Het klinkt ver weg. En in feite is er ook heel veel veranderd. Ik heb mijn passie (synths, drumcomputers en die sequencen) ergens in 1997 vaarwel gezegd. Het huwelijk dwong mij tot huisje (kopen) boompje, beestje.. etc.. Minder vrije tijd en alles opzij leggen voor onderhoud aan leven en huis. Hield toen wel mijn Yamaha Pro-mix maar maakte voornamelijk muziek met anderen, ook zelfs wel eens een band opgenomen met dit apparaat.. maar dan rechtstreeks op de Minidisc. In 1 take.
Begin ninetees was tape het enige medium aangezien geheugen en HDs extreem duur waren. Heb nog wel enige tijd gespeeld met het idee om een Yamaha MD8 te kopen, volgens de folder zou die ook syncen aan mijn atari via midi maar ik durfde de gok gewoon niet te nemen doordat er geen enkele gebruikers ervaring bekend was in mijn kennisenkring en internet was toen nog niet de vraagbaak die het nu is. En natuurlijk was er digitaal ook de Alesis de ADAT recorder.
Halverwege de 90s kwam het wel dichterbij maar nog steeds onbetaalbaar voor de gemiddelde persoon die het moest bekostigen van zijn daytime job. Ik betaalde voor mijn Pro-mix destijds (1994) alleen al bijna 4600 gulden. En daar zaten niet eens recordingbussen op. Een kennis van me ging later een cursus doen, die was ook min of meer geënt op de Yamaha 02r. Ook wel over gefantaseerd en de folder meegenomen destijds.. maar dan was je nog nergens want je moest ook een computer hebben met audiointerface.
Ik kwam destijds weleens bij een muziekzaak (Studio de dijk Alkmaar), daar weleens wat meegekregen over systemen voor de Mac (pro-tools dacht ik). Zelf had ik slechts een Atari ST voor sequencing en datzelfde merk heeft de ST ook later opgevolgd met de Falcon gemaakt, die met de juiste software audio kon opnemen.
Mijn broer was halverwege ninetees helemaal into computer en cad programma's. En weleens wat bekeken bij een locale PC winkel herinner ik me maar de ervaringen met PC's die ik van hem meekreeg waren toen al niet zo positief..
Mijn eerste PC recording ervaring dateert ergens uit 96/97 (gok ik). Samen met een maatje van me nam ik weleens wat op. (hij speelde keys en ik deed dan wat vocalen.) Hij een Pentium (I) 166 met daarin een Tahiti Turtle Beach geluidskaart voor de audioverwerking en kon daarmee toch aardig wat spoortjes audio weergeven alvorens je moest bouncen. En de kwaliteit was ook best goed. Beter als met de gemiddelde SoundBlaster.
Naderhand toen ie na een upgrade van een PII toch tegen problemen aanliep.. (krakend geluid en andere ellende) heb ik deze droom, een PC voor audio opnames maar laten varen en was bovendien ook weer meer met anderen aan het musiceren. Wel bijna nog een tweedehands 486 gekocht. Het plan was om daar zo'n DB50XG synthesizer kaart in te stoppen samen met bijbehorende geluidskaart. Dat was geloof ik de laatste droom die wegens angst voor of het allemaal wel zou gaan werken maar laten varen.
Toch blijft die periode, waar ik de deur bewust heb dichtgetrokken voor die geldverslindende hobby (muziek opnemen), me interesseren en heb ik naderhand van alles uit die tijd gekocht. Niet de DB50XG maar de opvolger; SW1000XG. Deze kaart had een andere vriend van me gekocht, maar zijn ervaringen waren niet al te goed want drivers werden na windows 98 in eerste instantie niet geüpdate. En dan was er ook nog het Yamaha DSP factory systeem, zelfde gezeur met de driversupport. Dat kwam ergens eind 98 uit en was volgens mij echt een prijsdoorbraak en had vrijwel alle features van de 02r met 16 kanelen maar dan in je computer. Toch waren PC's (toen al) iets waar je altijd een beetje reserves had. (confilcten en ander gezeur dus). PC was destijds wel iets betaalbaarder dan Mac en de verkoopprijs van de DSP factory kaart was zelfs niet zo heel hoog als je het vergeleek met digitale mixers maar de reputatie met PCs is vanouds her al niet al te best dus.
Ik ken (en bezit deels) verder het Lexicon Core 32 systeem. Dateert van 1998 voor zover ik kan ontdekken. Extreem zware DSP kaart die aardig wat tracks kon weergeven en met de juiste bijbehorende interface (AD/DA) ook meer sporen kon opnemen dacht ik. Maar dit had in tegenstelling tot Yamaha DSP factory geen EQ, wel 2 effecten die kwalitatief gelijk waren aan de PCM90. Driver support is ook hiervan gestopt bij W98.
Verder heb ik ooit nogeens een Ensoniq Paris systeem gekocht. Dit is in 1997 voor het eerst gemaakt en werkt alleen op PC dacht. Bovenstaande systemen werkten ook op MAC dacht ik. Maar Paris was waarschijnlijk pas veel later verkrijgbaar in Europa. Geen idee wat de nieuwprijs was ook maar dit leek qua mogelijkheden aardig op DSP factory en werd zelfs geleverd met software om audio op te kunnen nemen. Daarbij was er ook een controller die de software bediende. Vandaag de dag zijn er nog steeds mensen die beweren dat de audioprocessing via dit systeem een bepaald karakter toevoegt wat niet met software valt te bereiken. Iets zoals analoge summing. Ik heb er zelf tot nu toe wat mee geprobeerd en voornamelijk ontdekt dat de effecten ook heel erg lekker klinken.. (deels afgeleid van DP2 en 4). Het systeem is daarbij uitbreidbaar zodat je ook meer dan 16 kanalen kunt processen.
www.soundonsound.com
Korg Oasys PCI heb ik ook 2 kaarten van maar kwam uit in 1999. Een leuke bonus hiervan is dat het ook een goede synthesizer emulatie is. Dit systeem kwam uit in 1999. In die tijd was er natuurlijk al wel wat meer CPU kracht beschikbaar in computers maar de klankkwaliteit van de Prophet 5 emulatie op deze kaart was stukken beter dan bv de Pro-52 van NI die in 2000 uitkwam.
De Korg Oasys PCI werkt met 8 stereo bussen waar je EQ's in kunt toepassen bv. Er was ook nog een Audio versie van deze kaart maar die miste behoorlijk wat DSPs en mogelijkheden om te mixen en effecten te generen. De Oasys PCI was ook geschikt voor Mac trouwens. Mijn eigen ervaring met dit systeem is dat het super stabiel werkt. Helaas zijn de drivers na Windows 98 niet meer geupdate ook en maximaal 1 kaart per systeem.
Het DSP factory systeem van Yamaha heb ik een hele verzameling van. Dit klinkt erg goed! Verschillende AX44 patchbays (4in/4out) en een 2x8 kanaals adat kaart. En deze is te combineren met de SW1000xg synthesizer kaart zonder conflicten. Leuke weer van die kaart is ook dat je er een PLG board op kunt plaatsen. Weliswaar trekt dit alles een behoorlijke hoeveelheid stroom dus een gemiddelde ATX voeding kan het hier behoorlijk moeilijk mee krijgen. Zelf weleens met een oude Cubase versie (VST32) de kaarten aangestuurd. Dan kun je de EQs en effecten allemaal bedienen. Er zat natuurlijk wel iets van effecten en EQ in Cubase maar daar moest je destijds met een Pentium I (of II als je geluk had) wel wat spaarzamer mee omgaan. Yamaha DSP Factory Hard Disk Recording System
Tot nu toe heb ik dus alleen maar geëxperimenteerd met bovenstaande systemen en mogen concluderen dat er een hoop verbeterd sinds de vorige eeuw.
Alleen al het feit dat de gemiddelde harde schijf een behoorlijke beperking was. Geloof dat het toen ook een beetje de disc lees snelheid was waar de beperking lag. Ben het ff kwijt maar ATA66 kwam pas in 99 ofzo?? Daarvoor had je met 33mb/s wel een soort bottleneck qua maximum weer te geven kanalen.
Ik ben echt heel benieuwd wie er hier in de vorige eeuw nog meer met PC hebben opgenomen. Of het misschien ook wel opgegeven heeft.
Begin ninetees was tape het enige medium aangezien geheugen en HDs extreem duur waren. Heb nog wel enige tijd gespeeld met het idee om een Yamaha MD8 te kopen, volgens de folder zou die ook syncen aan mijn atari via midi maar ik durfde de gok gewoon niet te nemen doordat er geen enkele gebruikers ervaring bekend was in mijn kennisenkring en internet was toen nog niet de vraagbaak die het nu is. En natuurlijk was er digitaal ook de Alesis de ADAT recorder.
Halverwege de 90s kwam het wel dichterbij maar nog steeds onbetaalbaar voor de gemiddelde persoon die het moest bekostigen van zijn daytime job. Ik betaalde voor mijn Pro-mix destijds (1994) alleen al bijna 4600 gulden. En daar zaten niet eens recordingbussen op. Een kennis van me ging later een cursus doen, die was ook min of meer geënt op de Yamaha 02r. Ook wel over gefantaseerd en de folder meegenomen destijds.. maar dan was je nog nergens want je moest ook een computer hebben met audiointerface.
Ik kwam destijds weleens bij een muziekzaak (Studio de dijk Alkmaar), daar weleens wat meegekregen over systemen voor de Mac (pro-tools dacht ik). Zelf had ik slechts een Atari ST voor sequencing en datzelfde merk heeft de ST ook later opgevolgd met de Falcon gemaakt, die met de juiste software audio kon opnemen.
Mijn broer was halverwege ninetees helemaal into computer en cad programma's. En weleens wat bekeken bij een locale PC winkel herinner ik me maar de ervaringen met PC's die ik van hem meekreeg waren toen al niet zo positief..

Mijn eerste PC recording ervaring dateert ergens uit 96/97 (gok ik). Samen met een maatje van me nam ik weleens wat op. (hij speelde keys en ik deed dan wat vocalen.) Hij een Pentium (I) 166 met daarin een Tahiti Turtle Beach geluidskaart voor de audioverwerking en kon daarmee toch aardig wat spoortjes audio weergeven alvorens je moest bouncen. En de kwaliteit was ook best goed. Beter als met de gemiddelde SoundBlaster.
Naderhand toen ie na een upgrade van een PII toch tegen problemen aanliep.. (krakend geluid en andere ellende) heb ik deze droom, een PC voor audio opnames maar laten varen en was bovendien ook weer meer met anderen aan het musiceren. Wel bijna nog een tweedehands 486 gekocht. Het plan was om daar zo'n DB50XG synthesizer kaart in te stoppen samen met bijbehorende geluidskaart. Dat was geloof ik de laatste droom die wegens angst voor of het allemaal wel zou gaan werken maar laten varen.
Toch blijft die periode, waar ik de deur bewust heb dichtgetrokken voor die geldverslindende hobby (muziek opnemen), me interesseren en heb ik naderhand van alles uit die tijd gekocht. Niet de DB50XG maar de opvolger; SW1000XG. Deze kaart had een andere vriend van me gekocht, maar zijn ervaringen waren niet al te goed want drivers werden na windows 98 in eerste instantie niet geüpdate. En dan was er ook nog het Yamaha DSP factory systeem, zelfde gezeur met de driversupport. Dat kwam ergens eind 98 uit en was volgens mij echt een prijsdoorbraak en had vrijwel alle features van de 02r met 16 kanelen maar dan in je computer. Toch waren PC's (toen al) iets waar je altijd een beetje reserves had. (confilcten en ander gezeur dus). PC was destijds wel iets betaalbaarder dan Mac en de verkoopprijs van de DSP factory kaart was zelfs niet zo heel hoog als je het vergeleek met digitale mixers maar de reputatie met PCs is vanouds her al niet al te best dus.
Ik ken (en bezit deels) verder het Lexicon Core 32 systeem. Dateert van 1998 voor zover ik kan ontdekken. Extreem zware DSP kaart die aardig wat tracks kon weergeven en met de juiste bijbehorende interface (AD/DA) ook meer sporen kon opnemen dacht ik. Maar dit had in tegenstelling tot Yamaha DSP factory geen EQ, wel 2 effecten die kwalitatief gelijk waren aan de PCM90. Driver support is ook hiervan gestopt bij W98.
Verder heb ik ooit nogeens een Ensoniq Paris systeem gekocht. Dit is in 1997 voor het eerst gemaakt en werkt alleen op PC dacht. Bovenstaande systemen werkten ook op MAC dacht ik. Maar Paris was waarschijnlijk pas veel later verkrijgbaar in Europa. Geen idee wat de nieuwprijs was ook maar dit leek qua mogelijkheden aardig op DSP factory en werd zelfs geleverd met software om audio op te kunnen nemen. Daarbij was er ook een controller die de software bediende. Vandaag de dag zijn er nog steeds mensen die beweren dat de audioprocessing via dit systeem een bepaald karakter toevoegt wat niet met software valt te bereiken. Iets zoals analoge summing. Ik heb er zelf tot nu toe wat mee geprobeerd en voornamelijk ontdekt dat de effecten ook heel erg lekker klinken.. (deels afgeleid van DP2 en 4). Het systeem is daarbij uitbreidbaar zodat je ook meer dan 16 kanalen kunt processen.
Ensoniq PARIS II
When it comes to computer audio editing, the user interface is extremely important. Having physical controls to grab hold of has already give Ensoniq a lot of advance publicity for their Paris hard disk recording system.
Korg Oasys PCI heb ik ook 2 kaarten van maar kwam uit in 1999. Een leuke bonus hiervan is dat het ook een goede synthesizer emulatie is. Dit systeem kwam uit in 1999. In die tijd was er natuurlijk al wel wat meer CPU kracht beschikbaar in computers maar de klankkwaliteit van de Prophet 5 emulatie op deze kaart was stukken beter dan bv de Pro-52 van NI die in 2000 uitkwam.
De Korg Oasys PCI werkt met 8 stereo bussen waar je EQ's in kunt toepassen bv. Er was ook nog een Audio versie van deze kaart maar die miste behoorlijk wat DSPs en mogelijkheden om te mixen en effecten te generen. De Oasys PCI was ook geschikt voor Mac trouwens. Mijn eigen ervaring met dit systeem is dat het super stabiel werkt. Helaas zijn de drivers na Windows 98 niet meer geupdate ook en maximaal 1 kaart per systeem.
Het DSP factory systeem van Yamaha heb ik een hele verzameling van. Dit klinkt erg goed! Verschillende AX44 patchbays (4in/4out) en een 2x8 kanaals adat kaart. En deze is te combineren met de SW1000xg synthesizer kaart zonder conflicten. Leuke weer van die kaart is ook dat je er een PLG board op kunt plaatsen. Weliswaar trekt dit alles een behoorlijke hoeveelheid stroom dus een gemiddelde ATX voeding kan het hier behoorlijk moeilijk mee krijgen. Zelf weleens met een oude Cubase versie (VST32) de kaarten aangestuurd. Dan kun je de EQs en effecten allemaal bedienen. Er zat natuurlijk wel iets van effecten en EQ in Cubase maar daar moest je destijds met een Pentium I (of II als je geluk had) wel wat spaarzamer mee omgaan. Yamaha DSP Factory Hard Disk Recording System
Tot nu toe heb ik dus alleen maar geëxperimenteerd met bovenstaande systemen en mogen concluderen dat er een hoop verbeterd sinds de vorige eeuw.

Ik ben echt heel benieuwd wie er hier in de vorige eeuw nog meer met PC hebben opgenomen. Of het misschien ook wel opgegeven heeft.

Laatst gewijzigd: