Vragen over tubes.. (newbie)

Precursor

Stamgast
Lid sinds
20 december 2016
Berichten
111
Hi allemaal,

Ik ben niet nieuw in de synthesizer wereld, maar ik gebruik sinds een jaar of twee, drie de tubes van een oude Korg ESX-1. Volgens mij zitten er nog de originele tubes in dus dat zou de 12AX7 moeten zijn.
Nu dacht ik okee dit is tof en klinkt erg goed (vooral op (techno)kicks klinkt het echt waaaanzinnig), dus wat als ik dit mee wil naar de stage (zonder die hele unit mee te nemen). Daarvoor heb ik een Jezabel Bizarre Mimosa gekocht, een soort kleine module in mn modular met twee tubes erin. Mensen zijn er lyrisch over dus ik dacht dat moet wel goed zijn.

Helaas klinkt de Mimosa niet zoals de oude Korg. En ik heb wat zitten lezen online over mensen die de tubes uit hun Mimosa hebben vervangen maar ik lees bij velen dat ze zeggen dat je weinig verschil gaat merken als je de tubes vervangt. Hoogstens wat minder noisefloor. Blijkbaar is dan toch de rest van de module ook deels verantwoordelijk voor het geluid.

Hoe kan het dat die oude Korg zoveel beter klinkt? Ik gebruik letterlijk alleen de external input, door de tubes en dan naar de output. Ik begrijp nog niet heel veel van schematics, maar gaat het signaal ook nog door iets anders wat er voor zou kunnen zorgen dat de ESX-1 zo anders klinkt? Misschien een VCA oid? Ik begrijp het gewoon niet. Ik moet binnenkort afscheid nemen van de ESX-1 omdat ik hem leende, maar ik wil niet het geluid van die tubes kwijtraken, dus ik wil graag zsm. een apparaat/whatever hebben om dat geluid te vervangen aangezien ik dit veel gebruik voor het mixen voor klanten.

Dus mijn vragen zijn:
- Waarom klinkt een Mimosa anders dan een ESX-1 als de tubes zelf niet echt het grote verschil zijn? Ligt dit aan de PCB, een VCA? (??)