1 transistor VCA schema

Het plaatsen van zo'n grote elco achter een weerstand van 100 Ohm doe je alleen maar als je een hele heeele slechte adapter hebt.

Ik heb het van de Roland TR808 schema,
die heeft ook 100R en 47U per geluid + op plekken die zouden kunnen storen op de rest.
Het is dan ook om storing van een naar een ander geluid tegen te gaan.
Ik heb veel dingen gebouwd, dit zet ik er niet voor niets in,
de VCA is maar een klein gedeelte van een kompleet iets.
 
Storingen die op de PSU-lijnen terug komen en naar een ander circuit geleidt kunnen worden alwaar ze tot allerlei nare geluiden kunnen leiden is bij een aantal soorten van applicaties zeker een punt.

Jij hebt het echter hier over een 'virtual ground'. Eventuele rommel op de virtuele lijn gaat nauwelijks terug naar de PSU lijnen. In plaats daarvan lopen ze terug naar de andere dingen die aan die virtuele lijn hangen. De ontkoppeling aan de uitgang van de OpAmp is daarom van groot belang alsmede zijn uitgangsimpedantie.

Die 1000 tot 2200 UF is een niet effectieve overkill. Sterker nog, het verhoogt de impedantie van de virtual ground line over die 100 Ohm weerstand.

Als je het niet voor elkaar krijgt om met kleinere condensatoren circuits goed te ontkoppelen dan zijn er andere dingen aan de hand.
Bij veel ontwerpen/applicaties is het zo dat er een hoge ripple ondrukking is die op de PSU lijnen kunnen staan. Anders is het wanneer voor bepaalde instellingen de PSU lijn(en) als referentiespanning worden gebruikt. Bijvoorbeeld een VCO. In zo'n geval zet je een aparte referentiespanning in met bijvoorbeeld een TL431 voltage reference met een lage tempco of je ontkoppeld iedere verbinding naar de PSU apart die als referentiespanning dienst doet.
 
Laatst gewijzigd:
Als het goed is, is die adapter al gestabiliseerd. De grote elco zit dan achter de gelijkrichtbrug en daarvoor geldt 1000 UF per Ampere. Meestal wordt daar 2200 van gemaakt en dat is zeker effectief. Aan de uitgang van de adapter zit meestal een 10UF OF bij een geschakelde voeding 100...220 UF in combinatie met een spoel (inductie).
Een grote elco direct aan de uitgang van een stabilisator kan zelfs schadelijk zijn voor de regelaar. Een 100 Ohm weerstand er tussen lost dit dan wel weer op maar kent dus weer andere nadelen.
 
Ja, dan snap ik het wel. Een beetje dan want ook daar zal een afvlak elco in zitten maar het groter maken ervan veranderd niets aan de voltageveranderingen tijdens belasting. Het zorgt enkel voor minder Ripple.

Maar, dat is verdorie toch geen uitgangspunt om mee te gaan ontwerpen! :smeris:

Die Ripple haal je gewoon weg met een spanningsregeklaar die bij een dure winkel ook niks kost. :eureka:

Het is wat kort door de bocht maar de kwaliteit van een ontwerpt valt of staat bij die van de PSU in aanvang. :mega:

Een gestabiliseerde adapter van goede kwaliteit kost weinig meer tegenwoordig. En als je met een ongestabiliseerde adapter gaat werken dien je je meer zorgen te maken over de referentiespanningen waaraan belangrijke zaken worden gerelateerd.

Overigens gaat jouw geld blijkbaar op aan al die condensatoren en OpAmps enzo i.p.v. een deugelijk adapter 8)
 
Ja ik heb een analoge scope,
ik kan pas scopen als het project al afgebouwd is,
eerst afbouwen zonder elko ?, dan scopen, hoe weet ik dan hoeveel UF ik nodig heb voor die rimpel ?
Ik hou ook altijd rekening met de ruimte die de elko inneemt om het zo kompakt mogelijk te maken.

en je hebt wel gelijk Marc, die grote elcos zijn best duur.
En ja ik moet eigenlijks altijd een regulator gebruiken,
dan heb ik wel een 15v adapter nodig voor een 12 volt regulator.
Hoeveel UF heb ik nodig voor en na de regulator ?,
of ook weer bouwen zonder elkos en dan scopen ?

Als ik een 5 volt regulator pak, zet ik er ook een overkill 470UF op :)
Mijn drummachines klinken goed, ik heb er geen problemen mee,
met de synths zijn meer problemen.

Oja : ik zet naast de elkos ook nog een 100n film box, bij elk IC een 100n film box.
 
Bij een gestabiliseerde adapter van 12 Volt hoef je enkel maar de ontkoppeling bij de verschillende circuits te doen. Mocht je grote stroomstoten verwachten dan doe je er verstandig aan om een wat grotere waarde te nemen voor een elco die aan de entree zit van je circuits. De meeste analoge circuits hebben geen last van ernorme piekbelastingen. Een condesator van 220UF zal in de meeste gevallen voldoende zijn om de verliezen over de DC kabel van de adapter bij belastingpieken op te vangen.

Je kan het ook als een sport zien om eerst (in de testfase op een breadboard) te zien bij welke waardes van de ontkoppelcondensatoren er problemen ontstaan en dan die waardes met een factor 4 te verhogen).

Ripple op de aanvoerlijn (afkomstig van een adapter) is er enkel als deze niet gestabiliseerd is.
Een ripple op dat punt tot 2 Volt is acceptable voor een 78/79xx regulator. Je moet je niet laten misleiden door wat er op een scoop nog te zien is aan ripple maar het resultaat van een circuit bekijken/beluisteren.

OpAmps hebben een hele hoge 'rejectie' van riple op de voedingslijnen (100...120 dB) omdat zij refereren aan de inputs. Het is dus zaak om die inputs zo zuiver mogelijk te houden. Een instelbare referentiespannig met een TL431 werkt daarbij heel goed. Daar kan je ook nog een OpAmp achter plaatsen als buffer om de ruststroom van de TL431 laag te houden. En TL431 in TO92 transistor behuizing kost niks en is compact. Het is een instelbare bandgap zener zoals die ook in de evergreen UA723 zit voor de referentiespanning.

15 Volt adapter zijn een stuk lastiger te krijgen voor een leuke prijs. 12V is dusdanig gebruikelijk dat dat voor de hand ligt. Daar hoef je dus helemaal geen Vregelaar achter te zetten. Enkel die virtual ground (snelle OpAmp, twee weerstanden van 22K, ontkoppel C's 10UF//100nf ceramische op input en op de output een low ESR (polymer)//ceramische 100nf.

Je kan natuurlijk ook twee 6V adapters aan elkaar knopen. Dan heb je een echte ground bij een +/- 6V voeding. Die dingen kosten niks (China: Ebay/aliexpress) en het hetzelfde wat je tegenwoordig bij de electronicaboer koopt maar wel de hoofdprijs voor betaald).

De 100nf ontkoppelcondesatoren kan je het beste van het ceramische type kiezen. Dat kan klassiek ceramische zijn (die bruine schijf dingentjes) of de ML (multilayer - gele dingetjes). Die dingen zijn ervoor.

Voor mij is het een gewoonte om een schakeling op print zo te maken dat er overal ontkoppel C's mogelijk zijn maar, tijdens de opbouw van een prototype zet ik die er nog niet in. Enkel op de entree van een board en eventueel op een specifieke strategisch plaats. Mocht ik dan nog moeilijkheden krijgen, dan kan ik extra ontkoppel C's toevoegen.

Hoe minder onderdelen des te beter. Niet zozeer omdat het voor de zelfbouwer te duur zou zijn (want dat is het niet) maar meer voor de schoonheid in simpelheid.
 
Hey dank je wel Marc.
Als ik bij Reichelt kijk hebben ze niet eens meer ceramies van 100n,
alleen film boxes van 100n verkrijgbaar.

Ik ga zoiezo geen 2 adapters gebruiken, ik heb al stekkerdozen te weinig.
Ja : hoe minder onderdelen, hoe schoner de techniek.
En ja : 220UF kan ook inplaats van 2200UF.
 
Hier: voor 3,36 EUR 1000 stuks ceramisch 100nf met lange pootjes:

http://www.ebay.com/itm/1000-Pcs-Ce...986393&hash=item2a745eee81:g:owUAAOSwKOJYGp2a

Kan je weer wat jaartjes vooruit.
Gratis verzenden voor zolang het duurt want de rest van de wereld heeft daar de pest in gekregen.

of deze aan ML:

https://www.ebay.com/itm/300-Pcs-10...061828&hash=item2cc2ac664e:g:yAIAAOSwRMtZZJtm

In een mooi doosje en verschillende waardes.

Als je wat zoekt op ebay of aliexpress vind je een hoop voor geengeld. Ook bijvoorbeeld een bordje voor een spanningsregelaar op te zetten met onderdelen voor zo goed als niks. Enkel die elco's moet je dan vervangen door iets goeds i.p.v. die Chinese meuk.
 
Dat vind ik ook zo wat om een chineze condensator van € 0,00336 op een PIC32 chip van 5 euro te zetten.
Ik betaal liever wat meer, denk jij dat er geen kwalieteits verschil is ?
Je ziet niet eens wat voor type het is, zoals XR5 of XR7.

*trouwens : die zien er hetzelfde uit als bij tayda, met die superdunne pootjes.

Lees ook dat commentaar :
more china junk
out of tolerance -50 % is more like 60 % so remember not .1 uf
 
Volgens mij komen die ceramische condesatoren uit dezelfde machines als de z.g. merken. Productie voor de parallele markt.
Het is wel zo dat je er goed aan doet om wat samples te nemen en te testen. Dit is sowieso een aanbeveling als er groter geproduceerd moet worden aan boards/applicaties.
Je kan je afvragen hoe het komt dat er allerlei apparaten worden gemaakt die geen reedt kosten. Dat kan alleen maar omdat de onderdelen gewoon niks kosten en de productie processen zeer efficient zijn.
Het is waar dat voor onderdelen van bepaalde merken die al heel lang meegaan en kwaliteit voorstaan een factor 10 meer betaald moet worden. Ik hou een open mind en koop van alles wat los en vast zit en test het. Chinese elco's bijvoorbeeld komen heel goed uit de tests maar ik twijfel serieus aan de durigheid van het spul en daarom gebruikt ik het niet.
 
Back
Top