AI gevoede drumplugin?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.059
Locatie
Apeldoorn
Ik ben gewoon niet zo goed in drums als onderdeel van m'n muziek.
Het heeft natuurlijk ook te maken met welke muziek je maakt want als je bijv iets techno, acid of house bijv maakt dan is een drummachine wel handig maar weer voor andere muziekstijlen zoals progressief, symfonisch, funk enz vind ik vind drummachines toch vaak wat te weinig humaan.
Bijv bij muziek zoals Porcupine tree, Pink Floyd en meer van dat soort kan ik me moeilijk een drumcomputer bij voorstellen en zou ik als ik zoiets zou willen maken een wat menselijker drumpartij erin willen.
Ik hou niet zo van allemaal nootjes en automation op de pianoroll invullen want het is erg veel werk en zeker als je subtiele verschillen in velocity, timing enz wilt hebben en ik ben er ook niet echt goed in.
Het inspelen vanaf een keyboard of pads vind ik best moeilijk, niet voor een simpel ritme met een kick en een snare en hier en daar een tik op de cymbal maar het blijft toch echt amateurisch allemaal.
Ik heb wel een paar drumplugins maar ik vind drums toch één van de lastigste dingen om te maken in een track en ben er meestal niet tevreden over.
Nu AI met zo'n opmars bezig is kan ik me voorstellen dat er vroeg of laat ook een soort drumplugin komt waarbij je de drumstijl aangeeft door namen van bands/drummers en dan vervolgens op je track verschillende partijen maakt en die je daarna weer kan aanpassen door instructies te geven bij welke maat je het anders wilt, de gebruikte drumonderdelen in een passage, harder/zachter enz.
Hebben jullie al zoiets gezien op het internet dat dit aanstaande is en als het er is zouden jullie dat kunnen gebruiken of zou je dat willen aanschaffen?
 
Ik heb vanmorgen IK Multimedia Total Studio 3.5 Max gekocht voor 199,-
Daar zit oa Mododrum in, niet dat ik die perse hebben wilde, maar hij zit er bij. Drums op basis van modeling, niet op basis van samples.
Daarnaast heb ik Addictive Drums ook redelijk compleet inmiddels, met alle midi patterns die er bij zitten denk ik dat ik een heel eind uit de voeten kom.
Nu is dit geen AI, maar persoonlijk vind ik dat niet nodig, ik pak een midi pattern wat het meest past bij wat ik wil, en dat edit ik verder. Nog steeds wel wat werk, maar dat hou je als je toch enigszins je eigen feel er aan mee wil geven. Denk ik.

 
Je hebt inderdaad best wat drum libraries met verschillende genre patterns. Als je Komplete hebt zit het ook al in Studio Drummer bijvoorbeeld. Ook drumloops van het genre dat je zoekt en die eventueel weer choppen kan leuk zijn.
 
Ik zit er soms ook nog wel eens aan te denken om maar zo'n digitaal drumstel te kopen, maarja, dan moet ik weer leren drummen.. ik moet nog zoveel.. :D
 
Jammer dat er weinig mensen reageren, maar okay.
Ik heb zelf ook Addictive drums en hoewel je daarmee best aardig uit de voeten kan zocht ik eigenlijk iets anders want ik vind Addictive niet voor elke muziek zo fijn moet ik zeggeen.
Het zal nog wel komen op een gegeven moment, er gebeurt met AI zoveel dat het een kwestie van tijd is denk ik?

Nou veel sucses met je AI muziek: Soundraw
whahahaha :-)
Je hoeft niet te reageren Tim als je alleen maar de boel in de zeik neemt, zeg dan niets.
Ik heb gewoon een echte vraag omdat ik toegeef dat ik niet alles even goed beheers en ik op zoek ben naar alternatieven en dan hoop ik op normale antwoorden.
Maar fijn in ieder geval dat jij alles zelf kan en een ander z'n vraag daardoor niet serieus neemt.
 
Ik zo hard mijn best doen om grappig te doen.

Drumify​

Erg slecht als je het mij vraagt.
Maar goed ieder zijn ding.
 
Ik zat niet echt te wachten op grappige antwoorden maar gewoon goede tips nu AI momenteel zo'n vlucht neemt.
Het zal allemaal nog in de kinderschoenen staan neem ik aan maar als ik niet tevreden ben over de drumparts in m'n tracks dan zoek ik aternatieven.
Zoals dat soundraw had ik al 'ns gezien en da's niet goed, drumify lijkt een beetje hetzelfde te zijn, ik zoek een soort chatgpt maar dan op muziek gebied en die wel goede resultaten levert.
Een tool die maatwerk kan leveren zodra je een beetje weet hoe er mee om te gaan.
In ieder geval thanks for the tips en ik ga ze bekijken.
 
Je kan ook kijken of je drumpatterns kan vinden in midi formaat en die een beetje aanpassen zodat het wel goed klinkt met Addictive Drums.
Persoonlijk ben ik erg tevreden over deze plugin, ik vraag me eigenlijk ook een beetje af wat je precies mist er in, misschien kan je een voorbeeldje laten horen van hoe het voor jou niet voldoet.
 
Ik heb zelf EZ Drummer van Toontrack, ontzettend goed stuk software. Ik ken Addictive Drums niet, maar van wat ik zoal gelezen heb is EZ Drummer toch wel een stuk beter. Zeker de nieuwe versie 3, die is erg knap in het "zelf verzinnen" van een complete begeleidingstrack voor wat je er in gooit (en je kan er gewoon een heel nummer in gooien). Verschillende stijlen zijn los aan te schaffen, dus ook de stijlen die jij zoekt. Ik denk dat EZ Drummer 3 op dit moment het beste stuk gereedschap voor het nabootsen van echte drums is.
 
EZ Drummer kwam bij mij het beste uit de bus, en die heeft ook een progressive rock pack, dat zijn wel echt net drumpartijen van Gavin Harisson, de midi bestandjes die erbij zitten helpen je ook echt verder. Top Plugin voor drums.
 
XLN XO, Algonaut Atlas.
 
Ik begrijp jouw probleem omdat ik er zelf ook wel regelmatig tegenaan loop. Ik probeer het zo goed en zo kwaad op te lossen door zelf patronen in te spelen maar dan wel drum per drum (alles in één take lukt me totaal niet).

Maar bv eerst open en closed hihats, daar´a bas- en snaredrum, daarna eventuele extra percussiegeluiden. Crashes en toms speel ik altijd in op een apart kanaal en zeker niet repetitief. Ik vind niets zo ergerlijk dan een crash op de downbeat van iedere vierde of achtste maat of zo.

Ik snap dat dit niet is wat je zoekt maar het kan je misschien toch een beetje helpen.
 
Hoi krautrock, kijk eens naar beat scholar plug in
Toevallig heb ik hier gisteren een video mee gemaakt. Het is geen AI en je moet het toch zelf programmeren, maar een toffe drum sequencer app! Op mijn YouTube kanaal staat nog een video waar ik uitleg hoe je hem ook als melodische sequencer kan gebruiken.

 
ik zoek een soort chatgpt maar dan op muziek gebied en die wel goede resultaten levert.
Een tool die maatwerk kan leveren zodra je een beetje weet hoe er mee om te gaan.
Je zoekt een leraar die tegelijk je huiswerk maakt?
 
Dat lijkt me te sterk uitgedrukt. Ik proef een beetje uit de woorden van @krautrock1958 dat hij een tool zoekt om hem op weg te helpen voor een drumpartij, niet dat de AI volautomatisch alles moet genereren. Het is aan de andere kant wel een grijs gebied, in welke mate laat je een tool bepalen hoe het uiteindelijk klinkt? Uitkijken dat je authenticiteit niet via de achterdeur verdwijnt als de AI de voordeur binnenkomt.
 
een soort van template dus die men aan de hand van commando's kan aanpassen ipv het manueel te doen?
 
Bedankt voor jullie reakties!
Ik heb 't een en ander 'ns bekeken en ik moet zeggen dat de mogelijklheden in EZ drummer 3 wel interessant zijn maar wat ik een beetje mis en waar het mij ook vooral om gaat zijn de fils en afwisselingen in patterns.

Zo'n bandmate in EZ drummer 3 is op zich handig maar het bestaat uit een kick, hihat en snare en dan krijg je een soort basic pattern en ik heb bijv met Addictive dat ook dat het allemaal vrij voorspelbaar wrprd ipv spannend, ik zoek iets wat spanning brengt en niet een pattern want een pattern is niet zo lastig maar juist datgene waardoor je luistert en denkt van wat gaat er zo weer gebeuren?
Wat ik dan mis is de mogelijkheid van allerlei accenten van cymbals, bells enz.

Ik heb ook Atlas die al werd gesuggereerd en dan krijg je weer patterns en bijv zo'n Beat Scholar wat op zich een mooie plug in is die bestaat ook weer uit patterns programmeren en daar gaat het mis bij mij, als ik moet programmeren/midi invullen en/of aanpassen dan ben ik een beetje het gevoel van de muziek kwijt, het in the moment waarop je iets invult wat je hebt als je een instrument bespeelt.
Een bas of een lead kan ik met mijn beperkte playability wel spelen omdat dat wel te doen is maar een lekkere drumtrack waarbij onder elke vinger een ander instrument zit is voor mij te moeilijk, zodra ik dan hier of daar een paar fills er in breng dan raak ik uit de groove omdat de fills teveel aandacht eisen en omdat later in te programmeren dan mis ik het gevoel wat je hebt als je live inspeelt.
Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg?

Een goed voorbeeld bij mij waar het niet tot tevredenheid stemt is bijv de track die ik maar even geupload heb.
Die heet it's almost funky en de titel verklaart precies m'n probleem; je hoort een baslijntje die hier en daar ingespeeld is, een leadsolootje, wat chords hier en daar ingespeeld en bij elkaar is het best een leuke track maar de drums dat is het dan net niet, da's nog wat te statisch terwijl ik wel heb zitten plakken en knippen.
Ik kan dan geen lekkere drumtrack inspelen met mijn beperkingen met hier en daar toffe accenten, goede fills en een onverwachte break of zo zodat het een lekkere funky touch krijgt en grijp ik dus op zo'n moment naar een standaard drumpartijtje, dan voel ik me beperkt en onmachtig, heeft gewoon natuurlijk te maken met m'n beperkte muzikale vermogen

Wat ik zoek is waarschijnlijk niet echt goed te vinden, het meeste van wat ik weet en wat ook gesuggereerd wordt is vooral patterns en ik zoek eigenlijk iets meer afwisselends.

Ik heb een paar voorbeelden hier waarbij je lekkere levendige drumpartijen hoort, zoiets invullen op een pianoroll of zo dat gaat me echt niet lukken en dit is wel next level natuurlijk maar ik kom met voorbeelden waardoor het wel goed duidelijk is qua verschil tussen een pattern en een echte goede afwisselende drumpartij.

Charlie Rouse die hier met fills en accenten precies de drumpartij lekker invult



Aynsley Dunbar bij Journey, luister al die fills die hij doet overal tussendoor doet, zo tof, stevig waar het stevig moet en los en relaxed op andere momenten.

 

Attachments

  • It's almost funky.mp3
    3,2 MB
Laatst gewijzigd:
Back
Top