Van studio naar podium, van Cubase naar Ableton Live?

Tech_A-

Muzeak-Freak
Lid sinds
14 juli 2003
Berichten
93
Locatie
In de buurt van Den Haag
Goedemiddag,

Eerst een (vrij lang) inleidend verhaal. Ik hoop met dit verhaal meer informatie te kunnen krijgen, dus lees het ff als je wil.

Ik heb tot nu toe altijd met Cubase (SX3) gewerkt i.c.m. Reason. Hiermee neem ik mijn tracks op e.d. Prima voor in de studio.

Sinds kort doe ik echter ook live performances waarbij ik
- Opgenomen tracks afspeel
- Realtime audio speel op vst's, hardware synths, zang
- Deze live audio gaat ook nog door vst effecten
- Reason hangt eraan

Direct liep ik tegen het probleem aan dat het bijna onmogelijk was om een dergelijke set in Cubase voor te bereiden. Ik had het geluk dat mijn set slechts 25 minuten hoefde te duren. Zo kon ik al mijn projecten in 1 Cubase project laden. En met allerlei slimme truukjes (zoals het ombuigen van midi kanalen naar andere midi kanelen) heb ik ervoor kunnen zorgen dat ik tijdens mijn set kon switchen van de ene track naar de andere zonder voortdurend met mijn laptop in de weer te zijn.
Deze setup was bovendien super zwaar voor mijn laptop. In Reason had ik trouwens ook al mijn projecten in één project geladen wat het nog extra zwaar maakte.

Mijn vragen:
N.a.v. bovenstaand verhaal heb ik een aantal vragen:
1. Ik zit erover te denken om over stappen op Ableton Live, aangezien ik daar alle mogelijkheden in zie die ik al heb met Cubase + goede mogelijkheden voor live performances. Echter: lost dit inderdaad de problemen op die ik hierboven beschrijf? Stel bijv. dat ik 60 minuten optreed: hoe zorg ik dan dat ik snel alle presets, synths, audio, etc. tussentijds laad. Of is het in Ableton Live eenvoudiger om bijv. al 20 projecten te laden zodat ik enkel hoef te switchen o.i.d.
(Sowieso ben ik trouwens van plan om Reason niet of nauwelijks meer te gebruiken omdat dit live niet werkt; Ik wil veel meer VSTi's gaan aanschaffen in plaats daarvan)

2. Is het mogelijk om een Cubase project op de een of andere manier te porten naar ALive? Is er een soort universeel bestandsformaat die je kunt exporteren vanuit Cubase en kan importeren in Alive?
Ik zit namelijk met enkele jaren aan opname materiaal en projecten. Natuurlijk kan ik wav file voor wav file gaan overzetten en vst's en vsti's gaan overzetten etc, maar dat is maanden werk (als ik het uberhaupt al voor elkaar krijg).

Ik hoor graag jullie ideeën hierover.

Gr,
Paul
 
Ja het is heel veel werk.
Je kan het eenvoudig houden door een vrij complete backingtrack uit cubase in live te zetten en alleen de dingen die je echt wil tweeken te programeren in live.
je kan vrij eenvoudig midiclips saven in cubase en die importeren in live.

Je zou dan langzaam je set steeds meer in stukjes op kunnen knippen zodat je echt de mogelijkheden van live gaat gebruiken, zoals de clip sequencer.
 
Dat klinkt inderdaad als een goed idee voor het doen van mijn live performances.

Aangezien ik eigenlijk geheel over wil stappen naar Live hoopte ik dat er een manier zou zijn om Cubase projecten geheel over te zetten naar Ableton zodat ik Cubase helemaal van mijn computer kan verwijderen. Nu zal ik altijd Cubase moeten blijven draaien mocht ik weer een keer aan een oud project willen werken.

Overigens denk ik dat zelfs als ik geheel overstap op Live ik nog steeds in Live altijd een 2e project zal moeten maken en vereenvoudigen op de manier die jij beschrijft.

Als andere mensen nog goede ideeën hebben? :)
 
Back
Top