MPC1000 Of Ableton Live

Medicci

Stamgast
Lid sinds
21 Maart 2008
Berichten
129
Hey people,

Ik ben al een hele tijd bezig met produceren en doe de opleiding sound design. Ik maak zelf verschillende muziekstylen zoals:
hiphop/drumnbass/frenchcore & hard tek/core(niet de mainstream hc)

ik wil graag live sets gaan doen in de french/hardcore.
ik ben zo ook naar feedback geweest (vast wel bekend bij de mensen hier)
en heb daar een heel gesprek gehad met een verkoper die zelf ook live acts gaf (maar heeft meer ervaring+hoger budget dus ander apparatuur dan mijn wens is) en mijn vraag was wat ik het beste kan doen.. (misschien zitten hier mpc heads die ook ableton live kennen en zelf ook ervaring hebben met live acts) Een mpc 1000 halen of gewoon een laptop met ableton live

het nadeel van een laptop is dat hij vast kan lopen. nadeel van een mpc is misschien de geheugen grootte maar ik heb ook gehoord dat je compact flash cards(geheugenkaarten die ook voor bijv. dig.fototoestellen wordt gebruikt en dus ook in de mpc gebruikt worden o.a.) ook in grootte hebt voor 4 gyg etc. dus dan zal de grootte van je geheugen opzich wel genoeg zijn. maarrrr ik kom er maar niet uit en ik uiteindelijk zelf wel de keuze moet maken. Het is natuurlijk ook 10 keer mooier om lekker je eigen loops live te gaan maken met een mpc inplaats van gemaakte loops af te spelen met ableton. Maargoed ik hoop dat hier mensen zitten die hier wat specificaties kunnen geven of meningen uit ervaring hebben..


alvast danke :halleluja
 
Het is net waar je voorkeur ligt... hardware of software, het eeuwige debat!

Het is live vaak leuker om met wat hardware te staan, dan constant naar het scherm van je laptop te moeten staren... aan de andere kant kun je met een degelijke midi-controller (wil je per se pads, bijv. een mpd 24?) live on the fly ook nog hele leuke dingen met loopjes/effecten doen in ableton!

en buiten optredens, in de studio is een mpc uiteindelijk toch beperkter dan daw software... (je zult bovendien iets digitaals nodig hebben om je samples vandaan te halen?)
 
yeahh okay maar ik bedoel wat is handiger kwa functies en alles.. ik maak al me producties gewoon in cubase en dan dacht ik van dan laad ik gewoon kleine sampletjes in op de mpc en dan gewoon lekker loopen enzo en tricky bezig zijn. maar je kan er ook mee laden ondertussen? want kwa software heb ik via de pc genoeg ook aan vsti dus kwa samples voor de mpc maken is geen probleem, misschien een kaospad van korg bij de mpc om wat effecten toe te voegen ondertussen.
 
tja, alle functies zitten er wel op bij een mpc... maar ik zie het toch meer als een productietool dan standalone voor live... in combinatie met wat synths/grooveboxen kan het wel te gek zijn om af en toe wat samples er doorheen te gooien...

ben dan wel geen mpc-expert, maar kan me ook niet herinneren dat ik ooit iemand met alleen een mpc op een gig heb gezien, maar als alle opties er voor jou op zitten dan moet het in principe wel kunnen... al lijkt het me wel wat beperkt! :)
 
oke oke maar bijvoorbeeld cut chemist/djshadow/djnumark hebben met zn 3en een live set neer gezet bijv. maar je kan er bijvoorbeeld wel gewoon een gig of 2 ingooien? kweet niet of dat beperkt bij een mpc eigenlijk. Maar het wordt weldegelijk live gebruikt maar mijn vraag was dus eigenlijk of een mpc 1000 beter live is als ableton live..kwa specificaties enz
 
cut chemist en dj shadow gebruiken niet alleen een mpc hoor, mgoed.. wat voor specificaties bedoel je zoal?
 
dat is waar plus mengpaneeltje heb ik ze gezien voor de fading als het ware.. maar gewoon wat er beter is aan ableton live of de mpc1000 en waarom je beter live ableton gebruikt of live de mpc. wat de voordelen zijn en de nadelen bijvoorbeeld, want ik bedoel je kan het ook gewoon loopen tijdens je set met een mpc. het heeft natuurlijk wel practice nodig
 
Ik zou beginnen met allebei de opties te testen, ga naar een muziekwinkel en test de MPC en download de trial van ableton.

Dan kan je voor jezelf bepalen wat voor jou het beste werkt.
 
mpc1000 is toch meer een drum sampler...

niet te vergelijken imho met Live
 
Laptop met Ableton Live, DJ-mixer en Akai MPD16 of MPD24 midi-drumpad :)
 
The mpc1000 is een volwaardig standalone muziekapparaat om complete nummers mee te maken. Luister niet naar de mensen die altijd maar blijven zeggen dat ie alleen voor drums goed is. Dat is echt onzin.

Prima te gebruiken voor live. Je nummer opbouwen dmv loopjes, midi apparaten aansturen. Realtime pitch en filter en andere effecten (jaja mensen, dat kan tegenwoordig met het JJ os ipv Akai, ook adsr voor pitch, filter en volume, arpeggiator, grid edit voor zowel midi als samples, portamento, midi cc uitsturen mbv de sliders, sample crossfade, track mutes opnemen, etc).

128Mb intern geheugen, 6 uitgangen.
http://www7a.biglobe.ne.jp/~mpc1000/os2/
 
tja, alle functies zitten er wel op bij een mpc... maar ik zie het toch meer als een productietool dan standalone voor live... in combinatie met wat synths/grooveboxen kan het wel te gek zijn om af en toe wat samples er doorheen te gooien...

ben dan wel geen mpc-expert, maar kan me ook niet herinneren dat ik ooit iemand met alleen een mpc op een gig heb gezien, maar als alle opties er voor jou op zitten dan moet het in principe wel kunnen... al lijkt het me wel wat beperkt! :)

Alleen een mpc is wat karig. Heb wel eens een live-set gedaan met een mpc en een monomachine samen zonder verdere apparatuur. Dat gaat prima.
 
Als je echt live wilt knallen dan adviseer ik je van harte de Yamaha RS7000 :geslaagd:
Wij doen weleens sets op 200bpm, om de beurt ieder een track en dat gaat prima :mega:
Je kan er dan nog een paar synth's aan vastknopen voor de melodieuze breaks 8~

Een rs7000 is overigens 2de hands vaak goedkoper en er zitten draaiknoppen op :D
 
Als je echt live wilt knallen dan adviseer ik je van harte de Yamaha RS7000 :geslaagd:
Wij doen weleens sets op 200bpm, om de beurt ieder een track en dat gaat prima :mega:
Je kan er dan nog een paar synth's aan vastknopen voor de melodieuze breaks 8~

Een rs7000 is overigens 2de hands vaak goedkoper en er zitten draaiknoppen op :D

Maar nou niet iets wat je effe makkelijk meeneemt, best een lomp ding :P
 
Hij is wel groter dan zo'n mpc maar als je hem vervoerd in zo'n speciale gigbag (die ik nog een zoek :eureka:) of in een flightcase van een SL1200 dan is het wel te doen.
 
oke oke, lekker al die info, cornerman ik ben zo naar feedback geweest en heb er mee gewerkt en veel info over gekregen plus ableton live 7 demo geprobeerd.
ik vind het zelf niet zo super fijn om erin te werken (ookal weet ik nog niet helemaal hoe alles werkt etc). ik ga niet vanuit van de mensen die zeggen dat je met een mpc niet goed live kan want ik weet gewoon dat je er goed live mee kan knallen ook in de hardcore/tek wereld en lekker live je loops maken, doe er een kaospad van korg bij voor de eventuele snellere toepassing van effecten (wat veel nodig is bij die muziek, vooral frenchcore, denk aan flangers etc)
en verder is mijn budget tog egter niet hoger als die 1000 euro voor de mpc. en ableton of mpc ja ik denk dat ik me keuze heb gemaakt en voor de mpc ga. hardware is tog ook leuker om mee te werken live en een laptop is niet altijd betrouwbaar denk alleen al aan het laden van je nummers ondertussen als je druk bezig bent. stel dat je laptop gaat haperen, dat hoef je op zo een feest niet te horen(ookal is het hardcore en mensen tog vaak zeggen van dat het vastgelopen muziek is:P) maargoed, misschien nog enkele overtuigingen om toch voor de 1 te gaan?
 
mja, tis geen MPC4000, daar zou je een stuk beter live mee kunnen want die heeft wel een echte sampler aanboord......

dat iets kan betekend natuurlijk niet dat het de beste mogelijkheid is.....
Je kan ook best de alp d'huez op fietsen met een oma fiets maar ik doe het liever op een racefiets...

maar Live is toch nog 1000x beter voor live... geinig dat naampje ;)

imo
 
nee geen 4000, maar wat is er mis met mijn naam? maar wat is nou de rede voor jou dat de 1000 niet goed is voor live..?? want ik heb het gevoel dat jij gewoon zelf hem niet hebt maar lekker met ableton werkt.. en heb je uberhaupt wel eens live opgetreden ? en wat zijn de voordelen van ableton. als ik er meer op aan wil sluiten moet ik dus eerst wat shit kopen dat het via usb midi enzo kan. Mijn leraar phil mills (bekend van the nerve, een oudere band samen met junkie xl) die werkt ook met synthesizers en samplers etc en niet met ableton maar heb eerlijk gezegt niet gevraagd waarom geen ableton maargoed kan je vertellen wat de voordelen van ableton zijn vergeleken met de mpc (plus kaospad en eventueel nog synthesizer)
 
ik doelde op de naam Ableton Live, het hele concept is gemaakt voor live.

Een mpc1000, kan die net zo goed audiostrechen,fx,eq,beatrepeat,resampling?
plugins laden? synths laden?

Volgens mij allemaal niet. Kijk beats zou je prima kunnen sequencen met een mpc1000 een hele liveset wordt lastig.
 
Back
Top