MPC X een review na 2 weken

MyJam

Ingeburgerd
Lid sinds
27 januari 2013
Berichten
52
Ok ik heb de MPC X nu een kleine twee weken en dacht een korte review te schrijven als nieuwe MPC gebruiker.

De build is echt goed. Knoppen, draaiknoppen en aansluitingen allemaal goed. Vooral de Q-links en de grote draaiknop zijn top. Volgens mij zijn ze van metaal, of in ieder geval voelen ze zo.

Het scherm is goed. Regeert goed. Niet zo goed als een iPad, die is preciezer en meer 'responsive'. Precies werk in de grid editor is moeilijk. Bij gedetailleerd werk klik ik er vaak naast of hij reageert überhaupt niet. Iets wat bij een iPad niet zou gebeuren. Is ook een software ding. De iPad is echt heel intelligent met alle gekke dingen die vingers kunnen doen om iets voor elkaar te krijgen. Maar het werkt. Iets meer inzoomen en een beetje beter mikken. Over het algemeen prima.

De pads, heb ik in een andere thread over geschreven, zijn even wennen. Ik ben Machine, Push 2 gewend en ze zijn een stuk stijver. Bij mij leidde dat tot dubbele triggers. Ik moet m'n speelstijl erop aanpassen. Ik weet nog niet of ik liever zachtere pads zou willen, ik kan me voorstellen dat ik de harde pads fijn ga vinden.

Je krijgt er enorm veel goede content bij. Samples, kits, loops en (vst) plugins. Veel meer dan gedacht. Het geluid over het algemeen is erg goed. Goede opname kwaliteit. Lage ruis.

De interface is even wennen, maar ik ga steeds meer de ontstaansgeschiedenis snappen van de (beperktere) MPC's hier voor en dan zie je er nog in terug. Heeft ook wel zo z'n charme.

Toch moet de software, met name de nieuwe functies, nog volwassen worden. Clips, Audio tracks staan in de kinderschoenen en vindt ik nu nog gimmicky of ronduit onbruikbaar (zo kan je bijvoorbeeld audio tracks niet muten per sequence, want dan is hij globaal ge-mute). Verder aardig wat bugs nog en veel te verbeteren in de hele interface. Zowel standalone als in controller mode al een enkele vastlopers gehad. Switchen tussen standalone en controller mode heeft ook nog bugs en quirks. Zeker niet zo soepel als ze in de demo filmpjes willen doen geloven. Wel ben ik iemand die de randjes opzoekt. Bij standaard bepruik is het redelijk stabiel.

De MPC software op de PC/Mac is aardig, maar je ziet dat het ontstaan is uit standalone MPC's en niet gebouwd is voor een PC/Mac. Veel voelt omslachtig en beperkt (zo kan je geen tracks of sequences in volgorde verplaatsen).

Controller mode is opvallend snel. Nauwelijks vertraging en de audio interface kan lage buffer size aan bij mijn oude mac mini (128 samples, 2,7 ms latency). Wel is de CPU handling erg inefficient. Ik zit al met 4, 5 plugins al op 80% (ook bij hogere buffer settings) waar ik er in Live tientallen van kan draaien. Wel kan je met controller mode echt werken zonder op het scherm te kijken, tenzij je bv uitgebreide aanpassingen wil doen aan vst's. Dat kan ik van Maschine en al helemaal Push 2 zeker niet zeggen. Met name de grid editor maakt dat je zonder je PC aan te raken kan werken. Buiten grid mode is Machine over het algemeen wel wat verder ontwikkeld.

Standalone mode is waar het mij om te doen was. Het is absoluut psychisch, maar er zit iets bevrijdende aan dat standalone werken. De beperkingen maken dat je creatieve oplossingen gaat zoeken. Bovendien ga je door die beperking de interface echt in je vingers krijgen. En het gebrek aan afleiding (synthformum te koop threads ;-) ) maakt dat ik meer muziek heb gemaakt met de MPC X dan menigeen ander apparaat/software die ik heb aangeschaft. Ik was bang alsnog het gevoel te hebben op een computer te werken (wat natuurlijk in feite zo is), maar blijkt nauwelijks het geval. De integratie hardware/scherm is goed. Ik heb ook niet het gevoel op een iPad te werken. Het scherm is een ondersteuning van de hardware en ik dwing mezelf ook om zo veel mogelijk de hardware te gebruiken waar mogelijk want daar haal ik meer plezier uit en wordt ik uiteindelijk sneller van (knoppen kan je blindelings vinden).

De effecten standalone vallen me niet tegen. Ik las veel commentaar er op, maar als je even los laat dat je niet op een high end mac zit te werken eindeloos veel vst's dan zijn de effecten prima. Zeker vergelijkbaar met andere effecten in standalone machines (behalve de Kronos, wat Korg daarin heeft weten te proppen is echt bizar). Pas zodra je de effecten dik er op legt (reverb, distortion) dan ga je kwaliteit missen, maar voor doorsnee gebruik zeker meer dan bruikbaar.


Conclusie?

Wisselend. Goede hardware, MPC software kan je aan wennen en je eigen maken. Het werkt. En zeker standalone is het tof om mee te werken. De software heeft bugs en moet nog volwassen worden. Een kleine synth er bij zo ook welkom zijn. Als akai blijft updaten en ondersteunen de komende jaren dan komt dat wel goed. Ik zou echter op dit moment aanraden om te wachten als je kan. Ik kon een goede deal krijgen begin van het jaar anders had ik nooit ge pre-ordered. Pre orderen kan ik overigens IEDEREEN af raden om ooit te doen. Dat scheelt je veel frustraties. Het geduld en het plezier van je aankoop is vele malen groter als de kinderziektes er uit zijn. Zo heb ik een of meerdere jaren na het uitkomen gewacht op -en daardoor veel plezier gehad van- Maschine en Push (2). Die laatste gebruik ik nog steeds.
En nee het is geen 'Ableton in een box'. Ik hoop dat ze ooit nog een 'overhaul' doen en de song mode, tracks verplaatsen en het werken met sequences verbeteren, maar ik denk niet dat dat snel gaat gebeuren. Maar als je dat los laat en -voor nieuwe gebruikers zoals ik- je bereid bent de MPC manier aan te leren dan heb je een te gekke standalone machine waar je ook af en toe je high end plugins mee kan integeren in controller mode. Zij het niet te veel tegelijk :P.

Als laatste. De oude prijs (1799) vond ik kloppen. De huidige prijs is wat hoog naar mijn mening.

En nu gaat de pc weer uit...
 
Laatst gewijzigd:
Als je zegt nog te wachten,dan koop ik er één 2dehands als ik er één zou kopen,scheelt nog eens een slok van m'n pint.
 
Het is een mooi ding, goed dat Akai het toch weer heeft aangedurft om een standalone MPC te maken.

Het zou ook te gek zijn als ze een MPX-iX op de markt brengen in de toekomst waar je ipv de huidige touchscreen je iPad in kan plaatsen die alles voor z'n rekening neemt: sampling, vst synths etc.
Oh.. en waarbij dan de webbrowser er uit is gehaald zodat je niet afgeleid wordt door Youtube of spannende plaatjes... ;)

ik heb even snel wat knip en plakwerk gedaan in Paint.... maar zoiets zou het kunnen zijn dus..
 

Attachments

  • zoiets-bijvoorbeeld.jpg
    zoiets-bijvoorbeeld.jpg
    41,7 KB · Bekeken: 196
Het is een mooi ding, goed dat Akai het toch weer heeft aangedurft om een standalone MPC te maken.

Het zou ook te gek zijn als ze een MPX-iX op de markt brengen in de toekomst waar je ipv de huidige touchscreen je iPad in kan plaatsen die alles voor z'n rekening neemt: sampling, vst synths etc.
Oh.. en waarbij dan de webbrowser er uit is gehaald zodat je niet afgeleid wordt door Youtube of spannende plaatjes... ;)

ik heb even snel wat knip en plakwerk gedaan in Paint.... maar zoiets zou het kunnen zijn dus..

De MPC Fly was toch zoiets? Volgens mij ergens in 2013 of 2014 op de markt gekomen en niet echt een succes geworden.
 
De MPC Fly was toch zoiets? Volgens mij ergens in 2013 of 2014 op de markt gekomen en niet echt een succes geworden.

Klopt ja, inderdaad..

maar ik herinner me ook de Akai Synthstation.. Toendertijd leek het me niks.. nu zou ik hem wss wél kopen...
 

Attachments

  • ss25.jpg
    ss25.jpg
    42,5 KB · Bekeken: 190
  • ss49.jpg
    ss49.jpg
    36,1 KB · Bekeken: 187
Het is een mooi ding, goed dat Akai het toch weer heeft aangedurft om een standalone MPC te maken.

Eens, ik heb ook bovenal respect dat ze het aangedurfd hebben. Ik ben kritisch maar ook positief en onder de indruk.
 
Mooie review MyJam :okdan:

Je zegt dat het echt een ding is om met de knoppen te werken en niet zozeer om alles met je touch screen te willen doen. Betere omschrijving had ik niet kunnen geven! :)
Voor de rest ben ik het vrij eens met je stellingen. Al heb ik hem nog maar kort.
 
Back
Top