Vragen betreft Novation KS-Rack

RickV

Ingeburgerd
Lid sinds
30 juli 2013
Berichten
29
Locatie
Almelo
Beste leden,

Ik ben net nieuw hier op het forum, ik heb me voorgesteld onder nieuwe leden.
Ik heb al meteen een paar vragen betreft een (tweedehands) synth die ik op het oog heb. Ik heb helaas weinig ervaring met hardware synths en ik kan het antwoordt op mijn vragen niet direct terugvinden in andere topics.
Omdat jullie allemaal freaks zijn net als ik, weten jullie wellicht meer of misschien heeft iemand deze synth wel in bezit.

Mijn setup:
PC met Cubase 5
ESI Juli@ met op 1/2 Out mijn KRK monitoren en 3/4 In nog niks (beiden RCA)
Edirol PCR 300 Midikeyboard aangesloten via usb.


Het betreft dus een Novation KS-Rack.
1. Normaal gesproken veranderen alle parameters van een softsynth bij het kiezen van een andere sound. Hoe gaat dit te werk bij deze synth aangezien ik geen bewegende parameters/faders opmerk? Als je een preset heb bewerkt en je eigen sound ervan gemaakt hebt dan staan alle meters weer anders toch?

2. Weet iemand hoeveel presets er in staan en hoeveel ik er kan opslaan? Is het ook zo dat als ik een preset bewerk en deze opsla, ben ik dan de originele preset kwijt?
Worden de sounds in een Cubase project de volgende keer als ik dit weer open weer precies hetzelfde geladen of ben ik genoodzaak om via een midi spoor de audio op te nemen en dus alleen de audiosporen kan opslaan?

3. Kan ik deze synth aansluiten doormiddel van 2x jack (6,3mm?) of welke maat aanwezig is op deze synth naar 2 x RCA op mijn ESI juli@ in 3/4. De kaart wordt ook geleverd met een kabel naar MIDI. Is het dan aan te raden om de synth hierop aan te sluiten of is het ook mogelijk om de synth rechtstreeks aan te sluiten op mijn Midi Keyboard en wat is dan het verschil?

4. Daarbij meteen de vraag; Kan ik dus maar 1 synth in totaal aansluiten op mijn huidige audiokaart (ESI Juli@) of zijn er oplossingen om meerdere synth te kunnen aansluiten (bijv. doormiddel van een of t andere apadter) of vereisen meerdere synths op je PC een andere geluidskaart.

Ik heb mijn vragen voor de duidelijkheid even genummerd. Ik hoop dat jullie me een direct antwoordt kunnen geven, dat zou me enorm helpen. Het zijn misschien wat voor de hand liggende vragen maar ik wil het graag even duidelijk hebben zodat ik verder kan gaan tot een goede nieuwe eerste aankoop van een synth :P:)
Alvast bedankt voor jullie moeite om te reageren!

Groeten Rick
 
Hoi Rick,

1. De waarden van de potmeters worden tijdens het draaien uitgelezen in stapjes van 0 - 127. Deze waarden worden in een patch opgeslagen. Bij het oproepen maakt de daadwerkelijke stand van de potmeter dus niet uit. Alleen kan het wat raar klinken als je cut off bijvoorbeeld open staat terwijl die van de geladen patch redelijk dicht staat. Als je dan draait, springt ie naar de nieuwe waarde.

2. Zie Vintagesynth.com

3. Eigenlijk 2 vragen in een. Die 6,3 mm naar rca (tulp) of 3,5mm kan inderdaad.
Je keyboard kun je op je midi in van je geluidskaart aansluiten en de midi out van je kaart op je rack synth. Deze heeft ook midi thru, dus kun je een andere synth daar weer aan hangen

4. Zie bij antwoord 3. Eventueel zijn er ook midi hubs te koop, maar tegenwoordig zijn er ook synths die de midi signalen via usb ontvangen, dan kun je er 127 op 1 usb poort kwijt.
 
2) Je beschikt over 200 factory en 200 user patches en 100 user performances van 4 patch layers op de KS rack. Verder heb je ook nog 100 factory en 100 user drum maps. Leuk ding voor weinig geld.
Persoonlijk heb ik met de mijne wat last met de encoders en daardoor gebruik ik em minder vaak.

wat betreft het opslaan heb het even opgezocht in de manual :

Single sounds (standard Programs or Drum Map Programs) may be
saved in any memory location from 100 to 849.
Name Program
‘DestProgName’
It is recommended that the user locations are used early on for saving
new sound creations. These are Banks 3 & 4 (locations 300 to 499) for
standard Programs or Banks 7 & 8 (locations 700 to 899) for Drum Map
Programs.
The factory preset sounds in Banks 1, 2, 5 and 6 may also be overwritten
if desired. Once these factory presets are overwritten, they may only be
retrieved by loading in a Sysex dump.


Je sequencer is niet op de hoogte vande patch op zijn midikanaal. ja kan bijvoorbeeld wel bank select en een program change in je midii gaan bijzetten maar persoonlijk opteer ik toch om dit niet vanuit mijn sequencer te doen. Je kan via Sysex dump je instrumenten settings naar een sequencer doorsturen en recorden bij je muziek of in een ander project, of je kan werken met een library tool a la sounddiver of midiquest.

Eens je audio opneemt heeft je synth er niets meer mee te maken uiteraard...
 
Laatst gewijzigd:
2) Je beschikt over 200 factory en 200 user patches en 100 user performances van 4 patch layers op de KS rack. Verder heb je ook nog 100 factory en 100 user drum maps. Leuk ding voor weinig geld.
Persoonlijk heb ik met de mijne wat last met de encoders en daardoor gebruik ik em minder vaak.

wat betreft het opslaan heb het even opgezocht in de manual :

Single sounds (standard Programs or Drum Map Programs) may be
saved in any memory location from 100 to 849.
Name Program
‘DestProgName’
It is recommended that the user locations are used early on for saving
new sound creations. These are Banks 3 & 4 (locations 300 to 499) for
standard Programs or Banks 7 & 8 (locations 700 to 899) for Drum Map
Programs.
The factory preset sounds in Banks 1, 2, 5 and 6 may also be overwritten
if desired. Once these factory presets are overwritten, they may only be
retrieved by loading in a Sysex dump.




Je sequencer is niet op de hoogte vande patch op zijn midikanaal. ja kan bijvoorbeeld wel bank select en een program change in je midii gaan bijzetten maar persoonlijk opteer ik toch om dit niet vanuit mijn sequencer te doen. Je kan via Sysex dump je instrumenten settings naar een sequencer doorsturen en recorden bij je muziek of in een ander project, of je kan werken met een library tool a la sounddiver of midiquest.

Eens je audio opneemt heeft je synth er niets meer mee te maken uiteraard...


Bedankt voor jullie reacties! Ik merk alweer dat ik er de ballen verstand van heb want de termen Sysex dump, midiquest etc zegt me helemaal niks. Om het even simpel te houden: kan ik ook gewoon de sounds die ik gebruik in een project opslaan op de synth en onthouden of noteren en vervolgens bij het heropenen van een project deze sounds weer te selecteren op de synth of is dat heel omslachtig?

@ Timecop: Heb je misschien een voorbeeld wat voor soort mixer daar geschikt voor is en sluit je deze dan aan doormiddel van 2x RCA op in 3/4 van de geluidskaart?
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik merk alweer dat ik er de ballen verstand van heb want de termen Sysex dump, midiquest etc zegt me helemaal niks. Om het even simpel te houden: kan ik ook gewoon de sounds die ik gebruik in een project opslaan op de synth en onthouden of noteren en vervolgens bij het heropenen van een project deze sounds weer te selecteren op de synth of is dat heel omslachtig?

@ Timecop: Heb je misschien een voorbeeld wat voor soort mixer daar geschikt voor is en sluit je deze dan aan doormiddel van 2x RCA op in 3/4 van de geluidskaart?

Een sysex dump is een dump van het geheugen van je synthesizer, dat kan een patch zijn, een volledige bank, effectensettings, globale settings, alles tegelijk etc etc, dit staat beschreven ook in de handleiding van elke synthesizer welk soort dumps je kan maken. Midiquest is een programma dat toelaat deze sysex gegevens te beheren op een menselijke manier. Dergelijke software kan ook de gegevens over de instrumenten en effecten etc gaan 'ophalen' uit je synthesizer. Maar, dit alles is niet zo eenvoudig als je er net aan begint. Als je serieus met midi aan de slag wil gaan zou ik je aanraden een of ander boekje over home studios met midi aan te schaffen zodat dit soort begrippen geen geheimen meer kent, anders denk ik dat je midi avontuur van heel korte duur en heel frustrerend zal worden :) Ik heb ooit eens 'http://www.amazon.com/Guerrilla-Home-Recording-Second-Edition/dp/1423454464' doorbladerd en daar stond toch redelijk wat informatie in maar is niet specifiek op midi gericht. In een boekje staat deze informatie ook meestal duidelijker omschreven dan dat je moet gaan zoeken op fora, hoewel je op fora ook alle info zal vinden, zal het mijn inziens sneller gaan met een goed boek over de materie. Er zijn ook genoeg tutorials te vinden op het net. In ieder geval zal je moeten studeren ;) De handleiding van de KS Rack is heel mooi geschreven en zal je ook wat bijleren over midi als je ze volledig doorneemt.
 
@ tbonesixtynine: Bedankt voor je omschrijving, dit maakt het al een stuk duidelijker. Je hebt inderdaad gelijk dat ik me daar dan in moet gaan verdiepen! Een handleiding of een boek is inderdaad wat fijner lezer dan alle specifieke topics met gerichte vragen door te nemen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik ook gewoon op het forum blijf rond neuzen. Ik weet niet precies hoe het werkt maar ik heb in principe het antwoord op mijn vragen dus dan kan het topic gesloten worden?

Bedankt voor de reacties!
 
Back
Top