Zeer klein diy project ... simple distortion

OK, te gek. Bedankt heren, vanmiddag even zo'n germaniumpje halen dan.
(Ik begin het langzaam aan te snappen)
Dat "schakelbaar smerige filter" ziet er ook spannend uit, Hilltree. Leuk dat er nog mensen bestaan die iets voor niets doen!

Dit ziet er ook leuk uit trouwens:
http://www.newtone-online.nl/?Projecten
 
leuke spullekes van newtone hele geschikte kerel ook.
 
Sorry voor de kick, maar ik vroeg me af of je zo'n simpel DIY'tje ook stereo kan maken.
En dan als t kan met 1 potmetertje, zodat de instellingen voor beide kanalen écht hetzelfde zijn..

(En waar je je activiteits-led kan plaatsten, als je m met een schakelaar wil gebruiken. Kan dat gewoon achter de diode?)
 
Stereo is niet echt moeilijk.
Gewoon het hele ding 2x maken , en met een stereo potmeter gaan werken.
ALPHAST.jpg


Een led om te zien of die werkt ?
Dan moet je een 2 voudige wissel schakelaar hebben.
2 wissel contakten om dit schemaatje uit jou signaal te gooien, en 1 wissel om jou ledje te schakelen.
Bedenk zelf maar eens hoe je dat moet doen ;)
succes..............
 
mja..zo iets dus.
De schema van jou is voor een mono signaal.
Je kunt mijn circuit ook enkelzijdig uit het signaal halen [dus alleen schakelen aan de in of output]
Overigens mijn circuit heeft geen voedingspanning nodig.
nog een tip , bij 9 tot 12 volt voor het ledje moet je een weerstandje hebben rond de 3Kohm /4Kohm [kilo ohm]
 
aarrgghhhh

aarrgghhhh

Hello gasten,

Ik ben vanmiddag eindelijk begonnen, maar helaas komt er geen geluid uit! Ik heb hem aangesloten als op het schemaatje. Wat heb ik verkeerd gedaan? De batterij werd best warm trouwens...

("Leek" dekt de lading niet, ik heb alleen op het internet gelezen...)

Heb ik de batterij verkeerd om aangesloten? Of zit het hem in de in/outputs?

Alvast bedankt!!


S.
 

Attachments

  • soldeer.bmp
    681,4 KB · Bekeken: 85
Misschien heb je de diode verkeerd om geplaatst? Een diode heeft een polariteit en als je deze verkeerd om aansluit sluit hij in jouw geval je batterij kort. En dan wordt ie idd warm.

[Edit] *wordt wakker* Batterij? Ik zie helemaal geen batterij in het schema!! Lijkt me ook niet echt de bedoeling om hier een batterij op aan te sluiten. [/Edit]
 
Misschien heb je de diode verkeerd om geplaatst? Een diode heeft een polariteit en als je deze verkeerd om aansluit sluit hij in jouw geval je batterij kort. En dan wordt ie idd warm.

[Edit] *wordt wakker* Batterij? Ik zie helemaal geen batterij in het schema!! Lijkt me ook niet echt de bedoeling om hier een batterij op aan te sluiten. [/Edit]

haha, lekker slim! nouja, alle begin is moeilijk... bedankt in elk geval :)
 
Nog even een klein vraagje over dit projectje:
Is er qua klank veel verschil tussen een OA685 en een OA705?
(Lees: Heeft het zin om beide in te bouwen met een schakelaar ertussen?)
 
jeps.. elke diode klinkt weer anders.
Dus probeer verschillende types.

Het werkt het beste als het signaal wat voorversterkt is, dus na een preamp.
[verwacht er niet TE veel van]
 
Ik kan me vergissen zo na een hele dag vanalles gedaan te hebben, maar volgens mij gaat hij met 2 diodes in serie minder afkappen.
 
Tenzij ik verkeerd redeneer wel ja. Mijn redenering is: 1 diode kapt (nuja) alles af boven zijn spanningsval, pak 0,6V. 2 in serie zullen dus pas afkappen bij alles boven 1,2V

Met de potmeter mix je wet en dry. Maar om de intensiteit van het effect zelf aan te passen, gaat het erom hoeveel % van het signaal door de diodes beïnvloed wordt. Dat kan je aanpassen door meer of minder voor te versterker, of dus door meer dan 1 diode in serie te gebruiken.

Overigens kan het ook helpen om een diode in andere richting parallel aan de diode te plaatsen. Dan wordt ook de negatieve helft van de golf afgekapt. Je zou denken dat dit nog smeriger klinkt, maar doordat de golf dan weer wat symmetrischer is, klinkt het vaak properder.
 
Hoe sterk is je ingangssignaal? Als het redelijk hard is, dan neemt een Ge diode nog steeds redelijk veel weg. De ene diode zal ook ranziger klinken dan de andere. Germaniums klinken wat afgeronder dan Si, maar anderzijds hebben ze een lagere drempel dus zullen ze meer ingrijpen.

Experimenteren maar! Veel succes ermee, en laat weten wat je bevindingen zijn.
 
Stereo is niet echt moeilijk.
Gewoon het hele ding 2x maken , en met een stereo potmeter gaan werken.
ALPHAST.jpg


succes..............

Kan dit geen kwaad? wijken de kanalen dan niet van elkaar af omdat ieder component zijn tolorantie heeft?
 
Back
Top