Help! Luxe-probleem!

RJen

!
Lid sinds
1 april 2004
Berichten
353
Locatie
in de rook van schiphol
hi.
jullie kunen heel lollig gaan doen en mijn vraag beantwoorden met "geef het maar aan mij" maar dat zou niet orgineel zijn...
Het geval is: ik heb wat euries in mn zak branden en daar wilt een hobby-producer natuurlijk meteen zn home-studio mee uitbrijden (zal iedereen beamen, toch?;) )
en je raadt de vraag al: wat gaan we hier ns van kopen. eerst: hoeveel treuro's? laten we zeggen ongeveer 2000.
wat heb ik nodig? goede monitors. ik werk nu na mn warfdale huiskamerspeakers te hebben gebruikt als burosteun op jvc-speakertjes van een oud stereo-torentje. dit is gewoon kalote en onprofessioneel en het duurt een jaar voordat ik iets goed afgemixt krijg. eerst op mn jvc's mn mixie beluisteren, dan in de auto, dan bij mn zuster op de stereotoren, dan bij vrienden langs... en dan aanpassen, op cd branden en weer t rijtje af... ok, ik mix nu aardig af op ka-uu-tee-speakers (ik dacht dat ik slecht afmixte tot ik een tijdje terug een eigen track op de b&w-monitors van een maat hoorde en dacht: ok dit is beter dan ik had gedacht) dus goede monitors is een pre. maar om nou die zuurverdiende (lees: zuurgeleende) centen in 1 keer aan speakers uit te geven is zonde. kan ik beter voor wat goedkopere gaan en leuke dingen van de rest kopen, toch? als ik een setje van 700 koop heb ik nog 1300 over, misschien voor een module. wat denken jullie? zijn genelecs, mackies en krk's echt zoveel beter als goedkopere behringers, tannoy's of budget-mackie-tapco's?
wat wil ik verder? eigenlijk dus wel een leuke module of zo. aan de andere kant, ik heb goede vsti's op mn pc staan en die kunnen tegenwoordig toch ook heel leuke dingen. misschien toch zonde om er een module van te kopen. (of niet? wat zouden jullie doen? knoppen en lampjes zijn ook cool natuurlijk, maar ja, je kan't maar 1 keer uitgeven, die neuro's...:gaap:
andere opties: goede sample-cd's. misschien is dit wel de beste optie. aan de andere kant, ik zou bv. nooit een kant en klare beat van een sample-cd gebuiken, want ik wil die beat zelf programeren natuurlijk. en synth-loops en gitaarrifjes ook niet. maak't lekker zelf, toch?! maar er zijn volgens mij genoeg sample-cd's zonder voorgekouwde sjit maar meer met multi-programs van akoestische instrumenten en synth's. qua synths, die programeer ik ook liever zelf natuurlijk, maar een paar basis-dingen zijn nooit weg. en ik vraag het nog'ns: wat zouden jullie doen?
nog meer opties: iets om mn eindmix mee op te vleuren. is bv. zo'n master-ding van focusrite een optie? of is dat overbodig bij dance? (oh ja, ik maak voornamelijk dance, maar ook wel'ns dingen met gitaren en zo. beetje lounge of pop-dingetjes).
ik weet t niet meer... als ik een site of folder lees van muziek-winkels zou ik alles wel willen heben 8~ !
misschien is 't wel handig als ik dr ff bij zet wat ik nu heb (en dat is helaas nog niet zoveel).
ik heb: pc met P4 2,8HT met een creamware geluidskaart (pulsar 2),
een roland mc505 (gebruik ik nooit meer, klinkt veeel te digitaal en te roland-achtig),
een yamaha cs1x (gebruik ik alleen als midi-keys of heeel soms voor een stringetje of zo),
een behringer-mixer 18ch (gebruik ik als sub-mixer om mn mc505-die-ik-zelden-gebruik en mn cs1x-die-ik-zelden-gebruik en cd/dvd/md e.d. in de CW-kaart te proppen),
een lach-niet-soundwave-versterker (honder piek op de zw. markt) die natuurlijk Kortom Uitermate Treurig klinkt, maar dit boeit niet op jvc-speakers.
Mijn meest gebruikte vsti's zijn de absynth, v-station, battery, pro53, b4 en de gratis-bij-de-interface-gekregen-carbon-synth. ook gebruik ik natuurlijk de plug-in-synthjes van creamware, maar dit zuipt altijd zoveel dsp-kracht en dat gebruik ik liever voor effecten en eq.
wat is nu eigenlijk mn vraag?
is het voor mij nu te hoog gegrepen als ik dure monitors koop? (van 6 a 7 euromeiers per stuk)
kan ik beter een keer legale software kopen? (ik verdien nog steeds nix met mn muziek dus wat dat betrefd...:Z) wordt mn systeem daar stabieler van? want mn logic platinum 5 scheidt er wel'ns zomaar mee uit en sommige vsti's ook...
wat zouden jullie doen met 2000 oero's??? een keetje op vakantie is ook wel lekker...

ik hoop op reacties want anders was het heel erg zonde van mn tijd om dit zuur-lange stuk te schrijven en dat met mijn slome tik-snelheid... eigenlijk ben je al gek als je't allemaal gelezen hebt, maar 't zou toch fijn zijn als ik geholpen word, dus lees toch maar ff a.u.b.!!!!!:) :) :)

Bij voorbaat dank en dat jullie maar heel toffe tracks in elkaar flansen en daar vooral een hoop LOL aan beleven, toch?!!!
 
eerste wat ik zou doen is legale sofware aanschaffen kom je ooit in de problemen dan kan je de fabrikant om hulp vragen

monitoren zijn erg belang rijk de merken als mackie en genelec zijn erg o.k.

maar kijk hier ff op marktplaats daar staan een koppeltje fostex die zich zeker kunnen meten met die andere twee
verder zijn monitoren hoe dan ook een kwestie van persoonlijke smaak die je alleen met heel veel luisteren en nog eens luisteren moet kopen en dan nog is het raadzaam om ze op proef thuis uit te mogen uitproberen

verdere aankopen zijn ook weer zo persoonlijk ga je volledig voor sof of hardware of een mix van beide

dit zal je toch helemaal zelfs moeten uit vogelen
succes verder
by de qweg WELKOM :)
 
Re: Help! Luxe-probleem!

Origineel geplaatst door RJen
zijn genelecs, mackies en krk's echt zoveel beter als goedkopere behringers, tannoy's of budget-mackie-tapco's?

Ja, alhoewel KrK door de éne de lucht in wordt geprezen en door de ander verguist.


Origineel geplaatst door RJen
eigenlijk dus wel een leuke module of zo. aan de andere kant, ik heb goede vsti's op mn pc staan en die kunnen tegenwoordig toch ook heel leuke dingen. misschien toch zonde om er een module van te kopen. (of niet? wat zouden jullie doen?


Gezien je hardware zou je wel een goede hardware synth kunnen gebruiken. Eéntje met veel outputs zoals bijvoorbeeld een virus b.



Origineel geplaatst door RJen
andere opties: goede sample-cd's. misschien is dit wel de beste optie. aan de andere kant, ik zou bv. nooit een kant en klare beat van een sample-cd gebuiken, want ik wil die beat zelf programeren natuurlijk. en synth-loops en gitaarrifjes ook niet. maak't lekker zelf, toch?! maar er zijn volgens mij genoeg sample-cd's zonder voorgekouwde sjit maar meer met multi-programs van akoestische instrumenten en synth's. qua synths, die programeer ik ook liever zelf natuurlijk, maar een paar basis-dingen zijn nooit weg. en ik vraag het nog'ns: wat zouden jullie doen?



Een paar goede sampel cd's zijn bij mij altijd de basis voor m'n beat. Heel belangrijk dus. Of je nu de éne keer een loopje helemaal verknipt of de andere keer er geheel onderzet daar zou ik me niet schuldig bij voelen. Het gaat om het eindresultaat.



Origineel geplaatst door RJen

nog meer opties: iets om mn eindmix mee op te vleuren. is bv. zo'n master-ding van focusrite een optie? of is dat overbodig bij dance? (oh ja, ik maak voornamelijk dance, maar ook wel'ns dingen met gitaren en zo. beetje lounge of pop-dingetjes).



Is handig maar niet een 1e vereiste als je nog een hoop andere basiszaken mist.


Origineel geplaatst door RJen


is het voor mij nu te hoog gegrepen als ik dure monitors koop? (van 6 a 7 euromeiers per stuk)


Is nooit te hoog gegrepen. Het belang van goede monitors wordt vaak onderschat.


Voor de rest is het belangrijk dat je zelf gewoon even gaat ziten voor je spullen. Bedenk eerst wat je wilt bereiken. Bedenk dan wat je daarvoor nodig denkt te hebben qua apparatuur.
Er zullen dan ongetwijfeld compromissen ontstaan omdat je niet in 1 keer alles kunt aanschaffen.
En bedenk dat het soms beter is om 1 goed ding aan te schaffen wat goede kwaliteit levert dan 3 dingen die halve kwaliteit leveren.


Succes,


gr. Tom
 
Laatst gewijzigd:
2000euro...kun je vast wel leuke dingen mee doen. Je hebt al software illegaal of legaal dta boeit me verder niet,dat moet je zelf maar uitzoeken.

* 700euro. Oke qua monitors zou ik voor een stje actieve KRK v4 monitors gaan,nu 350euro per stuk bij feedback dacht ik. Heb je redelijk tot goede monitors voor het geld. Review staat wel op Sound on sound en ze komen zeer goed uit de test(zullen ook wel goede monitors zijn)! Vraag dj conflict,die heeft ze ook en zijn tracks klinken vrij goed. Dus zal hiermee wel lukken denk ik.(1)

* pc heb je al.

* 500a600 mixer, ik zou een kleine 2ehands mackie mixer op de kop tikken om je synths aan te hangen. Of evt een soundcraft ES zeer leuke mixer voor weinig geld,je hebt het toch alleen nog om wat spul aan te hangen. Zal zon 500 a 600euro kosten ongeveer,mischien wat minder.( evt mackie 1402,160..vlz serie,mackie cfx serie)(2)

Over +/- 700a750

* synth evt een goede VA. Waldorf,Supernova,Virus,Nordlead(no fx),ms2000r(wat goedkoper),An1x(goedkoop! en goed) Kun je je cs1x verkopen en bij het geld doen.(3)

*350a400 allround module(4)
- Jv1080,jv2080etc..

of

sampler akai s3000 zijn redelijk goedkoop te krijgen of je gaat software.

Wat je voor jezelf met sofware kunt doen,gewoon bij software blijven. Zou als eerste een mixertje kopen van 600euro 2ehands of nieuw en direct de krk V4 monitors gaan halen. De rest van het geld had ik even laten staan en wat overwegingen voor jezelf maken. Heb je een allround module nodig? Heb je een VA nodig?

Stel dat je geen hardware synths nodig hebt,omdat je het meeste met software doet. Koop dan zowiezo de monitors,mixer en van het rest van het gedl een goede *Audio interface!

Punt 1 & 2 zowiezo!

Punt 3 & 4 evt. zoniet koop dan van de rest 750euro een goede audio interface en je bent wel ongeveer deels klaar!
 
Laatst gewijzigd:
KRK V4,lees even de review op soundonsound!
 

Attachments

  • kr_v4.jpg
    kr_v4.jpg
    7,6 KB · Bekeken: 123
Studio-monitors

Studio-monitors

Waarom zou het gek zijn om in 1 klap 2000 euro aan stevige monitors uit te geven ? Dat is absoluut geen foute keuze.
Heb ik ooit ook gedaan en nog geen seconde spijt van gehad. Maar ik kan wel begrijpen dat je met bonzend hart 2000 euro uitgeeft aan iets dat 'maar' op 'speakers' lijkt. Niks is minder waar.
Ik zou zelfs zeggen, zoek voor die 2000 euro hét paar tweedehands monitors dat straks misschien toevallig voorbij komt.
Je zal het je nooit beklagen.
KRK, nou daar wil ik liefst kort over zijn. KRK is een grote kat in een grote zak. De enige KRK's die je mag kopen zijn de oude 9000 serie, en dan nog.
Het is een erg gehyped produkt en heel veel mensen hebben dat gekocht maar bij nader inzien en als je ze naast Genelec, Dynaudio of Quested zet zijn de verschillen dag en nacht.
Ik heb naast mijn Quested ooit KRK's gehad en het verschil was gruwelijk. Toen kreeg ikl het pas benauwd. Zo veel geld en zo slecht klinken... KRK klonk in vergelijk met mijn Quested gewoon barslecht ! Dus ik heb die KRK's er snel weer uit geflikkerd. Ik was gewoon zoals iedereen in de waan en misleid door KRK's gehypte toestanden en had ze in blind geloof gekocht zonder echt moeite te nemen om ze te bestuderen.

Nu heb ik Dynaudio en Quested. Beide echte high-end en de prijzen (waren) en zijn er ook naar. (2500 voor de Questeds, 1750 voor de Dynaudio's en je ziet ze amper staan...)
Aan dit soort ietwat duurdere monitors hangen vooral 2 grote voordelen :

1/ Op termijn kan je daar (als je er talent voor hebt) echt leren mixen !
2/ Je kan je afgewerkte produkten overal laten horen zonder schaamrood op de wangen te krijgen, uiteraard mits je voldoet aan punt 1...

Nee echt, 2000 euro (en liever nog meer) uitgeven aan een stel high-end monitors is een keuze die je je absoluut niet zal beklagen, en zeker niet op lange termijn. Ik heb mijn Quested's nu ongeveer 10 jaar en nog steeds heb ik geen monitors gehoord die én goedkoper en beter zijn en bijgevolg moet ik eens glimlachen bij het zoveelste paar "monitors" van 500 euro waar iedereen weer van gaat beweren dat ze zo ontzettend goed klinken...yeah sure...lol.
Goede én goedkope monitors bestaan niet. It's that simpel.

Waar ik nog steeds naar op zoek ben : Onkyo Studio 500. Onvindbaar of onbetaalbaar.
De enige 'hifi' speaker die als referentie kan gebruikt worden.
 
Laatst gewijzigd:
Re: Help! Luxe-probleem!

Origineel geplaatst door RJen
(lees: zuurgeleende) centen

Eeeeeuh........ik zou ze terugbetalen...... ;{

Al koop je nog zo'n stoere monitors (of wat dan ook) van je zuurgeleende centen, je loopt weer lange tijd
te kloten om e.e.a. terugbetaald te krijgen. Niet echt goed voor je rust en "lege kop" als je aan het muzieken slaat.

:)
 
Origineel geplaatst door justin

* 500a600 mixer, ik zou een kleine 2ehands mackie mixer op de kop tikken om je synths aan te hangen. Of evt een soundcraft ES zeer leuke mixer voor weinig geld,je hebt het toch alleen nog om wat spul aan te hangen. Zal zon 500 a 600euro kosten ongeveer,mischien wat minder.( evt mackie 1402,160..vlz serie,mackie cfx serie)(2)

maar ik heb nu een behringer (ok tis maar een behringer)

Origineel geplaatst door justin

koop dan van de rest 750euro een goede audio interface en je bent wel ongeveer deels klaar!

maar ik heb al een Creamware Pulsar 2 en das toch ook niet de minste?! (was toendertijd duurder dan mn pc)

Origineel geplaatst door justin

sampler akai s3000 zijn redelijk goedkoop te krijgen of je gaat software.

Heb bij mn Creamware-kaart een st300 gekocht (een software-kloon van de...) die leest ook akai-disks en dat doet logic's exs24 ook en zoveel kwaliteitsverschil in geluid zal er toch ook wel niet zijn tussen soft-en hard-samplers?
maar wel hardstikke bedankt voor alle tips.

is het niet verstandiger om een adat-converter te kopen zodat ik analoge synths via de adat-poort van mn pulsar 2 mn pc in knal? zoiets als de fostex vc-8 geloof ik??!! kan de behringer mixer ook weer t raam uit (weer n ruisje minder)

ps. is sonar een beetje te vergelijken met logic platinum 5 of cubase sx? tis wel goedkoper! en wat de plug-ins betreft, er schijnt toch een goede vst-adaptor te zijn? iemand ervaring hiermee?

greets...
 
mijn hele project om betaalbare full range monitors te bouwen komt een beetje weg uit het idee dat er als meer mensen zullen overstappen .. of nee beter .. meer zullen doen met pc.. de monitors zijn in de toekomst het 1e waar je aan denkt je heb met een pc tog al mogelijkheden zat .

tmoet maar eens afgelopen zijn dat je verplicht een setje nearfields koopt omdat al het andere te duur is .. leve de progressie :)
 
zelf zou ik een tascam 1884 aanraden .. dan heb je een midiinterface midi controller audio interface mixer adat etc
 
Re: Re: Help! Luxe-probleem!

Re: Re: Help! Luxe-probleem!

Origineel geplaatst door gemmetje
Eeeeeuh........ik zou ze terugbetalen...... ;{

Al koop je nog zo'n stoere monitors (of wat dan ook) van je zuurgeleende centen, je loopt weer lange tijd
te kloten om e.e.a. terugbetaald te krijgen. Niet echt goed voor je rust en "lege kop" als je aan het muzieken slaat.

:)

had geld geleend voor een auto maar een goedkopere auto gekocht. en studioshit is een betere belegging dan een auto althans vind ik wel.

maar ik zit inmiddels toch aan genelecs te denken maar ga nog wel ff luisteren en daarna misschien wel 2e handse kope. hou ik nog centen over voor een virus. is denk ik precies wat ik nodig heb. plus een adat-converter zodat ik alle sporen van die virus (liefst virus c) digitaal mn pc in kan knalle.
 
alles wat je kunt aanraken is bijna een slechte investering .. nieuwe gear is direct de helft waard ... dus als je het koopt direct verkopen want dan heb je meer trug dan over 2 jaar als het helemaal niks meer waard is

Als je iets koopt .. koop dan een ding voor het leven ,, en das in de studio niet veel

als je een pc heb kun je eerst een paar hitjes maken . als je dat niet lukt en je denk dat een stapel gear wel een hitje brengt moet je even goed gaan nadenken ,,

koop monitors voor het leve .. je zult nog 10 000 den euroos aan gear kopen en verkopen in de rest van je leven totdat je inziet dat het totaal geen drol uitmaakt wat je gebruikt .. maar dat je net als een schrijver een verhaal moet maken wat boeiend is ... iets waar mensen geld voor willen betalen om het in hun bezit te hebben .

maar als je echte wat wil verkoop ik je een set full range studio monitors .. die laatste 500 euro leen ik je wel :)
 
Je kunt het natuurlijk wel zo bont maken zoals je wil,maar als je je te houden hebt aan een bepaald budget ga je iemand toch geen high-end monitors aansmeren

En lex wil je zeggen dat de krk v8 troep zijn?
 
wrom ?? ik blijf er op hameren tis het zelfde als een auto rijden als je de verkeerde bril op heb .. eerst moet je geluid goed zijn en dan kijken we wel verder. .

maar goed men heeft veel meer geld over aan knipperende lampjes om het gevoel te hebben dat je mega vette sjit heb

maar goed mischien ben ik ook niet opbjectief .. wat ik wel weet is dat een pc en monitor het minst verplaatste of verkochte stukje gear is ..
 
Origineel geplaatst door mischa
wrom ?? ik blijf er op hameren tis het zelfde als een auto rijden als je de verkeerde bril op heb .. eerst moet je geluid goed zijn en dan kijken we wel verder. .

maar goed men heeft veel meer geld over aan knipperende lampjes om het gevoel te hebben dat je mega vette sjit heb

maar goed mischien ben ik ook niet opbjectief .. wat ik wel weet is dat een pc en monitor het minst verplaatste of
verkochte stukje gear is ..

Het gaat nog altijd om de muziek,maar dat terzake,maar kom zeg iemand die wat euroos geleent heeft ga je toch geen monitors laten kopen voor 2000euro. Koop eens een module erbij en ga lekker kloten. Als je nou een profi studio hebt en je bent lekker bezig,oke dan. Maar iemand die straks wat leuks op wil zetten,om dan direct 2000euro aan monitors uit te geven. Er is nog altijd een guldenmiddenweg,koop dan monitors voor 12 a 1300 en koop er een leuke module bij.

Het word dan direct al weer te serieus,en dat is gewoon verkeerd.
 
Origineel geplaatst door mischa
wrom ?? ik blijf er op hameren tis het zelfde als een auto rijden als je de verkeerde bril op heb .. eerst moet je geluid goed zijn en dan kijken we wel verder. .

maar goed men heeft veel meer geld over aan knipperende lampjes om het gevoel te hebben dat je mega vette sjit heb

maar goed mischien ben ik ook niet opbjectief .. wat ik wel weet is dat een pc en monitor het minst verplaatste of
verkochte stukje gear is ..

Verkeerde bril? Als ik in een Lambo zit of een fiat en ik ben stikke blind,dan hoef ik niet te zien om het verschil te voelen. Ik koop die rotzooi toch niet voor een ander of wel,nog altijd voor mezelf. Staat er ergens een gearlijst onder me naam,dacht het niet. Het interreseerd me geen ene fuck wat iedereen koopt,gaat er gewoon om dat ik er plezier mee hebt en dat ik me sound er uit kan halen,zoniet weg ermee.

En daar maak je nog eens flinke onderscheid. Sommige lui vinden het leuk synths te verzamellen en andere hebben het nodig als verlengstuk voor hun sound,tracks en uitingen. Iedereen moet dat maar voorzichzelf bepalen,als jij er gelukkig mee bent beter toch. Het zou me aan me reet roesten als me buurman morgen met een lambo de straat in rijd. Als hij er hard voor werkt gun ik het hem,als hij de staatsloterij heeft gewonnen vind ik hem een klootzak en leg ik hem om.:D
 
Origineel geplaatst door justin
KRK V4,lees even de review op soundonsound!

ik werk met die dingen bij Patriott, ik vind ze VRESELIJK>>>> elke keer weer gerommel in het laag...ze zijn nou niet echt sprankelend...mid is wel mooi maarja...daar maak je nou niet echt een topmix mee :(
 
Origineel geplaatst door mischa
als je een pc heb kun je eerst een paar hitjes maken . als je dat niet lukt en je denk dat een stapel gear wel een hitje brengt moet je even goed gaan nadenken

muziek maken is mijn hobby, pik. maar daarom wil ik het nog wel goed kunnen.

Origineel geplaatst door mischa
...laatste 500 euro leen ik je wel :) [/B]

LOL



;)
 
Origineel geplaatst door hansbakker
ik werk met die dingen bij Patriott, ik vind ze VRESELIJK>>>> elke keer weer gerommel in het laag...ze zijn nou niet echt sprankelend...mid is wel mooi maarja...daar maak je nou niet echt een topmix mee :(

Iedereen heeft het maar over een topmix zus en zo,ik vind het allemaal maar bullshit. Voorbeeld. Als ik een demo van de band coldpay,clocks etc..kreeg en de kwaliteit was meer dan beroerd en ik was A&R manager dan zou ik ze ook gelijk tekenen. (hoe ik er dan tegen aan kijk)Gaat nog altijd om de Sound en Music. En als je sound en muziek al beroerd is,klinkt het nog beroerder op high-end monitors. Dus tip fa lekker kloten met muziek,koop gewoon een setje leuke monitors en ga gewoon muziek maken,dat is tenslotte het belangrijkste. Kom je verder en heb je gewoon een vette sound koop dan eens vette monitors als je het kunt permiteren.

Iemand die een top track afleverd met emotie en die wat achterlaat,terwijl die beroerd klinkt word getekend! Iemand die een mooie mix inelkaar draait maar het nummer zegt je geen fuck en weer zon alles in een,kan het echt wel shaken.
 
:S heb je enig idee hoe veel meer je hoort op goeie monitoren...als je het voor een deel van je sound moet hebben wil je toch juist dat alles lekker in elkaar zit? op deze monitoren hoor je in ieder geval niet dat het een chaos is onder de 60 Hz....
 
Back
Top