Vragen over tubes.. (newbie)

Precursor

Stamgast
Lid sinds
20 december 2016
Berichten
111
Hi allemaal,

Ik ben niet nieuw in de synthesizer wereld, maar ik gebruik sinds een jaar of twee, drie de tubes van een oude Korg ESX-1. Volgens mij zitten er nog de originele tubes in dus dat zou de 12AX7 moeten zijn.
Nu dacht ik okee dit is tof en klinkt erg goed (vooral op (techno)kicks klinkt het echt waaaanzinnig), dus wat als ik dit mee wil naar de stage (zonder die hele unit mee te nemen). Daarvoor heb ik een Jezabel Bizarre Mimosa gekocht, een soort kleine module in mn modular met twee tubes erin. Mensen zijn er lyrisch over dus ik dacht dat moet wel goed zijn.

Helaas klinkt de Mimosa niet zoals de oude Korg. En ik heb wat zitten lezen online over mensen die de tubes uit hun Mimosa hebben vervangen maar ik lees bij velen dat ze zeggen dat je weinig verschil gaat merken als je de tubes vervangt. Hoogstens wat minder noisefloor. Blijkbaar is dan toch de rest van de module ook deels verantwoordelijk voor het geluid.

Hoe kan het dat die oude Korg zoveel beter klinkt? Ik gebruik letterlijk alleen de external input, door de tubes en dan naar de output. Ik begrijp nog niet heel veel van schematics, maar gaat het signaal ook nog door iets anders wat er voor zou kunnen zorgen dat de ESX-1 zo anders klinkt? Misschien een VCA oid? Ik begrijp het gewoon niet. Ik moet binnenkort afscheid nemen van de ESX-1 omdat ik hem leende, maar ik wil niet het geluid van die tubes kwijtraken, dus ik wil graag zsm. een apparaat/whatever hebben om dat geluid te vervangen aangezien ik dit veel gebruik voor het mixen voor klanten.

Dus mijn vragen zijn:
- Waarom klinkt een Mimosa anders dan een ESX-1 als de tubes zelf niet echt het grote verschil zijn? Ligt dit aan de PCB, een VCA? (??)
- Wat voor apparaten zou je kunnen aanraden als ik een eenvoudige tube saturation wil voor synth voices en kicks (eentje die wel goed klinkt... en ik ben best een snob wat dat betreft dus ben wel echt opzoek naar iets dat echt goed klinkt)
- Wat zijn volgens jullie 'goede tubes' (kwa geluid) en is het de moeite waard om de tubes van zo'n Mimosa nog te proberen te vervangen?

Give me your eli5...
 
Waarom? 1. Tubes maken wel een verschil maar het is niet het enige.
2. Het circuit erom heen is ook bepalend.
Welke voltages er worden gebruikt heeft ook invloed. Transformers Ed.

Zelf ben ik niet zo fan van low voltage tube pre amps zoals in de esx. Heb die wel gehad. Toendertijd vond ik het wel leuk maar goed.
De 12AX7 heeft ook niet de mooiste distortion. Ik zou dan een lower gain versie nemen. Dacht bv de 12at7.
Maar of die daar in kan weet ik niet

Anyhow als de esx je aanstaat zou ik het daar bij houden. En andere opties proberen maar die gaan wel anders zijn.
 
Waarom? 1. Tubes maken wel een verschil maar het is niet het enige.
2. Het circuit erom heen is ook bepalend.
Welke voltages er worden gebruikt heeft ook invloed. Transformers Ed.

Zelf ben ik niet zo fan van low voltage tube pre amps zoals in de esx. Heb die wel gehad. Toendertijd vond ik het wel leuk maar goed.
De 12AX7 heeft ook niet de mooiste distortion. Ik zou dan een lower gain versie nemen. Dacht bv de 12at7.
Maar of die daar in kan weet ik niet

Anyhow als de esx je aanstaat zou ik het daar bij houden. En andere opties proberen maar die gaan wel anders zijn.
Naja het ding is dus dat die ESX weg moet dus ik zoek naar een alternatief. Die Mimosa vond ik persoonlijk niet heel fijn klinken, is meer een soort distortion/fuzz box dan echt lekkere saturator. De saturatie van de ESX klinkt (imo) wel goed, bijvoorbeeld op kicks. Het zijn vast niet de beste tubes, maar iets in die signal chain zorgt wel voor een fijner geluid dan de Mimosa. Misschien is het transformers? Ik zou het niet weten, maar ik probeer er wat meer over te leren zodat ik een beetje educated guess kan maken over wat voor apparaat ik zou kunnen aanschaffen om die ESX tube te vervangen..

De obvious choice zou natuurlijk iets van een Culture Vulture zijn, maar dat is gelijk zo duur .. dat kan ik op dit moment niet betalen. Dus ik moet het even van wat andere oplossingen hebben..
 
Ok ja de Vulture culture lijkt me tof.
Voor saturatie zijn er zoveel opties.
Zelf kwa saturatie heb ik een hoop.
Gitaar pre-amp die is bv goed voor basgitaar.
Dan heb ik de ADL600 high volt tube pre-amps waar alles een fijn randje van krijgt.

Het punt is dat het allemaal anders klinkt en je moet liggen.
Ik zou in dat geval een esx proberen te scoren of anders het 1 en ander gaan uitproberen.
 
Back
Top