Standalone Hardware Ableton Live achtige controller (matrix/pad-based MIDI-clip launcher)

clintrubber

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
2.136
Locatie
N Brabant
Ben benieuwd of een dergelijk apparaat al bestaat, en niet allerlei overige spullen aan boord heeft die de prijs, gewicht & afmetingen opdrijven.
In feite een stand-alone Ableton-Live controller dus. Heb de nodige apparaten bekeken, maar de meeste blijven te bescheiden qua wat er aan MIDI-data toe te wijzen is.
Qua MIDI naast notes&velocity ook CC & PC data. 't Zou helemaal mooi zijn als er aan een pad bijv een SMF (Standaard MIDI File) toe te kennen zou zijn.

Mogelijk is het antwoord simpelweg een (oude) Akai MPC ?

De Arturia KeySteps komen een eindje in de buurt, maar ook de Pro lijkt bescheiden te blijven qua hoeveelheid projecten die intern op te slaan zijn.

- MIDI I/O
- USB voor SMF-uitwisseling met computer
- Non-volatile storage
- Geen interne sounds, want die zijn wrsch toch steeds net niet die je zoekt
- Draagbaar, betaalbaar
- Bonus: wat footswitch aansluitingen en controller-knobs op apparaat zelf

Dank/groet!
 
Euh, ken je de Push en Push 2 niet?

[edit] of begrijp ik het verkeerd en wil je juist niet Ableton Live erbij gebruiken?
 
Ik had 't wat duidelijker moeten omschrijven qua Ableton Live: nee, dus niet om Ableton Live te runnen, maar een vergelijkbare functionaliteit te hebben ('MIDI-clip launching'), zonder een laptop/computer.

Een hardware equivalent zeg maar, zonder eigen sounds, maar als aansturing van andere hardware (de uiteindelijke klankbronnen).

Ik heb zelf bijv zo'n Akai APC40 (= een Ableton Live controller, neefje van die Push & Push 2).
Als er nu eens een apparaat in die vorm zou kunnen bestaan zonder dat je er een computer bij nodig hebt,
maar die dus via MIDI wat andere hardware apparaten (de klankbronnen) zou kunnen aansturen. :halleluja
Da's wat ik zoek.

Wellicht dus een Akai MPC-achtige, maar weet niet of je daar hele note-sequences incl. CC-data aan een pad kunt toewijzen.
En die row-functie van Ableton is natuurlijk handig voor meteen meerdere clips parallel te kunnen triggeren, vandaar dat ik aan een dergelijke Ableton-ish pad-matrix controller zat te denken. Maar dan dus als standalone hardware die MIDI uitstuurt.

Je zou zeggen dat het niet moeilijk moet zijn om al bestaande apparaten (bijv een APC40) een MIDI Output te geven en andere firmware erin en klaar.
 
Laatst gewijzigd:
De Akai Force dan wellicht?
dnnwctz0.jpg


Ik ken iemand die 'm heeft gehad maar die heeft 'm vrij snel weer weggedaan want paste niet in de workflow. Maar aangezien je MPC ervaring hebt is het voor jou misschien wel wat.
 
Ik dacht ook gelijk aan faderfox. Of misschien de squarp hapax? Of polyend play, hoewel daar ook wel weer 8 eigen audio Tracks op zitten.
 
dat bestaat zeker, ik zou zelf in zo'n geval deze overwegen: Polyend Play

 
Volgens mij kan je met de nieuwere MPCs ook een eind in de buurt komen van wat je wilt. De MPC1000 met jjos2xl kon dat volgens mij ook al. Pattern per instrument (midi channel) maken en per pattern te triggeren.
 
Bedankt voor de info, tips & meedenken. :okdan:

Ik heb zelf nog geen MPC ervaring, maar gokte dat wat ik zoek wrsch al tijden zou bestaan, en dan bijv. al aan boord zou zitten bij de MPC's.

Tegelijk de indruk dat door 'al die moderne EDM fratsen' ( :doei: ) de meeste hedendaagse apparaten vnl. denken in kortere blokjes, en dat bij het omzetten van laptop-made patronen er mogelijk teveel geperst moet worden om het in zo'n standalone box te krijgen (bijv. geen CC, of een grover grid).

Wellicht dat ik ook eens naar wat eerdere 'volledigere' machines kijk. Heb hier bijv. nog een oude nagelnieuwe Roland sequencer die een serieuze RPS (Real‑time Phrase Sequencing) implementatie aan boord heeft.

Tegelijk ook de indruk dat ik misschien beter kan capituleren en ipv de (illusie van) hogere betrouwbaarheid van hardware, er beter & simpelweg een reserve laptop tegenaan kan gooien. Niet zo 'leuk', en hardware blijft kriebelen, maar tegelijk wel zo kosteneffectief t.o.v. wat de meer advanced hardware dan inmiddels toch weer is gaan kosten.


Maar toch..., wanneer pakt bijvoorbeeld Korg niet een een Volca Sample, behoudt al die (recordable) controller-knoppen, knipt het audio-gedeelte eruit, MIDI-out erbij, en last-but-not-least plakt er een Ableton-ish padmatrix op en hopla, Volca Sequencer (dan kom je als ik het goed heb toch bij iets anders uit dan hun SQ-64).
 
Back
Top