Er komt geluid uit de kat zijn oren, oftewel "otoakoestische emissie".

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
Lid sinds
12 augustus 2003
Berichten
9.070
Locatie
NL
Ik combineer hier even: post je kat, zelf oscillatie en tinitus inclusief audio voorbeelden en plaatjes. Lijkt mij wel passend hier, gezien het technische verhaal. Ik hoop dat de moderators het met mij eens zijn, of anders een kleine uitzondering willen maken zodat ik meerdere mensen hierheen kan verwijzen. Het gaat blijkbaar om een zeldzaam verschijnsel, genaamd otoakoestische emissie. Ook mensen en andere dieren schijnen hier last van te kunnen hebben.

M'n vriendin heeft net een katje van 11 maanden in huis genomen. Beest had het al zwaar: Ooit aangereden, bekkenbreuk, politie bracht 'm naar de opvang/dierenarts. Gechipt maar de eigenaars wilde hem laten inslapen omdat de kosten te hoog waren. Door de dierenarts (foto) opgelapt en daarna goed verzorgd en aangesterkt bij een warm pleeggezin waar we hem afgelopen weekend hebben opgehaald.

attachment.php


De eerste avond dat we belgische Boeleke thuis hadden en het zo goed als doodstil was viel ons al een hoge piep op die we niet konden verklaren. Het eerste wat ik dacht was aan de tv, maar sinds de glasbeeldschermen eruit zijn kon dat het niet zijn. De koelkast bleek het ook niet te zijn. Alle verlichting gecheckt, de thermostaat, kerstboomverlichting, eventueel wifi in combinatie met de chip in zijn hals, nope. Totdat we niet anders konden concluderen dan dat het geluid uit Boeleke's oor moest komen, hoe ongelooflijk het ook klonk. Bij nadere inspectie leek dat wel te kloppen als je er recht voor zat of als hij zijn oren op jou richt. Ik kan mij voorstellen dat dit gemist is in het dagelijks leven want alleen als het stil is en als je dicht bij hem bent of in de richting van zijn oren zit hoor je het.

Na wat googlen kwamen we nog één ander geval tegen: http://www.dierenkliniek.com/web/index.php?page=deel-136-punky-de-kat-met-geluid-uit-zijn-oor

Gisteravond heb ik metingen gedaan en opnames gemaakt. Apparatuur was Propellerhead Balance geluidskaart met Audio Technica ES945 omni directional condensator microfoon. Volgens de specs gaat de mic tot 20khz maar zoals te zien is meet hij ook wat erboven. Ik heb bemonsterd op de max 24 bit 96 khz setting.
De opname heb ik genormaliseerd want het wordt pas vervelend hard als je zelf met je oor op zijn oor gaat zitten. Als hij langs je benen loopt hoor je het niet bijvoorbeeld. Als hij je aankijkt vanaf een meter of 2 hoor je het wel zachtjes.

attachment.php


attachment.php


Het beestje geeft ongeveer 10,815 khz rechts en 10,896 khz links af op +24 db ten opzichte van de achtergrondruis. De frequenties heb ik gemeten met de volgende android app (vanwege het benoemen van de piek frequentie) via een samsung S4: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.raspw.SpectrumAnalyze&hl=nl

attachment.php


Als je de telefoon met deze app naast de kat zijn oor houdt zie je gelijk de piek verschijnen (zie afbeelding). Ook als hij je op een stoel in de kamer aankijkt terwijl jij een stukje verder op de bank ziet zie je die piek verschijnen.

Zoals je ziet lijkt het erop dat zijn linkeroor redelijk op 1 frequentie uitzend terwijl zijn rechteroor rondom de piek nog 4 piekjes heeft en daarnaast boven de 20 khz ook nog wat laat zien. Indien dat een technische/mechanische fout had geweest had ik dat ook gezien bij het andere oor of bij andere opnames, echter is bij alle metingen dit alleen te zien bij het rechteroor.

De eerste vraag die dan natuurlijk opkomt is, heeft dat beestje er zelf last van ? Echter blijkt "gelukkig" uit mijn eerste grove test dat hij waarschijnlijk niks hoort boven de 6 khz. Dit terwijl een normale gezonde kat tot 60 khz moet kunnen horen. Ik heb wavetable sinewaves afgespeeld van 21 khz naar beneden en pas bij 6 khz reageerde hij. Ik ga dit binnenkort nog eens nadoen, maar dan beter opgezet en controletesten doen met de andere katten. We hadden al het vermoeden dat hij misschien een gehoor probleem heeft, aangezien hij moeilijk reageert als je hem roept, zelfs als het over kattensnoepjes gaat. Eerst hoopten we dat het eigenwijsheid is maar gezien de herrie in zijn oor is doof zijn eerder een oplossing dan een probleem. Dat gaan we nog uitzoeken.

De opname wavefile 24 bit 96 khz mono, 17 mb: http://www58.zippyshare.com/v/Cz3vi0LX/file.html
MP3 is onderin deze post te vinden in de bijlage voor direct afspelen of directe link hier: https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=107095&stc=1&d=1451996104

Verder gaat het goed met Boeleke, alles gaat erin en eruit en de interactie met de andere twee katten gaat zelfs beter dan verwacht. De witte plekken zijn pigmentveranderingen na zijn operatie.
attachment.php


We weten nog niet wat voor vervolgstappen we kunnen doen om hem verder te helpen, de eerste stap is deze eigen informatie online gooien zodat mensen die er meer van weten vast op de hoogte zijn. Als er hier mensen zijn die ideën of tips hebben dan horen we het graag :okdan:
 

Attachments

  • boeleke_links_v2.jpg
    boeleke_links_v2.jpg
    69,1 KB · Bekeken: 138
  • boelekes_piepjes_mp3_320cbr.mp3
    2,5 MB · Bekeken: 150
  • boelie.jpg
    boelie.jpg
    31,2 KB · Bekeken: 139
Last edited by a moderator:
Wat een apart verschijnsel, maar zeker te hoog voor mijn oren want ik hoor niks, alleen een soort brom (achtergrondgeluid?).
Ik heb al genoeg last van mijn "subjectieve" tinnitus.
 
Op mijn laptop speakers kan ik het net horen. Gaat beter als je je hoofd wat beweegt. Beestje lijkt verder wel tevreden, zo aan het gespin te horen. Lekker stil bij jullie in de straat!
 
Wow, hier heb ik nog nooit van gehoord. één van onze katten miauwt alleen maar de hele dag. Wat een nare piep overigens. Interessant verhaal, ik hoop dat het verder goed gaat met het beestje!
 
Zeer interessant, dat het uberhaupt mogelijk is :P
 
Wow, das heel apart.
Ik heb ook gegoogled en kon niets vinden.
Das dan weer raar, als het echt waar is dan zou het toch ook anderen moeten zijn opgevallen want er
zijn tien triljard katten op aarde (of zoiets)..

Ik kan bij mijn katten helaas niet meer checken want de laatste is onlangs gegaan..
 
Boeiend verhaal! :okdan:

Niet dat ik er de ballen verstand van heb, maar zo stel ik het me voor: de trilhaartjes in het slakkenhuis zetten mechanische trillingsenergie om in elektrische energie (die in de vorm van pulsreeksen via de gehoorzenuw naar de hersenen gaat). Die elektromotorische omzetting is een natuurkundig principe dat ook wordt toegepast bij microfoons en luidsprekers. Het bijzondere daarvan is de omkeerbaarheid: je kunt een microfoon gebruiken als luidspreker, zoals je een dynamo kunt gebruiken als motor. Het is dus niet zo raar dat energieomzetting in de trilhaartjes omkeerbaar is. En die omkeerbaarheid wordt bovendien plausibel als je bedenkt dat in één van de (twee) rijen trilhaartjes zowel afferente als efferente zenuwen zitten (zeg maar inputs en outputs). Die tweede rij kan dus niet alleen prikkels uitzenden (naar de hersenen) maar ook ontvangen (van de andere rij); onder normale omstandigheden wordt daarmee de gevoeligheid van de andere rij beïnvloed (bijv. 's nachts) zodat het gehoorsysteem extra bewakingsfunctie krijgt, maar zieke of beschadigde trilhaartjes kunnen ook een deel van de elektrische energie omzetten in bewegingsenergie. Zo ontstaat er een mechanische trilling in het slakkenhuis als gevolg van elektrische (over)prikkeling. Die trilling neem je waar als geluid.

Ik denk niet (heb zelf katten gehad) dat Boeleke erg veel last heeft, om twee redenen:
(1) hij (of zij?) snort prima en klinkt niet neurotisch.
(2) Met tinnitus doet je brein tot op zekere hoogte hetzelfde als met forumgasten die je steeds overal treft zonder dat ze wat te melden hebben: na een tijdje hóór je ze gewoon niet meer. :D
 
onze kat klinkt als een 80 hz sine als hij slaapt en mn vriendin als een zaagtand
 
Ook nog niet eerder van gehoord. Piep is waanzinnig hard (ook duidelijk zichtbaar op m'n spectrum analyser). Al neem ik aan dat je de opname ook erg hebt versterkt. Hoe hard horen jullie die piep dan eigenlijk ? Stel, je versterkt die opname niet zo, en je neemt gewoon ambient niveau op, is het dan ook zo duidelijk ? Gewoon maar te hopen dat 't beestje er niet teveel last van heeft ...
 
Back
Top