Tinnitus, help!

Ik vind het ook opmerkelijk hoeveel mensen hier tinnitus hebben. Echt raar eigenlijk als je denkt dat je een van de weinige bent.

Zo opvallend is dat niet, het komt nl. veel voor bij muzikanten. Violisten bijvoorbeeld. Ben je beroepsmatig met muziek bezig? Dan is het natuurlijk extra vervelend.

Bij mij is de piep in mijn rechteroor nooit meer weggegaan maar vaak lijkt het meer op ruis. In feite is het een signaal dat je gehoor achteruit gaat. Aan dat oor ben ik nu, 15 jaar later, inmiddels bijna doof.

Het is logisch dat het je nu aangrijpt, maar op den duur moet je eraan wennen en er niet op focussen. Ik heb ooit gelezen dat als je er snel bij bent, zuurstoftherapie kan helpen. In Duitsland wordt dat veel toegepast. Misschien is het een blinde vlek van de Nederlandse gezondheidszorg. Maar ik weet niet of het echt werkt. Ik hoop dat ik ooit nog een medische doorbraak mag meemaken.

Niet om je schrik aan te jagen, maar meer als waarschuwing: bij mij kwam de piep min of meer tegelijk met de ziekte van Menière (naast een piep/ruis ook heftige aanvallen van duizelig- en misselijkheid). Na enkele aanvallen zakte dat weg maar sinds vorig jaar heb ik het soms weer, vooral afgelopen zomer. Ik hoop dat je dat bespaard blijft. Bij Menière lijkt stress van invloed, en het schijnt vooral voor te komen bij precieze, plichtsgetrouwe, fanatieke mensen. Is dat ook op jou van toepassing? Dan wordt het tijd het allemaal een beetje los te laten. Muziek is om van te genieten, maar laat het ook niet jouw leven beheersen. Er is zoveel meer.

(18:15 Het forum zit nog niet op slot :P)
 
Tinnitus kan spontaan verbeteren na enkele maanden. In mijn beleving klopt dat ook wel. Ik heb een tijd lang ernstige tinnitus gehad en daar is nu gelukkig weinig meer van over. Je hebt het nu een maand, lees ik. Bij mij verbeterde het na 3 - 4 maanden. Ben benieuwd hoe het met je gaat nu en hoe het zal gaan.

Als tip: draag altijd oordoppen, sowieso als je naar een optreden ofzo gaat, maar ook als je over straat loopt. We leven in een belachelijk luide wereld, waar constant overal geluidsoverlast is. Wij raken er misschien een beetje aan gewend, maar onze oren kunnen het niet aan. Er is een overvloed van hard geluid. Zo erg is het, dat 10% van de kinderen zelfs al permanente gehoorschade heeft opgelopen.

En verder, als je muziek maakt gewoon het volume lekker laag.

Bij het maken van muziek is zo'n verschil tussen twee oren geen punt denk ik. Het brein leert telkens opnieuw met verslechterende oren maximaal resultaat te bereiken. Zo gaat het ook met je ogen; stukken van je netvlies raken beschadigd als je ouder wordt maar je merkt er weinig van omdat het brein leert goed te kijken met wat er over is.
 
We leven in een belachelijk luide wereld, waar constant overal geluidsoverlast is. Wij raken er misschien een beetje aan gewend, maar onze oren kunnen het niet aan. Er is een overvloed van hard geluid.

Precies wat je zegt; ik heb me wel 'ns voorgesteld hoe stil de wereld een paar honderd jaar geleden was voor de industriële revolutie.
Wat moet het toen stil zijn geweest, toen onderbrak een kerkklok of een paard en wagen de stilte van de dag.
 
Precies wat je zegt; ik heb me wel 'ns voorgesteld hoe stil de wereld een paar honderd jaar geleden was voor de industriële revolutie.
Wat moet het toen stil zijn geweest, toen onderbrak een kerkklok of een paard en wagen de stilte van de dag.

Ja, precies. Wij associëren ouderdom met doofheid, maar uit studies naar stammen die nog pre-industrieel leven, blijkt dat hun oudjes prima kunnen horen. Er is enige slijtage maar er is relatief weinig verschil met dat van hun jongeren. Dat zette me wel aan het denken.
 
"Uit onze gegevens blijkt duidelijk dat het gehoor van kerkuilen niet verslechtert als ze ouder worden"
De oudere dieren bleken niet meer moeite te hebben met het horen van lage of hoge tonen dan de jongere dieren.
De wetenschappers denken dat meer specifiek onderzoek naar de cellen in de oren van uilen kan leiden tot nieuwe behandelingen voor ouderdomsdoofheid bij mensen.
Bij mensen worden er in tegenstelling tot bij kerkuilen op latere leeftijd geen nieuwe haarcellen meer aangemaakt.


Groot onderzoek naar oorzaak en behandeling oorsuizen
Het Groningse universiteitsziekenhuis UMCG gaat samen met zeven andere Europese kennisinstellingen een groot onderzoek doen naar tinnitus (oorsuizen). De onderzoekers hopen erachter te komen wat het vervelende geluid veroorzaakt en hoe het mogelijk behandeld kan worden.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, precies. Wij associëren ouderdom met doofheid, maar uit studies naar stammen die nog pre-industrieel leven, blijkt dat hun oudjes prima kunnen horen. Er is enige slijtage maar er is relatief weinig verschil met dat van hun jongeren. Dat zette me wel aan het denken.

De wetenschappers denken dat meer specifiek onderzoek naar de cellen in de oren van uilen kan leiden tot nieuwe behandelingen voor ouderdomsdoofheid bij mensen.

Ik heb er wel 'ns over nagedacht en je zou als wetenschapper 'ns het gehoor van een paar oude duiven op de dam moeten vergelijken met oude duiven van een duivenmelker in een rustig dorp.

Ik heb het vermoeden dat door regelmatige blootstelling van een zintuig dat langzamerhand een soort van verzadiging optreed waardoor er minder doordringt tot de waarneming.
Misschien is het ook wel een soort zelfbescherming van een organisme op een continue stroom van geluid/informatie, een soort afsluiten van zichzelf?

Daarmee is natuurlijk het zoemen/piepen/suizen bij tinnitus nog niet verklaard.
Zou interessant zijn om bij mensen met tinnitus hersenscans te maken en die vergelijken met anderen om te zien of er ook in de hersenen bepaalde aktiviteiten zijn die met het gehoor te maken hebben.
 
Sinds een maand of vijf een hoge toon in beide oren, had het vroeger ook wel eens als ik als DJ te lang en hard had gedraaid, maar dat verdween snel. Heb inmiddels een respectabele leeftijd dus zou het ook met ouderdom te maken kunnen hebben, want harde muziek of geluiden meid ik al jaren. Er valt mee te leven, overdag heb ik er niet veel last van maar het ergste vind ik dat ik nooit meer stilte kan/zal ervaren. Sterke Tinnitus broeders.
 
Back
Top