Ik heb zelf samen met een vriend gabberoptredens gedaan met de MPC1000 (wat overigens prima beviel). Dit betrof meer de oudere gabbermuziek (eind jaren '90 stijl). Van tevoren hebben we samen de uitgewerkte producties opgeknipt in lange audioloops die we dan in willekeurige volgorde vanuit de MPC konden afspelen.
Bij de meer geïmprovisseerde nummers werkten we met verschillende geluidssporen (bassdrum, percussie, synth, sample, etc.) die we gewoon met de mute-functie aan en uit konden zetten.
Daarnaast hadden we nog een TB-303 om live goed spanningsbogen te kunnen creëren, aangevuld met nog twee effectprocessors (voor reverb en delay).
Het voordeel van werken met de MPC is dat je een simpele hands-on interface hebt en met een druk op de knop een ander audiofragment kunt afspelen of een audiospoor kunt muten/unmuten.
Ten opzichte van een programma als Ableton Live mis je met de MPC het gemak om snel verschillende 'gestoorde' effecten toe te passen en er uitbundig mee te freaken en zul je eerst de audio van je producties moeten opknippen in losse loops en in de MPC moeten inprogrammeren.
Houd er verder ook rekening mee dat je in de MPC maximaal 128MB aan audio in het werkbaar geheugen kunt laden dus als je een lang optreden wilt doen met veel audiofiles kan er een gebrek aan geheugen ontstaan en zul je dus tussendoor de MPC moeten stoppen en nieuwe audio moeten inladen.
Muziek zoals die van Hellfish, Producer, etc. is meer gebaseerd op de voordelen die softwaresequencers en software-effects (zoals LiveCut, een freeware Glitch-programma) bieden en die muziek is daar ook sterk op gebaseerd. Het lijkt mij dan ook dat Ableton Live in combinatie met goede plug-ins meer bruikbaarheid voor die muziek biedt dan een MPC.
Wanneer je Live gebruikt in combinatie met een goede hands-on MIDI-controller (bijvoorbeeld een Evolution UC-33) zul je daar denk ik meer aan hebben dan aan een MPC.