Simpel [DIY] project ... pre-amp / booster

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
Afgelopen weekeinde zat ik met een reverbtank te prutsen .
En het grote nadeel van deze dingen is, dat ze eigenlijk geheel passief zijn , en dus voor/na versterking nodig hebben.
Dus op zoek in de boeken en internet na een eenvoudig universeel schemaatje.
In de boeken staan vaak van die basis dingen met algemene waarden wie je zelf uit moet rekenen , en het internet niet zo mooi universeel en minimalistisch als ik dit diy projectje heb gemaakt.
Dus..wat ik hier nu post bestaat eigenlijk al wel..maar ook weer niet zo mooi compleet.;) [het is weer basis electronica]

Een leuk universele pre-amp/ booster dus.
Gewoon voor een stuk gear wie het nodig heeft ,of na een stuk gear wat een zwakke uitgang heeft.
Ook leuk als lead stompbox voor een [bas]gitaar.
Voor en naversterking van een reverbtank of ringmodulator...je eigen fantasie is de limit.
Of gewoon om een eindversterker aan te sturen.klinkt goed en is clean.
De prijs van het geheel als diy project hoeft niet meer te wezen dan 3 euro .

attachment.php


De bovenste schema is de final, dus goede versie.
Het onderste schema werkt ook goed , maar is meer als basis/voorbeeld versie gedacht met een gain regeling.deze heeft ook geen weerstanden [100k] parallel over de ingang en uitgang om eventuele condensatoren te onladen [plopgeluiden]...volume regelen moet op het stuk gear.
De npn transistor is wederom niet kritisch, het mag van alles wezen.
Ik heb een standaard npn silicium bc547 geprobeert en die doet het goed.
Geschatte versterking 4x tot 10x .
Ook kunnen weer germanium varianten gebruikt worden voor een beetje luxe en vintage uitstraling ;)

Schema 1
R1 220k lin potmeter
R2 22k
R3 220k
R4 4,7M
R5 10k
R6 100k
C1 100nF
C2 100nF
T1 npn transistor [bc547 of andere]

Schema 2
R1 2,2M
R2 2,2M
R3 10k
R4 10k lin potmeter
C1 100nF
C2 100nF
C3 22uF elco [druppel tantaal]
 

Attachments

  • pre-amp booster.jpg
    pre-amp booster.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 112
and thanx again..
Ik heb het schema uitgeprint en wil het gaan gebruiken voor de aansturing van een passieve ringmodulator.
En wellicht ook nog wel eens als spring reverb ampje.
 
Vet. Ik gebruik live een klein mixertje met veel te veel features. Deze kan ik na een passieve mixer zetten. Is de geluidskwaliteit een beetje fatsoenlijk?
 
Is de geluidskwaliteit een beetje fatsoenlijk?
Dat ligt helemaal aan de transistor die je gebruikt.
Bij de bc547 die ik hier als voorbeeld heb gebruikt, is die tot 5x versterking goed clean met een synthesizer...daarna komt er wat oversturing aan te pas.
Dit ligt natuurlijk ook aan het sterkte van het signaal waarmee de ingang gevoed word.
Als dit niet erg hoog ligt [zoals een gitaar] kan die zelfs komen tot 10x versterking.
Bij zulke minimale projectjes is namelijk elk onderdeel van invloed op het geluid.
Gewoon proberen dus ,succes.
 
Back
Top