Er komt geluid uit de kat zijn oren, oftewel "otoakoestische emissie".

Dierenarts even anoniem gemaakt.
 

Attachments

  • boelarts.jpg
    boelarts.jpg
    70,1 KB · Bekeken: 147
Misschien is die piep gewoon het bewijs dat er nieuwe batterijen in de kat 'r gehoorapparaat moeten.
Mijn grootvader. Dement. Ziekenhuis. Man hoort me niet. Hij doet moeite, draait zijn hoofd zegt 'wat zeg je'
en doet ie zijn gehoor apparaat uit. 'wat zei je'
Ik herhaal, hij hoort me uitstekend en antwoord.
Ik pak dat antw app vast, houd 't tegen mijn oor. "PIEEEEEP"
Batterijen leeg.
Voor wat 't waard is: als je demente familielid ooit raar doet en gehoorapparaat draagt: misschien zijn de batterijen leeg en weet ie dat zelf niet. Wegens dement. Of doof voor die lege batt pieptoon.
Ik was ontroert: wie weet hoeveel communicatie gebrek en sociaal isolement heeft ie geleden door dat verdomd anwt app zijn gepiep, en wie weet hoeveel tijd al...

Succes met de kat! Straf verhaal.
 
Mensen kunnen hier ook last van hebben.
Objectieve tinnitus heet dat.

Ik hoop dat het beestje er maar geen last van heeft verder. Ken genoeg mensen die op het randje van zelfmoord hebben gezeten vanwege tinnitus.
 
Ik hoop dat het beestje er maar geen last van heeft verder. Ken genoeg mensen die op het randje van zelfmoord hebben gezeten vanwege tinnitus.

Of het daadwerkelijk doen: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6646
Of euthanasie laten plegen: http://www.hartvannederland.nl/top-nieuws/2015/noordkreet-van-man-met-oorsuizen/

Dat waren ook de verhalen die door mijn hoofd spookten toen ik die piep in de kat zijn oren hoorde. Gelukkig maakt ie verder een goeie normale indruk, maar we houden het nauw in de gaten.
 
Gelukkig maar, dan denk ik dat je niet bang hoeft te zijn voor zelfmoord.
 
Zou het niet kunnen komen door onvoldoende sturing van de spiertjes ism de botjes en het trommelvlies ?
Middenoorproblematiek, mogelijk neurologisch van oorsprong.
Komt het uit beiden oren ? Hoor je de verschilfrequentie ?
Per slot van rekening hoeft het trommelvlies maar te resoneren, net als een speakervel, daar zit de hamer toch aan met een spiertje ?

Erg leuk verhaal , ben wel benieuwd naar het vervolg 8~
 
Bizar verschijnsel zeg. Ik hoop dat Boeleke nog een heel lang en leuk leven voor de boeg heeft!
 
Zou het niet kunnen komen door onvoldoende sturing van de spiertjes ism de botjes en het trommelvlies ?
Middenoorproblematiek, mogelijk neurologisch van oorsprong.
Komt het uit beiden oren ? Hoor je de verschilfrequentie ?
Per slot van rekening hoeft het trommelvlies maar te resoneren, net als een speakervel, daar zit de hamer toch aan met een spiertje ?

Erg leuk verhaal , ben wel benieuwd naar het vervolg 8~

Die spiertjes in het middenoor kunnen inderdaad gaan trillen (bijvoorbeeld door gelaatszenuwontsteking). Maar het frequentiegebied daarvan ligt in gebied van 5 - 50 Hz.
De maximale triggerfrequentie van actiepotentialen zenuwstelsel is ongeveer 500 Hz.
Boeleke piept ruim 4 octaven hoger...
 
Ver gezocht: net als bij de theremine en bij orgelpijpen : beiden trommelvliezen trillen met eigen frequentie, verschil is zo klein dat je het hoort als hoge frequentie ?
Niet echt overtuigend geef ik toe
Het doet me denken aan een soort spanning/ zenuwgeluid wat je ook wel eens hoort als je in een totaal stille omgeving bent. Maar dan op de een of andere manier naar buiten gekeerd , gematerialiseerd zo gezegd
( oke, deze verklaring heeft een wat hoog star track gehalte)

Even down to earth: opnemen, lijkt me een youtube hit !
Zien we jullie binnenkort bij jinek of de wereld draait door....
 
Laatst gewijzigd:
https://en.wikipedia.org/wiki/Otoacoustic_emission

"OAEs are considered to be related to the amplification function of the cochlea. In the absence of external stimulation, the activity of the cochlear amplifier increases, leading to the production of sound. Several lines of evidence suggest that, in mammals, outer hair cells are the elements that enhance cochlear sensitivity and frequency selectivity and hence act as the energy sources for amplification. One theory is that they act to increase the discriminability of signal variations in continuous noise by lowering the masking effect of its cochlear amplification.[4]"

Erg interessant dit. Nog nooit eerder van gehoord. Lees inderdaad dat mens en dier er zelf geen last van zal hebben, alleen de omgeving dus wel ;). Wat een kattenverhaal. Hoop dat ze nog een mooi leven heeft, maar dat gaat wel lukken met zulke lieve baasjes :okdan:

Wat betreft tinnitus: Schijnt dat white noise kan helpen om te je hersenen te wennen, oftewel de piep soort van uitfaseren. Hoe en wat precies weet ik zo even niet meer, maar ik geloof dat dagelijks slapen met white noise al wat verlichting kan geven. Het is echter jammer dat er nog altijd zo weinig bekend is over tinnitus en hyperacusis.
 
Laatst gewijzigd:
Gelukkig maar, dan denk ik dat je niet bang hoeft te zijn voor zelfmoord.

Het is maar net hoe je het leest he 8o)
Meer het ondraaglijk lijden, mens of dier, maakt niet uit.

Iedereen, het is een katertje btw. Ik hoor net dat hij en de 18,5 jarige andere kater vandaag voorzichtig samen wat gespeeld hebben, dat is echt snel, hij zit er pas 5 dagen.

Ik heb de dierenarts van de andere piepende kat Punky gevraagd om mijn contacgegevens door te geven zodat ik wellicht ook vergelijkbare opnames kan maken van die kat, indien het baasje ermee akkoord gaat. Die zal ik dan ook hier posten.
 
Even down to earth: opnemen, lijkt me een youtube hit !
Zien we jullie binnenkort bij jinek of de wereld draait door....

Nou dat moet je toch niet willen zo met je kop op tv. In een van die plebs programma's :stupid
 
keyboardje erop en tunen die hap, grappie.
gek verhaal, leuke kat, leuke mensen jullie.
 
Back
Top