MPC koppelen aan Microkorg, s950 en Microbrue via midi thru

Christov

Soul Brabo no 1
Lid sinds
30 juli 2003
Berichten
1.996
Locatie
Oss
Goedemiddag allemaal,

Ik zit met een klein probleem qua midi. Een tijdje terug heb ik besloten m'n manier van produceren om te gooien. Voorheen had ik wel wat hardware, maar maakte ik al mjjn loops op mn pc en werkte ik in feite volledig 'ín the box' (synths werden opgenomen in pc en vanuit daar verder bewerkt en gesequenced etc.). Aangezien ik op mijn werk tegenwoordig de hele dag naar een beeldscherm kijk haalde dat de inspiratie behoorlijk uit het muziek maken op deze manier en heb ik besloten mijn MPC1000 te repareren en out te maxen (interne hd en padfix).

En die manier van werken bevalt me prima! Erg inspirerend en hands on. Alleen is er een midikwestie waar ik niet uitkom. Ik heb op mn mpc1000 twee midi IN en twee midi out. Ik zou graag in de toekomst m'n outputs tracken in m'n PC en vanuit daar van loops alsnog songs maken. Dan moet ik alles natuurlijk wel wel strak via midi kunnen triggeren zodat m'n sporen gelijk lopen bij opname in de pc.

Nu is het me al gelukt om (los van elkaar, niet tegelijkertijd):
a) m'n MPC m'n s950 te laten triggeren,
b) m'n microkorg als midikeyboard aan m'n s950 te hangen en deze zo te triggeren
c) en m'n akai s950 via de zogenaamde midihandshake aan de microkorg te hangen.

Situatie c is mijn huidige setup qua midi. Ik zou graag een setje midi in en midi out op m'n MPC bewaren om aan m'n pc te hangen voor het tracken in de toekomst. Echter, ik wil natuurlijk ook graag m'n s950 en microbrute via midi aan m'n MPC kunnen hangen. Zelf kom ik dan uit op de volgende volgorde, maar ik weet niet of deze klopt en logisch is.

MPC1000 midi out => Microkorg Midi In, Microkorg Midi Thru => Akai s950 Midi in, S950 midi thru => Microbrute in. En dan vervolgens weer de Microkorg Midi out terug naar de MPC 1000.

De reden dat dit me handig lijkt is dat ik dan de s950 zowel via de MPC pads als de Microkorg toetsen kan triggeren (ik heb kleine vingers dus geen last van de gehate minikeys) als ik het hele midiverhaal goed begrepen heb. De reden dat de Microbrute aan het einde van de MIDI-verbinding zit is dat deze geen midi out of thru heeft. Zou ik in deze situatie met m'n MPC-pads en of Microkorg-toetsen de s950 en Microbrute kunnen triggeren en op deze wijze de noten opnemen in de MPC sequencer of heb ik er echt helemaal niks van begrepen?

ik ben al enkele weken aan het klooien en googlen, maar ik kom er maar niet uit., dus vandaar dat k het maar even hier vraag, aangezien de forumleden in het verleden me al veel bruikbare tips en oplossingen gegeven hebben. Mocht iemand me kunnen helpen, graag!
 
ik vrees dat je een midi lus gaat krijgen zodra je gaat spelen op de microkorg. tenzij dze een zgn "local off" instelling heeft.
Maar goed, waarom probeer je het gewoon niet?

ik los zo'n problemen in de stuido op met een reeksje emagic unitor/amt 8's.. kost niet zoveel en als je nog een oude pc hebt kan je ze perfect instellen naar wens.
er bestaan uiteraard nog andere midi patchbay oplossingen. of een simpele midi merger/thru box combo.
 
Midi thru gebruiken is niet aan te bevelen, is vragen om vage midi problemen.

Kan je een tekeningetje maken van wat je wil, al lezend kom ik er niet helemaal uit...

Zoals ik het lees heb ik het idee dat je 2 controllers hebt die naar de mpc moeten (microkorg en midi keyboard), en 3 synths/samplers die uit de mpc komen.

Die 2 controllers moeten een midi merger krijgen, midi solutions kastje o.i.d.

En de 3 synths/samplers moeten op midi uit van de mpc via een midi splitter, ook een klein kastje. Splitter is goedkoper dan een merger, dacht ik.

De synths/samlers moeten op midi local off staan, anders hoor je noten 2 keer als je op de synth zelf op toetsen drukt, en je kan een midi loop krijgen.

En dan houd je 1 midi in over voor een DAW die dan midi masterclock is bij een opname. En 1 midi out over, die kan ook naar de DAW, om bv midi data op te nemen, of om softsynths met midi keyboard, microkorg of mpc aan te sturen.

Check even of de computer strakke midi clock genereert, en dat de MPC dan ook strak meeloopt als slave, anders is het vrij zinloos allemaal.


Ik heb ooit een oude Motu midi interface gekocht voor een paar tientjes, met een hele oude connectie, parallele poort o.i.d, werkt stand alone prima als merger of splitter.

En je kan een laptop met een midi interface ook als merger of splitter gebruiken, daar is een handig programma voor, ik ben alleen de naam even kwijt, MidiOx o.i.d.

Als je met ableton opnames maakt van je hardware, dan is hele strake timing geen must, je kan loops knippen uit opnames, en ableton stretcht deze dan naar het juiste tempo. Denk ik hoor, ableton experts, corrigeer me als ik er naast zit. Ik dacht dat je pitch kan handhaven bij beat stretchen.

Ps: Ik type dit op een ipad, dat is r*k.....
 
Je kan de Microbrute en de Microkorg allebei op Local Off zetten. (Mb via software usb aansluiten, Mk in de midi settings, even handleiding checken) En dan je outs naar je synths, waarvan 1 de S950 er voor midi thru.

Microbrute out > MPC in 1
Microkorg out > MPC in 2
MPC out A > Microbrute in
MPC out B > S950 in > S950 thru > Microkorg in

Dan zorgen dat de drie midi apparaten alle drie een ander midi kanaal hebben. Daarna MPC starten, drie tracks toewijzen naar de juiste midikanalen, juiste naam geven en je project opslaan in een Autoload map. Dan start je MPC altijd op met de juiste kanalen, genaamd en alles. Kan je gelijk rocken. (wel even wachten tot je Microbrute warm is gedraaid, haha)

Succes Pilske Donders!

ps. Ik heb vroeger midi thru altijd zonder problemen gebruikt. Misschien dat als je er meerdere gaat linken dat er dan dingen fout gaan. Mocht je problemen krijgen kan je altijd een midi splitter kopen.
 
Ik zie dat microkorg ook je keyboard is, ik had het anders gelezen.

Als je de micro brute niet wilt automaten (filter sweeps, envelope tweaks, etc), en de keys niet nodig hebt voor de MPC, dan is micro brute naar mpc niet nodig, en krijg je een midi in vrij op de MPC.

Als je dat wel wilt, dan een 2 naar 1 midi merger voor 1 midi in poort van MPC, als je een midi in wilt vrijmaken voor de PC.

Wat wel helpt met dit soort dingen is niet alles willen wat in theorie mogelijk is, anders wordt je midi setup al snel heel complex met splitters, routers, mergers, midi schakelaars, patchbays, midi filters, etc. In die valkuil ben ik zelf gestapt, hele mooie midi setup gebouwd, die uiteindelijk enorm storingsgevoelig was, en dus contraproductief.
 
Detail bij midi thru is dat er soft thru bestaat, dus de midi out van de synth geeft ook de inkomende noten van de keten die er voor ligt door. En midi thru kan een eigen midi poort zijn die de data direct doorgeeft, die niet door de synth zelf heengaat.

Soft thru kijkt me gevoeliger voor storing dan een fysieke poort. Vooral als je veel sysex doorstuurt, kans bestaat dat de soft midi thru van een synth dit niet goed doorgeeft, of helemaal niet doorgeeft.
 
De microbrute heeft enkel midi in, de rest gaat via cv, dus automaten kan niet tenzij je een kenton midi>cv converter hebt of iets dergelijks...
 
Back
Top