Tinnitus, help!

jikbeh

Stamgast
Lid sinds
11 februari 2006
Berichten
436
Locatie
den haag
Sinds een maand heb ik last van oorsuizen/tinnitus. Ik heb eerst mijn oren laten uitspuiten bij de huisarts. Daarbij kwam er een oorprop mee. Dit wist ik al want ik had daarvoor helemaal geen gehoor meer. Na de behandeling bleef de piep, gehoor was gedeeltelijk terug. De frequentie zit ongeveer op 12 khz.

Mijn andere oor heeft een veel hoger frequentiebereik. Die gaat ongeveer tot 15khz. Ik ben 35 dus dat is op zich een redelijke waarde. De andere kant is opmerkelijk minder. Nou stoor ik me heel erg aan de piep. Het is bijna niet uit te leggen hoe gek je er van word. Vooral als ik ga slapen. Maar ook tijdens het muziek maken. Echt gek word ik er van! Deprimerend. Neerslachtig. Het idee dat ik mijn muziek niet meer kan maken. Prognose is meestal niet zo best als het al weken aan het piepen is.

Ik weet nu niet wat ik moet doen. Hoe moet ik muziek maken met zo'n frequentieverschil in je gehoor. Hoe moet ik nog rustig kunnen slapen. Ik heb hier al een topic gelezen over tinnitus waar er van alles word besproken. Ik zat eerst in dubio om daarin te posten, maar ik wilde toch zelf een topic aanmaken.

Zijn er mensen hier die tinnitus hebben en ook muziek maken? Ik weet dat ze er zijn en wat voor oplossingen jullie hebben gevonden om het leed te verlichten. Wat doen jullie als je muziek wil maken? Ik wil Spriet2000 bij deze bedanken voor zijn bijdrage in het andere topic voor de "regenmaker" http://mynoise.net/NoiseMachines/rainNoiseGenerator.php

Wat is jullie ervaring hiermee? Kan je met zo'n verschil in gehoor nog muziek maken? Althans het kan wel maar hoe pas je je erop aan? Hoe kan ik de piep verminderen? Alle hulp is welkom. Alvast dank van een lang lid wat nu wel kan huilen.
 
Hier nog een lotgenoot. Rust voor je oren werkt bij mij het beste. Produceren op laag volume, niet met koptelefoon, radio in de auto niet te hard, naar festivals met doppen. Andere dingen die helpen zijn is mediteren en heel bewust naar de piep luisteren alsof het een bizarre ambient track is. Oftewel, zo ernaar luisteren zonder te oordelen. In het beste geval wordt de piep minder, maar in ieder geval leer je het accepteren. Hoe bewuster je bent van de piep, deste meer kans dat je hersenen de piep leren negeren waardoor je m nauwelijks meer hoort.

Ik las laatst ook dat er een nieuwe behandeling voor is met goede resultaten, maar die wordt niet vergoed, dus vrees dat dat onbetaalbaar is.
 
Fijn dat ik zo snel een reply krijg. Waar synthforum echt goed voor is. Ik vraag mezelf wat af. Hoe zit het met jouw "piep"? In welke frequentiegebied zit het? Hoor je daarboven nog tonen? En is je gehoor aan de ene kant dus beter dan aan de andere kant. ( moet dit wat anders formuleren) Is het zo dat je nog boven de toon van de piep hoort? Dat doe ik dus niet. Hoe compenseer je dat als je iets moet produceren? Want bij mij blokkeert het dus echt een deel van de hoge tonen. Ik merk gewoon dat als ik hihats hoor o.i.d. ik het anders/niet hoor. Hoe kan ik dit compenseren? Ik kan me nu niet echt meer voorstellen dat ik nog muziek kan maken op deze manier. Over dat vooral rust geven aan je oren. Ik las dat het goed is om juist wel muziek te luisteren. Als ik niks doe hoor ik de piep zo heftig. Dus wat omgevingsgeluid is juist fijn. Wat is dus rust voor je oren?
 
Google eens op Tinnitus Retraining Therapy (TRT). Sowieso is op het internet een overweldigende hoop informatie te vinden over tinnitus, maar te veel ervaringen van anderen lezen (en de schier oneindige manieren om er vanaf te komen) zou ik je afraden. Ik zou mij overigens niet zo veel zorgen maken over of je nog wel muziek kunt maken, want juist als er muziek c.q. geluid is heb je minder last van je piep, maar neem wel de adviezen van SB-SIX in acht, dus vermijd te harde geluiden. Maar overdrijf dat ook weer niet, want hyperacusis ligt op de loer, dus helemaal geen geluid meer kunnen verdragen. Er is wel een redelijke goede website over tinnitus: tinnitus.nl.
 
Google eens op Tinnitus Retraining Therapy (TRT). Sowieso is op het internet een overweldigende hoop informatie te vinden over tinnitus, maar te veel ervaringen van anderen lezen (en de schier oneindige manieren om er vanaf te komen) zou ik je afraden. Ik zou mij overigens niet zo veel zorgen maken over of je nog wel muziek kunt maken, want juist als er muziek c.q. geluid is heb je minder last van je piep, maar neem wel de adviezen van SB-SIX in acht, dus vermijd te harde geluiden. Maar overdrijf dat ook weer niet, want hyperacusis ligt op de loer, dus helemaal geen geluid meer kunnen verdragen. Er is wel een redelijke goede website over tinnitus: tinnitus.nl.

Ik snap dat ik nu niet te luide muziek moet luisteren. (wat ik overigens nooit heb gedaan). Het kwam gewoon opeens en kan vermoedelijk te maken hebben met die oorprop die mijn trommelvlies heeft gestimuleerd. Maar na het weghalen van die prop is de piep niet weg. Ik zal in ieder geval eens kijken naar die therapie. Alles is nu het proberen waard, maar ik vrees het ergste.

En dank voor de sites. Ik ken ze gezien ik de laatste dagen alleen maar ben gaan kijken wat er op het internet te vinden is. Juist daarom ben ik hier. Mensen/muzikanten met hetzelfde probleem als ik. Wat doen in het dagelijks leven. Is er een compensatie om muziek te maken? Wat voor handigheidjes gebruiken jullie? Wat is goed wat is slecht. Ik weet het eigenlijk even niet meer. Beetje radeloos en daarom dus hier. Dank voor je reply :)
 
Wat kut! Ik heb er zelf geen last van althans dat denk ik. Hoor wel ook vaak een lichte piep richting 16Khz ergens, en heb wel een duidelijk verschil in gehoor met mijn linkeroor waar alles wat doffer en zachter is. Wat ik toen ook erg hinderlijk vond!

Mijn tip is toch proberen positief te blijven ondanks je situatie. Probeer je oren weer opnieuw te kennen en het vertrouwen erin weer terug te krijgen. Ik weet niet hoedanig erg het is maar het zou zonde zijn om het muziek maken op te geven hiervoor zeker als t iets is wat je het liefste doet. Een hihat is tenslotte een hihat met hoge frequenties :) Mixing zou je evt uit handen kunnen geven.

Probeer dingen uit voor jezelf en leer kennen wat werkt voor je en wat je zeker niet moet doen. Schrijf het op, en probeer er bewust mee om te gaan en het zodoende te accepteren.. Er is altijd een weg zolang je maar wilt!
 
Wat kut! Ik heb er zelf geen last van althans dat denk ik. Hoor wel ook vaak een lichte piep richting 16Khz ergens, en heb wel een duidelijk verschil in gehoor met mijn linkeroor waar alles wat doffer en zachter is. Wat ik toen ook erg hinderlijk vond!

Mijn tip is toch proberen positief te blijven ondanks je situatie. Probeer je oren weer opnieuw te kennen en het vertrouwen erin weer terug te krijgen. Ik weet niet hoedanig erg het is maar het zou zonde zijn om het muziek maken op te geven hiervoor zeker als t iets is wat je het liefste doet. Een hihat is tenslotte een hihat met hoge frequenties :) Mixing zou je evt uit handen kunnen geven.

Probeer dingen uit voor jezelf en leer kennen wat werkt voor je en wat je zeker niet moet doen. Schrijf het op, en probeer er bewust mee om te gaan en het zodoende te accepteren.. Er is altijd een weg zolang je maar wilt!


Jullie zijn allemaal heel aardig en behulpzaam. Dank daarvoor! De hihats was maar een voorbeeld. Alles op 12khz is niet meer hoorbaar. Ik heb het idee dat het een beetje te onderdrukken is. Soms heb ik en minder last van dan op andere momenten. Maar de piep blijft min of meer en daarbij dat mijn gehoor gewoon merkbaar achteruit is gegaan in mijn rechteroor.

Ik blijf sowieso positief maar dat is eigenlijk wel het ergste wat me kon overkomen. Mijn passie en hobby is niet meer wat het is. Het is inderdaad denk ik een weg van gewenning. Waar je het geluid/piep op een gegeven moment blokkeert.
Ondanks dat vraag ik me wel af in hoeverre er muzikanten zijn die hiermee kunnen werken/dealen? Zijn er methodes om het te verminderen. Wat doen de muzikanten hier? Ik ben op zoek naar info vooral van muzikanten. Niet zo zeer wat ik er aan kan doen. Misschien ook meer dat ik dat nu nodig heb hoor. Klinkt misschien een beetje sneu, maar ik lucht hier mijn hart maar even.

Fijn dat er zoveel mensen reageren! Doet me goed!
 
Ik zou zeggen maak gewoon muziek (op verantwoord volume) en laat het desnoods mixen / masteren door een ander. Sommige tools die visualiseren kunnen ook goed helpen, ik werk al jaren met ozone en kan aan de visualisaties vaak al zien waar een potentieel probleem zit. Ik weet niet precies hoe hoog mijn piep is. Het lijkt sterk op een piep van een oude tv. Links veel harder dan rechts. Ik heb het volgens mij zo'n 15 jaar geleden opgelopen. De tijd heelt zowiezo. Je zal zien dat over een paar maanden het stukke beter gaat. Je hersenen doen aan Noise cancelling op den duur. Ik heb periodes gehad dat ik het nauwelijks meer merkte, maar soms ga je dan weer naar een feestje en vergeet ik mn doppen en dan ben ik er weer een tijd zoet mee. Belangrijkste is volgens mij echt het accepteren. Er tegen vechten maakt het erger imho.
 
Ik zou zeggen maak gewoon muziek (op verantwoord volume) en laat het desnoods mixen / masteren door een ander. Sommige tools die visualiseren kunnen ook goed helpen, ik werk al jaren met ozone en kan aan de visualisaties vaak al zien waar een potentieel probleem zit. Ik weet niet precies hoe hoog mijn piep is. Het lijkt sterk op een piep van een oude tv. Links veel harder dan rechts. Ik heb het volgens mij zo'n 15 jaar geleden opgelopen. De tijd heelt zowiezo. Je zal zien dat over een paar maanden het stukke beter gaat. Je hersenen doen aan Noise cancelling op den duur. Ik heb periodes gehad dat ik het nauwelijks meer merkte, maar soms ga je dan weer naar een feestje en vergeet ik mn doppen en dan ben ik er weer een tijd zoet mee. Belangrijkste is volgens mij echt het accepteren. Er tegen vechten maakt het erger imho.

Ja ik ben vandaag weer begonnen met muziek maken. Maar dit irriteerde me zo dat ik dit topic heb aangemaakt. Ik merk wel dat als ik bezig ben met andere dingen ik de piep, een soort van, kan negeren. Waar jij het dus over hebt, ( het noise cancelen) Het brein is wat dat betreft vrij plastisch en kan zich goed aanpassen. Dus dat is een goede hoop. Maar na net een uurtje muziek maken ben ik laat maar zeggen niet zo blij. Ik merk gewoon teveel dat die piep er is en dat dat interfereert met de hoge tonen in mijn muziek. Ik heb ook het idee dat als ik nu iets met een filter afkap op 12khz ik dat dus waarschijnlijk niet hoor met mijn rechteroor. Is het dan zo dat jij dat oppakt met je "goede" oor? Ik ben ook bang voor rare verschillen in links en rechts/ stereobeeld zeg maar. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben en dat ik hier even mijn hart kan luchten. Ik zit hier echt zo mee. Wilde overigen nog even zeggen: Ik heb je muziek op soundcloud even zitten luisteren en dat is ondanks jouw tinnitus erg goed. Big China nummer kan mijn rechteroor nu niet goed tegen ;) O en dankje voor je reactie natuurlijk! Doet me goed!
 
Dank je... Een hoop van de tracks op soundcloud zijn ook beter geworden door opmerkingen van forumleden. Ik heb zelf vaak niet door als de track eigenlijk te schel is. Dat probeer ik nu te voorkomen door visualizaties van plugins en het laten luisteren door anderen.

Met muziek maken doe ik niet bewust iets met 1 oor. Ik denk dat mn hersenen dat zelf al oplossen. Wel merk ik dat ik vaak de neiging heb om hihats ietsje links te pannen. Zou daar mee te maken kunnen hebben. Rustig aan verder, het word vanzelf weer wat leefbaarder. Sterkte!
 
Ik ben vooral een lezer hier op het forum, maar reageer hier graag even op. Helaas kan ik je geen praktische tips geven qua produceren en hoe daar mee om te gaan. Wat dat betreft kan ik alleen maar SB-SIX volgen in zijn tips over het accepteren en vooral proberen 'normaal' door te gaan. Zelf heb ik een piep over gehouden na een hardcore feestje een jaar of 13 geleden. De eerste weken was ik er vrij paniekerig over, maar na een tijdje leer je het accepteren en wordt het onderdeel van jezelf. Voor het slapen heeft lezen tot je je ogen niet meer kan openhouden erg geholpen voor mij, aangezien je dan natuurlijk de piep het meeste hoort en het moeilijk is om er niet aan te denken.

Zelf heb ik nu tijden dat ik er nooit aan denk en soms een periode dat ik het dagelijks opmerk. Ik heb nu ook altijd oordoppen in naar feestjes en festivals. Doe ik dat niet, dan is de piep weer een tijdje sterker aanwezig, om daarna weer af te zwakken. Of het ook echt minder wordt of simpelweg gewenning is durf ik niet te zeggen... heel veel succes ermee, hopelijk vindt je er snel een 'evenwicht' in.
 
Moeilijk onderwerp. Ik heb sinds 2000 tinnitus, en heb veel geluk gehad in dit proces.: de piep die ik waarneem is gedurende de tijd veranderd in ruis. Mijn advies aan jou is, doe het heel rustig aan op dit moment! Er is misschien kans op enige verlichting maar dan moet je nu niet het gehoor belasten. Ik denk dat dit geldt voor alle beschadigingen die een mens kan oplopen. Wonden moeten eerst helen. Wat SB-SIX zegt is juist.
 
Hier ook tinitus. Ik heb oordoppen voor muzikanten op maat laten maken voor de gezamenlijke muziek sessies. En als ik alleen muziek maak doe ik t was zachter.
Ik heb t nu anderhalf jaar en ik hoor van meerdere mensen dat je er aan moet wennen.
Bij t aanmeten van de oordoppen bleek ik ook niet meer te horen op de frequentie van de piep.
De piep is dus een compensatie ding van de hersenen.
Succes met de piep. T is verschrikkelijk maar als t goed is wen je er aan.
 
Hier nog een patient, tip, ga naar de KNO arts. Uitspuiten is 1 ding maar is soms niet genoeg. Er kan nog steeds overtollig oorsmeer aanwezig zijn en als je er in hebt lopen vroeten helemaal, die oren moet je met rust laten. Bij elk klein wondje etc. word het aangemaakt en als je het per ongeluk naar achter hebt gedrukt kan de huisarts er niets mee.

Heb je opgezwolle klieren ook achter je oren? Ik zou echt even naar de KNO arts gaan! Als het zo ineens is opkomen dagen heeft het te maken met die prop en niet anders. (of je moet naast een 1000W speaker hebben lopen slapen met je dronken kop.

Tinnitus komt van stress, oorsmeer of gehoord beschadiging. Maak er geen psychisch probleem van want dan kom je er niet meer vanaf. Is een raar iets...
 
Voor wat het waard is....

Alle tips voor het VOORKOMEN van Tinnitus gaan ook op voor het NIET VERERGEREN van Tinnitus.
Herstel blijkt toch vaak een kwestie van geduld (en geluk). Rust.....stilte....


Bij voorkeur zo min mogelijk belasten voorlopig. En heel goed in de gaten houden.
Hopelijk nemen je klachten de komende dagen af.


Het is helaas wel vaak zo dat je lichaam (oor) in de toekomst mogelijk sneller en heftiger reageert als het aan eenzelfde oorzaak wordt blootgesteld. Zeker als het om overbelasting gaat.

De oorzaak kan fysiek zijn (bijv. een ontsteking) maar iemand die veel met geluid/muziek bezig is (aktief als muzikant en/of passief als luisteraar) zeker ook duur- en/of overbelasting.

Neem het in elk geval serieus. Het is ook een van grootste zorgen dat ik niet meer van (luisteren naar en maken van) muziek kan genieten.

En...ik heb (heel) soms ook wel eens een piep in de 10kHz+ regionen. Als dat zo is, dan ook alleen aan 1 oor (links). Een oor waarmee ik toch al wat zachter/slechter hoor. En een oor dat ik regelmatig moet "klaren" om de hogere frequenties weer beter te horen. Tot nu toe herstelt zo'n piep na een paar dagen. Maar ik trek wel meteen bleek weg als ik ineens een piep hoor als ik stilte verwacht.

Ik ben ook een 50-plusser en maak me sowieso al zorgen om gehoor verslechtering. Vooral in de hogere frequenties (onvermijdelijk). Ik vraag me dan af en toe ook af of het leeftijd of gehoorbeschadiging is.....

Hoe dan ook: sterkte en herstel toegewenst.
 
Hier ook tonen/ruis in oren. Al enkele jaren (ben nu 51). Stoort me zelden.. maar ik focus er niet op. In café's conversaties volgen mag ik wel vergeten.. heb in het verleden ontdekt dat als je de storende toon in je geest probeert te zingen of na te bootsen, dan werkte dit bij mij onderdrukkend.

Op TED is er onlangs ook een video over deze kwaal.. interessant.

Ten laatste mijn beste advies: ouder worden gaat gepaard met de zotste kwalen.. je moet er filosofisch mee omgaan, en zeker niet zot worden door een beetje gepiep in het brein ;-)
 
Nou stoor ik me heel erg aan de piep. Het is bijna niet uit te leggen hoe gek je er van word. Vooral als ik ga slapen. Maar ook tijdens het muziek maken. Echt gek word ik er van! Deprimerend. Neerslachtig

Als het wennen eraan wat anderen zeggen je veel te lang duurt dan is er wellicht een andere manier.
Aangezien je je er behoorlijk aan stoort kan er een oplossing gevonden worden met hypnose misschien.
Dit is eigenlijk niet het forum voor dit soort zaken maar ik hoop dat je dit niet meteen afdoet als zweverig of iets dergelijks.
Ik wil je iets aanreiken wat een hele andere benadering is maar wel kan helpen.
Met hypnose kan je een suggestie in je onderbwustzijn krijgen waardoor je reaktie anders is.
Dat wil niet zeggen dat de toon/piep dan weg is maar dat je je er niet meer aan stoort wat wellicht je irritatie kan verhelpen en waardoor je makkelijker in slaap komt.
Zie het bijv net als iemand die bijv watervrees heeft, het heeft vooral te maken met de reaktie van iemand op het water en die kan geneutraliseerd worden.
Hier een link; https://www.hypnotherapie.nl/faq-hypnotherapie/
 
Al jaren ook last. Tja, hardcore feesten aan de pretmiddelen, daarvoor walkmans met cypress hill en ghetto boyz.
Toen het me eerst opviel en ik in de artsen en gehoortest traject zet werk ik er gek van, vooral als ik s'avonds in bed lag.
Inmiddels kan ik prima ermee leven. Ik hoor het nu opeens weer omdat ik erover nadenk. Zit rond de 12-15K denk ik. Genoeg frekwenties daaronder om mooi muziek mee te maken.
Ik heb ook een schaaldier allergie en bedenk me altijd dat er genoeg andere lekkere dingen te eten zijn.
 
Ik vind het fijn hoeveel mensen hier nu reageren en ik neem alle tips heel serieus. Ik vind het ook opmerkelijk hoeveel mensen hier tinnitus hebben. Echt raar eigenlijk als je denkt dat je een van de weinige bent. De reacties zijn echt hartverwarmend. Soms denk ik wel eens van wat doe ik op zo'n forum. Dit is dus de reden. De Info die je krijgt is zo groots. Ik had ook niet het idee dat zoveel mensen hier hetzelfde probleem hebben. Iets wat ik echt als een soort van houvast gebruik. "het komt wel goed" Dat is toch een beetje wat ik nu moet doen. Mijn oren rust geven. En Ja ik ga ook naar de KNO arts. De piep blijft en ik weet dus dat dit niet iets tijdelijks is. Helaas. Ik laat jullie wel weten wat en hoe de komende tijd. Heel veel dank voor alle berichtjes!. Doet me echt goed!. Dank!
 
Back
Top