Diy project T.M.K [too many knobs]

in het TMK-schema kom ik een vaker gebruikt complexe potmeter-configuratie tegen.

(B. in plaatje)

ik zie in werking geen verschil met de simpelere aansluiting (A. in plaatje)


waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? of zie ik iets over het hoofd?

heeft het te maken met aarding ofzoiets...

iemand hier meer van weten? niemand?
 
Tussen + en - staat in beide gevallen evenveel weerstand.
Het verschil is dat in A een pin van de potmeter floating is, die staat ruis te genereren dat in het signaalpad komt en kan ook signalen oppikken door capacitieve koppeling. Door die pinnen te shorten zoals in B voorkom je dit.
 
Tussen + en - staat in beide gevallen evenveel weerstand.
Het verschil is dat in A een pin van de potmeter floating is, die staat ruis te genereren dat in het signaalpad komt en kan ook signalen oppikken door capacitieve koppeling. Door die pinnen te shorten zoals in B voorkom je dit.

be dankt. zo leer je weer eens wat!
 
Tussen + en - staat in beide gevallen evenveel weerstand.
Het verschil is dat in A een pin van de potmeter floating is, die staat ruis te genereren dat in het signaalpad komt en kan ook signalen oppikken door capacitieve koppeling. Door die pinnen te shorten zoals in B voorkom je dit.


wat een onbeschijfelijke bullshit....

het maakt in principe niet uit...

:koffie:
 
nou, het verschil is er dus niet.
als je een schakeling dusdanig zou maken dat een loshangende potpin een verschil zou maken, dan moet je het ontwerp herzien.

de enige reden waarom de schakeling met 2 doorverbonden pinnen gebruikt wordt, is om er voor te zorgen dat bij een kapotte potmeter, waarbij de loper om de een of andere reden niet meer werkt, er toch een gedefinieerde weerstand op je schakeling hangt.

:koffie:
 
het scheelt toch weer een draadje solderen als je slechts in de test-fase zit vna een electronisch-project.

bij sommige prints kom ik drie draden te solderen tegen, terwijl je het dan zeker voor het gemak met twee af kan.

maar zo te begrijpen is het dus wel slim de complexe configuratie te gebruiken uiteindelijk. een potmeter kan soms fragiel/ onbetrouwbaar zijn...
 
dan zou men dus misschien ook bijvoorbeeld bij gebruik van een schakelaar, met meer aansluitpunten dan gebruikt, de overige ongebruikte aan de aarde moeten hangen (ofzoiets)? want anders zouden de pootjes electromagnetische storing kunnen opvangen..of niet?
 
dan zou men dus misschien ook bijvoorbeeld bij gebruik van een schakelaar, met meer aansluitpunten dan gebruikt, de overige ongebruikte aan de aarde moeten hangen (ofzoiets)? want anders zouden de pootjes electromagnetische storing kunnen opvangen..of niet?

Zou ik zeker niet doen, als het schakelcontact aan de andere kant aan de plus zit heb je een kortsluiting.
Kan je gewoon loslaten, het pikt geen extra storing oid op, dat wordt evengoed wel opgepikt.

Maar in sommige gevallen zoals Jeroen ook aangeeft is het soms, ivm storing van de pot, wel handig om de ongebruikte kant van de pot aan de loper te hangen, bv bij de ruststroom instelling van een versterker, dan ploft ie niet direct uit elkaar als de loper het begeeft ;)
 
wat ik een keer las op internet:
Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je te snel aan een potmeter draait er door de wrijving hele hoge voltages kunnen ontstaan die rechtstreeks terug in je apparatuur gaan.
Dat verklaard ook waarom DJ-spullen en synthesizers live gebruikt vaak al na een paar optredens stuk gaan.
Leuk met de filter sweepen en andere realtime-controller is dus eigenlijk niet al te best.

rotary-knoppen zijn wat dat betreft helemaal gevaarlijk!
het bekende verhaal van een muzikant die met een high-speed electriche motor zijn rotary-filter-knop aandreef: synthesizer knalde uit elkaar en de muzikant stierf ter plekke aan zijn verwondingen.
 
wat ik een keer las op internet:
Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je te snel aan een potmeter draait er door de wrijving hele hoge voltages kunnen ontstaan die rechtstreeks terug in je apparatuur gaan.
Dat verklaard ook waarom DJ-spullen en synthesizers live gebruikt vaak al na een paar optredens stuk gaan.
Leuk met de filter sweepen en andere realtime-controller is dus eigenlijk niet al te best.

rotary-knoppen zijn wat dat betreft helemaal gevaarlijk!
het bekende verhaal van een muzikant die met een high-speed electriche motor zijn rotary-filter-knop aandreef: synthesizer knalde uit elkaar en de muzikant stierf ter plekke aan zijn verwondingen.


je gelooft dit toch niet he/??

of wel?


:koffie:
 
wat ik een keer las op internet:
Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je te snel aan een potmeter draait er door de wrijving hele hoge voltages kunnen ontstaan die rechtstreeks terug in je apparatuur gaan.
Dat verklaard ook waarom DJ-spullen en synthesizers live gebruikt vaak al na een paar optredens stuk gaan.
Leuk met de filter sweepen en andere realtime-controller is dus eigenlijk niet al te best.

rotary-knoppen zijn wat dat betreft helemaal gevaarlijk!
het bekende verhaal van een muzikant die met een high-speed electriche motor zijn rotary-filter-knop aandreef: synthesizer knalde uit elkaar en de muzikant stierf ter plekke aan zijn verwondingen.

Haha, dit is echt klinklare onzin :D
 
dan zou men dus misschien ook bijvoorbeeld bij gebruik van een schakelaar, met meer aansluitpunten dan gebruikt, de overige ongebruikte aan de aarde moeten hangen (ofzoiets)? want anders zouden de pootjes electromagnetische storing kunnen opvangen..of niet?

Zou ik in bijna alle gevallen niet doen, maar t hangt natuurlijk altijd af van hoe je schema eruit ziet. T is in ieder geval niet in 123 uit te leggen maar t heeft te maken met laagimpedante en hoogimpedante knopen.
Een hoogimpedante knoop is veel gevoeliger aan stoorsignalen dan een laagimpedante knoop. Een voeding is bvb een laagimpedante knoop en daar staan vaak schakelaars.
 
wat ik een keer las op internet:
Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je te snel aan een potmeter draait er door de wrijving hele hoge voltages kunnen ontstaan die rechtstreeks terug in je apparatuur gaan.
Dat verklaard ook waarom DJ-spullen en synthesizers live gebruikt vaak al na een paar optredens stuk gaan.
Leuk met de filter sweepen en andere realtime-controller is dus eigenlijk niet al te best.

rotary-knoppen zijn wat dat betreft helemaal gevaarlijk!
het bekende verhaal van een muzikant die met een high-speed electriche motor zijn rotary-filter-knop aandreef: synthesizer knalde uit elkaar en de muzikant stierf ter plekke aan zijn verwondingen.

Dit is nog hardere onzin dan ik uitkraam :P
 
Back
Top