[Diy] Tube preAmp met schakelbaar filter ......."Cool project"

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.495
Locatie
Winethereswick
Oi.


Hier beschrijf ik mijn buizen amp/filter project .
Ik was een hele tijd bezig met het maken/ontwerpen van een buizen filter die op line niveau werkt.
Dus gewoon achter een synthesizer of audio geluidsbron.
Na het leuke [ maar niet echt voor bij geschikte] ontwerp van j.baars , heb ik me ook maar weer eens in de buizen techniek gestort.
Ik zocht dus standaard buis ontwerp [bestaat al meer dan 100 jaar] die werkt op een normale peNdaal laagspanning van 9 tot 12 volt DC.
Ook moest er een en redelijk goedkoop , en makkelijk verkrijgbare buis gebruikt worden.
Dat werd de ECC82 [12AU7] .
Maar omdat buizen techniek al erg oud is, en al veel is uitgevonden en gemaakt , staat dus alles al eigenlijk beschreven.
Ook zit je vast met veel componenten om de buis te laten werken.
Wat info over de Ecc82 ,uit begin jaren 60.
http://diyaudioprojects.com/Schematics/images/12AU7-Cathode-Follower-Schematic.png
Redelijk basis werk dus , en zulke documentatie word vaak al standaard vanuit de fabriek beschreven.

Nu zag ik dat dit ontwerp weer over genomen is door Matsumi in zijn genaamde valvecaster.
http://www.matsumin.net/diy/jisaku2/Valve_Caster/index.html
En een tijdje geleden weer verder ontwikkeld bij G&b http://www.tubecraft.de/index.html
Ook is er al aardig wat documentatie hierover te vinden op het internet.
[Voor mensen die dit willen weten, het ontwerp is dus vrij van rechten]
De buis kan dus van mooi , bijna highend, hifi clean [met wat aangepaste componenten], tot redelijke overdrive gebruikt worden.

Nu heeft de Ecc82 naast de vele genoemde voordelen ook een paar nadelen .
Deze tube zie je niet gloeien ,omdat de gloeidraad verborgen is , dit is mooi op te lossen "behringer style" :D
Als de buis op een noval voetje staat kun je in het midden een klein ledje plaatsen die de buis verlicht.
Ook is deze buis erg moeilijk in zelfoscillatie te sturen.
En als je hem in zelfoscillatie hebt hoor je het oorspronkelijke audio signaal niet meer of vat het hele circuit dood.

Dit heb ik opgelost door mijn eigen DIY filter ontwerp [ dat weer een actieve afgeleide is an de baxandall toon regeling], minimaal in het schema te integreren.
Dit gaat echt als schakelbare [of men kan het geheel weglaten voor audio/tube puristen]
Het geheel is voor wie wat electronica kennis heeft niet moeilijk te maken.
Er zitten maar weinig componenten op en hoeft in het totaal ook niet veel te kosten .
Ik denk zo'n 25 euro zonder pcb.

Het uiteindelijke schema komt binnenkort !!!!!
De schema's die je nu ziet , zijn voorbeelden.
Ik heb bij @electrodancer al poolshoogte genomen of die eventueel weer een serie pcb's kan maken.
Dat wilde die dus wel.
Ik heb nu al een stuk of 5 pre orders binnen....en ik ben nog maar bij de eind test fase ;)
Dus ik denk haast dat dit projectje wel net zo populair gaat worden als de TMK of mijn filter.
Dus wie interesse heeft mag het hier al laten blijken. [prijzen en levering zijn nu nog niet aan de orde , ik begin net]

Het geheel klinkt erg goed.
Mooi buizen geluid , en met het optionele filter ook nog erg bruut.

Dus nogmaals , het uiteindelijke schema komt binenkort. !!!

Nog wat foto's uit een test opstelling voor de eerste indruk.

attachment.php
 

Attachments

  • bedraad.jpg
    bedraad.jpg
    99,1 KB · Bekeken: 148
  • bedraad filter.jpg
    bedraad filter.jpg
    89,3 KB · Bekeken: 154
  • Matsumin ValveCaster.jpg
    Matsumin ValveCaster.jpg
    26,9 KB · Bekeken: 150
The Phat'ness! Ik sta op de lijst van PCB kopers in ieder geval dus het kan niet snel genoeg zijn het definitief ontwerp, zodat ik even kan inlezen wat het gaat zijn.

Thanks hill!
 
De aansluiting van een ecc82 /12au7
Dit is dus de aanzicht van de ONDERKANT .

attachment.php


Het mooiste is om de buis te plaatsen in een noval voetje
 

Attachments

  • noval onderkant.jpeg
    noval onderkant.jpeg
    6,4 KB · Bekeken: 147
Noteer mij ook maar voor 2 pcb's.....en als ik hier nou een mic op wil aansluiten, ken dat?
 
Heb ook interesse in 2 pcb's zie 't gewoon als uitdaging om een keer met buisjes aan de gang te gaan met een veilige spanning ipv 300รก400V.

grt G-J
 
Eerste mp3 met een indruk.
Bedenk dat er nog een ruis en een brommetje in kan zitten.
Het hele circuit ligt namelijk nog open en bloot op mijn werkbank.
Deze moet natuurlijk in een mooi afgeschermd metalen kistje.
 

Attachments

  • tubefilter.mp3
    2,1 MB · Bekeken: 149
Zooow dat klinkt wel heel fijn zeg...mooie disto, mooi vol in het laag...wauw.....wat voor apparatus heb je er eigenlijk doorheen gejakkerd? Niet onbelangrijk lijkt me zow...
 
hehe..gewoon een Roland sh32 module.
gebruik ik wel vaker voor het testen [als er eens wat mis gaat is niet zo erg veel verloren] ;)
Maar stiekem is de sh32 best wel een leuk ding........................
 
hehe..gewoon een Roland sh32 module.
gebruik ik wel vaker voor het testen [als er eens wat mis gaat is niet zo erg veel verloren] ;)
Maar stiekem is de sh32 best wel een leuk ding........................

Nou dan krikt die Tube hem wel mooi op zeg....ik gebruik meestal me MC303 voor test doeleinden.:W
Maar mss moet ik me bestelling dan maar even herzien en veranderen naar 4 pcb's. Bouw ik die handel in een rack met een mooie goede voeding...misschien anders een idee dat ik een mooi 2U frontpaneel ontwerp en bij genoeg gegadigden dat we deze dan bestellen bij Schaeffer ofzo? Evt kan t ook bij Julien van The Beast.
En als er meer gegadigden zijn een groupsbuy mbt de buizen? Misschien matched pairs voor stereo doeleinden?
Het zijn maar een paar ideeen hoor.:W
 
zoo mooi project weer Peter......:okdan:

ik wil wel weer printjes maken als het zover is, maar het is wel koud in mn schuur nou....
en alles is bevroren....maar het moet wel lukken denk ik, anders probeer ik mijn laboratorium tijdelijk ergens anders onder te brengen waar het wat warmer is......(de bahama's ofzo....)
 
Schema voor de voeding heb ik al wel :)
Je kunt hem al vanaf 5 volt voeden.
een mooie werkspanning voor het gloeidraad is tussen de 9 en 12 volt gelijkspanning.
12 volt heeft meer headroom.
Ook is het verstandig om niet een trafo in de zelfde case te maken als het tube ciircuit ivm brom.

attachment.php


Waarschuwing - Gebruik aub geen hogere spanningen dan de 12 volt van een 7812 [in totaal zo'n 100mAmp] .
Spanningen van een netadapter gelijk op de tube , ook al staat er 12 volt op, kunnen vaak een heel stuk hoger wezen , en kunnen de dood betekenen voor de gloeidraad.
Hou je dus een onbruikbare buis over.
Je kunt wel een netadapter gebruiken voor een 7812 , maar moet dan wel wat volts hoger wezen om netto weer die 12 volt over te houden.
 

Attachments

  • 7812.jpg
    7812.jpg
    20,8 KB · Bekeken: 151
Laatst gewijzigd:
Klinkt lekker rauw... Heb al vaker met buizen willen experimenteren maar de hoge spanningen hebben me er altijd van weerhouden.
Lijkt me een ideaal project voor als ik eindelijk weer wat oudere projectjes heb ingebouwd.
 
Buizen op laagspanning, daar houd ik ook wel van :P
Als het zover is, houd ik me ook aanbevolen voor 2 PCB's.
 
oow, weer een leuk projectje, count me in voor 2 pcb's. Ik kom bijna om in leuke nog te bouwen projecten :P
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top