Helpen jullie me even denken? Studio -> Live

Xopotl

AKA Couverts
Lid sinds
13 januari 2009
Berichten
46
Locatie
Gent
Dag iedereen, ik ben nogal een lurker op dit forum, maar ik wou nu toch even mijn vraag droppen want ik kom er niet uit.

Ik knutsel al jaar en dag tracks in elkaar in Cubase en heb ondertussen ook een relatief uitgebreidde synthcollectie.
De keren dat er in het verleden live "gespeeld" werd was dat met een laptop en eigenlijk haast volledig in-the-box met Ableton en het triggeren van loops e.d.

Dat is ondertussen al vrij lang geleden en ik zou weer op pad willen gaan en wat dingen live gaan doen. Ik zou echter graag zonder laptop aan de slag kunnen, maar toch in staat zijn om zowel loops te triggeren als externe instrumenten aan te sturen. In mijn zoektocht kom ik dan uit op het nogal grote aanbod zogenaamde grooveboxen. Er zijn duizenden filmpjes te vinden die laten zien hoe makkelijk het is om met elk van die toestellen een nummertje on-the-fly in elkaar te zetten en interessant te maken in een eventuele live setting. Wat echter, bij mijn weten, nooit getoond wordt, is hoe je van het ene "project" (track, nummer, song) naar het andere kan overschakelen. Het blijft altijd bij één "jam" en ik wil een hele show kunnen spelen.

Hebben jullie suggesties op basis van onderstaande wensen:
- productie en constructie in Cubase -> uitvoeren op hardware (hoeft niet 1 op 1 te zijn, lijkt me ook onmogelijk, maar loop-based misschien? Makkelijk kopiëren van loops naar toestel is dan wel handig)
- midi-tracks die externe toestellen kunnen aansturen en on the fly gemute en gemixed kunnen worden
- audiotracks die on the fly gemute en gemixed kunnen worden
- on the fly arrangeren van patronen
- switchen tussen verschillende "projecten" (verschillende "nummers") op een manier die naadloos spelen kan toelaten

In mijn zoektocht kwam ik vaak uit op de Octotrack, maar ik heb het gevoel dat dat toestel eigenlijk gewoon ALLES kan en dat ik er daardoor sowieso op uitkom, maar misschien is het overkill. Nogal prijzig ook, maar mocht dat de enige oplossing zijn, dan wil ik er wel voor gaan.

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk en hebben jullie wat ideeën en/of ervaring. Ik hoor het graag!
 
In mijn zoektocht kwam ik vaak uit op de Octotrack, maar ik heb het gevoel dat dat toestel eigenlijk gewoon ALLES kan en dat ik er daardoor sowieso op uitkom, maar misschien is het overkill. Nogal prijzig ook, maar mocht dat de enige oplossing zijn, dan wil ik er wel voor gaan.

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk en hebben jullie wat ideeën en/of ervaring. Ik hoor het graag!

De Octatrack MK1 valt nog wel voor redelijke prijzen, zo iets van 700 euro, te krijgen. Die kan precies hetzelfde als de MK2 dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Je hebt wel maar 8 audiotracks (of eigenlijk 7, als je een mastertrack ook gebruikt). Als je dan ook gebruik wil maken van de inputs, om externe synths die je via de 8 midi tracks aanstuurt, te 'remixen', dan heb je nog minder audio tracks beschikbaar. Dit kan wel genoeg zijn als je een beperkt aantal stems als basis gebruikt, maar het is een totaal andere werkwijze dan korte clips triggeren.

Ideaal voor live zou een combinatie van een Octatrack zijn en nog iets anders dat je als basis gebruikt, je hebt immers ook maar 2 handen alleen (neem ik aan) :)
 
Het is een beetje wat je wensen zijn én er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden... Ik heb er best wel lang over gedaan om mijn livesetup in elkaar te puzzelen. Afhankelijk van wat je nodig hebt en fijn vindt, zitten er wel vereisten aan je gear. Als ik je verhaal zo lees wil je voorgestructureerde tracks maken, remakes van de tracks die je hebt geproduceerd? Je zou ook met stems kunnen werken en kiezen welk onderdeel je live wil doen, bv. je baslijn, drums, leads, pads, of een combi van. Hoe meer individuele synths je wil aansturen, hoe sneller je setup complex wordt (en ook snel duurder). Ook moet je je afvragen hoe groot je setup mag zijn. Portabilty is belangrijk en wordt belangrijker als je ook moet vliegen e.d. Mijn case van 117x74cm en woog 45 kg. Als je in NL en omstreken blijft is dat nog wel te doen. Opbouwen van een setup moet ook niet te complex zijn als je ergens in een diep donker hol staat. Dat is geen fijn moment voor troubleshooting kan ik je zeggen.

Een octatrack en MPC kunnen heel veel. De MPC is eigenlijk een DAW in een doos, dat moet je liggen (ik vind het het gevoel van een hardware workflow in de weg staan). Ik geloof dat je de MPC kan uitbreiden met een ADAT/interface voor meer inputs. Een setup die veel kan, en makkelijk uit te breiden is. Je kan loops afspelen, drums doen, hele song structuren maken, live spelen... Als de MPC je ding is, is het een no-brainer.

Een octatrack is geen overkill verwacht ik, wel een machine waarmee je regelmatig tijd mee moet doorbrengen. In het algemeen heeft de Elektron workflow een relatief pittige leercurve, maar als je eenmaal vriendjes bent... dan werkt het ook fantastisch (vind ik iig). Het geeft denk ik iets meer een vibe van live jammen, remixen, live loopen. Beperking is dat ie maar 4 mono/2 stereo inputs heeft. Het ligt er een beetje aan hoeveel hardware synths je wil gebruiken. Ook met de OT kan je met stems werken, om zo de basis van je bestaande tracks te gebruiken.

Dan zijn er ook nog andere routes met mixers, synths, groove boxes, live loopers, external fx, midi sequencers, midi controllers, etc. 1010 bluebox/blackbox heeft interessante en compacte spullen Een dj mixer is minder compact, maar geeft ook een fijn live gevoel. Als je deze route gaat bewandelen zal je veel in manuals moeten duiken om de midi implementatie helder te krijgen. Wil je total recall per song, zodat al je gear op de juiste preset springt? Dan moeten ze dat wel ondersteunen én goed uitvoeren. Niet elk merk doet dat ook zonder de nodige problemen, andere merken juist heel erg goed. Kortom dit is niet de easy route... Ik heb m wel genomen. Ik vond het uitpuzzelen leuk. Het heeft me ook duizenden euri's gekost. Als ik het nu opnieuw zou doen, zou ik een simpeler en goedkopere route nemen, waarschijnlijk die van de OT (welke ik overigens niet heb).
 
Mijn Octatrack tijden liggen ver achte me en ik zou niet meer zonder mijn Cirklon kunnen, niet in de studio en ook niet live. Maar als ik opnieuw voor de keuze zou staan, dan denk ik dat ik misschien de Digitakt zou kopen ipv een Octatrack. Ook 8 miditracks met 4 note-polyphony en 8 sampletracks. Compacter en met een (imo) stuk vriendelijkere workflow (voor iig het samplegedeelte) dan de OT.

Ik heb jaren met een OT gewerkt als mijn main sequencer zowel in de studio als live and dat werkte prima, en vooral midi sequencing ging prima, maar het audio deel van de OT heb ik altijd bijzonder en onnodig complex gevonden. De -takt doosjes daarentegen zijn een stuk gebruiksvriendelijker gemaakt vind ik.

Verder blijft het lastig, omdat je je eigen weg een beetje moet zien te vinden. Uitvogelen wat voor jou werkt. Als ik een live set speel, gaat daar heel veel voorbereiding aan vooraf. Ik "re-sequence" mijn studio tracks voor live (terugbrengen van meer naar minder midi-instrumenten, transformeren van tracks die grote apparaten gebruiken naar kleinere, draagbare apparaten, etc.). Het draait in mijn ogen vooral ook om een goede planning van wat je wil doen.
 
Alvast dankjewel voor alle input iedereen! Ik heb wel wat om over na te denken nu. Dat een live-setup niet te complex mag zijn qua hardware had ik al bedacht, ik heb ook liever weinig gedoe bij het opstellen. Ik wil geen synths meeslepen ter decoratie. Het goed uitplannen van een liveset is iets waar ik misschien nog net te weinig had bij stilgestaan. Het is inderdaad een vrij persoonlijk iets, dus flexibiliteit van whatever toestel is vrij belangrijk denk ik (Octatrack lijkt daarin dan ook moeilijk maar flexibel, maar ik check MPC zeker ook eens met wat meer aandacht)

Momenteel Youtube aan het afschuimen om te zien welke workflow het beste lijkt te passen bij wat ik in gedachten heb.

Dankjewel iedereen. En mochten er nog ideetjes zijn, laat maar komen hé!
 
Neem je in je overwegingen ook een backup mee? Als je plotseling een probleem krijgt met je setup, show must go on. Dus iets zodat je snel verder kan, en je publiek er weinig tot niets van merkt.
 
Zoals eerder gemeld zijn er meerdere wegen naar Rome.
Het ligt er ook aan wat je zelf live kunt.
Een set voor een knoppen draaier ziet en anders uit dan iemand die keys en/of andere instrumenten speelt.
Inprincipe kun je al een live set doen met 1 apparaat.

Als je een idee voor een setup hebt is het denk ik belangrijk om ding zo aan te sluiten en dan erop leren spelen.

Zelf heb ik zo een set in aanbouw met kandidaten

- Pioneer SP16 sampler ( drums en samples en loops )
- Elektron Analog Four ( poly en bas etc...)
- 3x Volca Modular ( wellicht poly via de midiboxseq... )
- pioneer AS-1
- Boss RC500 looper
- Yamaha THR30II amp
- Gitaar, Cello, voice...
- UAFX starlight, golden, memoryboy deluxen met pitchshifter en Klon centaur.
- elctra one midicontroller

En ik zit nu vast op de Analog Four.....at een on-ding met onlogische interface.
Heb echt een hekel aan Electron maar we bijten er doorheen.
Zijn echt muziek apparaten voor excel nerds :)

Anyhow alle grappen ter zijde het word al snel complex en moeilijk te overzien.
Daarom focus ik me eerst op de Analog Four en daarna samen met de Pioneer SP16.
Als dat een beetje intuietief gaat kan ik meer elementen toevoegen.

dingen waar je over na kunt denken is switchen tussen sets.
Of moet het altijd ineenkeer doorlopen?
Wat doet de poly sounds, hoe prog je de synths live?
Hoeveel improvisatie en hoeveel voorgekouwd?

En dan kun je verder denken over wat de elementen van je track doet.

- drums
- bass
- leads
- poly
- loops

Anyhow mijn brainfart
:-)
 
Ik bedacht me net, Xopotl wat voor muziek maak je eigenlijk?

Voor de meer loop georiënteerde stylen zou een Roland rc202 of rc505 je probleem om van het ene project naar het andere te gaan misschien op kunnen lossen?
 
Ik bedacht me net, Xopotl wat voor muziek maak je eigenlijk?

Voor de meer loop georiënteerde stylen zou een Roland rc202 of rc505 je probleem om van het ene project naar het andere te gaan misschien op kunnen lossen?
Dat varieert nogal en het is echt lang geleden dat ik nog eens wat live dingen deed, dus vandaar dat ik m'n onderzoek opnieuw moet doen nu. Vroeger met computer en laptop en zo, wil nu eens zonder computer op een podium. Het eerste objectief nu is een powernoise outfit en dat is redelijk straightforward. Koppel Nord modulars en een Sherman filterbank. Daar een sequencertje bij en huppekee. In m'n hoofd klopt het. In tweede instantie zou het leuk zijn om het te kunnen implementeren in een bandsetting met drum en gitaar etc. Valt dan te bezien.

Die RC202 had ik ook al in het oog. Zag een Youtube filmpje waar seamless overgangen mee gemaakt werden.
 
Je moet denken alsof je een band bent.

Dus drums, gitaar, bas, keyboard en zang.
Je gebruikt dus apparaten die deze dingen vervangen.
Dat zijn dus zo'n 5 "groove" boxen voor een live setje.

Maar zijn apparaten die alles in 1 hebben, zoals de eerder genoemde push.
Misschien zijn we ook gek, dat we dit in ons uppie willen doen :P OK, het is te doen, ik zie het sommigen doen, maar vraag me altijd af.. waarom doe je het alleen? Centenkwestie? Ego's? zoiets.
Maar toch, met de luisteraar op nr 1, als ik mensen met enorme live-sets (bijv. Colin Bender) bezig zie dan hoor ik dat het eentoniger + langdradig is (pun intended vwb Colin).. je hebt écht maar 2 handen.

Bij deze, ookal gaat dit topic over Gear, sluit een 2e man/vrouw niet op voorhand uit (naadloze transitie van de setup persoon A naar B, is dan mogelijk, terwijl jij rustig je volgende project laadt.. tevens je backup, extra paar handen sjouwen, etc)
 
Laatst gewijzigd:
Misschien zijn we ook gek, dat we dit in ons uppie willen doen :P OK, het is te doen, ik zie het sommigen doen, maar vraag me altijd af.. waarom doe je het alleen? Centenkwestie? Ego's? zoiets.
Maar toch, met de luisteraar op nr 1, als ik mensen met enorme live-sets (bijv. Colin Bender) bezig zie dan hoor ik dat het eentoniger + langdradig is (pun intended vwb Colin).. je hebt écht maar 2 handen.

Bij deze, ookal gaat dit topic over Gear, sluit een 2e man/vrouw niet op voorhand uit (naadloze transitie van de setup persoon A naar B, is dan mogelijk, terwijl jij rustig je volgende project laadt.. tevens je backup, extra paar handen sjouwen, etc)
Waarom? Omdat het vet is, omdat het leuk is, omdat je controle hebt, omdat je kan doen wat je zélf wil... Heeft dat nadelen, jazeker. Het juist de fun om het zo te organiseren dat je het wél redt in je eentje. Als een ander er dan ook nog eens vrijwillig naar wil luisteren, des te leuker.

Met 2 (of meer) is overigens ook heel vet hoor... Dat vraagt wel echt om een andere aanpak, meer afstemming en dus altijd een andere workflow.
 
En ik zit nu vast op de Analog Four.....at een on-ding met onlogische interface.
Heb echt een hekel aan Electron maar we bijten er doorheen.
Zijn echt muziek apparaten voor excel nerds :)
't Is maar hoe ge 't ziet. Als er één bak die mijn studio nooit zal verlaten (ok, met nog een paar anderen)... dan zijn het de elektrons. Rytm, Analog 4 en Digitakt. Ik zou niet weten hoe ik zonder muziek moest maken.
 
was ook een poging to grap.
Ik ben echt net met de Analog Keys begonnen.
Hij klinkt lekker.
Eindelijk een sequencer die je lange sequences kan laten doen.
Vind hem alleen heel gebruiks onvriendelijk, raar gedrag, en bijna alles is wel een sneltoets.
Maar goed ik heb er pas een paar uur op zitten.
Is echt 100% de tegenpool van de Pioneer SP16.
Juist samen zijn ze een goed team en kun je er hele producties op maken.
Maar om hem live te gebruiken moet ik er veel meer tijd in stoppen.
 
De meest flexibele methode lijkt me om Ableton live weer op te pakken en al je loops en midi files in 1 groot projectbestand te zetten. het is een veelgebruikt systeem hiervoor dus er zijn veel tips en trucs om dit soepel te laten lopen. bijvoorbeeld tempo veranderingen tussen de nummers, loops van verschillende lengten, etc kunnen gemakkelijk in dat systeem gezet worden. ook zijn er veel controllers beschikbaar om er lekker mee te kunnen jammen als je er je draai in gevonden hebt. Uiteindelijk heb je dan amper nog het scherm van je laptop nodig.
Een wat overdreven maar daarmee niet minder leuk voorbeeld:
 
De meest flexibele methode lijkt me om Ableton live weer op te pakken en al je loops en midi files in 1 groot projectbestand te zetten. het is een veelgebruikt systeem hiervoor dus er zijn veel tips en trucs om dit soepel te laten lopen. bijvoorbeeld tempo veranderingen tussen de nummers, loops van verschillende lengten, etc kunnen gemakkelijk in dat systeem gezet worden. ook zijn er veel controllers beschikbaar om er lekker mee te kunnen jammen als je er je draai in gevonden hebt. Uiteindelijk heb je dan amper nog het scherm van je laptop nodig.
Een wat overdreven maar daarmee niet minder leuk voorbeeld:

Cool, dat is een mooi voorbeeld! Ik zie wel dit op 2:50: "The guitar is being direct monitored", dus opletten met latency. Alles boven de 10-15 milliseconde, zou ik persoonlijk heel vervelend spelen vinden.

Wat me ook opvalt: 2 man :)
 
Back
Top