Diy project - Bulbasaur© "digital audio player" pedal

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
Moin,

Eigenlijk had ik dit diy projectje in de "afgebouwd in 2023" draadje willen plaatsen, maar misschien kan ik hiermee nog iemand mee helpen of op ideen brengen.
Een tijd geleden zocht ik een klein begeleidings of drumpedaaltje , wat ik makkelijk in de huiskamer, tussen een kleine synth of gitaar zo in een comboversterker kan pluggen om wat te oefenen of te jammen.
Nu bestaat er natuurlijk al wel wat te koop zoals de digitech trio , of als een optie in een looperpedal, maar dan zit ik vast aan vaste patterns [ waarvan driekwart niet bruibaar of leuk is] en vaste drumgeluiden.
Een drumbak of groovebox is overkill , en ik moet dan nog een mengert er bij hebben.... kan ik net zo goed in mijn studio-hok gaan zitten.

Dus, zelf wat bouwen.
Bij de chinese verkoop stites , amazon , ebay , enz zijn er mp3 decoders te koop vanaf 2 euro tot de duurste van 10 euro [met afstandsbediening]
Meestal zit er een usb poort op voor mp3 of wav bestanden en mogelijkheid voor bluetooth [via mobiel], mic en audio ingang, fm radio , opnemen op de decoder zelf.
Ik heb de uitgebreide versie gekocht van 6 euro met afstandsbediening [is niet echt nodig om het ding te bedienen] om zelf een berg mp3 op een stickje te zetten met eigen drums of drones in verschillende tempo's of zelfs orchestrale drums met strijkers.

Het hele diy pedaaltje is niet echt moeilijk om te maken voor die het klussen wat onder knie hebben.
Dus de mp3 decoder ,ingang en uitgang jackplug ,kastje ,3 polig wisselvoetschakelaar ,dc connector inbouw,led ,effect send en return jack op de achterkant om externe fx over de decoder geluid heen te gooien , en een blend potmeter van 100kOhm , wat weerstandjes , en een gelijkrichtbrug [ niet echt nodig].

Eerste instantie had ik een blend potmeter gebruikt [100k] om te regelen tussen synth-gitaar en de mp3 decoder , maar na wat testen kwam ik er achter dat ik de mp3 decoder liever in volume regelbaar had met het vaste droge synth- gitaar geluid .
Dit is overigens dezelfde potmeter met een andere manier van aansluiten [schema komt nog]

Ik kan me voorstellen dat iemand anders een "forward en back" voetschakelaar er bij wil hebben [een pause of rec] , dit is makkelijk te maken door deze aan te sluiten op de toetsen van de mp3 decoder.
Of als module in een modular met cv ingang ? .. ik zag al een versie met regelbare snelheid.
Kijk wel naar een versie zonder of uitschakelbare RDS . [ leuk als er een ambulance langskomt, en een melding via dit pedaaltje wordt weergegeven]
Een repeat functie is wel erg makkelijk op de mp3 decoder.
Pas wel op met een passieve gitaar gitaar ,je hebt wel een pre-amp , buffer of eerst een gebuffert ander pedaal voor deze nodig want het signaal is dan te zwak, met een synth heb je dit probleem niet.

Het volledige pedaaltje heeft me rond de 20 euro gekost , Bulbasaur© en ik zijn er blij mee.

20230304_140534 (Medium).jpg
 
Nog het schema van het hele gebeuren , met de balance potmeter.
Voetschakelaar en led mag men zelf hier in verzinnen ;)
Natuurlijk is deze ook in een stereo versie te maken.

schema bulbasaur pedal.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Deze is nu ook [bijna] klaar.
Wat is het ? .... het is een "hardware Paul Stretch" 19 inch module , omdat ik mijn studio p.c de laatste keer nog voor de pandemie heb aangeslingerd.
In navolging van het bovenstaande project/pedaal met een goedkoop chinees decoder module van 5 euro , met een circuitbender.co regelbare precisie kristal clock oscillator module [voor 7 pond zie ik nu] waarvan ik ooit een stapeltje besteld heb.
De ltc1799 precisie oscillator module kan elk kristal vervangen en regelbaar maken, in synths , fx , enz ... dus ook mijn decoder module.
Dus van erg langzaam tot gewone snelheid , en soms zelfs sneller, ook op usb mp3 of andere audio formaten.
Paul stretch dus :)

Check ook de lijst met voorbeelden aan de linkerkant.

Ik heb dus de decoder module regelbaar gemaakt met een potmeter, en 2 uitgangen van links en rechts audio output.
In mijn geval dus een mono links en een mono uit met 2 verschillende tracks die ik creatief kan bedienen.
Nog een mooi oude "bijna resonerende" grafische equalizer er achter , en er zijn eigenlijk geen synths meer nodig.

hardware paul stretch.jpg
 
cool zeg, ook tof dat je er een send - return op hebt gemaakt.
kan je er allerlei muziek op zetten om er op te spelen.
ik heb idd zo een looper de boss rc500 en vind die drums maar niets.
je kan wel de geluiden veranderen en dan op 1 track je drums zetten.
heb er via de boss software ook wat jam tracks op gezet. best wel lol mee. en toch ook belangrijk voor je speelvaardigheid.
 
Hehe dank.
Ik jam af en toe nog wel eens met wat kameraden , gitaar of kleine synth , minimale gear .......maar we hebben geen echte drummer...... [ hij is te lui om zijn kit naar dat hok mee te slepen]
Af en toe gaat dit pedaaltje ook mee .
Ze staan dan raar te kijken als ik wat epische drums laat horen op volume 10 ;)
Zoals hieronder.

 
Ah das wel dik.
Ik heb gelukkig ook een drumstel in de slaapkamer voor jam's
 
Netjes gemaakt! Waar heb je die schaal verdelingen voor de keuze schakelaars vandaan? Ziet er netjes uit.
 
Netjes gemaakt! Waar heb je die schaal verdelingen voor de keuze schakelaars vandaan? Ziet er netjes uit.
Ik weet waar je naar toe wilt :)
Bij mij is dat ook altijd een probleem om een mooie potmeter dial scale te vinden.
Deze kwamen van mijn werk , vaneen serie pt100 potmeters waar de scale niet van werd gebruikt. [ stuk of 100]
Door de jaren heb ik er nu nog maar één overgehouden .

Overigens , die ronde vintage look scales van de Chinese site ben ik zolangzamerhand ook een beetje beu
 
Back
Top