Diy project T.M.K [too many knobs]

Als je hem bypassed, zou er nog wel geluid moeten zijn en geen distortion en bij een kapotte 5532/5534/tl072 ofzo (of wat gaat erin?) zou ie als je hem niet gebypassed hebt geen signaal moeten geven. klopt dat?

Want dat zou ik idd eve naar de electroboer gaan en een nieuwe opamp erin drukken voor een eurootje ofzo, als is het alleen maar om uit te sluiten.

Bypass uit is geen geluid, bypass aan is wel geluid.
 
Zowiezo een beetje jammer dat er standaard in het ontwerp niet rekening is gehouden met een verkeerde polariteit, want je opamp is op 100% zeker kapot in de eerste seconde na het verkeerd aansluiten.
Heb zelf ook al een paar opampjes moeten vervangen.

Een oplossing is dat een diode wordt geplaatst tussen de negatieve pool van de voeding en het pcb, in de juiste richting uiteraard.
 
Hoe bedoel je dat, dan kan ik het wel erin bouwen als ik toch bezig ben:)

*stoere soldeer mode uit*

diodes.JPG
 
Ik weet effe niet welke diode je het best kan gebruiken, maar hij moet 9 volt tegen kunnen houden die via de - pool van de voeding binnen zou kunnen komen, en dan zo geplaatst worden dat de stroom wel van binnen naar buiten gaat maar niet andersom.

Als je ook nog een powerledje, (met daarvoor een voorschakelweerstandje) tussen de + pool en het pcb aan aansluit, liefst parallel aan de bestaande draad, dan weet je ook altijd wanneer je de juiste polariteit hebt aangesloten.

Newtone heeft hier voor een schema online staan dacht ik (qua powerledje)

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
 
Ik plaats meestal een goedkope gelijkrichter/brugcel/diodebrug na de voeding ingang connector.
Paar eurocent .. maar erg makkelijk.
Hou er wel rekening mee dat deze wat spanning snoept.

brugcelB40C1500.jpg
 
ben nog steeds bezig mijn Stereo TMK af te maken.

wat zou de input Z moeten doen? als ik aan de pot draai hoor ik geen verschil in klank of werking...:?


ik maak er een met de mogelijkheden:
stereo in to stereo out
mono to stereo
mono to mono

sommige pots wil ik stereo doen en sommige los per L of R kanaal. dan kan je leuke stereo-verschillen instellen.

voor de input Z wou ik een stereo pot gebruiken, maar hij doet bij gitaar niets. is het wel handig deze input Z pot bij andere instrumenten met een ander uitgangsniveua ofzoiets?
 
Laatst gewijzigd:
Input z moet het gewoon doen hoor.
Zit die bij jou wel op de Vr ?
Dus niet de standaard voeding , maar na de 2 ledjes ?
En natuurlijk controleren of je de potmeter waarde en aansluitingen goed hebt aangesloten .
En natuurlijk de voorschakel weerstand.

Succes, en leuk te horen dat dit projectje nog niet helemaal dood is ;)
 
Hehe, heb de printjes ook nog steeds liggen.
 
Input z moet het gewoon doen hoor.
Zit die bij jou wel op de Vr ?
Dus niet de standaard voeding , maar na de 2 ledjes ?
En natuurlijk controleren of je de potmeter waarde en aansluitingen goed hebt aangesloten .
En natuurlijk de voorschakel weerstand.
)


ik heb de kantenklare printplaat hier en alles is aangesloten en gesoldeerd zoals het hoort.

De PCB is toch foutloos? Dan hoef ik niet eens na te gaan of hij wel op de Vr zit, na de LEDs. toch?
potmeter is 250 K en aanluitingen zijn nu 3dubbelgecheckt.

wat zou de input Z dan moeten doen? een meer lo-fi klank geven?
 
Ik heb nog 1 printje met 2 tmktjes er op liggen, stuur me maar een pb.. :)
 
ik heb de kantenklare printplaat hier en alles is aangesloten en gesoldeerd zoals het hoort.

De PCB is toch foutloos? Dan hoef ik niet eens na te gaan of hij wel op de Vr zit, na de LEDs. toch?
potmeter is 250 K en aanluitingen zijn nu 3dubbelgecheckt.

wat zou de input Z dan moeten doen? een meer lo-fi klank geven?

Ik heb even voor jou een test op mp3 gemaakt met een simpel "strings " als voorbeeld ;)
Daar hoor je de z knop eerst sluiten daarna weer opengaan.
[Zet wel even je volume van de speakers zachter].............
 

Attachments

  • z.mp3
    558,8 KB · Bekeken: 151
er is op zn minst duidelijk een effect aanwezig! dat hoor ik zeker niet bij mijn TMK.

al snap ik niet dat zelfs de pitch lijkt te worden beinvloed...

maar ik ben mijn tweede TMK aan het afmaken. kijken of daar de Z functie wel werkt.

mischien is de weerstand wel stuk van de eerste...op iets mis op de printplaat.
 
in het TMK-schema kom ik een vaker gebruikt complexe potmeter-configuratie tegen.

(B. in plaatje)

ik zie in werking geen verschil met de simpelere aansluiting (A. in plaatje)


waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? of zie ik iets over het hoofd?

heeft het te maken met aarding ofzoiets...
 

Attachments

  • potmeter.jpg
    potmeter.jpg
    20,2 KB · Bekeken: 136
Back
Top