Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Tijd voor een nieuwe Mac wellicht.. ik zal er wel aan moeten geloven binnenkort vrees ik.
Zal ik ook een nieuwe Sound interface moeten want die ik heb is FireWire.

Dat ligt er dus maar net aan. Nieuwe Macs kunnen via een Thunderbolt -> Firewire verloopje nog steeds Firewire gebruiken en er zijn genoeg Firewire kaarten die ook onder El Capitan nog werken. Welke kaart gebruik je dan?
 
RME FireFace 400.
Alleen nu wordt die automatisch via FireWire ingeschakeld als ik mijn Mac aan zet, of uit de slaapstand ontwaak.
Dat kan via zo'n thinderbolt verloopje niet meer heb ik begrepen, en dan moet ik hem iedere keer handmatig aanzetten.
 
Thunderbolt verloop zorgt dat je niet meer via buspower je fireface kunt voedden. Maar dat is sowieso niet altijd een goed plan, voeding er aan en klaar is fatclap.
 
Kan USB-C dan niet een oplossing zijn? Zit waarschijnlijk op iedere Mac bij de eerstvolgende grote upgrade.
 
USB-C naar firewire? Volgens mij is dat er (nog) niet. En met die verloopjes verlies je volgens mij altijd de buspower.
 
Iemand al ervaring met een Echo AudioFire 12 en EL Capitan?
Ik, en die zijn niet positief... met de handen in het haar.

Altijd heel veel plezier gehad aan deze fantastische geluidskaart maar sinds Yosemite en El Capitan alleen maar frustraties. Console gaat 90% van de tijd niet open, pops en clicks...

Iemand die wel succes bereikt heeft met de Audiofire 12 en El Capitan?
Dan hoor ik het graag want een zelfhulpgroep heb ik nog niet gevonden. :P
 
Ik heb weer een leuk Mac probleem.

Heb 5 usb poorten, alle kabels blijven fysiek in de zelfde poorten zitten.

Achterop, 3 poorten

Edriol um880 #1
Edriol um880 #2
Mtt Usb hub met daaraan push, maschine en novation remote.

Dan voorop 2 poorten

Ms20 controller
En eentje voor usb stick, mpc etc

Met elke keer opnieuw opstarten word de usb-apparaat hiërarchie door elkaar gehutseld en telt de Mac willekeurig apparaten bij elkaar op.

9 van de 10 keer heb ik hier geen last van, tot het moment de Mac besluit 1 van de usb 1.0 devices (edirol of ms20 of bluetooth) op de zelfde interne poort te gooien waar ook de usb 2.0 hub aanhangt met daaraan dus de push, maschine en remote. Dan word de usb hub automatisch ook als usb 1.0 geclassificeerd en werkt de maschine niet meer en slaan de andere controllers (push en remote) ook vast. Oplossing is Mac opnieuw opstarten zodat de poorten intern opnieuw verdeelt worden en de usb hub weer zijn eigen poort krijgt zonder te delen met een usb 1.0 device

Iemand bekent met dit probleem?

Kan het euvel nu niet herproduceren, anders had ik er een foto van gemaakt.

attachment.php
 

Attachments

  • IMG_20161005_223641049.jpg
    IMG_20161005_223641049.jpg
    18,2 KB · Bekeken: 108
Nieuwe Macbook Pro met 'touch bar' is uit. Vinden we dit een prachtig nieuwe feature of een gimmick?

wjywwdkzrmubwyqbm9rb.jpg


Mijn persoonlijke mening:

- Touch bar voegt weinig toe. Iemand die zijn apps goed kent weet ook de belangrijkste short cut key commands uit zijn hoofd.

- Nog steeds geen touch screen.

- Nieuw toetsenbord met minder travel vind ik geen verbetering.

- Weer geen 17" model beschikbaar

- Hoewel ik een groot trackpad fijn vind ben ik bang dat ze het nu te groot gemaakt hebben.

- Enkel 4 Thunderbolt 3 ports (USB-C) dus de komende jaren continu zoeken naar kabeltjes om een standaard USB in te prikken.

- Fixed RAM

- Fixed opslag

- €500,- duurder dan het voorgaande model


Ben blij dat Apple mijn MPB 2011 vorige week gratis gerepareerd heeft want dit nieuwe model word ik niet opgewonden van.

En waar blijven de nieuwe Mac mini, Mac Pro en iMac?
 
Touchbar kan heel handig zijn voor scrollen en zoomen door lange audio files!
 
Ik weet niet precies waar dit model mínder zou moeten zijn dan de vorige voor mij, behalve op het gebied van de prijs. Ik had zelf gehoopt op meer RAM maar blijkbaar is 16GB een bepaalde limitatie in verband met het stroomverbruik.

Beter:
- Veel beter scherm
- Snellere internals
- USB-C voor alle poorten in plaats van altijd te weinig USB poorten en dan een paar andere poorten waar ik eerst het stof uit moet blazen als ik ze 2x per jaar gebruik
- TouchBar kán wat toevoegen, verder ga ik niet veel missen behalve de ESC key die bij applicaties die hem nodig hebben gewoon weer op de bar staat

Wat ik ga missen:
- MagSafe


Qua toetsenbord vond ik de vorige al minder dan de 2008, schijnt dat het wel een beter keyboard is dan de recente MacBook.

Ik heb afgelopen jaar een MacBook gekocht en ik verwacht er gewoon 5 jaar mee te doen. Dus misschien dat ik ook wel gewoon blij ben dat het geen schokkende update is.

Waar ik me wel zorgen om maak zijn de stijgende prijzen. Natuurlijk heeft dat te maken met het zakken van de euro maar je komt wel op een punt uit dat mensen naar alternatieven gaan kijken. Microsoft heeft hele mooie hardware tegenwoordig en het OS begint langzaam bruikbaar te worden qua UX terwijl het onder de motorkop op vele vlakken al sterker is dan macOS.

Wanneer heb je voor het laatst gehoord over een groot Windows lek? Precies. Android is de gatenkaas die Windows vroeger was.

--------

Het schijnt overigens zo te zijn dat TouchID en de Touch Bar op WatchOS draaien, dus in principe krijg je wel wat overlap met Watch apps. Dat kan interessant worden.
 
Laatst gewijzigd:
Pro krijgt ook een steeds zuurdere smaak bij Apple.

De standaard MBP modellen beginnen met een i5 zonder dedicated GPU. En dan ook nog zo'n prijs lol. Vind die Touch Bar echt kut. Dit betekend namelijk dat Apple de komende jaren sowieso geen laptop uit zal brengen met touch screen. (al was die kans sowieso minuscuul)

Als ik nu naar de Microsoft Surface Book i7 kijk voor €3299,- (€1000,- minder dan de maxed out MBP) en daar een laptop+tablet voor terug krijg en dat vergelijk met Apple (min €5299,-) ga ik wel twijfelen of Apple nog de juiste richting denkt te kiezen.

En dan die nieuwe Surface Studio voor 4200,- :halleluja:halleluja:halleluja
Gaat Apple met het vertrouwde iMac design zonder touchscreen verder tegen een nog hogere prijs? Ben benieuwd maar vrees dat ik langzaamaan eens Windows moet gaan testen. :erm:
 
Nieuwe Macbook Pro met 'touch bar' is uit. Vinden we dit een prachtig nieuwe feature of een gimmick?

wjywwdkzrmubwyqbm9rb.jpg


Mijn persoonlijke mening:

- Touch bar voegt weinig toe. Iemand die zijn apps goed kent weet ook de belangrijkste short cut key commands uit zijn hoofd.

- Nog steeds geen touch screen.

- Nieuw toetsenbord met minder travel vind ik geen verbetering.

- Weer geen 17" model beschikbaar

- Hoewel ik een groot trackpad fijn vind ben ik bang dat ze het nu te groot gemaakt hebben.

- Enkel 4 Thunderbolt 3 ports (USB-C) dus de komende jaren continu zoeken naar kabeltjes om een standaard USB in te prikken.

- Fixed RAM

- Fixed opslag

- €500,- duurder dan het voorgaande model


Ben blij dat Apple mijn MPB 2011 vorige week gratis gerepareerd heeft want dit nieuwe model word ik niet opgewonden van.

En waar blijven de nieuwe Mac mini, Mac Pro en iMac?

Dat fixed opslag en ram waren al eerder in de MacBook Pro retina
 
wie wil er nu touch screen op een laptop? altijd op een vies scherm staren en heel ongemakkelijk in gebruik..
daarvoor is er toch de iPad Pro?

en qua prijs, mja.. Vroeger waren de "mbp" behoorlijk duur, de laatste jaren zijn de instap modellen veel goedkoper geworden, en nu gaat het weer wat in de lucht.. Het is een nieuwe reeks er is nu veel kritiek op maar binnen een jaar vind iedereen het normaal en binnen nog wat extra tijd gaat de keuze van poorten, touch bar, etc gewoon de standaard zijn over de gehele lijn.

Als ik 1 puntje van kritiek heb is het idd dat die trackpad veeeel te groot lijkt zoals champ al aangaf.

Los daarvan, ik heb gisteren een 2dehands mac mini server (mid 2010) gekocht voor goedkoop. Niet echt voor muziek mee te maken, maar qua snelheid (draait OSX Sierra) in dagdagelijks gebruik is dat ding nog steeds heel goed, en zou zeker "meekunnen" met wat ik doe in de studio (maar goed, ik gebruik niet echt VST synths..)
 
wie wil er nu touch screen op een laptop? altijd op een vies scherm staren en heel ongemakkelijk in gebruik..
daarvoor is er toch de iPad Pro?

That's apple marketing met een prijskaartje van 5300,- totaal. Als je kijkt naar de markt komt elke fabrikant met high end models met touch screen, maw die markt is huge.

en qua prijs, mja.. Vroeger waren de "mbp" behoorlijk duur, de laatste jaren zijn de instap modellen veel goedkoper geworden, en nu gaat het weer wat in de lucht.. Het is een nieuwe reeks er is nu veel kritiek op maar binnen een jaar vind iedereen het normaal en binnen nog wat extra tijd gaat de keuze van poorten, touch bar, etc gewoon de standaard zijn over de gehele lijn.

Nope, de prijzen zijn al jaren dik aan het stijgen en men klaagt daar jaar op jaar over. Dit jaar spant Apple echt de kroon met achterlijke prijzen. Ik kocht mijn maxed out MBP 17" met tig bruikbare poorts voor €2499,- Nu betaal ik dus 4200,- voor het topend model en dan krijg ik een 15 inch kut model. Dat is geen lichte prijsstijging, dat is zo duur mogelijk je producten verkopen. Apple snijdt zichzelf hiermee, want ik zie steeds meer mensen nadeken om te switchen en eenmaal geswitcht komt men niet snel meer terug.



Los daarvan, ik heb gisteren een 2dehands mac mini server (mid 2010) gekocht voor goedkoop. Niet echt voor muziek mee te maken, maar qua snelheid (draait OSX Sierra) in dagdagelijks gebruik is dat ding nog steeds heel goed, en zou zeker "meekunnen" met wat ik doe in de studio (maar goed, ik gebruik niet echt VST synths..)

Hier een Mac mini met SSD maar ding kan niet eens meer goed Youtube vids afspelen sinds die framerate omhoog is gegaan. :(
 
Ik heb zelf een 15 inch MacBook Pro Retina en heb er geen problemen mee.
Volgend jaar haal ik een nieuwe
 
Back
Top