Gehoorbeschadiging?

t kan aan mij liggen
maar je hebt toch gewoon door wanneer iets te hard is
een lijstje vind ik goed als maatstaf alleen hoe weet je hoe hard iets staat bv qua decibellekes
ik ga regelematig weg bij grote feesten als t te hard staat
t kan heel snel gaan dus oppassne ermee
en als je na een dag lang jammen pijn aan je oren hebt moet je toch zachter dnek ik
 
Mijn "probleem" met dit soort lijstjes ("het lijstje van maximale tijdsduur waarna je gehoorbeschadiging oploopt") is dat mensen het als de absolute waarheid gaan zien en daardoor bijvoorbeeld niet naar housefeesten gaan omdat je daar na 28,125 seconden een gehoorbeschadiging opgelopen hebt. Of na een kwartiertje lekker jammen met de drummer. Da's dus flauwekul. Je mag me best een betweterige zeikerd vinden hoor. Da's ook maar een mening.

Ah, ik snap.
Nogmaals, het verschilt natuurlijk per persoon, dit zijn veiligheidsmarges ;)

Het is niet zo dat mensen moeten worden weggejaagd van feesten, wel dat mensen na gaan denken over het dragen van gehoorbescherming voor hun toekomst.
 
... Het is niet zo dat mensen moeten worden weggejaagd van feesten, wel dat mensen na gaan denken over het dragen van gehoorbescherming voor hun toekomst.
En daarom blijf ik het belachelijk vinden dat het volume zo hoog moet zijn.

Wout
 
ik begrijp uit een paar posts dat ze bij sommige clubs dus oordoppen verkopen?

jezus dat is toch suf, zet die muziek dan zachter daar :stupid


dat is hetzelfde als dat je bandenplaksetjes verkoopt bij een fietspad met punaises erop die je er zelf op heb gelegd....
 
ja dat is echt absurd inderdaad
met oordoppen naar feesten
t komt er natuurlijk vandaan dat er zoveel leeghoofdige hersenloze teringherrie wordt gedraaid wat maar hard gezet moet worden om nog een beetje impact te hebben..
het is echt de wereld op zn kop
je moet tegenwoordig bijna met oordoppen in naar de pathe ook, das toch echt te triest voor woorden man
als je daarbij nog s bedenkt hoeveel mensen tinitus oplopen en hoeveel daarvan er echt totaal gek van worden..
en al die pruts dj's die lekker met 10 streepjes in het rood draaien.. en dan vaak ook nog van die oorschelpslijpende kutmp3s, belachelijke tyfusmongolen
 
ik heb wel een fotootje van mn studio

The_Potala_Palace%2C_Tibet_Province%2C_China.jpg
 
Ik heb al 15 jaar op maat gemaakte doppen. Bij lawaai op m'n werk altijd in gehad.

Ik heb wel eens dat ik bij het afstellen van geluid voor de PA langs loop en dat de BD in een klap m'n oor in "bescherm stand" zet... volgende dag weer over. Maar is wel altijd vreemd. Knakker op m'n werk vertelde dat ie op z'n plafond met zo'n luchtdruk dinges spijkers in het plafond aan het schieten was. Totdat ie bij z'n oor kwam en door de luchtdruk van da pistool ook z'n oor dicht schoot.. best freaky.

Dan maar wat minder mee krijgen van al die knisperende geluidjes.. doe mij maar goeie oren! Zou het wel fijn vinden dat m'n kleinkinderen niet KEI HARD tegen me motte schreeuwen omdat opa zo nodig takke herrie moest luisteren... :-)
 
ik heb zelf ook een tijdje live bands gemixed FOH, en naarmate je het geluid beter krijgt hoeft het ook niet hard te staan om toch goed te klinken... ik zag sommige FOH mixers gewoon alle faders omhoog hebben dat ik echt dacht pfffftssss

het lijkt me nog altijd een uitdaging om eens in de open lucht te mixen zodat je geen last hebt van akoestiek of reflecties :)... nou ja wel de wind dan waarschijnlijk maargoed... dat zal er toch niet meer inzitten denk ik...
 
ja dat is echt absurd inderdaad
met oordoppen naar feesten
t komt er natuurlijk vandaan dat er zoveel leeghoofdige hersenloze teringherrie wordt gedraaid wat maar hard gezet moet worden om nog een beetje impact te hebben..
het is echt de wereld op zn kop
je moet tegenwoordig bijna met oordoppen in naar de pathe ook, das toch echt te triest voor woorden man
als je daarbij nog s bedenkt hoeveel mensen tinitus oplopen en hoeveel daarvan er echt totaal gek van worden..
en al die pruts dj's die lekker met 10 streepjes in het rood draaien.. en dan vaak ook nog van die oorschelpslijpende kutmp3s, belachelijke tyfusmongolen


Ook bij de zichzelf serieus nemende electro-"kunst"-muziek gebruiken ze volume-niveaus die in akoestiekboeken meestal pas in de slothoofdstukken over nonlineaire shock en blast waves worden behandeld.
Op de jaarlijkse slotconcerten van sonologie in Paradiso stonden aan weerszijden van het podium torenhoge arrays opgesteld. De toenmalige directeur van het conservatorium, Frans de Ruiter, tevens lid van de HBO-raad en de Raad van de Kunst, was ook aanwezig, om zich eens persoonlijk op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de electronische muziek. Voor aanvang van een optreden van studenten Beeld & Geluid, die alom gevreesd werden om hun nerveuze kankerherrie, zag ik hem niets vermoedend de zaal in wandelen en toevallig stil blijven staan pal voor de boxen links. Ik was erg benieuwd hoe dat ging aflopen. Even later besprong een student het podium, z'n armen, benen en romp volgepropt met afgeschreven ziekenhuis- en hartbewakings apparatuur, die via een vuistdikke kabel verbonden was met een laptopje - dat was op zich nog geen ramp, maar dat laptopje hing dan weer aan de versterker... Zo werd elke spieractiviteit in z'n lijf via een helse algo's vertaald naar mega-uitversterkte trillingen. Ik heb in m'n 5 jaren Haagse sono-studie aan ongelooflijk deprimerende geluiden bloot gestaan, maar wat we hier te horen kregen, je kunt nog beter op een veldbed in de uitlaat van een ronkende F16 gaan liggen slapen. De witte haardos en jaspandjes van De Ruiter wapperden dan ook alsof hij op de boeg van de Titanic stond, maar - en nou komt het - hij gaf geen krimp! Waarom wandelde deze directeur van het Koninklijk Conservatorium, dit alom gerespecteerd lid diverse ministriële adviesraden, deze welbespraakte, charismatische, inspirerende Bekende Nederlander, waarom wandelde die niet gewoon een stukje naar opzij? Waarom bleef hij daar zo hardnekkig en verkrampt pal voor die hysterisch dreunende boxen staan hangen? Nou, dat was niet omdat hij oordoppen in had! Hij bleef daar alleen maar staan en z'n oren bruuskeren, omdat hij niet weg DURFDE lopen. Je zag hem denken: "dit kun je niet maken, volhouden, volhouden. Ze zouden denken dat je er niks van begrijpt!"
Die hoge volumes, het is een collectieve waanzin, waar niemand wat van durft te zeggen, omdat iedereeen denkt dat het nu eenmaal zo hoort en dat je totaal out en offtopic bent als je roept: "kan 't wat zachter!".
Mijn oplossing is simpel: ik blijf lekker thuis.
 
Last edited by a moderator:
dat is hetzelfde als dat je bandenplaksetjes verkoopt bij een fietspad met punaises erop die je er zelf op heb gelegd....

inderdaad , dat is een fietspad bedoelt voor masochisten of totale idioten....
 
t komt er natuurlijk vandaan dat er zoveel leeghoofdige hersenloze teringherrie wordt gedraaid wat maar hard gezet moet worden om nog een beetje impact te hebben..

Thunderdome 2008 was voor mij wel een hoogtepunt op dit gebied. Schandalig hard. Maar wat heb ik genoten daar bij Radium... Deze muziek is gemaakt om hard te draaien. Dit was voor mij ook de eerste keer dat ik hardcore echt vet vond gewoon om dat het zo asociaal hard stond. :L

wel met doppen..
 
gewoon je oren niet schoonmaken krijg je mooie ,perfect passende bio oordoppies
Hetgeen meer zegt over je hygiënische opvattingen dan dat het een serieuze bijdrage aan de discussie is…

Juist een forum als dit, waar velen zich regelmatig in het lawaai begeven onder de noemer ‘uitgaan’, is een discussie als deze volledig op z’n plaats, vooral omdat er ook uitvoerende muzikanten aan deelnemen. Ik durf zelfs te stellen dat het de aangewezen plek is om dit binnen het Nederlandse taalgebied te doen! Hier kan zelfs iets bereikt worden, al was het maar bewustwording.

Wout
 
Bericht door een moderator:
Ik heb nogmaals een aantal off-topic berichten verwijderd.

Wout, ik heb via PM op je berichten gereageerd.

Toevoeging: Ik vraag iedereen vanaf nu zijn taal fatsoenlijk te houden, dus geen verwensingen, scheldwoorden, onnodig gebruik van ziekten of anderszins kwetsende opmerkingen.
 
Laatst gewijzigd:
Hetgeen meer zegt over je hygiënische opvattingen dan dat het een serieuze bijdrage aan de discussie is…

........................ Hier kan zelfs iets bereikt worden, al was het maar bewustwording.

Wout

nou , vooruit dan

van die dure op maat gemaakte autoplastieken(dure naam voor oordoppies)
werken net zo slecht /goed as n goeie dot oorsmeer

en nee die oorsmeer haal ik er niet uit , of je dat nou smerig vind of niet
in je oren peuteren is slecht
eens in de paar jaar ff langs de huisarts om uit te laten spuiten , en hoppetee

ik werk in n vrij rumoerige omgeving(toolshop)al 20 jaar
treed wellus op in clubs /zaaltjes waar t geluid steevast te hard staat
draag nooit doppies (krijg ik koppijn en geirriteerde oren van)
heb n voor mijn leeftijd n prima gehoor

ohwja , ik woon ook naast n vliegveld

maarrrr, ik luister nooit muziek op n ipod ofzoiets(das vlgs mij boosdoener nr1)
ask t geluid ergens te hard vind ,zoek ik n rustig plekkie

als dat lijstje van die wetenschapper zou kloppen wask al tig keer doof geweest,
 
Juist een forum als dit, waar velen zich regelmatig in het lawaai begeven onder de noemer ‘uitgaan’, is een discussie als deze volledig op z’n plaats, vooral omdat er ook uitvoerende muzikanten aan deelnemen. Ik durf zelfs te stellen dat het de aangewezen plek is om dit binnen het Nederlandse taalgebied te doen! Hier kan zelfs iets bereikt worden, al was het maar bewustwording.

Wout

Ben je een caféganger,.. en staat ergens de muziek te luid ,zoek je gewoon met je vrienden een café op waar dat niet het geval is.

Luister je op je mp3-speler of via hoofdtelefoon naar nummers,.. wees verstandig en neem het heft in handen door je volume te beperken.

Maar,... eis je dat in een disco of op een concert de muziek verlaagd naar 85 db ,... loopt de tent leeg.. zo simpel is dat, dan hoef je daar gewoon niet te zijn. Je kan er hoogstens voor zorgen dat je niet te dicht bij de boxen staat.

Deontologie in de muziek en uitgangswereld klinkt mooi maar is niet verenigbaar.
 
Nou, gaan we weer.

Ik, technicus in Doornroosje, hou me vooral op dans avonden bezig met het geluid. De norm is bij "ons" 103dBA @ FOH. Dat is dus waar normaal bij bandjes de mixer staat. Dan zit ik als ik voor de PA sta op zo'n 105 met tikjes naar de 107. Als iedereen nou es z'n bek dicht zou houden, zoals 'n enkele keer gebeurt bij 'n ECHT goeie dj, Laurent Garnier, James Holden, nog 'n stuk of drie... dan kan ik zakken naar de 97dBA!!! Dit geeft vooral aan dat ik vooral bezig ben met prantende mensen te overstemmen.

Bij bandjes is het anders. Daar komen mensen vaak echt voor 'n bandje of act i.p.v. 'n avondje "gewoon lekker stappen".

Ik heb 'n aaltal keren deze discussie op Partyflock op gang proberen te krijgen... maar die mensen snuiven ieder weekend hun hoofd kapot, dus daar lukte het sowieso niet.

Vandaar dat we doppen verkopen jah! En daar is niks vreemds aan. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen oren. Als je naar 'n techno avond gaat kun je 'n flink volume verwachten! En dan word er bij ons nog regelmatig rond gelopen met 'n db meter...
 
Back
Top