Advies zelfbouwmodular

zevv

Nieuwkomer
Lid sinds
26 mei 2011
Berichten
21
Hi allemaal,

Mjah, moet deze post nu in het forum 'zelfbouw' of 'modular'?

Ik loop al een aantal jaren met het plan een eigen modulaire synthesizer te bouwen, maar door omstandigheden (werk, kinderen, the usual) is het hier nooit van gekomen. Een paar weken geleden heb ik een workshop van Thomas Ankersmit over de Serge modular bijgewoond, en hier weer nieuwe inspiratie opgedaan. Het moet er nu echt eens van komen!

Eind september ben ik begonnen met mijn ontwerp: het wordt een hybride analoge/digitale synthsizer: echte modules met analoge stekkers (standaard 10 Volt top/top, compatible met eurorack), waarbij alle audio direct via een DAC/ADC in een snelle CPU terecht komt, waar alle audio in het digitale domein wordt opgewekt en bewerkt.

Het idee is om één enkele PCB te maken die kan worden toegepast in alle modules. Dit maakt de hardware simpel en (relatief) goedkoop, en verlegt de complexiteit van electronica (mijn zwakke kant) naar software (mijn sterke kant). De modules zijn onderling verbonden met een snelle bus die kan worden gebruikt voor het versturen van MIDI voor note on/of, LFO clock syncing en controlsignalen.

Ik ben uitgekomen op een print met 12 aansluitingen waarop - afhankelijk van de gewenste functionaliteit - verschillende onderdelen kunnen worden geplaatst: bananenstekkers, potmeters, switches en rotary encoders. De sofware in het apparaat bepaalt uiteindelijk de functie.

De form-factor is niet eurorack-compatible: het front is 10x10cm, het geheel is ca 3cm diep.
Hier een paar concepten hoe de modules er uit zouden kunnen zien:


3AC0l9z.png



De vaste grootte van het paneel en het vaste raster heeft natuurlijk nadelen (niet schaalbaar, soms te groot of soms te klein), maar ik hoop dat de flexibiliteit van de software hier tegenop gaat wegen. Daarnaast kan ik de kosten laag houden omdat er maar 1 type print gemaakt hoeft te worden.

Intussen heb ik mijn eerste prototype werkend: ik heb een PCB met hierop een NXP LPC43XX: een dual core ARM processor met DSP uitbreidingen, lopend op 204 MHz. Er zitten 2 stereo codecs op de print, resulterend in 4 audio ingangen en 4 audio uitgangen, 24 bit op 48Khz. Daarnaast zijn er 8 ADC inputs beschkbaar voor knoppen, schakelaars en LFO/trigger inputs. Ik heb frontpanelen laten lasersnijden uit 1mm staal, deze moeten nog wel gespoten worden, en er zal op de een of andere manier nog opdruk op moeten komen. Hier heb ik nog veel te leren.


LuBjQA3.jpg


De basis voor de software is klaar. Ik heb VCO's (verbazend hoe moeilijk het is een knappe zaagtand te maken!), VCF's (6/12/24/48 dB, HP, LP, BP, BR), mutlitap delay, wave shaper, reverb, pitch shifters, en nog wat andere modules. Er is nog veel te verbeteren en nog een hoop toe te vogen, maar het principe ligt er.

één module maakt helaas nog geen modulaire synth, dus nu moet ik gaan beginnen aan de serieproductie: ik wil beginnen met ca 10 modules en hier een compleet werkend systeem mee opbouwen. Afhankelijk van mijn bevindingen kan er dan nog een herontwerp worden gedaan van de elektronica of mechanica, want er zullen vast nog dingen te verbeteren zin. Ik hoop op een kostprijs van ca 75 euro per module uit te gaan komen: PCB, electronica, connectoren en frontpaneel.

Mijn belangrijkste doel is om een leuke synth te maken voor eigen gebruik. Als het resultaat goed genoeg overweeg ik ook om een kleine serie te maken voor geinteresseerden.

Ik zou graag in contact komen met mensen met brede ervaring met verschillende modulars om meer kennis op te doen: wat zijn nu echt de unieke kanten van verschillende modular systemen, en wat maakt nu de unieke 'sound' van een merk? Is mijn idee en ontwerp bruikbaar en kwalitatief goed genoeg? Zijn er onoverkomelijke nadelen aan het digitale ontwerp?

Is er in nederland wellicht een group modularfanaten die regelmatig samen komt?

Grt,

Zevv
 
Laatst gewijzigd:
... Afhankelijk van mijn bevindingen kan er dan nog een herontwerp worden gedaan van de elektronica of mechanica, want er zullen vast nog dingen te verbeteren zin.
Als je ontwerp nog niet vastligt kan je mss meer ruimte geven aan de knoppen (bvb. bij de ADSR's en wat minder aan de in-out's dan).
Verder heb ik het idee dat je met digitaal ook makkelijker naar polyfoon modular kan werken ..., niet ? Ben wel benieuwd in je
opzet.
Succes.
 
"Is er in nederland wellicht een group modularfanaten die regelmatig samen komt?"

ja. als DenBosch bij je in de buurt is? Je ben iig van harte welkom.
We meeten elke 2 weken (modular soldeer collectief) .
1 lid is zelf bezig met een analog/digital hybride modular.
 
Als je ontwerp nog niet vastligt kan je mss meer ruimte geven aan de knoppen (bvb. bij de ADSR's en wat minder aan de in-out's dan).

Ja, het is wat krap uitgekomen, dat had te maken met de plaatsing van connectoren op de achterkant van de PCB. Bij een tweede revisie moet het inderdaad wat ruimer worden opgezet.

Verder heb ik het idee dat je met digitaal ook makkelijker naar polyfoon modular kan werken ..., niet ?

Dat kan deels: mijn oscillator kan bv via midi polyfoon tonen genereren, maar uiteindelijk moeten alle uitgaande signalen wel door hetzelfde draadje naar buiten naar de volgende module.
 
"ja. als DenBosch bij je in de buurt is? Je ben iig van harte welkom.
We meeten elke 2 weken (modular soldeer collectief) .
1 lid is zelf bezig met een analog/digital hybride modular.

Den Bosch is niet echt om de hoek (vanuit Amersfoort), maar dat mag de pret niet drukken. Ik kom graag een keer langs!
 
Ik vind het een super leuk idee en idem vormgeving. Lijkt mij heel handig om live mee te nemen.
Niet te groot en niet te diep.
Kom maar door:)
 
Ik zou aan de ADSR toch wel een End Of Cycle trigger output toevoegen. Die kun je vervolgens weer in de trigger input pluggen voor loopende envelops...
 
Hallo allemaal,

(bump van oude thread, waarvoor excuses)

Ik ben een paar maanden geleden bezig geweest met dit project en heb het in een bijna-goed-werkende staat. De software werkt, de hardware doet het maar heeft nog wat mankementen. Het probleem is dat ik door omstandigheden een gebrek aan motivatie, tijd en aandacht heb, en het is zonde om dit allemaal te laten verstoffen.

Ik heb de schema's, PCB's en source code openbaar gemaakt op Github (BSD license),
wellicht heeft iemand anders hier nog iets aan, al is het maar om wat DSP algoritmes uit de software te plukken.

https://github.com/zevv/modular
http://zevv.nl/play/modular/

Grt,

Ico
 
Cool dat je het publiek hebt gemaakt zevv. Hopelijk vind je nog eens de motivatie om er verder mee te gaan :)
 
Jammer dat het zo moet eindigen, ik zag veel mooie dingen op GitHub en je hebt er kennelijk ook behoorlijk hard aan gewerkt. Mijn complimenten voor het proberen van een dergelijk complex project.
 
Back
Top