Caedis: rock maar eveneens symfonisch (DAW-less)

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.812
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Een nieuwe track is volledig afgewerkt en geregistreerd. Het kind heeft de naam "Caedis" gekregen (met de bijtitel "Why did you do this?"). Eigenlijk lijken het twee afzonderlijke stukken waarbij deel 1 en 3 een beetje afgeleid zijn van sommige werken van Within Temptation en deel 2 eerder een symfonische feel heeft. Ondanks deze twee stukken heel anders klinken, zijn de gebruikte akkoorden nagenoeg identiek (buiten een paar momentjes in het symfonische).

Het geheel bestaat uit 50+ MIDI-kanalen die DAW-less werden ingespeeld in de sequencers van de Kronos, Roland W30, 2 MC500 MkII's en SY99. Alles buiten de 16de noten ritme van de closed hihats werd ingespeeld en indien nodig gequantiseerd op 70%. Zelfs dat wat arpeggio lijkt, is noot per noot ingespeeld omdat de arpeggio zelf geen "tegennoten" kent.

Basdrum, snaredrum en hihats hebben aparte compressie gekregen (voor de eerste maal in mijn leven gebruikt). Ook voor de eerste maal zijn er een aantal geluiden ontdubbeld (vooral strings (multi en solo) en koren) en op aparte MIDI-kanalen gezet. Daarbij kregen die aparte kanalen andere volumeautomatisaties en iets andere paninstellingen waardoor je een groot, symfonisch effect krijgt.

Wat werd er gebruikt?

KORG Kronos (16 MIDI-kanalen):
  • Multistrings
  • Koren (2 aparte kanalen)
  • Piano
  • Distortion lead
  • Powerchord gitaar
  • Electrische clean gitaar
  • Drums (BD, SD, hihats, tamboerijn, triangel)
  • 8ste distortion stabs
  • CS80 brass
Emulator E4 XT ULTRA:
  • Airy voices
  • Full choir (2 aparte kanalen)
  • Multistrings (4 aparte kanalen)
  • Solo viool (2 aparte kanalen)
  • Symfonische percussie
  • Effecten
Access Virus C:
  • Distortion ondersteuning
  • Sync Lead
  • Riser (en omgekeerd)
  • 4 verschillende effecten
  • arpeggio-achtig figuurtje
Yamaha SY99:
  • Sinussweepje naar boven in tussenstuk
Roland D20:
  • Pauken
  • Basgitaar
  • Warm Pad
Montage 6 (nieuw in de studio en gekoppeld aan een MC500 MkII (jawel, dat werkt))
  • Ondersteuning Distortion Lead
  • Sample 'Why did you do this' van voice actress Leoni
  • Ondersteunde bas
  • Distortion gitaar in allerlaatste stuk

En hoe klinkt dit nu?

Zo dus:



Vind je het goed of best te pruimen en je wil dit laten weten: graag :). Zoniet, gewoon naar een track van een ander forumlid gaan en daar van genieten :koffie:.

:doei:

Danny
 
Hola Danny,

Helemaal in mijn straatje,mix van synth en normale geluiden.
Dus top gedaan :halleluja
Ik werd er echt blij van!

Groeten van Andreos8o
 
Donders. Lekker vol en knap gemixt ook. Die begin lead zou ik iets meer karakter geven. Gooi de filters open of doe iets met een distortion achtig effect.
 
@andreos : blij dat je´r blij van wordt :) .

@Tukker : thx. Wat de lead sound betreft, dit is een clean elektrische gitaar sample met daarover een overdrive insert effect. Dat is bewust gekozen omdat anders het geluiskarakter de bijkomende synclead volledig weggedrukt wordt.



Voor de rest is er heel weinig animo voor deze track, precies :erm:. Werkt niet echt motiverend.

:doei:
 
Ha! Okay. Ik moet even op mijn hoofdtelefoon luisteren denk ik, komt het beter uit misschien.
 
Ik moest wel even wennen hoor. Anders dan we gewend zijn van jou. Best wel apart met die 3 delen.
Het middelste deel vind ik in ieder geval zeer mooi! Echt super! :halleluja
Het 1e en 3e deel steken ook goed in elkaar, maar spraken me wat minder aan qua leadsound en melodie.
 
Ik moest wel even wennen hoor. Anders dan we gewend zijn van jou. Best wel apart met die 3 delen.
Het middelste deel vind ik in ieder geval zeer mooi! Echt super! :halleluja
Het 1e en 3e deel steken ook goed in elkaar, maar spraken me wat minder aan qua leadsound en melodie.

Thx :okdan: .

Ik snap dat het eerste en derde deel niet meteen in de smaak vallen bij luisteraars die mijn andere nummers goed vinden. Maar het bewijst alleen maar dat ik naast ´brave´ muziek ook wat ruigere aankan ;).
 
Heel mooi nummer weer hoor...
Het valt niet mee om een elektrische gitaar na te bootsen/spelen... :geslaagd:

Mooi ding he? die Montage :okdan:
 
Leuk dat je meteen met het thema als intro komt om dan na een minuutje verder gaat met een heel rustige buildup.
Ik had het nog iets mooier gevonden als je je build up nog wat meer had laten aansluiten naar het thema later in de track ipv een abrupt "why did you do this" maar voor de rest een goede track, fijne bends in de lead ook.
 
Na een aarzelende start, komt dit nummer precies toch een beetje tot z'n recht :okdan:.

@Googol : ik heb niet echt de intentie om een gitaar na te bootsen. Mijn "opdrachtgever" wenste gewoon een "ruwe" lead en dat heb ik verkregen door een overdrive op een gitaarsample te zetten. Maar het is de bedoeling dat dit als een synthlead wordt ervaren (althans, zo heb ik het toch geconcipieerd :)).
En ja ... die Montage is een prachtding. Afgelopen weekend ben ik erin geslaagd om hem aan één van m'n oude MC500 sequencers te koppelen en het meeste van de functionaliteiten wordt netjes door het oude bakje opgenomen en weergegeven. Prachtig, zo heb ik tóch de mogelijkheid om MIDI-event edits uit te voeren (wat de interne recorder van de Montage niet kan).
Het klankenpalet is in ieder geval totaal anders van alle andere toestellen die ik hier heb staan en dat was ook de bedoeling.

@krautrock1958 : die "Why did you do this" was een absolute voorwaarde in de opdracht. Het klinkt ook in mijn oren een beetje bizar maar hoe meer ik het hoor, hoe leuker ik het begin te vinden. En ik ben daardoor toch wel een beetje van mijn "brave" imago afgestapt, toch?

Bedankt voor de reacties, er zijn er nog altijd meer welkom ;).

:doei:
Danny
 
Vette track, apart en mooi geluid, al luister ik het wel op pc speakertjes, de overgang lijken bijna 2 aparte nummers, die in elkaar overgaan. Ik hou wel van aparte overgangen. Piano gedeelte doet zeker aan iets filmisch denken, het eerste deel swingt meer. Vind het allemaal net iets anders. Dawless maakt denk ik het verschil dat het menselijker gaat klinken en niet allemaal zo van hetzelfde. Het was interessant genoeg om helemaal af te luisteren.
 
@SoundLover : Thanks voor het commentaar. Wat betreft dat DAWless werken: ik denk eigenlijk niet dat het qua "human factor" zoveel verschil uitmaakt. Ik denk wél dat er twee hemelsbrede verschillen zijn. DAWless zorgt ervoor dat je veel minder visueel afgeleid bent tijdens het componeren/inspelen. En ten tweede zorgt het ervoor dat MIDI event edits zó vervelend en langdradig zijn, dat je 'gedwongen' wordt om je speeltechniek aan te scherpen als je niet weken tijd verschiet met editeren :).

Langs de andere kant denk ik wel dat je bv met de huidige versie van Cubase zo ontzettend veel meer kan tijdens de mix, dat daar wel voordeel uit te halen valt. Maar Windows gebaseerde software maakt me dan weer aan het huiveren wanneer ik denk dat je na iedere MS-update ronde van de maand, problemen zou kunnen verwachten.

Maar dat is allemaal maar persoonlijk aanvoelen en wat voor de helemaal niet werkt, werkt voor de ander juist uitstekend :).

:doei:
 
Denk dat het wel klopt dat je erg visueel met een computer bezig gaat, meer met je ogen dan je oren. Tegenwoordig heb je wel controllers dat je nog met je handen meer bezig kan. Voor mij is alles vaak te moeilijk en ingewikkeld, het simpele is het fijnste. Je hoort wel verschil tussen de 80s-90s en de tegenwoordige muziek. Is zeker wel een combinatie van moderne of oudere instrumenten, seqencers en opname methodes die dan nog veel invloed kunnen hebben naar mijn idee. Je eerste deel van je muziek heeft wel een 80s of 90s vibe naar mijn idee? Het is nu tegenwoordig vooral veel computers software wat zie en controllers en software dat lijkt wel beter te worden en zo af en toe nog een instrument wat natuurlijker en vetter klinkt. Windows 10 is wel stuk stabieler geworden als je gewoon internet, de oudere windows liepen veel meer vast, met muziek weet ik het niet, kan het voorstellen dat na een update software niet werkt en dat je dan weer een nieuwere versie nodig hebt, computers en software blijven denk ik wat onstabieler?
 
Deze is ook gaaf, lekker jaren 80, zo geschikt als soundtrack voor een actie serie.
 
Back
Top