Hardware of software of toch een combinatie, wat doen jullie?

Ik gebruik 99% van de tijd software voor het produceren van mijn muziek.

Hardware, met name vintage, klinkt nét iets beter dan software, maar ik vind het gedoe van takes opnieuw opnemen niet opwegen tegen het gemak van software. En daarbij klinkt software tegenwoordig zo goed dat er bijna geen verschil meer te horen is. Zeker niet in de mix.

Maar ik heb over de jaren heen wel een leuke collectie opgebouwd van hardware synths. Die gebruik ik vooral om mee te jammen. Ik heb ze dan ook vooral omdat ik het leuk vind om te hebben, omdat ik nu eindelijk de synths kan kopen waar ik als klein jochie van droomde.
 
100% software sinds 2 jaar, 100% tevreden.
-Geen midisync issues (en midi offsets tussen verschillende HW synths onderling
-Geen midi-jitter
-Alles 100% alligned tussen de verschillende SW synths/FX
-Geen rare clockschakelingen op de HW delays timedivisies
-Geen HUM
-Geen groundloops
-Geen kabels
-Lekker compact
-alles onder je handen of je nu 1 0f 1000 software plugs gebruikt
-Hoef niet heel de studio door te rennen om tweaks te doen op spul zonder midi/remote editors
-Geen slijtage aan audioinputs.outputs zoals loszittende/slecht geleide contacten
-Lekker koel man
-Geen 2 regelige LCD displays
-Geen kraakjes als je aan knoppen draait
-Geen onderhouds downtime voor je ouwe vintage bak, waardoor je hem weer 6mnd moet missen
-Geen tuningsproblemen
etc
 
nm, geen zin in allerlei gefortificeerde discussies
 
Laatst gewijzigd:
De consensus lijkt zo'n beetje te zijn: hardware om lekker mee te spelen, software om ook echt iets voor elkaar te krijgen. Ik val ook in die categorie.
 
Vroeger was er alleen maar hardware en een bandrecorder en daar werden verrassend mooie stukken mee geproduceerd. Ik denk soms met weemoed aan die tijd terug. Tegenwoordig kan alles sneller en nog sneller met de computer en software, maar heeft dit vergeleken met vroeger ook geleid tot een kwantumsprong in de kwaliteit van tegenwoordige muziekstukken? Het meeste gebeurt toch in je hoofd.

Voor mij maakt het niet uit.
Ik maak tegenwoordig net zo graag muziek met mijn hardware (MPC en HW synths) als met software op mijn laptopje (DAW). Uiteindelijk landt alles sowieso in de computer.
 
De consensus lijkt zo'n beetje te zijn: hardware om lekker mee te spelen, software om ook echt iets voor elkaar te krijgen. Ik val ook in die categorie.
Mijn hobbie is juist het bedenken en bouwen van syth hardware, en niet zozeer het maken van muziek. Alhoewel ik dat steeds leuker begin te vinden..
En dáár heb is weer een pc voor nodig.
 
Hardware houden viel niet te combineren met woonruimte ivm werk (dienstwoning) en onze kids. Vorig jaar, na vele jaren voor het eerst weer aan het muziek maken geslagen en een Arturia controller keyboardje gekocht en dat werkt uitstekend samen met Ableton en Garageband. Gelukkig heb ik nog een K-Station over, want hardware blijft mijn voorkeur. Hands-on; het experimenteren gaat gewoon beter voor mij. Sliders...knoppen. Heerlijk.
 
heeft dit vergeleken met vroeger ook geleid tot een kwantumsprong in de kwaliteit van tegenwoordige muziekstukken?
Nee, maar wel in de kwantiteit. En het leuke aan kwantiteit is dat er zo ontiegelijk veel is dat de kans dat er per ongeluk pareltjes tussen zitten (op wat voor manier dan ook) stiekem toch ook meegroeit.

Groet,
Sad "glas is halfvol" Bunny :P
 
Ableton Live Suite 11 en Push 2 hier. Softsynths Diva, TAL Bassline, U-NO, en een hele hoop waanzinnige M4L devices. Echt, er is zo veel wat waanzinnig klinkt. Verder een DFAM omdat dat ding fakking hard is, voor het pielen een Microfreak, voor de acid een TD-3 en er staat een Korg NTS-1 maar ik weet eigenlijk niet waarom ik die heb. Ik was hard op weg om in een eeuwige loop van klooien en pielen terecht te komen met hardware, en Ableton/Push heeft me daar echt uit gehaald, het is even wennen maar Push 2 geeft me het gevoel van hardware en de software houdt me productief. Qua sounds mis ik niks. Ja, de Neutron was een absoluut basmonster maar Diva...wow. Net zo goed Beter.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top