Vraag voor evt aanschaf Korg Kross 2

Kibord

Nieuwkomer
Lid sinds
17 februari 2024
Berichten
24
Locatie
Amersfoort
Ik ben een beginner en wil een beter keyboard aanschaffen en dacht aan de Kross 2. Ik sta op het punt naar de winkel te gaan bijvoorbeeld en te zeggen "bestel maar". Zelf probeer ik met de termen die ik lees en zie in videos zo goed mogelijk een beeld te vormen van een eventuele aanschaf.
Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen over de Korg Kross 2. Ik denk dat bezitters deze het beste kunnen beantwoorden.
Deze wil ik evt kopen na een lange kijk en vergelijk op het net en in een winkel met goedkopere Korgs. Ik heb niet de mogelijkheid gehad in een winkel om deze KROSS 2 te bekijken dus het word een blinde aanschaf dan. Het lijkt mij het beste apparaat voor de dingen die ik wil doen.

In videos en in de handleiding zie ik dat je audio kan opnemen. En dat ook een audio trackrecorder aanwezig is zoals een midi trackrecorder klopt dat? Dit zou de linker opnameknop moeten zijn(audio), en niet de rechter(midi). Het is mij te vaag of ze enkel de microfoon bedoelen met de term "audio opnemen en wegschrijven" (al spelende). Wat ik hoop, is dat ik de mogelijkheid heb alle pad-samples en program sounds die je audio (dus niet midi) opneemt (kan deze combi als audio in dit apparaat worden weggeschreven?), kan quantizen net als met de midi sequencer(trackrecorder)..; en dan direct op de SD-kaart als audio (WAV) bestand kan wegschrijven en dan in een PC stoppen zodat de pc deze direct zonder tussenkomst van DAW-bewerking kan afspelen.
Kortweg; (hardware knop)audio opnemen (bijv dancetrack), bewerken, als audio wav wegschrijven op SD. En dat dus heel simpel door de paar knoppen op het bord. SD in de PC en ik hoor geluid. Dat is wat ik vraag of dat kan.
Hopende dat ik het goed breng dat jullie mijn vraag begrijpen. :)

Ik las over een cut-off van het geluid, na het loslaten van de toetsen van het klavier, dat de KROSS 2 daaraan zou lijden. In andere videos valt dat helemaal niet op. Daar is genoeg sustain, en de drums hoor je ook normaal. Id dit geupdate of hebben de klagers de handleiding niet goed gelezen?

Ik merk dat ik de balance vaak bijstel op mijn oude yamaha. Op de KORG PA300 ging dat makkelijk met 1 draaiknop, heerlijk ! MAAR, die ga ik niet kopen en op de Kross zit deze knop niet.. Valt er een knop toe te wijzen aan de balance?

Kan ik een PC speakerset (twee speakers plus basbox met adapter naar 220) in de headphones pluggen zodat ik geluid heb? Ik heb wel 2 amplified speakers maar daar zou ik dan van RCA plug naar 6mm moeten verlopen.
Misschien algemeen: maar bij mijn oude yamaha doe ik als eerste de speakers aan en dan de yamaha. dat gaat goed. De KORG vermeldt dat dat dus nooit mag.. vind ik moeilijk :D is dat dan werkelijk dat er iets stukgaat?

Het toetsenbord van de EK-50 in de winkel was een mix van 'kwaliteit'.. de ene toets klikte en verderop een een superlicht schraapgevoel. ik hoop dat ze een beter aanvoelend toetsenbord op de KROSS hebben?. Mijn 30 jaar oude yamaha die toen net zo veel kostte voelt daarbij als 3000euro kwaliteit zo botersoepel.

Is dit keyboard aan te raden of zegt iemand "hier en daar moet je wel op letten".. Ik hoop op een makkelijke bediening, zonder softwarebugs of andere tegenslagen.



De winkel lijkt niet echt een KORG producttraining te hebben gevolgd (multivoudige instrumenten te koop daar). Dus vandaar dat ik het hier vraag.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom koop je niet tweedehands? Scheelt bakken geld en als het niet de juiste keuze blijkt kun je er zonder verlies weer vanaf.
 
In t engels heb ik veel gelezen dat mensen hem tegenvallen. Anderen zijn er blij mee, anderen zijn er kwaad om. Toetsenbord fijn,..toetsenbord "toy" "crap"..cheap plastic.
Tja. Ook zie ik veel softwareproblemen voorbij komen op t net.
Ik wilde er enthousiast over zijn om m te gebruiken voor wat dancemuziek, maar weet t nu echt niet meer. Kan m ook niet testen.
Dan zag ik de Casio pxs3100 en die had mooi geluid maar is geen dancemuziek maker.
 
In t engels heb ik veel gelezen dat mensen hem tegenvallen. Anderen zijn er blij mee, anderen zijn er kwaad om. Toetsenbord fijn,..toetsenbord "toy" "crap"..cheap plastic.
Welkom op het internet :D
 
Een kameraad van mij heeft reeds enkele jaren een Kross 2. De klanken zijn wel ok maar het gebruiksgemak valt dik tegen.

Als je iets door wil sparen en je wil persé naar Korg, zou ik opteren voor een Krome. Ook dat OS is complex maar wel behapbaarder doordat je een redelijk groot touchscreen hebt.

:doei:
 
Ok, ja dat gebruiksgemak begon ik ook door te hebben, knopje shift dit shift dat, mr begreep ook dat je écht de handleiding moet lezen, want als iets niet blijkt te lukken dat staat er ergens dieper in t menu een on\off die ze niet op on hebben gezet.
Maar dat hij m enkele jaren heeft en niet verkocht heeft zegt ook iets.
De Krome zijn opvolger is de Krome EX en ik zag dat veel winkels die simpelweg niet meer (durven?) te leveren.. en il had dan weer vernomen dat het toetsenbord slecht zou zijn en dan zo slecht dat iemand de toetsen had verwijderd en de kast als slave gebruikte...
Nogmaals, internet deed me weer geloven "begin niet aan een "krome ex", maar daarnaast zag ik m nergens te koop\uit het assortiment. Samenvatting zou zijn, de geluiden zijn mooi en de rest is goedkoop geproduceerd (meningen wereldwijd). Ik heb de info van wat ik ook maar gelezen heb.
Moraal vh verhaal; ik ben erg voorzichtig. Ik word ergens enthousiast van en vervolgens word elk type wel afgebrand. Dus weer kijken "wat blijft er nog over eigenlijk"..en begint t zoeken weer opnieuw..
Maar, ik zie nergens zoiets als wat de kross2 biedt. Waardevol die mening van die kross2 vriend, dank je.
Het lijkt of ik de kross2 en de casio 3100 allebei voor hun eigen doel leuk vind. De casio heeft fans maar ook een aparte interface net als de kross. Ik heb ook liever dat ze m vol met knopjes inrichten maar ze maken het de gebruiker moeilijk met menudiving.
 
Oja touchscreen.. in mijn werk deed ik veel met touchscreens, en dan vooral mankementen. 1 ding hoop ik vanuit ervaring en dat is dat ik hoop dat de toekomst van keyboard is met veel drukknoppen en geen touchscreens.
 
Moraal vh verhaal; ik ben erg voorzichtig. Ik word ergens enthousiast van en vervolgens word elk type wel afgebrand. Dus weer kijken "wat blijft er nog over eigenlijk"..en begint t zoeken weer opnieuw..
Het probleem is dat iedereen overal een mening over heeft, dus je zult nooit iets vinden dat 100% universeel geprezen wordt - er is altijd wel iemand die iets vindt om over te zeuren. Vandaar ook mijn tip om voor tweedehands te gaan. Dan kun je het gewoon zelf uitproberen zonder al teveel risico dat je fors moet inleveren bij verkoop als 'ie toch tegenvalt. Nieuw kopen is natuurlijk het mooiste, maar ik zou dan toch wel heel zeker van mijn zaak willen zijn dat het ook echt een topding is.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ooit een Boss br1600cd gekocht, een trackrecorder met midi.
De kross 2 (die ik evt koop)heeft ook midi stekkeraansluitingen.
Wat zou ik kunnen met de boss aan de korg?
Ben daar leek in. Is dat 2 midi kabels en word het een functionele aanvulling alsof de boss ingebouwd is in de korg of denk ik te simpel?
 
MIDI wordt voornamelijk gebruikt voor het versturen van data van noten, waarden van controllers, systeem/patchinstellingen en tempo/klok, maar niet voor audio etc. Dus je zult niet opeens een ingebouwde 16 trackrecorder in je Kross krijgen met MIDI kabels. Ik ken de BR1600CD niet, maar als ik zo snel op de site kijk is de MIDI op de Boss vooral bedoeld om 2 exemplaren sync te laten lopen voor een 32 sporen recorder. Ik vermoed dus dat je er qua MIDI niet heel veel aan hebt in combinatie met de Kross (of welke andere synth dan ook).
 
Laatst gewijzigd:
Ok dank je. Er zouden ook effecten in zitten herrinner ik me vaag. Ik heb toen enkel wat cleane gitaar opgenomen en de boss weer opgeborgen.(had goedkoper gekund :D ) Dus effecten overbrengen werkt dan ook niet als ik het goed begrijp.
 
Niet via MIDI nee, maar misschien wel door de Kross in de Boss te prikken met audiokabels.
 
Aha, dat zou mooi zijn. Ik zie dat wel voor me. Ik heb nog een voorraadje patchcables.
Mezelf nog meer de kross 2 bestudeerd via videos. De nadelen die ik voorheen las, verdwijnen een beetje op de achtergrond naarmate ik de voordelen zie tov wat er op de markt verkrijgbaar is rond 1000€. Het attack-geluid bevalt me wel. Ik zie ook de pa700 maar die is toch 2x zo duur en vanwege de arranger-aard twijfel ik of die net zo snel op dancemuziek modus kan als de kross2.
 
Back
Top