Zeer klein diy project ... simple distortion

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.502
Locatie
Winethereswick
oi,

Hierbij plaats ik mijn simple distortion in een tread.
Al wel eens vaker hier op het forum verteld , maar nu is alle info lekker makkelijk bij elkaar.

Voordat er reacties komen onder het motto "WTF dat kan toch niet werken" .
Het werkt dus...en ook nog leuk. ;)
Dit is dus mijn 1 component distortion.
Er word gebruik gemaakt van maar 1 germanium diode en zo nodig 1 potmeter om het effect te regelen.
De meeste overdrive's wie je kunt kopen zijn ook op dit principe gebaseerd, maar zit meestal nog een voorversterkertje tussen.
Maar een synth heeft meeastal al een amp aan boord...dus bij deze hoeft het dus niet.

De germanium diode kan van de oa serie wezen , eventueel een oa 95.
Makkelijk achter een synth te plaatsen of bij de send/return.
Of achter 1 kanaal van een drumcomputer.
Kosten...eehm 2 euro ? :D

Luister maar eens naar de mp3



attachment.php
 

Attachments

  • overdrive drum.mp3
    843,3 KB · Bekeken: 83
  • overdrive_seq.mp3
    454,7 KB · Bekeken: 89
  • overdrive.jpg
    overdrive.jpg
    23,5 KB · Bekeken: 89
  • overdrive klein.jpg
    overdrive klein.jpg
    4,9 KB · Bekeken: 86
wel grappig dat zo iets minimaals toch nog zo werkt :okdan:

enne GefElicIteerd met je verhaardag Hilltree!! :baco:
 
=
enne GefElicIteerd met je verhaardag Hilltree!! :baco:

Dank!!! :mega:

Bij de overdrive/distortion schema werkt een moderne silicium diode overigens niet.
ook niet proberen...het werkt echt niet ;)
Dus het moet echt van een type germanium wezen , deze zijn overigens nog wel normaal aan te komen. [50 eurocent]
Deze geven een tube achtige overdrive.
Silicium hebben een hogere drempel spanning dan van het type germanium.

Deze germanium diode/transistor word tegenwoordig veel gebruikt bij die "boutique" gitaar pedalen .
Om het pedaaltje /stompbox wat exclusiever [lees duur] te maken.

Deze distortion werkt het mooist met monofone signalen.
Met een polyfoon signaal word het al snel erg smerig.
Of je moet dat natuurlijk leuker vinden.
 
Ik heb een klein jaar geleden een stereoversie van dit ding gemaak, maar door omstandigheden is ze nog niet helemaal af. Ik weet niet precies meer welke functies ik er allemaal ingestoken had, maar ik had in ieder geval per kanaal 2 Ge-diodes in tegengestelde richting zodat je zowel top- als daldistortion krijgt. Er zitten 4 schakelaars op, waarmee je de diodes in of uit het circuit kan halen. Daarna zit nog een passieve LPF, die ook met schakelaars in en uit circuit te halen is. En dan een reeks van 3 potmeters om de passieve LPF en de distortion te regelen. Ik moet het boeltje wel nog bedraden, dus ik weet nog niet hoe goed het werkt en klinkt. Alles is passief, dus het ingangssignaal zal hoog genoeg moeten zijn. En zoals je uit mijn bovenstaande rommelige uitleg kan opmaken, moet ik mijn schemaatje nog eens goed herbekijken vooraleer ik bedraad, zodat ik weer weet wat mijn bedoeling was :).
 
Ik heb er 30 jaar geleden ook al mee ge-expirimenteerd ;)
Ook een versie met wat filters.
Zoals je al zegt, met te veel passieve componenten moet je haast wel wat opamp/versterkers in het circuit inbouwen.
Dus het ding werkte niet lekker en je moest op het laatst een erg hoog signaal op de ingang zetten om nog een beetje uitgang volume te hebben.

Twee diodes tegenovergesteld is in theorie leuk, maar het geluid word daardoor weer een stukje cleaner , je moet dus weer meer versterken, om het te laten oversturen.

Als passieve overdrive werkt dus de versie met 1 diode het lekkerst.

En diy actieve/versterkte overdrive en distortions zijn al genoeg te vinden op het net.
Zoals mij 1 transistor overdrive...........maar daar over later meer ;)
 
gefeliciteerd.

en de schakeling is weer leuk.
iets soorgelijks gebruike ik altijd als voicing in orgels, om ze een extra golfvorm te geven.
maar dan wel een silicium, ( dat kan wel bij spanningen van 5 volt)

je kan trouwens het beste een afsluitweersandje naar massa achter het ding zetten (iets tussen de 10 en 100k)
anders is de werking van het geheel nogal afhankelijk van de ingangsinp. van wat erachter hangt.
groeten,
jeroen
 
je kan trouwens het beste een afsluitweersandje naar massa achter het ding zetten (iets tussen de 10 en 100k)

Niet te moeilijk maken he !!! :dubbel:
En een stukje onvoorspelbaarheid is soms ook leuk.

Maar je hebt gelijk.
Er zit meestal een klein condensatortje op de uitgang van de synth , en op de ingang van een mengerd/fx.
Door die weerstand parallel over het signaal naar de massa te plaatsen kan die condensator zich ontladen.
Dit weerstandje is ook de oplossing als een eventuele schakelaar of fx in het signaal , bij het schakelen, een hoorbare stoorpuls geeft.
Ik gebruik hier vaak een 100k tot 1M weerstandje voor.
 
Een beetje onvoorspelbaarheid kan inderdaad wel eens leuk zijn :). Zo te horen heb ik dus een goede keuze gemaakt met de tweede diode schakelbaar te maken. Ik ben benieuwd hoeveel signaal ik uiteindelijk ga overhouden.

In mijn geval staat de passieve 6dB/oct LPF achter de diodendistortion. Natuurlijk gaat een deel van het geclipte dan weeral afgerond worden, maar als ik hem voor de distortion zet, vrees ik dat ik teveel signaalverlies heb en daardoor te weinig distortion... Het is ook altijd wat in dat passieve wereldje. :)

Soit, ik ben benieuwd wat het ding gaat geven als ik hem ooit eens afwerk!
 
Toch maar eens beginnen bij het begin... vanavond gaan we deze in elkaar knutselen voordat ik aan je filter met schakelbare smerigheid begin.

Die mp3 demo van deze simple distortion klinkt geweldig, helemaal toppie dit! :okdan:
 
Zo even wat spullen gehaald, maar ik bleek wel erg weinig nodig te hebben. :) Ik moet zeggen dat hij meer als een 'analoge bit crusher' klinkt, ook mooi! Misschien ligt het aan de germanium diode, de beste man had alleen een AA119 germanium diode. Hij gaat namelijk niet echt over de zeik, maar meer een bitcruher effect. Diode wisselen?

Voor de liefhebbers:

bitcrush1.jpg


bitcrush2.jpg


Een mooie eerste introductie dit diy projectje, volgende week gaan we door met het filter met schakelbare smerigheid.

Hilltree bedankt! :okdan:
 
Hoe minder componenten in een circuit ...hoe meer de componenten invloed hebben op het totale geluid.
Dus bij dit circuit is dat de diode.
Natuurlijk heeft het ingangsignaal ook invloed.
Probeer eens op een headphone uitgang...als je een synth gebruikt.
 
Nou, ik heb inmiddels een soldeerbout aangeschaft. Ik heb veel gelezen, en ga vanmiddag wat prutsen. Mijn enige vraag is: hoe bevestig je de output? Hier staat een pijltje bij de weerstand, komt ie er dan meteen achter? Dus: "INPUT - weerstand - diode - OUTPUT?
Thanks
 
Ohh! Thanks! Ik probeer die schema's te begrijpen, best lastig. Gelukkig zijn veel project meteen op stripboard uitgetekend. Minder educatief, maar wel makkelijker hehe! Als ik wat af heb post ik wel een geluids fragmentje.
 
mja...je hebt wel een germanium type nodig.
Voor de rest maakt het voor het eerst niet uit.
Bij silicium types moet je er te veel signaal op zetten om deze te laten werken.
[dus dat gaat niet]
Overigens...het mag best de goedkoopste variant wezen.
 
Back
Top