Eerste song gesequenced door 2 MPC's en een Kronos: "A Foreign Tongue"

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.820
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Sinds een dikke maand heb ik het tijdperk van mijn getrouwe Roland W30 en twee MC500 Mk II's (alles bij mekaar meer dan 20 jaar) afgesloten. De toestellen zijn vervangen door twee Akai MPC Live II's. Om ze te leren kennen en te configureren, heb ik een nieuwe song in mekaar gebokst: "A Foreign Tongue". Muzikaal gezien niet zo speciaal maar het resultaat heeft me toch wel flink wat bijgeleerd over het OS van de MPC.

De track bestaat uit 16 MIDI-sporen uit de Kronos die nog steeds master is en zijn interne sequencer gebruikt (deze kan namelijk tempowisselingen aan, gebruikt in het begin en aan het einde van de song).

Een eerste MPC stuurt 16 MIDI-kanalen van de Yamaha Montage aan en 16 van de EMU E4 XT ULTRA. Hij regelt ook 5 sporen met de Hype en TubeSynth plugins aan. De drums komen hoofdzakelijk uit deze MPC (Linndrumkit) en eigen samples van de Korg MiniPops. Beiden werden via de step sequencer ingespeeld.

De tweede MPC stuurt een Yamaha SY99 (10 MIDI kanalen), de Roland D20 (6 MIDI kanalen) en de Virus C (16 MIDI kanalen) aan.

Het stuk werd linair ingespeeld (looping is niet echt mijn cup of tea). Tijdens het maken heb ik me ook wat verdiept in de grote mogelijkheden qua effecten van de MPC's, machtig!

Het was wat aanpassen en de leercurve is ook best pittig (sampling heb ik nog niet eens aangeraakt) maar de beslissing om over te schakelen bevalt me tot nu toe zeer goed, ondanks enkele rare quirks en soms onbegrijpelijke en ronduit bizarre eigenschappen die sommige functies redelijk onbruikbaar maken. Maar dat mag de pret voorlopig niet drukken.

Ik hoop dat enkelen van jullie deze song met evenveel plezier beluisteren als ik eraan gewerkt heb.





:doei:

Danny
 
Leuk...
Het intro luisterend verwacht je iets anders.. wordt op het verkeerde been gezet..
mooi gemaakt.
 
Kan hier van genieten. Niet conventioneel en niet te cheesy.

Luistert enorm aangenaam. Mix zit voor zo ver ik hoor sehr gut.
 
Gaaf experiment!! En met een heel mooi resultaat. :mega:

Maar de Kronos is de Master midi clock dus? Starten de MPC's dan vanaf de eerste maat en volgen in BPM en songpoint?
Ik vond het ook wat onhandig met de MPC's samen met songpoint en patterns die je wilt laten herhalen.. heb geloof ik ook nog even geprobeerd het via 'Nex Seq' te fixen.. en dan een pattern een soort songblock beschouwen.. maar er was volgens mij iets met midi song point.. Patterns van Songlengte maken is ook geen probleem op de MPC's, tot 999 maten dacht ik?? :D

Fijne machines die MPC's, teveel mogelijkheden.. maar als vervanger voor een Roland MC500 je focussen op de mogelijkheden voor het sequencen en je hebt een waardige vervanger, en meer!! :okdan:
 
weer een mooie track met een mooi arrangement. Knap hoor dat je dit met de kronos en mpc sequencers kan maken, lijkt me een stuk lastiger dan in een computer daw
 
'The Roland W30 plus twee MC500 Mk II's is in ruste...':halleluja
'Welkom de nieuwe sampler/korg/mpc'!:okdan:8)

Heel gaaf nummer weer :okdan:
 
Gaaf experiment!! En met een heel mooi resultaat. :mega:

Maar de Kronos is de Master midi clock dus? Starten de MPC's dan vanaf de eerste maat en volgen in BPM en songpoint?
Ik vond het ook wat onhandig met de MPC's samen met songpoint en patterns die je wilt laten herhalen.. heb geloof ik ook nog even geprobeerd het via 'Nex Seq' te fixen.. en dan een pattern een soort songblock beschouwen.. maar er was volgens mij iets met midi song point.. Patterns van Songlengte maken is ook geen probleem op de MPC's, tot 999 maten dacht ik?? :D

Fijne machines die MPC's, teveel mogelijkheden.. maar als vervanger voor een Roland MC500 je focussen op de mogelijkheden voor het sequencen en je hebt een waardige vervanger, en meer!! :okdan:
De MPC´s volgen de Kronos perfect, ook tijdens tempowisselingen (hoor het eerste deel en de outro).

Ook de combinatie met patterns en song position pointer gaf geen problemen maar zoals ik al stelde is alles gewoon lineair gesequenced (mijn favoriete manier). Het kan zijn dat, wanneer je met aparte sequences en loops gaat werken, de pointer wat minder evident zal werken maar daar heb ik dus geen ervaring mee.

De MPC´s zijn inderdaad véél meer dan enkel een sequencer. Hoewel ik hen vooral daarvoor aangeschaft heb, zullen de drumsamples, plugins en hun mogelijkheden ook meer en meer in de picture gebracht worden.

Grote nadelen van de sequencermode vind ik wel dat de followmode in gridview stopt vanaf het moment je nog maar een Q-link aanraakt of een bewerking uitvoert.

Ook een serieuze tekortkoming is in List Mode dat er geen gedetailleerde filters mogelijk zijn. Bij bv track automation krijg je pitch bend, aftertouch, modulation, volume, pan etc te zien waardoor je het overzicht volledig kwijt geraakt. Zelfs in de CC view krijg je alle CC´s te zien. In de MC´s kon je instellen dat je enkel de 7 voor volume wilde zien, de 10 voor pan etc. Hier laat Akai toch wel een serieuze steek vallen.

Ook het gebrek aan sysex ondersteuning is redelijk lastig. De MPC zou zich prima kunnen lenen als datafiler van andere synths maar zonder sysex ... nada.

Maar al bij al is de workflow heel uitgebreid en tegelijkertijd behapbaar.

Klein detail: ik heb de manual pdf wel volledig afgedrukt. Handig om ´s avonds in de zetel wat te verkennen. Ik heb hetzelfde voor de Kronos manuals gedaan en dat geeft de kennis toch wel een extra boost.

:doei:
 
Dikke sound en mooie effecten. Ik 'ken' de MPC alleen van sample based hip-hop en ik wist niet dat er ook andere stylen mee gemaakt worden.
 
Dikke sound en mooie effecten. Ik 'ken' de MPC alleen van sample based hip-hop en ik wist niet dat er ook andere stylen mee gemaakt worden.
Tja, je haalt uit de MPC wat je erin steekt. Ik dacht ook eerst dat het niets voor mij zou zijn tot ik zag wat de sequencer ervan allemaal te bieden had :).

Fijn dat je de song geslaagd vindt :okdan:
 
Prachtig stukje werk weer! Jarre-style is er wel uit te halen.

Respect voor het DAWloze werk!
 
Hola Danny,

ik zag dat deze mpc nog met 16 bit werkt naar een computer dan!
of heb ik het mis!
Zelf gebruik ik altijd 32 floating.ik weet wel dat 16 de cd standaard was!

Groeten van andreos :)
 
Hola Danny,

ik zag dat deze mpc nog met 16 bit werkt naar een computer dan!
of heb ik het mis!
Zelf gebruik ik altijd 32 floating.ik weet wel dat 16 de cd standaard was!

Groeten van andreos :)

Ik vermoed dat alles toch gewoon op 24 bit werkt. Intern al zeker (zie bijgevoegde documentatie uit de handleiding). Of dit ook naar de computer zo is, vind ik niet in de manual terug maar vermoed dat de specs hetzelfde zijn.

Live_2_ADC.png
 
Back
Top