De grote modulaire patch ideeën en inspiratie draad

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.471
Locatie
Nijmegen
Omdat ik bezig was met een specifiek patch ideetje wat niet echt in het "Je modulaire tracks/jams /noodles etc"-draadje past leek het me wel leuk om eens een draadje voor specifieke patch ideeën en inspiratie te beginnen. Het lijkt me dat het niet gebonden hoeft te zijn aan hardware, software patches kunnen ook. Maar het is wel handig om ook een (kleine) beschrijving te geven. Kom maar door met die patch ideeën!

Patch Beschrijving:

ik heb onlangs mijn originele Music Thing Modular Turing Machine verruild voor een Grayscale Permutation (18HP versie). 1 van de dingen die ik er mee wilde doen was het programmeren van de gates, omdat je op deze variant de Write en Clear switches via CV kunt aansturen. Ik wilde dat ik een bepaald patroon kon programmeren en dat op een gegeven moment langzaam te laten veranderen. En daarna met een druk op de knop weer terug naar het originele patroon. Op deze manier kun je met je Permutation makkelijker in een live situatie vanuit een voorgeprogrammeerd patroon naar random en weer terug, heb je er dus meer grip op.
Ik heb er mijn Pressure Points aangehangen zodat ik een soort van preset States heb waar ik naar kan omschakelen.

Omdat het voltage uit de SEQ output (de pitch, als die naar een oscillator gaat) gerelateerd is aan de bits die je aan of uit zet heb je dus ook altijd dezelfde sequence die daar uit komt. Andersom kan eventueel ook; als je een leuk patroon langs hoort komen dan kun je dat nabouwen in je gate sequencer en kun je die later weer oproepen.

Klinkt zo:
https://soundcloud.com/user-967192833/permutation-test

Dit zijn ongeveer de punten waar ik de touch pads van Pressure Points aanraak om van State te wisselen:

Permutation-Test.jpg


Schema:

Permutation-Test-2.png


Function

Gate out van de EOC is de main clock. De EOC output is gepatched naar René X-Channel Clock In.
Gate out van de EOR is de clock voor Permutation. Die is gepatched naar de Permutations Clock Input. De vertraagde clock is essentieel voor de functionaliteit; als de clock naar Permutation in sync is met de Write of Clear acties dan werkt het niet. Ik gebruik dezelfde EOR output ook om een Tempi te klokken en van daar naar andere modules zodat die in sync zijn met Permutation.

René

Ik heb een gate patroon geprogrammeerd zo dat gates op position 5, 9, 10, 13, 14 and 15 actief zijn. Maar die kunnen uiteraard geprogrammeerd worden zoals je wil.
De Gate output van X-Channel is gepatched naar Maths Ch.1 input (voor de Clear functionaliteit) naar modDemix Ch.1 (voor de Write functionaliteit).
Ik gebruik alle 16 posities op René en op Permutation ook alle 16 Bits, zodat die corresponderen.

Maths

Het Gate signaal dat op CH.1 input binnen komt, wordt geinverteerd door de attenuverter van Ch.1 volledig CCW (tegen de klok in) te draaien.
Ch.3 geeft een +5V offset door de attenuverter volledig CW (met de klok mee) te draaien. Ch.1 en Ch.3 worden gesummed bij de SUM output en die is gepatched naar modDemix Ch.2.
Ch.2 en Ch.4 hebben dummy cables in hun respectievlijkee outputs zodat ze niet naar SUM gaan.

Pressure Points

PP wordt gebruikt als een preset States switch. Stage 1 is de "default state". Die stuurt +8V (bovenste rij) naar de modDemix Ch.1 Strength input (Write functionaliteit) en +5V naar Ch.2 Strength input (Clear functionaliteit). De middelste rij is direct gepatched naar de Permutation Shift input. die is volledig CW gedraaid zodat die een +5V offset naar de Shift parameter van Permutation stuurt. De Shift knop op Permutation is volledig CCW gedraaid. Op die manier functioneert de PP knop op de middelste rij hetzelfde als de knop op Permutation, dus volledig CCW is [CYC] volledig CW is [LIN]. In het midden is compleet random. Voor de "default state" zet ik die volledig CW omdat ik daar geen randomness wil.
Ik heb de andere Stages andere settings gegeven. Bijvoorbeeld, Stage 2 is Write en Clear beiden uit (CCW) en het middelste kanaal een klein beetje teruggedraaid vanaf CW zodat er een beetje randomness geintroduceerd wordt.
Wanneer ik terug wil gaan naar mijn originele gate sequence druk ik op de Stage 1 touchplate.

Pressure Points is zo opgezet:
Stage 1 = Write & Clear actief, geen random
Stage 2 = Only Write actief, geen Clear, geen random (dus bits die veranderd zijn naar 1 door voorgaande random shifting zullen niet naar 0 gewijzigd worden)
Stage 3 = geen Write, only Clear actief, geen random (dus bits die veranderd zijn naar 0 door voorgaande random shifting zullen niet naar 1 gewijzigd worden)
Stage 4 = Write & Clear beiden inactief, beetje random
Stage 5 = Write & Clear beiden inactief, volledig random (staat niet op het plaatje)

modDemix

Ch.1 output is gepatched naar de Permutation Write input.
Ch.2 output is gepatched naar de Permutation Clear input.
Beide VCA's worden geopend en gesloten door Pressure Points (bovenste rij voor Write, onderste voor Clear)

Permutation sequence out gaat naar een Disting Mk4 in quantize mode (minor scale). De output daatvan gaat naar een Roland OP-8 CV-DCB converter. Die is verbonden met mijn Juno-60. Het Permutation gate pattroon van output 1 op Permutation gaat direct naar de OP-8, zodat die de Juno triggert.
De Juno heeft (aardig) wat Blue Sky reverb erop zitten.

F1-B34827-1-E91-44-CF-B1-D6-826729-EA507-B.jpg
 
Leuk idee en uitgebreide beschrijving!
Ik heb zelf een notitieblokje met allemaal patch ideeen bijgehouden. In het verleden streepte ik door wat ik al geprobeerd had (stom stom stom want ik had het lijstje willen houden) maar tegenwoordig bewaar ik de ideeen in google keep. Ze zijn wel heel beknopt maar ik zal er een paar neerzetten hier:

- Audiorate crossfaden tussen 2 verschillende waveforms in een ander octaaf of andere noot
- Een rytm quantizer: Clock signaal in AND, unquantized triggers verlegen met een trig2gate module tot max de afstand van een clock pulse, dit resultaat in de andere kant van de AND. Unquantized triggers genereren met een comparator en random lfo
- Clockpulse -> probability (uit branches of hemishpere) -> delay sync input (magneto)
- Nabootsen van een klankschaal met verschillende sine oscs op verschillende toonhoogtes en sine lfo's op de amplitude (VCA)
- Fake granular: 1 osc droog en 1 osc een octaaf hoger, die door een VCA gaat met envelopes die aangestuurd worden door een burst generator. Dit geheel door een reverb. De 1 octaaf hogere osc krijgt over het geheel een VCA met hele lange envelope, de droge osc een VCA met iets kortere env
 
Patch gemaakt die de moeite waard is om te delen? Posten!
Ik trap af...

Mutable Instruments Elements als "One Man Band"....

 
Back
Top