To Access Virus or not to Access Virus?

Nou, de TI2 kan best veel hebben voordat 'ie op de knietjes gaat. Bij de B zal dit al vrij snel zijn.

Zoals je zelf zegt, het hangt vooral af van de complexiteit van de patch. Als je hele dikke brede pads maakt met veel unison en hypersaws en analog modeled filters en effecten en daar nog eens een lange release op zet en akkoorden gaat spelen dan gaat dat best pijn doen. Maar een dozijn simpele arpjes naast elkaar draaien lukt makkelijk.
 
Ook met een B?

Wat wordt eigenlijk precies bedoelt met een analog modeled filter?

Ik heb met de B best vaak 3 of 4 sporen tegelijk gebruikt zonder problemen. Veel meer dan dat weet ik eigenlijk niet, nooit geprobeerd.

Analog modeled filter is een poging het typische Moog filter na te maken, en is een stuk zwaarder op de CPU dan het standaard filter. Zit er volgens mij op vanaf de C.
 
Beetje domme vraag misschien. Maar tot voor kort wist ik niet eens dat ie erin zit, terwijl ik hem al jaren gebruik. Maar waar vind je de Moog filter emulatie in de Virus C? Kon het even zo snel niet vinden in de handleiding.

[Shift] + [filter 1] op de TI, ik neem aan dat het op de C hetzelfde is.
 
Dat is nou precies waarvoor ik aanvankelijk naar de Access Virus aan het kijken was, de multitimbrale mogelijkheden. Om vanaf m'n digitakt bijvoorbeeld tegelijk een bas loopje, wat pads en misschien nog wat andere pliepjes en laagjes aan te sturen. Maar als zelfs de TI2 daar al moeite mee heeft?

Heeft bijvoorbeeld de E-mu Proteus 2000 daar ook last van? 128-stemmig polyfoon, 32 midi kanalen... heb nog niet gelezen over capaciteitsproblemen met deze relatief goedkope bak uit eind jaren 90. Tuurlijk, sample based ipv virtueel analoog, maar de synth engine die vervolgens met die golfvormen aan de slag gaat is even diep als die van de virus begrijp ik... meerdere filters, digitale effecten en uitgebreide modulatie matrix. What gives?

Je kunt in theorie best 16 patches tegelijk gebruiken, zo lang ze maar niet te complex zijn. Maar ga je dat in de praktijk ooit doen? Je hebt bovendien maar 3 stereo outputs beschikbaar, dus als je alle sounds apart wilt mixen, is dat je limiet. Ik heb de Virus echt gekocht voor grote leads en complexe patches, die kosten vaak al meer dan de helft van de polyfonie, dus 2 van die patches tegelijk kan niet. Moet je misschien ook niet willen, maar dat terzijde. Er zijn ook wel workarounds te bedenken, zoals bouncen naar audio of zorgen dat de 2 patches elkaar nooit in de weg zitten.
 
Ik heb hier een Virus TI staan en vind hem kwa sound super!. Enige probleem wat ik heb is dat via virus control in ableton er een serieuze delay verschijnt op mijn midi sporen. Als ik een vst open en via push wil spelen is het bijna onmogelijk. Zijn er nog die hier last van hebben?
 
Ik heb hier een Virus TI staan en vind hem kwa sound super!. Enige probleem wat ik heb is dat via virus control in ableton er een serieuze delay verschijnt op mijn midi sporen. Als ik een vst open en via push wil spelen is het bijna onmogelijk. Zijn er nog die hier last van hebben?

Ja ik. In de oude 'ervaringen Virus TI' draad is daar ook veel over geschreven.

Je lost het op door in Virus Control op de Live knop links onderin te drukken als je gaat inspelen. Dit geldt trouwens voor alle sporen in Live, de TI zorgt daar ook voor een delay. Ook de oplossing met de Live knop is niet echt ideaal.

Klink de Virus dan zo goed dat je dat er allemaal voor over hebt? Ja helaas wel ;)
 
Ik heb met de B best vaak 3 of 4 sporen tegelijk gebruikt zonder problemen. Veel meer dan dat weet ik eigenlijk niet, nooit geprobeerd.

Kijk, daar kan ik wat mee! En het valt me ook alleszins mee wat je nog tegelijkertijd kan. 3 a 4 sporen, plus nog de 8 sampling tracks van de Digitakt lijken mij meer dan genoeg.

Is er nog iemand die wat kan zeggen over het keybed van de Indigo en Indigo 2? Is dat een beetje fijn of matig?
 
Inderdaad zijn 3-4 (niet te complexe) patches tegelijk - ook met de Virus b - mogelijk.
Ik heb de Virus echt gekocht voor grote leads en complexe patches, die kosten vaak al meer dan de helft van de polyfonie, dus 2 van die patches tegelijk kan niet. Moet je misschien ook niet willen, maar dat terzijde.
Bij mij meestal 1 patch, maar een enkele keer ook 2 patches.
 
Is er nog iemand die wat kan zeggen over het keybed van de Indigo en Indigo 2? Is dat een beetje fijn of matig?

Indigo 1 heeft geen aftertouch, de Indigo 2 weer wel.
Klavier speelt super vlug en is in mijn geval zeker niet "mushy".
Kwalitatief wel wat minder als de K modellen. (van horen zeggen en lezen)
Rest van de synth gebouwd als een duitse leopard, niets plastic..

Heb mijn Indigo 1 rond 2004 via dit forum gekocht, de laatste jaren in opslag gehad (verhuizing) en paar maanden geleden weer aangezet.. backup batterij leeg, al mn patches weg.. Standaard CR knoop en kan er weer tegen.. Wijze les geweest.. :stupid

Voor mij een ideaal VA werkpaard en klinkt super naast mn moderne analoge synths.
Voornamelijk multitimbraal gebruik en kom alleen in noten gebrek bij dikke sounds met tegerlijk veel unison, sub en 3e osc.

En ohja, ziet er natuurlijk super strak uit voor een VA synth! :engel:
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou je adviseren om een Virus B desktop te kopen voor weinig geld dan is je setup heel compact. Dan een goedkoop keyboardje erbij om noten in te spelen in je digitakt en als je je nummer dan wil 'performen' (ooit) is't gewoon die digitakt laten lopen en die speelt de sequences van de virus af.
En als je iets of wat een beginner bent ga je echt nog ni te rap tegen 'limits' van de Virus aanlopen hoor. En als hij je niet bevalt verkoop je'm zonder verlies door. Velen van ons hebben het tienvoudige uitgegeven aan geld 20 jaar geleden voor een sampler + synth die dan amper 1 % konden van wat een digitakt + Virus B kan. ..
Je kan hier blijven palaveren en iedereen heeft andere tips en meningen voor jou klaar maar voor wat een Virus B tegenwoordig kost en het feit dat je m zo terug verkoopt voor hetzelfde geld zou ik niet verder 'zoeken' maar er een kopen en muziek beginnen maken :-)
 
Heb jaren geleden een Virus TI Snow gekocht omdat ik toen veel hardstyle produceerde, voor dit genre mijns inzien toch echt een must :) Gebruik hem nu helaas nauwelijks, maarja, hem wegdoen vind ik ook wee zonde, dat ding heeft toch een specifieke rauwe klank die je niet snel ergens anders aantreft..
 
Ik verkocht ooit een Virus B (Indigo) en ik heb er nog altijd spijt van.

Supersynth met heel veel klankmogelijkheden (en naar mijn gevoel een van de warmst klinkende VA's zonder fuzzy te zijn zoals een AN1X).
 
Eigenlijk lig ik er nooit van wakker. Onderstaande VA's staan hier naast elkaar :
Blofeld : Dik ok.
Virus B & Ti : Dik ok.
Nova I : Dik ok. (ik overweeg de verkoop van de Nova voor een Peak)
SuperNova : verkocht / plaatsgebrek : Dik ok
AN1X : verkocht / plaatsgebrek : Dik ok

Ook de Alesis Ion en Nord Lead 1 (beide verkocht wegens plaatsgebrek) vond ik top.
En vele andere VA synths, allemaal dik ok. De enige die ik wat schriel /plastic vond was de JP8080 maar dan zelfs nog erg goed bruikbaar.
V-synth I (hard to find) : Waanzinnig klankenpallet maar patch & sampledump zijn te veel gedoe.
In de basis laat het mij koud hoe een synth klinkt want alles is op een of andere manier wel bruikbaar...
Een tijdje geleden kocht ik een juweel van een Origin Keyboard (met de héél zeldzame 1.4 versie ) en nu moet ik helaas zeggen : simply beats everything.
Beter alternatief dan de Solaris. Truly Modular. Qua sound én mogelijkheden. En een top klavier om niet te zeggen het beste dat ik ooit heb bespeeld.
En is verder simpelweg de warmst klinkende VA die ik heb gehad, zelfs anno 2018. Nooit gedacht dat ik dat zou beweren.

Maar dat neemt niet weg dat de Virussen nog even mooi blijven staan. En Virus (A,B,C TI) is gewoon een basistool. Voila.
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind de peak persoonlijk inderdaad best wel een serieuze concurrent voor de TI.

De peak klinkt in vergelijking veel frisser, het filter van de peak is aanzienlijk beter en de FX zijn ook een wereld van verschil.
Ok je hebt niet de multitimbraliteit, geen 2e filter en geen 1000 stemmen maar ik vind de peak in veel demo's de virus toch wel serieus het vuur aan de schenen leggen op het eigen speelveld van de Virus reeks.

Het maakt de Virus geen slechte synth maar ik blijf me toch altijd afvragen waarom Access geen TI3 uitbrengt op basis van de huidige technieken en standaarden.
 
Back
Top