Oplossing gezocht! MPC 1000 LIVE band setup met ABLETON

evertdoomernik

Ingeburgerd
Lid sinds
12 januari 2009
Berichten
61
Locatie
Oss
Hallo allemaal,

Deze week hebben we onze drummer uitgerust met een MPC1000. We lopen echter tegen een groot probleem wat misschien iemand van jullie wel kan oplossen.

We hebben een semi electronische band, met 4 muziekanten draaien op ableton en een hoop oude vintage synths, zang er bij, live drums en basgitaar.

Dit is het probleem:

De drummer speelt live op een acoustisch drumstel met triggers, de triggers worden omgezet naar midi en triggeren zo de samples in de mpc. Het probleem is echter dat hij de bassdrum triggert met zijn voet, er is dus 1 trigger waarmee we verschillende kicks willen laten horen gedurende een song.

Voorheen deden we dit met een mbase bassdrum module welke 4 programma's had, via ableton stuurden we een program change naar de module.
Dus: nummer start met prog 1 ' intro kick' , wanneer bijv het refrein komt geven we weer een program change prog 2 ' hard kick' dit werkt perfect. De snare en overige geluiden kwamen uit een spds trigger pad. De mbase en de spds worden nu niet meer gebruikt.

Omdat het geluid nu uit een apparaat moet komen (de mpc), zou je dus per song 3 of 4 identieke programma's moeten maken waarvan alleen de kick veranderd. Dit is lastig wanneer je later een aanpassing wilt maken aan 1 van overige geluiden, je moet het dan meteen 3 of 4 keer doen.

Is er een slimmere manier voor?? kun je pads muten via midi op een mpc. kun je programma's maken die slechts een gedeelte van je patch schakelen. Help iemand.

Groeten,
Evert
 
Het is al weer een jaar geleden dat ik een MPC1000 had, maar volgens mij moet dat kunnen. Kenners, please correct me if I'm wrong. :)

Op de MPC zelf kun je in een song voor iedere track in principe een ander program gebruiken. Je hebt dus een track met de triggerkick en een track met de sounds die hij op de pads aanslaat in één song. Dus wissel de song en je hoeft alleen het program van de kick te wijzigen. Het andere pad program kun je gewoon weer aan dezelfde track toewijzen zonder iets te veranderen.

Het verwarrende zit hem dus in de benaming: met een program change van je laptop verander je dus de song/sequence en niet de programs die in een song/sequence zitten.
 
Bedankt voor je reactie, ik ga dit zeker proberen.
Op dit moment heb ik het opgelost met een programchange op de trigger module(dm5). Ieder programma heeft zijn eigen toewijzing kick trigger>noot nummer. Elk programma stuurt zijn eigen noot nummer naar de mpc. Daar heb ik 4 pads gereserveerd voor de verschillende bassdrums.
Het nadeel is dat we bij elk programma van de akai, de zelfde bassdrums moeten instellen.

Groet,
Evert
 
Back
Top