkopen.
Heb m'n pc3x en een imac met softsynth's.
 
Wel iedereen is vol lof en velen zijn wachtende op hun kronos,maar we weten toch weeral binnen een jaar dat er weer wat kronos te koop staan(oasys stond ook al wat te koop na een jaar of twee).

Een tijdje terug alweer, jouw mening.

Ik weet het het is flauw...
Maar ik kan het niet laten... ;)

8>
 
Ik heb m'n kronos verkocht,en heb een beetje spijt maar...Ondanks de vele mogelijkheden,die deze synth je bied valt er maar één hoofdreden van verkoop...De klank(persoonlijk).Heb me vergist.
Pas op.Ik respecteer de kronos eigenaars.
De kleur,de klank is allesomvattend voor me,ik laat me gewoon inspireren door klanken,niet door de mogelijkheden van een apparaat.Ik ben wel degelijk met deze synth bezig geweest.
En telkens valt het me op,hoe korgs deze synth blijft.En net dat bevalt voor mij deze synth niet.

Het is en blijft Korg,dat je nog echt de DNA van de M1 nog altijd hoort,dertig jaar geleden
Ik geef je groot gelijk zoals je het uitlegt. Ik zelf ben juist dolblij met die korg klank en heb daar ook bewust voor gekozen aangezien ik de klank kende. Maar als je niet van die klank houdt dan is het logisch dat je die synth wegdoet als je er niet geinspireerd door raakt. Zou ik ook doen.

Ik zelf vind het belangrijk om verschillende klankkleuren in de studio te hebben om te kunnen mixen in mijn tracks. Daarom staat er bijvoorbeeld een Virus TI die een volledig eigen klank karakter heeft, maar ook een Motif XS waarvan de klank uit 1000-en herkend kan worden.

Dat was voor mij de reden dat een Korg Kronos een goede uitbreiding was, ik kende de klank al natuurlijk en had ook een M3 staan en een Radias, maar de M3 vond ik altijd iets te zwak qua klank met name in het laag. Daar miste ik juist die typische klank van Korg weer in. De radias heeft dat niet, die is strak en mega korg qua sound.

Dus voel je niet bezwaard om dat hier te uiten :D, ik geef je groot gelijk dus. Als je een verkeerde keus hebt gemaakt en de klank vooraf niet goed ingeschat hebt dan zou het doodzonde zijn als je de kronos daadwerkelijk zou houden.
 
Wat een mooi en compleet apparaat.


En voor mij persoonlijk belangrijk:

:halleluja:okdan::halleluja:okdan: Alle eigenschappen van de wavestation zijn weer terug te vinden in de Kronos :okdan::halleluja:okdan::halleluja
 
Back
Top