Zoals ik al in een eerder berichtje aankondigde.. Heb een Digi Design Digi001 interface kunnen kopen en omdat ik toch altijd nogeens een uitstapje richting de Mac wilde maken die ook meteen ook maar aangeschaft in de vorm van een G4 dual cpu. De standaard G4 heb ik ook gekocht van een forumlid (is onderweg) maar heeft niet echt voldoende power om serieus iets mee te doen of.. komt ook samen met nogeen Oasys PCI (m'n derde

)
Door de Digi Design timeline ben ik ook over een controller gestruikeld die ik weleens eerder had gezien maar nooit serieus heb onderzocht/ overwogen, juist ook omdat het Pro Tools only is. Maar nu maar eens een beetje rondgesnuffeld en vorige week 1 in A'dam opgepikt.
Afgelopen week in de avond uurtjes mijn eerste Mac OS9 kennismaking gehad... Pro Tools 5 geΓ―nstalleerd. Dat is eind vorige eeuw maar ik ben later toch door gegaan voor een versie 6.4 en dat heb ik sinds gisterenavond eindelijk draaiend. Ik dacht eigenlijk dat de Mac altijd zo soepel werkte, dat zal misschien wel maar het installeren is echt een hel. Had van een maatje een versie 6.1.2 en een OS 10.3 (OS9 ondersteund geen Dual CPU systemen). Het heeft mee aardig wat avondjes experimenteren gekost om erachter te komen dat Pro Tools versies nogal picky zijn qua OS release. Uiteindelijk bleek dus dat 10.3 niet meer Pro Tools 6.1.2 ondersteunde en voor versie 6.4 die ik ergens online kon downloaden moest ik OS10.3 weer upgraden... maar goed.. het is gelukt. Misschien is het nog een beetje wennen, een Mac maar dit soort gezeur heb ik met windows nooit gehad.. zoveel versies van 1 OS.. pfew..
Hieronder een kort filmpje wat ik zojuist maakte. (Simba vond het ook heel interessant.

) Ik moet nog een hoop ontdekken op dit ding maar damn!! dit is echt de controller that rules them all!! Wat een super ding!! Zoveel shortcuts naar functies binnen Pro Tools.. Hij draait nu dus op een OS uit 2003 maar de controller is in 1998 op de markt gekomen. De LE versie op de standaard G4 met OS9 die in 1999 op de markt kwam ga ik ook nog een keer testen op prestaties, ik gok op iets als 12 kanalen met EQ+compressie. Een reverb ben ik niet tegengekomen in Pro Tools LE maar dat was ook via een uitgang te regelen met de Digi001 interface die ik nu gebruik.
De eerdere Pro Tools systemen maakte gebruik van DSP's en kon zo ondanks een tekort aan CPU power toch 16 tracks draaien. En wilde je nog meer tracks prikte je er nog een DSP kaart bij. En er waren nog aparte DSP kaarten voor FX beschikbaar. Destijds allemaal onbetaalbaar. Heb ook geen idee wat de nieuwprijs van de controller was maar ik heb horen vallen dat het in de 4 nullen zat... de mijne mocht ik voor 175 meenemen en kan nog steeds werken t/m Pro Tools versie 10. En er schijnt een soort hulp app te zijn waarmee je de nieuwere Pro Tool versies ook kunt draaien. Waarschijnlijk ga ik ook nog wel een recentere versie draaien maar eerst verder ontdekken op de G4.