To MPC or not to MPC Live Mk 2

Nice! En volgens mij was je ook beneiuwd naar de Force? Dan kun je nu ook via Hakai de Force software eens uitproberen op je Live... 8)
Maar ben benieuwd wat je van de Live vindt.
Ja idd. Kan niet wachten.....

Hahahahaha.
Ja, ik las het idd.
Voorlopig nog niet hoor.
Eerst een project of 30 - 50 met de MPC om te zien of hij echt bevalt.
 
Behringer XR18 als audiointerface geeft em ongekende mogelijkheden.
Even het draadje een klein beetje laten ontsporen... :D Maar omdat mijn studiootje door verhuizing wat ingekrompen moet worden wil ik eigenlijk mijn gewone mixers vervangen door iets als de Soundcraft UI24R, Behringer X32R of misschien die rackmixer van Mackie. Maar heb je met de XR18 ook enigzins dezelfde mogelijkheden in combinatie met een MPC? Kun je bijvoorbeeld de XR18 als soort van flexibele patchbay en mixer gebruiken?
 
Ja, dat zou mooi zijn idd. Vooral voor de backing tracks.


100% :)


Nee. Op voorraad :)
Afzien zal minimaal zijn (als iedereen doet wat er beloofd wordt)
En dan stapje voor stapje ontdekken. Ik heb er wel weer een x zin in.
De laatste 'complexe' machine dateert toch al weer van een maand of 8 geleden :)
Ok, waar ik niet helemaal uitkom:
Hoe krijg ik de MPC zo ver dat hij 1 of meerder 'audio stems' triggert bij de eerste sequence, die dan rustig doorlopen terwijl ik met de andere sequences en tracks drums, instrumenten etc. afspeel?

Dus de toetsenist heeft een aantal partijen ingespeeld die af moeten spelen (losse stems) en dan wil ik met de MPC daaroverheen drum, bas, whatever toevoegen.

En dan is mijn idee om dan nog wel verschillende sequences te kunnen gebruiken, zodat je 'netjes' met een overzichtelijke structuur kunt werken (intro, couplet etc.) wat veel makkelijker is qua 'waar zijn we' etc.
Ik dacht dat een audio track het beste zou werken en heb wel de 'one shot' optie gevonden (zodat de noot niet oneindig lang hoeft te zijn en de sample doorloopt), maar als de sequence gaat loopen (herhaalt), dan start hij de sample ook weer opnieuw.
Het enige wat ik kan bedenken is om 1 mega lange sequence te maken. Maar dan mis ik de mogelijkheid om een liedstructuur in te programmeren.

Of zorgen dat de eerste sequence niet loopt (waar de triggers in zitten) en dan verder gaan
Zie ik iets over het hoofd?

Nice! En volgens mij was je ook beneiuwd naar de Force? Dan kun je nu ook via Hakai de Force software eens uitproberen op je Live... 8)
Maar ben benieuwd wat je van de Live vindt.
Ik pak de thread gewoon terug :) Heb jij zo een idee?
 
Laatst gewijzigd:
Hmmm.
Die optie met een sequence starten terwijl de sample doorloopt heeft ook een lastig gevolg : als je de sample start in sequence 1 en dan verder wilt met sequence 2 inspelen, dan kun je maar 1 loop doen, want de sample die doorloopt heeft geen idee dat hij weer opnieuw moet beginnen. En als je verder in de track zit (refrein 3) moet je het geheel afluisteren voordat je op kunt nemen (en de opname nog steeds wilt horen).
Dus dan moet je eigenlijk alle stems choppen en op het juiste moment triggeren.
Ik hoop dat ik nog wat over het hoofd zie, want ik zie nog geen 'handige' optie om met lange stems te werken.
Dan moet ik alle secties apart op (laten) nemen door de toetsenist.
Maar dat werkt ook niet prettig, allereest omdat dat niet lekker speelt (dan zit je er niet in).
En dan zit je met de tail van de vorige sectie (release) en loop je zo tegen de beperking van 8 audio tracks aan.
En als hij net even eerder begint (wat ook vaak gebeurt) en de timing is een crime (zorg er maar eens voor dat je precies juist instart).
Daarom zijn we overgestapt op complete nummers exporteren als stems, zodat het instarten altijd precies gelijk (op tel 1) kan gebeuren.
 
is Ableton Live niet veel handiger voor dit soort dingen?
 
is Ableton Live niet veel handiger voor dit soort dingen?
Ja.
Dat zou goed een conclusie kunnen zijn.
Ik ken Ableton alleen van 'horen zeggen'.

De reden van aanschaf van de MPC was vooral om die laptop + controller + interface niet meer nodig te hebben en 1 box te kopen die dat kan vervangen.
Overigens is 'nee' ook een antwoord. Ook dan is de missie geslaagd. Want die was om te ontdekken of de MPC dat 'kan'.
 
Ok, waar ik niet helemaal uitkom:
Hoe krijg ik de MPC zo ver dat hij 1 of meerder 'audio stems' triggert bij de eerste sequence, die dan rustig doorlopen terwijl ik met de andere sequences en tracks drums, instrumenten etc. afspeel?

Dus de toetsenist heeft een aantal partijen ingespeeld die af moeten spelen (losse stems) en dan wil ik met de MPC daaroverheen drum, bas, whatever toevoegen.

En dan is mijn idee om dan nog wel verschillende sequences te kunnen gebruiken, zodat je 'netjes' met een overzichtelijke structuur kunt werken (intro, couplet etc.) wat veel makkelijker is qua 'waar zijn we' etc.
Ik dacht dat een audio track het beste zou werken en heb wel de 'one shot' optie gevonden (zodat de noot niet oneindig lang hoeft te zijn en de sample doorloopt), maar als de sequence gaat loopen (herhaalt), dan start hij de sample ook weer opnieuw.
Het enige wat ik kan bedenken is om 1 mega lange sequence te maken. Maar dan mis ik de mogelijkheid om een liedstructuur in te programmeren.

Of zorgen dat de eerste sequence niet loopt (waar de triggers in zitten) en dan verder gaan
Zie ik iets over het hoofd?


Ik pak de thread gewoon terug :) Heb jij zo een idee?
Audiotracks (met opgenomen partijen) zijn gebonden aan de sequence lengte. Als je bv de tracks individueel weer een kortere lengte geeft maak je daar weer loops mee en blijven je audiotracks doorklinken zolang je sequencelengte is. Maar je kunt niet van sequences wisselen en audiotracks onafhankelijk laten doorspelen.. herken het probleem.. dat is ook een van de redenen dat ik zo blij was met de arrangermode in de Force.

Een audiotrack waarvan de releasestaart wordt afgepakt sample ik zelf ook liever.. en soms zit je ook ergens net met een opmaatje ergens wat je nooit kunt meepikken via een losse sequences.. Die MV1 heeft trouwens wel een individuele tijdlijn voor de audiotakes.. maar slechts 16 takes.. en zo hebben ze allemaal weer hun beperkingen..

Hieronder een plaatje van wat ik bedoel.. sequence lengte 999 maten tracklengte 8 beats

IMG_20220111_000851.jpg
 
Even het draadje een klein beetje laten ontsporen... :D Maar omdat mijn studiootje door verhuizing wat ingekrompen moet worden wil ik eigenlijk mijn gewone mixers vervangen door iets als de Soundcraft UI24R, Behringer X32R of misschien die rackmixer van Mackie. Maar heb je met de XR18 ook enigzins dezelfde mogelijkheden in combinatie met een MPC? Kun je bijvoorbeeld de XR18 als soort van flexibele patchbay en mixer gebruiken?
Ja zo'n losse mixer die als audio interface fungeert is idd een soort patchbay, helemaal die XR18. Ik heb er al van alles aan gehad maar hij moet wel standalone kunnen werken anders kun je niet monitoren. Maar al je ingangen zijn dan beschikbaar bij "INPUT". Het routen in de Behringer via de app is nog best wel ff je koppie erbij houden vind ik. Ik kom van Yamaha mixers en was het toch wat logischer en had ook een simpel knopje per kanaal om iets aan je recbus toe te voegen. Bij de Behringers met je het met een fader doen maar als je dus telkens weer andere takes doet van verschillende kanalen moet je de volumes met de hand naar een vaste stand schuiven.. maar verder is het wel heel flexibel. Wellicht dat een hardware mixer nog beter werkt maar een XR is echt prima spul.

Ik heb trouwens zelf ooit de X18 gekocht dat is een desktop versie. Was ook nog iets goedkoper toen en heeft standaard TRS jacks voor fysieke aux outs. Nu ook net een Midas versie binnen, heeft nog betere Pre-amps. Moet nog een ander om gaan pluggen maar het ziet er nu uit als op de foto hieronder.
Eerder lag er een groovebox op maar heb er nu een controlpanel voor mijn geluidskaart/submixer op liggen en daar ben ik wel heel blij mee. Paniekmomenten zijn nog weleens een dingetje met zo'n tablet mixer.. op zoek naar de master op zo'n glijpad.. :D Je kunt ze ook via een midicontroller aansturen. Dat zit er bij Soundcraft niet op standaard.. al zijn er wel second party apps voor te koop. Ik zou het bij Behringer houden. Veel mooiere fx ook. Ik heb een UI12. Ik zit net ff te zoeken in de UI24 maar daarin hebben ze ook 4 fixed fx.
1 Reverb (Lexicon), heel beperkt klinkt goed maar de Behringer galmen zijn echt zoveel mooier..
2 Delay.. alleen mono. Tijd en temp tap wat toonregeling en feedback. Verder niets..
3 Chorus.. tja..
4 Room effect. (Ronduit slecht)

Het is jammer dat die mixers ook slecht leverbaar lijken tegenwoordig. Ik wilde persee een Midas versie van de XR18 en had in augustus besteld en eind vorige week eindelijk binnen.. leverdatum tussendoor 3 x bijgesteld.. en ook de prijs ging ineens omhoog. En ergens anders moet je ook weer aansluiten in de rij.. Thomann staat nu op 5 weken en Bax op 25. Tweedehands zijn de prijzen ook aan het oplopen daardoor lijkt wel.. (als je ze al vindt).

Een X32 is helemaal te gek. Heb je 8 fx processors!! Die worden, nu het met LIVE muziek steeds onmogelijker lijkt te worden nog wel aangeboden.. maar dan moet je ook uitkijken dat je niet een ouder toestel hebt. Ouderdom komt met gebreken zeg maar.
Misschien is zo´n studiolive van Presonus wat? (de USB versie). Dan heb je gelijk controls.. natuurlijk wel even rondkijken of dat ook Class Compliant audio is. Die 16.0.2 heeft dan wel niet echt routing opties maar als je em als een patchpay gebruikt en de mixer voor monitoring kan het een oplossing zijn.
Die Zoom dingen lijken ook te werken.. en is er ook in een 20 kanaals versie.. Akai MPC Forums - Akai Force and Zoom L20R : Akai Force


IMG_20220111_004419.jpg
 
Audiotracks (met opgenomen partijen) zijn gebonden aan de sequence lengte. Als je bv de tracks individueel weer een kortere lengte geeft maak je daar weer loops mee en blijven je audiotracks doorklinken zolang je sequencelengte is. Maar je kunt niet van sequences wisselen en audiotracks onafhankelijk laten doorspelen.. herken het probleem.. dat is ook een van de redenen dat ik zo blij was met de arrangermode in de Force.

Een audiotrack waarvan de releasestaart wordt afgepakt sample ik zelf ook liever.. en soms zit je ook ergens net met een opmaatje ergens wat je nooit kunt meepikken via een losse sequences.. Die MV1 heeft trouwens wel een individuele tijdlijn voor de audiotakes.. maar slechts 16 takes.. en zo hebben ze allemaal weer hun beperkingen..

Hieronder een plaatje van wat ik bedoel.. sequence lengte 999 maten tracklengte 8 beats

Bekijk bijlage 3819195
Thnx.
Jouw opmerking met 'herken het probleem' stelt me dan weer een beetje gerust (al had ik liever gehoord : neeeee, dat moet je zo en zo doen).
Ik heb via een MPC groep eigenlijk drie oplossingen gekregen:
1 Iets met startposities doen van een lange sample (nog geen idee hoe of wat, maar dat komt wel, mogelijk is dat hetzelfde als optie 3)
2 Losse bestanden maken in de DAW die precies de lengte hebben van de sequence. (en dat dan voor alle stems)
3 Choppen en dan via een drumprogram triggeren.
Dat laatste is mijn eerste optie om uit te proberen.
Dan kan ik de stems 'gewoon' exporteren als hele files en vervolgens opknippen naar gelang de sequences duren.
Er zit (wat ik zag) ook een BPM optie, dus hopelijk dat dat strak genoeg werkt, want in een stem met een pad kan ik natuurlijk niet bepalen waar hij exact zit.

Ik ga het binnenkort ondervinden. Eerst nog druk met andere projecten.
 
Heb jij zo een idee?
Ik denk dat @MacGyverGear wat meer ervaring hierin heeft, ik kan helaas op dit moment niks uitproberen (MPC X zit in een doos want verhuizing en klushuis dus geen studio meer, de One is uitgeleend). Wat we met onze band deden was 1 sequence per nummer gebruiken. Omdat het covers waren en het arrangement toch steeds hetzelfde maakte dat dan ook niet zoveel uit. Het is wat onoverzichtelijker. Je kunt eerst de basis in verschillende sequences maken en vervolgens ze aan elkaar plakken in 1 sequence. Ik mis daar wel de arrangermode zoals ik die van de RS7000 kende, maar het is wel werkbaar. Audio tracks heb ik nog niet mee gewerkt, maar ik denk dat je inderdaad voor jouw case ook beter met (langere) samples werkt. Maar is het voor uitwerken van nieuw eigen materiaal? Of covers?

@MacGyverGear dank voor de uitgebreide info! Het probleem wat ik heb met de beschikbare rackmixers is de hoeveelheid inputs en outputs (en/of de prijs). Ik zou graag mijn huidige mixers (een 20 kanaals Spirit en 14 kanaals Mackie) vervangen door 1 oplossing. De X32R leek me ideaal, maar die heeft niet genoeg fysieke inputs. Dan moet er weer een stagebox bij en dan gaat de prijs ook weer een stuk hoger zijn. Voor dat geld heb je dan ook 2 UI24R's die je kunt cascaden en de opties daarvan spreken me weer meer aan dan die van de X32R (de UI24R is trouwens een nieuw ontwikkeld apparaat, niet gebaseerd op de kleinere broertjes. Zou een stuk beter moeten zijn). Het gaat me vooral om het gemak van het niet om te hoeven prikken maar bv een ander template/preset te kiezen en in 1x de routering te veranderen. Echt mixen doe ik nu ook niet, alleen maar wat dingen harder en zachter zetten. Die Presonus heb ik ook de revue laten passeren, maar ook daar is het gebrek aan inputs het struikelblok. En het liefst heb ik juist een rack oplossing omdat ruimte een uitdaging gaat worden en ik (uiteraard) liever mixers weg doe dan synths!
Levertijden maken me nu nog niet veel uit, mijn soon-to-be-studiootje ligt nog vol met een stapel houten vloerdelen. Die moet er eerst nog in...
@Montfrooij excuses voor het ontsporen! :D
 
Ik denk dat @MacGyverGear wat meer ervaring hierin heeft, ik kan helaas op dit moment niks uitproberen (MPC X zit in een doos want verhuizing en klushuis dus geen studio meer, de One is uitgeleend).

Ah, succes ermee. Mooi moment om nieuwe keuzes te maken qua indeling (geforceerd, maar toch mooi om ze weer eens te maken)

Wat we met onze band deden was 1 sequence per nummer gebruiken. Omdat het covers waren en het arrangement toch steeds hetzelfde maakte dat dan ook niet zoveel uit.
Dat was idd één van de opties die me aangeraden is. Ik ga hem iig meenemen.
Meer sequences is geen 'must', maar het houdt het wel iets overzichtelijker.

Het is wat onoverzichtelijker. Je kunt eerst de basis in verschillende sequences maken en vervolgens ze aan elkaar plakken in 1 sequence. Ik mis daar wel de arrangermode zoals ik die van de RS7000 kende, maar het is wel werkbaar.
Ja idd, dat dus.
Audio tracks heb ik nog niet mee gewerkt, maar ik denk dat je inderdaad voor jouw case ook beter met (langere) samples werkt. Maar is het voor uitwerken van nieuw eigen materiaal? Of covers?

Beide. Maar dat maakt voor de usecase niet zoveel uit. Het komt erop neer dat de toetsenist (en andere bandleden mogelijk ook) stems aan kunnen leveren die mee moeten lopen met de clicktrack.
Indien nodig, voegt de MPC (momenteel DAW) nog extra dingen toe (midi naar synths of interne plugins)
Het is echt nog in ontwikkeling, deze manier van werken. We hebben tot dusver 1 nummer op deze manier uitgewerkt in de DAW.

En als ik eerlijk ben, zou ik liever iets 'vrijer' werken. Anders had ik wel puur een multitrack player gekocht die alles afspeelde.
Dus lekker loopen, jammen etc.
Maar dat is in een band met 6 poppetjes lastig om live te doen als het ook nog enigszins 'hoorbaar' moet blijven.
We blijven regelmatig nog even hangen met de 'mannen' (muzikanten) en jammen dan een eind in de rondte, heerlijk :) Maar niet geschikt voor live werk.

We zijn onlangs een side project begonnen om wat andere manieren te ontdekken.
Daar zou de MPC een belangrijkere rol gaan spelen qua het genereren van geluid. (dus niet alleen backing tracks).
Leuk man.

@Montfrooij excuses voor het ontsporen! :D
Geen probleem. Ik doe het zelf vaak ook (geen excuus, maar het gebeurt)
 
Hieronder een plaatje van wat ik bedoel.. sequence lengte 999 maten tracklengte 8 beats


Ik heb de opties bekeken die me aangereikt werden, maar hij gaat terug naar Bax.
Afspelen van lange samples werkt wel, maar kost best veel tijd om voor te bereiden. Daarnaast werken lange samples gewoon niet fijn in de MPC. Vooral het inspelen van je midi partijen is niet handig met lange samples die niet als zodanig bestaan in de tijdlijn (want die is er niet).

Als sequencer is hij niet zoveel veel beter dan de 707 om hem daarvoor te houden. De MPC is wel veel uitgebreider, maar daardoor minder 'hands on'.
De 707 is voor mijn gevoel meer voor live jams geschikt en de MPC meer voor 'DAW' achtig werk en samplen.
Maar dan kan ik beter gewoon in de DAW gaan werken voor 'DAW' werk / mogelijkheden dan dat ik nog een box ernaast laat staan en m'n workflow complexer maak.

En wat me tegenviel is de integratie met PC. De 707 heeft dat veel beter voor elkaar.
Die is in standalone mode ook gewoon een interface met 4 ingangen (de MPC is alleen in controller mode een interface, maar die controller mode vereist weer MPC software, waar ik niet op zit te wachten).
Als het DAW / stems werk nu perfect paste, was dit geen groot issue, maar nu gaan dit soort dingen ook meespelen.

Al met al wel jammer dat hij weggaat, want het was een leuk ding om mee te spelen.
Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen € 850,- voor over. En (belangrijker) ook niet de uren die nodig zijn om hem door en door te leren kennen.
Dan kan ik beter de Laptop workflow verbeteren en lekker blijven jammen met de 707 :)

Tot zover het MPC avontuur.
 
Voordat de MC-707 hier in de studio stond, heb ik ook lang getwijfeld om iets te kopen uit de MPC reeks. Uiteindelijk toch gekozen voor de MC-707, omdat dit instrument beter te gebruiken is voor jam sessies. Tenminste, de video's die op YouTube staan gaven voor mij de doorslag om die conclusie te trekken. De workflow bij de MPC's is primair toch meer gericht op sequentiële tracks (klassieke DAW stijl), niet zozeer op het vormen van loops die je vervolgens live gaat combineren. De Groovebox ervaring van Roland past daar beter bij. De MC-707 dient hier in de studio als meesterbrein van de setup. Dat zal in de toekomst ook alleen veranderen als Roland met een opvolger op de proppen komt, die meer te bieden heeft.

Het steeds maar blijven bijkopen van complexe gear, moet je ook goed mee uitkijken. Je moet immers veel tijd steken in het leren van al die apparaten, zeker als je het op basis van "muscle memory" wilt gebruiken. Daardoor gaat je hele productiviteit omlaag, waardoor je verzeilt raakt in jam sessies die uiteindelijk geen volledige tracks opleveren.
 
Voordat de MC-707 hier in de studio stond, heb ik ook lang getwijfeld om iets te kopen uit de MPC reeks.
Hier ook. En de Deluge. Elektron was voor mij te veel gericht op samples (i.i.g. de digitakt / octatrack)
Uiteindelijk toch gekozen voor de MC-707, omdat dit instrument beter te gebruiken is voor jam sessies.
Ik ook. Wel beperkter, maar daardoor meer gefocussed op muziek maken.
Tenminste, de video's die op YouTube staan gaven voor mij de doorslag om die conclusie te trekken. De workflow bij de MPC's is primair toch meer gericht op sequentiële tracks (klassieke DAW stijl), niet zozeer op het vormen van loops die je vervolgens live gaat combineren.
Ja, dat idee had ik eerst ook (en dat klopt ook tot op zekere hoogte).
Maar ik heb tot m'n verbazing en plezier echt wel lekker zitten jammen de afgelopen dagen met de MPC.
Ik had in no time een basis van drie secties (couplet, refrein, bridge) waar ik met mutes kon variëren om een complete track te kunnen beginnen.
Het stelde eigenlijk veel minder voor dat ik in het begin dacht (en een beetje tegenop zag).

En het grote scherm heeft toch meer meerwaarde dan ik had verwacht.
Vooral het kunnen benoemen van ongeveer alles (sequences, tracks, programs, pads) vond ik een voordeel net als de veel verder doorgevoerde 'acties' (kopiëren, transponeren, verplaatsen, noem maar op) die ook nog eens beter uitgelegd kunnen worden in het scherm.
En dan heb je natuurlijk de 100% betere browser van de MPC voor presets etc. Dat vind ik persoonlijk één van de minste punten van de 707.
De 'verkenner'.... (of het gebrek er aan), zonder favorieten, zoekfunctie, verbergen etc.
De MPC is echt een verademing wat dat betreft.

Waar ik wel moeite mee had, was het gebrek aan 'dedicated' knoppen, zoals de 707 heeft per track. Dat maakt het 'improviseren' een stuk minder intuïtief.
De piano roll viel mij wat tegen. Het is net wat makkelijker dan op de 707, maar best een gepriegel met veel in- en uitzoomen.
Zal vast wennen, maar ik vind het corrigeren van noten op de 707 irritant en had verwacht dat dat op de MPC heel soepeltjes zou gaan.

Qua geluid (intern) is het wat mij betreft 'gelijkspel', al klinkt de 707 net wat warmer en zijn de effecten voor mijn gevoel iets beter op de 707.
Dat maakt de MPC wel weer goed doordat je veel meer kunt combineren en automaten en de nieuwe synth (hype) doet het echt heel goed. En gek genoeg gaat de MPC qua sounddesign veel minder ver, waardoor je niet verzuipt in opties, maar snel wat kunt tweaken.

Uiteindelijk hangt de MPC inderdaad meer richting een DAW en het 'exporteer klaar maken' van een track dan de 707 en biedt bijzonder veel waar voor je geld.
Vooral als je veel met (sample) loops werkt als basis voor je tracks. Maar helaas is hij net niet geschikt voor wat ik 'nodig' heb voor de band. (t.o.v. werken met een DAW dan)
Anders had hij mogen blijven en zou ik een MpC-707 setup gaan opzetten.

De Groovebox ervaring van Roland past daar beter bij. De MC-707 dient hier in de studio als meesterbrein van de setup. Dat zal in de toekomst ook alleen veranderen als Roland met een opvolger op de proppen komt, die meer te bieden heeft.
Ik zeg nooit nooit, want ik zie veel ruimte voor verbetering, maar de 707 mag zeker nog even blijven voor de 'freestyle' jamsessies.
Het steeds maar blijven bijkopen van complexe gear, moet je ook goed mee uitkijken. Je moet immers veel tijd steken in het leren van al die apparaten, zeker als je het op basis van "muscle memory" wilt gebruiken.
Dat is absoluut waar. En dat speelde ook mee in de keuze om hem terug te sturen.
Ik ken mijzelf, dan zou ik een maand of 2 niks anders willen dan MPC-en, terwijl er nog genoeg projecten op me wachten zonder MPC :)
Daardoor gaat je hele productiviteit omlaag, waardoor je verzeilt raakt in jam sessies die uiteindelijk geen volledige tracks opleveren.
Ik herken deze situatie, al vind ik zelf jam en verken sessies ook erg waardevol.
Af en toe wat nieuws leren geeft mij veel voldoening. Zeker als er iets moois als een lekker jam uit voortvloeit.
Ik weet iig dat ik op basis van ratio de MPC heb teruggestuurd, terwijl het GAS nog altijd rijkelijk door m'n aderen vloeit en ik onbewust een beetje baal van de juiste keuze die ik heb gemaakt.
 
Back
Top