AI gevoede drumplugin?

Tja, bovenstaande voorbeelden, geweldig natuurlijk. Maar dan ga je toch een echte drummer komen te vragen. Of je moet ontzettend goede program skills hebben en veel verstand van hoe drummers denken. Daar gaat geen enkele AI je bij helpen, dat is gewoon heel veel tijd investeren in je programmeer kunsten.
Ja, daar was ik al bang voor.
Veel van die plugins zijn toch meer voor patterns en wat repetitiever werk en ik ben gewoon niet zo goed in programmeren, in ieder geval niet op dat niveau en ik mis dan een beetje de feeling met de muziek, ik vind programmeren ook niet zo leuk als iets live inspelen en zit totaal niet in de groove als ik dat doe.
Zal gewoon moeten leren dealen met m'n beperkingen denk ik.
 
Ik denk dat als je drums wil programmeren op het niveau van een goede drummer dat je dan een goede drummer moet zijn, je moet kunnen denken zoals een drummer en een drummer heeft voordat ie een beetje kan drummen heel veel geoefend. Maar ik snap je probleem goed, ik heb van drums ook het minste kaas gegeten van de hele muzikale truukendoos die we tot onze beschikking hebben. Een beetje drums inspelen lukt een beetje, maar alle fills en variaties en levendigheid in programmeren dat gaat niet meevallen. Tenzij je weet wat je doet, en daarvoor moet je denk ik een drummer zijn. En dan nog, dat een drummer kan drummen wil niet zeggen dat ie ook makkelijk drums zou kunnen programmeren, dus dat moet je ook nog een beetje kunnen.
 
Programmeren hoeft niet per sé "from scratch" te zijn eh, je kunt die bestaande patterns ook naar smaak wijzigen.

En als je liever speelt dan programmeert, maar dat spelen gaat (nog) wat lastig - gooi gewoon het tempo (loeihard) naar beneden, geeft je zoveel meer ruimte om het lekker in te spelen. Daarna weer op normale tempo zetten, et voilà. Eventueel quantizen en schaven, wellicht, maar dan heb je wel die drumtrack zelf ingespeeld.
 
Je kunt ook bestaande drumbeats / loops omzetten naar MIDI, daar eventueel een beetje mee schuiven en voorzien van je eigen drum sounds. Dan heb je een leuke combi van 'echt' drummen waar je toch nog alles aan kunt veranderen wat je wil.
 
Je kunt ook bestaande drumbeats / loops omzetten naar MIDI, daar eventueel een beetje mee schuiven en voorzien van je eigen drum sounds. Dan heb je een leuke combi van 'echt' drummen waar je toch nog alles aan kunt veranderen wat je wil.

Met welk programma doe jij dat? In Ableton zit wel zo'n functie dat hij loops kan omzetten naar midi, maar dat is niet altijd even accuraat. Bij wat complexere dingen heeft hij er toch moeite mee.
 
Zo'n bandmate in EZ drummer 3 is op zich handig maar het bestaat uit een kick, hihat en snare en dan krijg je een soort basic pattern en ik heb bijv met Addictive dat ook dat het allemaal vrij voorspelbaar wrprd ipv spannend, ik zoek iets wat spanning brengt en niet een pattern want een pattern is niet zo lastig maar juist datgene waardoor je luistert en denkt van wat gaat er zo weer gebeuren?
Wat ik dan mis is de mogelijkheid van allerlei accenten van cymbals, bells enz.
Het is echt wel meer dan dat hoor. Zeker wat betreft fills is er keuze in overvloed bij EZD3. Met de tap2find functie kun je ook makkelijk zelf wat intikken waarna er beats gezocht worden die daar het meest bij passen. Je kunt daarna zelf de "powerhand" verplaatsen om bv de focus op een ander onderdeel van de drumkit te leggen. Afwisseling in de patterns zijn er ook legio, het is bij lange na niet zo statisch als je denkt. Check de (uitvoerigere) tutorials maar eens. Een echt goede drummer ga je er inderdaad niet volledig mee vervangen, mar het is bijna altijd beter dan zelf grooves programmeren in mijn optiek.
 
Met welk programma doe jij dat? In Ableton zit wel zo'n functie dat hij loops kan omzetten naar midi, maar dat is niet altijd even accuraat. Bij wat complexere dingen heeft hij er toch moeite mee.
Ik heb daar niet veel mee gedaan, maar ik weet dat de optie bestaat. Welke tool het meest geschikt is durf ik niet te zeggen.
 
En als je liever speelt dan programmeert, maar dat spelen gaat (nog) wat lastig - gooi gewoon het tempo (loeihard) naar beneden, geeft je zoveel meer ruimte om het lekker in te spelen. Daarna weer op normale tempo zetten, et voilà. Eventueel quantizen en schaven, wellicht, maar dan heb je wel die drumtrack zelf ingespeeld.
Daar had ik nog niet aan gedacht terwijl ik zelf pas geleden nog op het forum de tip gaf aan iemand (@Modus Operandi geloof ik als ik het goed heb) om halftime een track af te spelen en dan zelf z'n keyboardsolo in te spelen.
Het kan wel een manier zijn om lastige passages misschien beter te spelen, ik wil het wel proberen in ieder geval.
Ik denk dat als je drums wil programmeren op het niveau van een goede drummer dat je dan een goede drummer moet zijn, je moet kunnen denken zoals een drummer en een drummer heeft voordat ie een beetje kan drummen heel veel geoefend. Maar ik snap je probleem goed, ik heb van drums ook het minste kaas gegeten van de hele muzikale truukendoos die we tot onze beschikking hebben. Een beetje drums inspelen lukt een beetje, maar alle fills en variaties en levendigheid in programmeren dat gaat niet meevallen. Tenzij je weet wat je doet, en daarvoor moet je denk ik een drummer zijn. En dan nog, dat een drummer kan drummen wil niet zeggen dat ie ook makkelijk drums zou kunnen programmeren, dus dat moet je ook nog een beetje kunnen.
Ja, zowiezo met programmeren heb ik de connectie met de muziek niet dus op die manier lukt het misschien met veel schuiven/knippen/plakken wel maar het is een berg werk en ik vind het ook helemaal niet leuk op die manier, muziek is vooral leuk door het gevoel wat je ervan krijgt, bij mij althans werkt het op die manier.
Zoals je al zegt, je moet ook denken als een drummer en das anders dan bijv een lead of een baslijntje omdat je misschien wel 8 of 10 verschillende instrumenten onder je vingers hebt, wat dat betreft ben ik geen multitasker.

Met welk programma doe jij dat? In Ableton zit wel zo'n functie dat hij loops kan omzetten naar midi, maar dat is niet altijd even accuraat. Bij wat complexere dingen heeft hij er toch moeite mee.
Ja ,die ervaring heb ik ook, een simpel pattern lukt misschien wel maar een meer ingewikkelde ritmetrack met meerdere instrumenten dan gaat het eerder mis heb ik gemerkt.

Je kunt ook bestaande drumbeats / loops omzetten naar MIDI, daar eventueel een beetje mee schuiven en voorzien van je eigen drum sounds. Dan heb je een leuke combi van 'echt' drummen waar je toch nog alles aan kunt veranderen wat je wil.
In Ableton krijg ik dat niet voor elkaar, hooguit de audio in simpler zetten, ophakken in transiënts en dan passages kort of lang inspelen, da's eigenlijk het beste van wat ik weet in Live.
Ik heb ook nog regroover pro, daar kan je drums in vier sporen scheiden en dan kan je daar weer mee pielen zeg maar, zo heb ik het ook in de track it's almost funky gedaan die ik vandaag even heb geupload alleen heb ik gemerkt dat niet alle audioloops zich even makelijk laten scheiden omdat sommige in frequenties elkaar overlappen.
Het is echt wel meer dan dat hoor. Zeker wat betreft fills is er keuze in overvloed bij EZD3. Met de tap2find functie kun je ook makkelijk zelf wat intikken waarna er beats gezocht worden die daar het meest bij passen. Je kunt daarna zelf de "powerhand" verplaatsen om bv de focus op een ander onderdeel van de drumkit te leggen. Afwisseling in de patterns zijn er ook legio, het is bij lange na niet zo statisch als je denkt. Check de (uitvoerigere) tutorials maar eens.
Oké, misschien toch 'ns checken?
Ik keek naar een paar tutorials en zag toch vooral patterns met een kick, snare en hihat langskomen, je kon maar drie instrumenten aanpassen en voor de rest was het toch vooral hoe je patterns van een aantal bars erin kon zetten met intro, verse, chorus, bridge enz.
Ze laten in zo'n tutorial ook een gewoon rockpattern zien en jammer genoeg niet bijv een wat jazzy pattern met interessante fills, ik denk ook dat ze zich in eerste instantie richten op het publiek waarvan ze denken dat dit de doelgroep is.
Dat is misschien ook wat te diepgaand voor een tutorial van zo'n plugin maar misschien als je er regelmatig mee speelt en het een soort verlengstuk/instrument van jezelf wordt dat je er dan veel meer uit kan halen?
Op zich wel een uitgebreide plugin moet ik zeggen.
 
D'r is nog wat met dat drummen, wat mij betreft heb je 'begeleidings drummen' waarbij de drummer vooral het ritme aangeeft en het een beetje opleukt met fills en overgangen, maar interessanter wordt het als de drums een onderdeel zijn van het arrangement. Drums kunnen ook zeer muzikaal zijn en perfect samenwerken met de overige instrumenten, dat is waar het eigenlijk pas echt interessant wordt, maar dat laat zich niet vangen in gewoon wat patterns pakken of de boel bij elkaar rapen. Net zoals het arrangement van de instrumenten moet worden uitgedacht moet dat hoor de drums ook worden uitgedacht. Wil je hier een kloppend geheel van maken dan zal je de drums toch zelf moeten bedenken ipv dat je het over laat aan AI of bestaande patterns.

Wat je hier hoort verzint AI niet voor je :



 
Laatst gewijzigd:
Wat je hier hoort verzint AI niet voor je :

Haha, je hebt niet een makkelijk muziekje gepost in ieder geval! :D
Nou verwacht ik dit level ook niet want dit kan ik niet maken natuurlijk anders was ik wel professioneel muzikant geweest ipv hobbyist die af en toe een trackje maakt.
D'r is nog wat met dat drummen, wat mij betreft heb je 'begeleidings drummen' waarbij de drummer vooral het ritme aangeeft en het een beetje opleukt met fills en overgangen, maar interessanter wordt het als de drums een onderdeel zijn van het arrangement. Drums kunnen ook zeer muzikaal zijn en perfect samenwerken met de overige instrumenten, dat is waar het eigenlijk pas echt interessant wordt, maar dat laat zich niet vangen in gewoon wat patterns pakken of de boel bij elkaar rapen. Net zoals het arrangement van de instrumenten moet worden uitgedacht moet dat hoor de drums ook worden uitgedacht. Wil je hier een kloppend geheel van maken dan zal je de drums toch zelf moeten bedenken ipv dat je het over laat aan AI of bestaande patterns.
Ja, ben ik met je eens, ik zoek ook niet zo zeer een begeleiding want dat kan met de plugins die ik heb wel.
Gewoon een pattern pakken van een drum plugin en dan verse, chorus enz wat invullen is niet het lastigste natuurlijk als je een beetje je best doet, gewoon drums die een beetje met de track meelopen dat lukt ook wel.
Het ligt ook aan wat ik op zo'n moment doe, als ik iets experimenteel of ambiënt doe dan is het niet belangrijk maar als ik een beetje funk of zo wil maken dan wordt het anders.

Het gaat idd om de fills en de accenten en dan ben je met een plugin als Addictive snel klaar, er zijn een paar variaties en dan heb je het wel gehad en zo wordt het een beetje vlakjes op die manier.
Daarom gaf ik ook in m'n eerste post aan dat ik eigenlijk op zoek was naar een soort van AI die je kan bijsturen en dat je dan bijv kan aangeven dat je voor bar zus of zo een leuke fill wilt of dat je in het chorus af en toe een leuk accent wil horen waardoor de track wat interessanter wordt.

Het zou mooi zijn als er een plugin zou zijn die bijv naar je ritmetrack luistert en dan suggesties doet en dat je op die manier kan gaan finetunen tot er een leuke afwisselende track is.
Omdat ik dat zelf niet goed kan spelen en om dat op de pianoroll in te programmeren is een hoop werk en ik vind het ook niet leuk moet ik zeggen en ben er gewoon niet goed in.
Een paar nootjes hier en daar gaat nog maar juist het inspelen geeft me de connectie met de muziek, dan voel ik het.
Het zou tof zijn als er AI zou zijn die gevoed is met de historie van de drummers en dat je dan kan aangeven dat je wat fills en accenten in de stijl van bijv Keith Moon, Aynsley Dunbar of Terry Bozzio wilt, volgens mij zou zoiets een welkome aanvulling zijn want dat is er nog helemaal niet en ik denk dat veel hobbymuzikanten die vooral thuis een beetje bezig zijn dat best wel kunnen gebruiken.
 
Kijk eens Steinberg Groove Agent. Misschien is dat handig? Ik wil deze wel hebben alleen al vanwege Simon Phillips drumkit.
 
Het zou tof zijn als er AI zou zijn die gevoed is met de historie van de drummers en dat je dan kan aangeven dat je wat fills en accenten in de stijl van bijv Keith Moon, Aynsley Dunbar of Terry Bozzio wilt, volgens mij zou zoiets een welkome aanvulling zijn want dat is er nog helemaal niet en ik denk dat veel hobbymuzikanten die vooral thuis een beetje bezig zijn dat best wel kunnen gebruiken.

Dat zou mooi zijn, maar ik denk dat dat een utopie is. Maar goed ook voor alle studiodrummers....
 
Toevallig heb ik hier gisteren een video mee gemaakt. Het is geen AI en je moet het toch zelf programmeren, maar een toffe drum sequencer app! Op mijn YouTube kanaal staat nog een video waar ik uitleg hoe je hem ook als melodische sequencer kan gebruiken.


Tof hoor!
 
Tools is 1 ding. Een ander ding is doen.
Dus als je niet tevreden bent kun je dat als een indicatie nemen dat je er te weinig tijd in hebt gestopt of dat het tijd is om er tijd in te stoppen en op een ander gebied te focussen.
Hoe meer tijd je erin stopt hoe beter het gaat worden.

Ik ben perse tegen gegenereerde ritmes als dit in de context van een drummer is.
Gewoon omdat het niet werkt en das maar mijn mening.
De korte weg geeft wellicht snel resultaat maar het plafond is snel bereikt.

Naast
- bestaande drum loops opknippen en daarmee je drums maken ( fills kun je dan naar gelieve erinzetten )
- Audio 2 midi
- Groove quantize niet vergeten. Maak een simple drum partij en copy de groove van een live loop en zet die op die partij
- Veel drums maken ( een stap die later heer erg gaat helpen want je kan dan sneller iets maken wat goed bij de muziek loopt. )

Vooral veel doen, een deel van je tracks mist iets? probeer uit te vogelen wat en besteed precies daar tijd aan.
Short cuts bestaan helaas niet.
 
microtonic van sonic charge heeft een actieve community die drum presets maken

Je kon er doorheen browsen via je browser, maar dat werkt niet meer (?) Heb het zelf al even niet meer gebruikt.

Echter, op het forum maakt men er zip files van, zoals hier met zo'n 25.000 presets die je dan evt kunt customizen.


Geen AI, maar HI (human intelligence), wellicht wat voor je?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top