Eerste nummer in de nieuwe studio afgewerkt: Remnants of a Star

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.820
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Sinds de verhuis naar een nieuwbouw eind november 2021, heb ik amper tijd gevonden om de studio opnieuw op te stellen en te kalibreren, laat staan een nieuw nummer in mekaar te steken. Maar nu het merendeel van het huis, tuin én studio in orde is, heb ik in drie weken tijd "Remants of a Star" gecomponeerd, ingespeeld en gemixed.

In totaal betreft het nummer 41 MIDI sporen, gewoontegetrouw in de interne sequencers van de KORG KRONOS, Yamaya SY99-en, W30 en twee MC500MkII ingespeeld (dus GEEN DAW). Mixing werd veelal gedaan via MIDI CC7 en CC10 gekoppeld aan sliders van synths en master keyboards. Buiten het drumpatroon is alles lineair ingespeeld (soms van de eerste maal, soms na -tig herhalingen)

Drums zijn gebaseerd op een standaard drum pattern uit de KRONOS waarbij op sommige momenten snares vervangen zijn door rimshots (via de Event Editor van de KORG). Fills zijn op een apart kanaal ingespeeld.
In totaal gebruikt:
- Kronos: drums, piano, Rhodes piano, bas, meerdere strings, koren, belltree, synthleads, LFO noise, elektrische gitaren
- Emu EIV XT ULTRA: Solo viool en viola, orkestrale percussie, effecten, koren
- Virus C: synth leads, effecten
- Roland D20: lage bas pad
- SY99 1: string stabs, sinus FX, e-piano
- SY99 2: FX
Externe effecten: TC M-One, Lexicon MX400 en QuadraVerb+

Eindmix op Yamaha MGP32X

Guy-Lian_Studio_2022-klein.jpg




Hopelijk kan deze track toch enkele forumleden interesseren :engel: .



:doei:

Danny
 
tsja, wat moet ik hier nou op zeggen? Ik ga het proberen.

kijk ik weet wel dat je goed bent in deze stijl, maar deze track vind ik buitencategorie, zo goed.

Ik herken je stijl weer heel erg goed, maar wat een fantastische compositie en arrangement heeft deze song. Ik hoor drie hoofd componenten in de track die je verweven hebt door hele slimme compositie beslissingen tot 1 track. De sounds zijn mooi op elkaar afgestemd en de drums hebben een mooie dienende rol voor je melodielijnen.

Weer een track waar je erg trots op mag zijn!
 
Bijzonder knap weer, het past allemaal erg goed bij elkaar. Wat een gelaagdheid en detail! Gaaf ook die gitaar op het laatst.
Tijdens het luisteren kwam in me op dat jij zo muziek zou kunnen maken voor een Japanse RPG game ofzo.
Goed bezig!! :okdan::okdan:
 
@quifster : Trots ben ik op iedere track die ik maak :engel: . Maar het is altijd spannend of het luisterpubliek ook iets weet te smaken. En aan jouw mening te zien, is dat bij deze dus gelukt :okdan:.
@Bahamut : Ook leuk dat je de gelaagdheid en details weet te waarderen want daar steek ik steeds het meeste tijd in.

En zoals al jaren aan een stuk blijf ik dromen om ooit eens film- en/of documentairemuziek te maken (misschien dat daar een RPG game ook wel onder valt) :).

:doei:

Danny
 
En bijna al je apparatuur komt uit 80' begin 95' (behalve de Kronos):halleluja
Heel mooi gedaan hoor.
Goeie productie ook.
vgbfg.png
 
Geweldig gedaan weer Danny. Heel mooi, lekker glad en rond. Klinkt als een klok. De foto van je nieuwe studio is ook gaaf. Het moet heerlijk zijn om daar in het midden te zitten en welke kant je ook op draait: knoppen, schuifjes, toetsen, ledjes en lampjes... zucht... je hebt je eigen ruimteschip.... mooi man!
 
Hola Danny,

Wat een geweldig mooi nummer,ik ben ontroerd bij het luisteren:halleluja
Een top produktie:okdan:

Groeten van Andreos:)
 
Hola ... dit zijn plots veel reacties *D.

@Googol : ik vind het dikwijls grappig om te lezen hoe synths uit die periode qua mogelijkheden of kwaliteiten volledig afgeschreven worden. Het zal echter lang duren eer ik zou beslissen om bv m'n D20 of W30 te verkopen. Het is niet wat je hebt maar wat je ermee doet dat belangrijk is :engel:.

@3ddie : Een vierkante setup (of U-vorm) werkt steeds zeer praktisch én inspirerend voor mij. Ondanks het feit ik absoluut geen live-man ben, is het ontzettend makkelijk steeds een keyboard voor je neus te hebben - hoe je je ook draait. Het heeft me jaren gekost om deze setup samen te stellen maar het geeft me ontzettend veel voldoening.

@Tierelantijn , @andreos , @Jason31 : Bedankt voor de mooie woorden, mannen :okdan:
@e-Gloomy-nations : Of de dromen nu uitkomen of niet ... zonder dromen is het leven véél minder mooi dus blijf ik de mijne op z'n minst houden (hij moest toch maar eens uitkomen, hè) :engel:.

:doei:

Danny
 
Zeer mooi inderdaad. Het lijkt wel of je met elke nieuwe studio weer wat straffere dingen maakt. Volgend jaar toch nog maar eens opnieuw verhuizen? :D
 
ik vind het dikwijls grappig om te lezen hoe synths uit die periode qua mogelijkheden of kwaliteiten
Tja, Wauw! wat een mooie preset, ik koop die SY 99...
afijn, 4 maanden later: Hoe werkt die Yamaha?
ik had hem alleen maar gekocht voor de mooie sounds... :o: :dubbel:

Top Machines like SY 99 zijn niet alleen maar playback synths...
Als je het beestje kan koesteren (lees editen)
blijkt dat ding een tweede leven te hebben...
Goed, het is wel na 3, 4 jaar pas...
en je moet door heel wat advanced FM prikkels heen
waar je dan wel even zoet mee bent...(jaren!):engel::D

Want meneer Yamaha heeft een eigen edit mogelijk die je wel moet doorgronden (én geduldig zijn :dubbel:) om het maximale uit te halen.
Anders heb je wel een hele dure preset bak gekocht:o::dubbel:

Hele mooie studio, heel mooi nummer.:okdan:
 
@Googol : Thanks voor de complimenten :okdan:

Je interpreteerde mijn geciteerde zin wel een beetje anders dan hoe ik hem bedoel. Vooral een D20 wordt dikwijls afgeschilderd als erg povere synth terwijl die, eens je hem grondig hebt doorgespit, erg veel potentieel heeft.

Over de SY99 heb ik het zelfs niet eens want die is door velen bejubeld, waaronder mezelf. Zeer zeker wanneer je FM onder de knie hebt (ben zelf al sinds 1984 met m'n DX7 bezig en heb de beide SY99's al meer dan 20 jaar in m'n bezit), kan je daar zo goed als alle sonische mogelijkheden uit halen. Diegenen die zo'n SY als presetbak gebruiken, missen inderdaad heel veel van dat sonische potentieel.
Ik erken in ieder geval jouw mening en ben er 100% akkoord mee ... maar wat ik bedoelde, was dus net iets anders ;).


:doei:
 
Vooral een D20 wordt dikwijls afgeschilderd als erg povere synth terwijl die,
En zelfs met de Roland E-20 (keyboard) kun je hele Centerparks vol krijgen... :halleluja
Als zo'n duur ding in de aanbieding zit of goedkoper wordt, dan wordt de complexiteit van zo'n ding 'n "beetje" onderschat.:{:D
ff kopen is heel gemakkelijk... ff bedienen is...😲🤩
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn mensen erbij die de DX 7 al jaren bezitten, en als je vraagt: 'hoe werkt ie dan precies?'
Krijg je: 'Huh?':dubbel::D
Allee ... ik zal het héél duidelijk vertellen: ik heb m'n DX7 nieuw in 1984 gekocht, heb toen een jaar niets anders gedaan als FM bestudeert en geëxperimenteerd en vele sounds geprogrammeerd :engel: . Een FM-goeroe ben ik niet maar als ik een FM-sound nodig heb, programmeer ik hem liever zelf :). Zo ook met de SY's, trouwens evenals met de Virus en zelfs de Kronos.

Én... als zo'n duur ding in de aanbieding zit of goedkoper wordt, dan wordt de complexiteit van zo'n ding 'n "beetje" onderschat.:{:D
Het feit dat de gemiddelde leeftijd dat ik een synth in bezit heb boven de 30 jaar is en ik ze nog steeds allemaal gebruik, duidt er dus op dat dit zeker geen situatie is die op mij van toepassing is :dubbel:;).
(het is niet dat ik één of andere newbie ben, hè :beard:)

:doei:
 
Allee ... ik zal het héél duidelijk vertellen:
Ho,:maffia: ik ging er niet vanuit dat de synth-forum of jij er niets van af weet...:?:o:

Ik bedoelde dat in de 80 jaren de 3 synths: Roland D-50, Yamaha DX-7 en Korg M-1 als een razende werd verkocht...
en de DX-7 het complexste van de drie was/is.
En twee jaar later staan allerlei tweedehandse DX 7en te koop...:verkoght::D
 
Weer een mooie Danny! Al vaker mooie dingen van je gehoord. Krijg zelf steeds meer interesse in oudere digitale synthesizers, zoals de Wavestation, DX7, D50, enz. Maar voorlopig alleen in de vorm van software.
 
Prachtige track. Alle synths en laagjes vind ik erg geslaagd, zelfd de electrische gitaar op het einde klinkt goed.

Enige punt van kritiek: de drums. Ik denk dat met andere drum geluiden de track nóg mooier had kunnen klinken.
 
Back
Top