[DIY] HILLTREE - vico verb tremolo

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.487
Locatie
Winethereswick
oi.

Bij deze beschrijf ik een diy project van mij, van een eenvoudige tremolo.
Ik was een hele tijd bezig met het maken/ontwerpen van een tremolo die op line niveau werkt, en met makkelijk verkrijgbare componenten.
Dus gewoon achter een synthesizer of audio geluidsbron , maar natuurlijk ook achter een gitaar of bas.
Met wat zoeken kwam ik op een oude tremolo ontwerp uit de jaren 50-60 [ vorige eeuw] , namelijk de vico verb.
Wat me wat in de weg stond bij dit ontwerp waren de wat oudere componenten en de zener diode [ ik erger me altijd aan zeners .. ze lijken op een diode maar zijn het eigenlijk niet ... enige waar je ze aan kunt herkennen is de erg kleine cijfertjes op de zener die er vaak ook nog af zijn].
Dus weg met dat ding.
Bij mijn ontwerp zijn de transistoren vervangen door de huis tuin en keuken transistor BC547, maar de BC547 kun je vervangen voor elk willekeurig npn transistor.
De zener is weg en de rest is makkelijk verkrijgbaar.

De on-off schakelaar zit niet in de line zodat er geen schakelgeluiden optreden, opletten bij deze dat het een NO variant is , normaly on.
De voeding is niet erg kritisch , dit mag tussen de 9 en 12 volt wezen , wat eronder of erboven is ook niet erg, een batterij doet het ook.
De regeling van de beide potmeters is met dit basic ontwerp natuurlijk niet zo vloeiend als moderne varianten, maar doen gewoon hun werk [ ik noem dit karakter ] ;)

Het geheel bestaat uit maar 2 transistoren . 2 potmeters , en wat kleinere componenten , met een beetje doordact inkopen blijft dit onder de 5 euro voor alles.
Een pcb is haast niet nodig , ikzelf heb deze point to point gemaakt.
Maar het is zelfs voor elektronica beginnelingen wederom goedkoop te maken ,op een stukje [eilanden] print.
Makkelijk in te bouwen in een kunststof/metalen bakje of een bend synth project, of als stompbox.

De audio demo is met een simpel synthesizer signaal , en wat ge-tweak, maar klinkt helemaal geweldig op een gitaar.
Mijn kastje is van een oude rvs halogeen lampenvoet die ik geript heb... heeft wel een mooi industrieel uiterlijk.

Afijn ,Ik weet niet of diy nog wel leeft onder de sf leden, maar als iemand interesse heeft, veel plezier ermee, en anders staat dit hopelijk hier nog jaren voor het nageslacht :)


Hilltree vico vibe tremolo schematic.jpg


Hilltree vico vibe tremolo.jpg
 

Attachments

  • Hilltree vico vibe tremolo.mp3
    2,4 MB
Nice :okdan: dat wordt weer eens knutselen
 
opletten bij deze dat het een NO variant is , normaly on.
FOUT ..........
NC NORMALLY CLOSED !!!! .... mijn hemel zeg . :)
En dit is ook alléén bij momentary types.

Bij een gewone on-of type heb je nergens last van.
 
Back
Top