Akai Mpc Live (2) hulp gezocht bij MIDI setup

Michaels Keys

Ouwe rot
Lid sinds
1 augustus 2006
Berichten
1.139
Beste forumleden, ik zoek iemand die de ins en outs begrijpt van de midi setup van de Mpc Live (2). Ik probeer de goede instellingen te vinden om hem te integreren in mijn setup, maar het lukt mij niet.
De meeste tutorials gaan ervan uit dat je de Mpc als centrum van je setup gebruikt, maar ik wil het ‘net andersom’ omdat ik de sequencer (en het toetsenbord) van mijn Motif ES als centrum gebruik; ik maak tracks/ sequences waarbij ik met de Motif ook enkele soundmodules aanstuur.
De Mpc gebruik ik om standalone drumtracks te maken, met 2 of 3 tracks in de Mpc. Daarna wil ik deze aan de Motif Es koppelen, zodat ik via de sequencer van de ES tracks erbij kan spelen met bass, keys, etc, waarbij ik ook de soundmodules gebruik. Mijn idee is de tracks in de Mpc te koppelen aan midi tracks (receive channel) 13 t/m 16, met bv de geprogrammeerde drum tracks op 13/14/15, en bijvoorbeeld op track 16 nog een track kan inspelen met een plugin sound van de Mpc (via het toetsenbord van de Motif).

Het begint natuurlijk bij de verbindingen/kabeltjes. De Motif heeft geen (blauwe) Usb 3.0 aansluiting (meegeleverde kabel bij Mpc). Wel een (zwarte) usb (denk 2.0?), als ik hem daarmee verbind geeft de Mpc 4 verbindingen aan in het midi/sync screen (Motif Es 1 t/m 4). Daarnaast kan ik nog een gewone midi kabel aansluiten (van de Motif Out naar de Mpc In) maar dat geeft geen zichtbare herkenning in de Mpc.

Het Midi/sync scherm in de Mpc heeft per herkende midi In 3 kolommen/parameters die je aan/uit kunt zetten: global/ control/ track.
Soms lukt het om het tempo op de Mpc te laten bepalen door de Motif Es midi clock (maar dat lukt een volgende keer weer niet). Het lukt mij tot nu toe helemaal niet om met het toetsenbord van de Motif de Mpc tracks aan te sturen, ik het via het track view scherm het midi in chanal wel ingesteld op 13 en 14, maar in tegenstelling tot de soundmodules die zijn aangesloten geeft de Mpc geen geluid als ik bv op track/ midi kanaal 13 via de toetsen de drums zou willen inspelen. Die enkele keer dat het wel gelukt is om de Mpc te laten spelen op de externe midi clock (tempo van de sequencer in de Motif) reageert de Mpc ook op start/ stop van de Motif (dat is dus mogelijk in elk geval).

Een nogal uitgebreid verhaal maar hopelijk helpt dat om wat goede tips te krijgen over hoe ik dit (tikje frustrerende) probleem opgelost krijg.
Er van uit gaande dat ik geen onmogelijke setup probeer te realiseren, zoek ik dus oplossingen voor:

- welke kabels/ verbindingen moet ik leggen tussen de Motif Es en de Akai Mpc?
- hoe moet ik de midi/sync parameters instellen (global/ control/ track .. wat is hier de logica ..)

Hoop dat een Mpc ervaringsdeskundige mij op weg kan helpen. Waarvoor heeeeeeeel veel dank!

Groeten, Michael
 

Attachments

  • IMG_0165.png
    IMG_0165.png
    939,7 KB · Bekeken: 40
  • IMG_0164.png
    IMG_0164.png
    645,3 KB · Bekeken: 22
In de mpc bible is aangegeven dat je de externe controller moet aanwijzen door ‘master’ aan te vinken, maar bij mij komt in het midi /sync scherm de term master niet voor, wel ‘global’ 🙄🤔
 

Attachments

  • IMG_0172.jpeg
    IMG_0172.jpeg
    150,5 KB · Bekeken: 16
  • IMG_0173.jpeg
    IMG_0173.jpeg
    170,7 KB · Bekeken: 15
PS als ik ook de gewone midi kabel van de Motif out naar de Mpc in leg, werkt de midi clock (tempo Motif) wel, met alleen de usb kabel niet ..
 
Stukje van de oplossing gevonden, als ik de Motif op ‘usb’ zet kan ik via de Motif en track inspelen op de Mpc (bv een plugin met Keys of een drum track als ik dat zonder de pads wil doen), daarna schakel ik op de Motif weer naar ‘midi’ en loopt de Mpc weer als een backing track mee met de track in de Motif (waar ik dan tracks kan toevoegen met de externe soundmodules). Alleen bouw ik dan een track op verdeeld over twee machines (die wel via de midi clock gesynct zijn). Als de Motif op ‘usb’ blijft staan, reageren de externe modules niet meer, die willen ‘gewoon midi’ ontvangen .. het kan maar blijft dan uiteindelijk een track verdeeld over twee sequencers … zou integraal moeten kunnen … 🤔🙄
 
ik denk een setting in je Motif die verhindert dat er MIDI clock op de USB uit gaat ?
-je kan in de MPC slechts 1 global hebben, de synth/controller die verantwoordelijk is voor remote control
normaal dat MIDI DIN niet herkent wat je aansluit, zo intelligent was het niet in '83
zorg ervoor dat in de MPC alle ingangen (usb/din) naar "track" kunnen gaan, anders kun je niets inspelen
zorg er eveneens voor dat alle ingangen (usb/din, je kan die trouwens hernoemen) sync (in) hebben aanstaan indien je dit wil/nodig hebt
zorg er als laatste voor dat je MPC track armed is
 
Dank voor de tips (ik blijf dingen uitproberen, maar denk dat het verschil in leeftijd idd een complicerende factor is). De midi clock uitsturen gaat prima, het opnemen van een track op de Mpc via het toetsenbord lukt ook, dwz als ik de midi verbinding op de motif op ‘usb’ zet. Het probleem wat dan weer ontstaat, is dat als ik een track selecteer op de Mpc (drums), de mid receive op Motif / midi kanaal 14 zet, en inspeel op de Motif (dus midi track opneem op de Motif), het niet lukt om op een andere midi kanaal een andere track/ sound op de Mpc in te spelen. Zodra ik op de Mpc van trakc 1 (drums, midi in 14) naar track 2 ga (synth plugin, midi in 15) en de oogenomen track afspeel vanaf de motif, de drumnoten die waren ingespeeld klinken op track 2 (met de synth sound 😢), het koppelen van de midi kanalen is dus toch niet goed gelukt. Het kan weer wel als ik de op opnameknop op de Mpc gebruik en de Motif dus alleen als toetsenbord gebruik, maar de opgenomen track staat dan alleen in de mpc en de sequencer in de Motif is nog leeg (heeft alleen midi clock gesynct)… Zal dus toch ergens in die verbinding van de midi kanalen zitten. Weet niet of de instellingen in het midi/sync screen (foto) van de mpc de oplossing kunnen bieden? (of zit het toch in de instellingen van de betreffende track) … blijven het proberen 😊
 

Attachments

  • IMG_0172.jpeg
    IMG_0172.jpeg
    150,5 KB · Bekeken: 12
Denk dat ik de tips heb toegepast, maar nog steeds geven de tracks op de Motif alleen/allen de sound in de actieve /geselecteerde track weer .. Ik wil eigenlijk opnemen in de Motif en de Mpc als multi timbrale soundmodule kunnen gebruiken. Dus in de motif track 14 opnemen dan op de Mpc verbonden met synth sound op de track die is ingesteld op mid receive Motif channel 14, maar dat lukt helaas nog niet ..
 
Nog maar een fotootje ..
 

Attachments

  • IMG_0184.jpeg
    IMG_0184.jpeg
    151,1 KB · Bekeken: 22
  • IMG_0185.jpeg
    IMG_0185.jpeg
    175,8 KB · Bekeken: 21
Eh, je ganse verhaal is me wat teveel om te lezen maar ik denk dat je min of meer dezelfde situatie hebt als mijn setup. Daar is de Kronos de master en 2 MPC Live II´s de slaves.

Hoe het hier aangesloten en geconfigureerd is:

MIDI OUT KRONOS naar MIDI 1 IN van de eerste MPC. Ik gebruik dus geen USB connecties.

MIDI clock van de KRONOS op internal.
MIDI MPC (preferences):
Poort MPC 1 : Track ON / CONTROL en GLOBAL OFF.
MIDI A OUT: TRACK ON / SYNC ON.

SYNC RECEIVE: MIDI CLOCK

SYNC SEND: MIDI CLOCK.


Voorts bepaal je dan in de track zelf hoe de aansturing gebeurt (auto, merge, in of off). Je moet er wat mee experimenteren maar uiteindelijk lukt het allemaal prima.

Succes :okdan:

:doei:
 
Danny ik heb met jouw tips wat uitgeprobeerd, het lukt nu om een drumtrack op te nemen (op de Motif, met track 1 van de Mpc waar de drums zich bevinden, midi kanaal op 13 ingesteld), dan op track/ midi 14 op de Motif een plugin bass ingespeeld, die is ingesteld op track 2 van de Mpc (midi receive in 14). Nu is het resultaat dat ik bij het afspelen van de sequence de drums hoor als ik op de Mpc track 1 selecteer, en de bass partij hoor als ik op de Mpc track 2 selecteer. Maar als de drums hoorbaar zijn is de bas niet te horen, switch ik op de Mpc naar track 2 dan hoor ik de bass line maar valt de drums weer weg … 😅
 
Ik zou het ook graag weten Danny, heb hier steeds meegelezen. Kan je het mij ook laten weten?
 
Met dank aan alle tips! … denk dat ik de oplossing voor mijn setup gevonden heb. Met uitsluitend een midi kabeltje (Motif out naar Mpc in 1) zet ik de instellingen in het Midi/ sync scherm als volgt: alleen ‘track’ aan, bij input Midi 1.
Dan stel ik per track het midi kanaal in waarop hij info van de Motif ontvangt (bv track 1 drums op Mpc track instellen op receive midi via Mpc 1 midi channel 13) en dan het trucje that does the job .. in het blokje eronder ‘auto’ veranderen in ‘merge’ en jawel, het werkt, nu hoor ik bij het selecteren van de tracks op de Motif de verschillende geluiden van de tracks in de Mpc (en kan ik ze opnemen via inspelen sequencer/toetsenbord Motif, of het nu gaat om programs of plugin tracks). De Mpc is dus nu een soort multitimbrale soundmodule geworden.

Vaak wordt wel gezegd dat het zonde is om de sequencer van de Mpc dan niet te gebruiken, maar als ik met de Motif ook nog andere soundmodules aanstuur wordt het een stuk complexer om dit allemaal via de Mpc te laten lopen, waarbij de meeste tracks kunnen worden ingespeeld op het toetsenbord van de Motif). Zou dan Motif als toetsenbord gebruiken voor opnemen midi data in de Mpc, die dan weer wordt uitgestuurd naar de Motif voor bv het geluid van een externe soundmodule. Dat is een volgende uitdaging (best de moeite waard omdat de sequencer van de Mpc naturlijk wel veel beter/ sneller/ flexibeler is ..). Eerst even van deze oplossing genieten 😎
 
@FreddyConfetti : op jouw vraag zal ik het antwoord wat ik Michael heb gestuurd, hieronder weergeven.

"
Ik denk te begrijpen dat je de midikanalen 13 tem 16 via de Motif wil inspelen op de MPC. Wat is daarna juist de bedoeling? De audio output van de MPC (enkele plugins) naar je mengpaneel? Of eerder de audio van de Motif naar het mengpaneel? In dat laatste geval zou ik gewoon de audio out van de Yamaha naar het mengpaneel sturen, zo doe ik het in mijn setup.

Je moet inderdaad in het oog houden wat de trackinhoud moet zijn. Dat kan een plugin, drumprogram, midi (externe synth), CV (externe synth via control voltage) of keygroups (multisamples binnen de MPC) zijn. Het type kan je bepalen via de icoontjes in de tracksectie (bv 5 prins DIN, 4 vierkantjes, etc). Stel je dat verkeerd in, ga je soms niet weten wat je hoort ;).

Vandaar dat ik je mijn definitie van de 16 programs/tracks voor de Montage en de andere 16 voor de EMU doorgaf. Dat is één maal wat werk maar als je dit dan als template bewaart, kan je het iedere keer als startpunt gebruiken.

Eigenlijk moet je als volgt bekijken: je hebt een track en die bevat uiteraard de noten en muzikale gegevens. Je bepaalt waar de inhoud van die ´container ´ naartoe gaat: een plugin, een drumprogram binnen de MPC, een externe synth via MIDI of CV. Dat bepaal je dus via die icoontjes.
Het programmeer, gepositioneerd onder het track gedeelte, bevat dan welk geluid de noten en gegevens af zal spelen. Maw welke plugin met welke sound, welke drumsetup met welke samples, welke externe synth met welk patchnummer.

Meer is het eigenlijk niet :).

Ik adviseer je ook de handleiding eens rustig door te nemen want daar staat alles redelijk goed uitgelegd.

Ik kan je ook aanraden om op Youtube de kanalen van TubeDigga of Create, Educate, Inspire (of iets in die aard) eens te bekijken. Er wordt héél veel in uitgelegd waaronder ook veel eerder sample gerelateerd maar er zijn ook een aantal episodes aan aansturen van externe synths gewijd.
"

:)
 
Vaak wordt wel gezegd dat het zonde is om de sequencer van de Mpc dan niet te gebruiken, maar als ik met de Motif ook nog andere soundmodules aanstuur wordt het een stuk complexer om dit allemaal via de Mpc te laten lopen, waarbij de meeste tracks kunnen worden ingespeeld op het toetsenbord van de Motif). Zou dan Motif als toetsenbord gebruiken voor opnemen midi data in de Mpc, die dan weer wordt uitgestuurd naar de Motif voor bv het geluid van een externe soundmodule. Dat is een volgende uitdaging (best de moeite waard omdat de sequencer van de Mpc naturlijk wel veel beter/ sneller/ flexibeler is ..). Eerst even van deze oplossing genieten 😎

Waarom zou je die externe module(s) niet gewoon aan de tweede midi out van de MPC hangen. Dat maakt de opzet veel eenvoudiger. En vermits je het aansturen kanaal en poort binnen een track kan koppelen aan de outputpoort en het out kanaal, kan je perfect met je Motif in blijven spelen.
En via auto/merge/in/off kan je bepalen hoe de track met midi data omgaat (inpoort enkel laten horen wanneer de track armen staat (rood bolletje), inpoort laten horen samen met de reeds opgenomen noten uit de track = merge enz.). Dit staat goed in de manual uitgelegd.

In ieder geval blij dat je je oorspronkelijk probleem hebt kunnen oplossen. De MPC vraagt wat zoekwerk maar uiteindelijk komt het meestal wel in orde :).

:doei:
 
.. op dit moment is er dus alleen een midi kabel op de Midi in (1) van de Mpc gezet, want stuur alles aan vanuit de Motif (tracks opnemen). Maar als ik de sequencer van de Motif vervang door de Mpc, moet deze inderdaad midi out sturen naar de modules, wel weer ingespeeld door toetsenbord van de Motif (midi datainde Moc ipv in de Motif). Omdat ik soms ook zonder de Moc wil blijven opnemen is het mooiste als de Motif out naar de modules kan blijven zitten, maar dan zal er - als de Moc erbij komt - een midi out naar de Motif In gaan (die kan doorlussen naar de verschillende modules) .. zoiets .. denk ik .. (tips genoeg nu denk ik om daar een keer een verloten avondje mee te gaan stoeien - dank dank dank nogmaals!)
 
Back
Top