[Diy] Tube preAmp met schakelbaar filter ......."Cool project"

Die heeft inderdaad een hogere mu, maar is wel ook een andere buis, dus er zijn wel wat andere componentwaarden nodig vlgns mij. Als je hem clean wil tenminste. Volgens mij worden die buizen in Twin Reverbs wel eens uitgewisseld, maar dan vooral vanwege meer gewenste smerigheid. Lang nadat je oren beginnen te bloeden blijven die dingen clean.

Leuk project di trouwens, ik heb nog wat miniatuurbuizen 6n16, mooi klein moduletje van bouwen.
 
Laatst gewijzigd:
hallo SRPP,

hoe kom je aan zo'n 6n16 buisje? en is die te vergelijken met een van de grotere buizen?
 
hoeveel scheelt dat qua headroom?

is er een wezenlijk groot merkbaar verschil tussen 9v en 12 volt voeding?

raakt je die headroom bij 12 volt weer kwijt als je de pre-amp stuurt naar een ander schemaatje van 9 volt?
 
Hee marsmusica, zie je reactie nu pas. Die buisjes heb ik via ebay in de oekraine gekocht (ebayer "Alexer" volgens mij)
Ze zijn kennelijk te vergelijken met ecc82, wat minder gain. 6n17 is eenzelfde soort buis, maar dan met wat meer gain.
 
Nou, ik hoor eigenlijk geen verschil tussen 9 en 12 volt.
[maar ik hoor wel vaker dingen niet ] :)

Ik kan me voorstellen dat je bij een goed dynamische snaar aanslag van een gitaar , toch wel wat kan horen.
Ik zag een tijd geleden op het internet , dat iemand dit schemaatje voedde met 18 volt voor maximale gebruik/headroom.
Je moet natuurlijk de gloeidraden nog wel blijven voeden met 12 volt [ te hoog vinden ze niet leuk]

De headroom blijf je natuurlijk behouden , zolang je in jou audio keten geen componenten plaats wie het geluid totaal vernuecken ;)
Denk aan een brute fuzz ..........
 
stel je hebt apparaat A met max. 20 dB headroom en apparaat B met 10 dB...

dan wordt de hardste klank bij A (20 dB ) toch in apparaat tot 10 dB gereduceerd?

of krijg je bij B dan juist clipping?
 
Back
Top