Hardware of software of toch een combinatie, wat doen jullie?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.062
Locatie
Apeldoorn
Ik was eigenlijk altijd meer iemand van de hardware en Ableton of vroeger Studio One was dan de daw waarin ik opnam en daarnaast gebruikte ik ook wat vst's/plugins.
Maar sinds Live 11 met de extra plugins die er toen bijkwamen en de hoeveelheid M4L plugins en het gegeven dat je zo makkelijk allerlei parameters kunt mappen op je controller merk ik wel dat ik minder m'n hardware gebruik.
Nog steeds vind ik aan de knoppen draaien erg leuk maar puur voor sounddesign kan ik ook met Live 11 en M4L steeds beter uit de voeten en het zou zomaar 'ns kunnen dat ik op een gegeven moment nog wat hardware verkoop en dan misschien met aan een stuk of drie synths en een klein eurorackje erbij eigenlijk wel genoeg heb, zeker ook nu Live en eurorack zich steeds beter laat combineren.
Ik wil daarbij wel aantekenen dat als ik bijv met de contest of sommige andere momenten trackgericht bezig ben ik eerder de software pak en dat de hardware toch vooral aangezet wordt als ik wil pielen en klooien en lekker experimenteren met sounds zonder dat daar nou meteen resultaat uit moet komen.
Hoe gaat dat bij jullie?
Gebruiken jullie steeds vaker vooral je daw met plugins of zit je steeds meer achter je hardware of is het de combinatie die voor jou toch het beste werkt of verschilt dat net als bij mij per situatie?
 
Ik gebruik een combinatie van hardware en software, beetje afhankelijk van wat ik wil doen. Ik vind hardware over het algemeen leuker om mee te werken vanwege het tactiele en directe (knoppen draaien), en daarnaast vind ik analoge synths toch nog steeds wel lekkerder dan (VA) VSTs. En gewoon gaaf ook, zo'n groot hok met toetsen en knoppen. Ik heb ook wat oude romplers die ik leuk vind juist vanwege hun imperfecties- oud met weinig geheugen dus veel trukerij om met weinig samplemateriaal toch nog goede sounds te bouwen, dat geeft toch weer een karakter dat je niet uit de meeste moderne 'hifi' plugins haalt. Maar die bedien ik toch vooral met editors dus daar is de hardware minder belangrijk. Mijn effecten haal ik deels uit hardware en voor het overgrote deel uit software. Analoge / tape delays in hardware klinken beter dan de emulaties op software, maar ik vind dat er ook heel veel goede delay, reverb en andere fx plugins zijn die ik ook veel gebruik. Verder heb ik nog een Push 2 aan Live hangen die ik vooral gebruik als drumcomputer/step sequencer in combinatie met de drumracks, maar ook soms om parameters van plugins mee te bedienen. En nog een simpel midikeyboardje.

Ik doe sowieso alle routing, sequencing, recording en mixing via Live. Synth VSTs gebruik ik de laatste tijd niet zo veel meer omdat ik liever met hardware werk, al gebruik ik bijvoorbeeld Kontakt wel weer veel voor sample libraries. Als ik iets moet maken voor werk/opdracht pak ik echter wel meestal VSTs omdat die sneller werken, makkelijker zijn om met projecten mee te saven (mocht je later nog eens een variant nodig hebben) en de populaire sounds voor het grijpen liggen. Omnisphere en Avenger zijn hier bijvoorbeeld zeer geschikt voor.
 
Combinatie van soft en hardware, beide heeft zijn eigen voordelen. Ik gebruik Ableton live, Max msp en Eurorack. Daarnaast nog wat losse zaken als een sampler en een drummachine.

Zo kan ik met en zonder computer werken aan diverse dingen. Ik kan simpelweg de laptop pakken en wat ideeën gaan schetsen of werken aan tracks. Anderzijds kan ik ook makkelijk de Eurorack erbij pakken en wat gaan patchen. Maar net waar ik zin in heb. Of wat ik wil bereiken. Ik werk wel steeds gestructureerd , niet meer zoals voorheen gewoon gaan zitten. Ik verdeel het in experimenten , opnemen en afronden. Daarnaast werk ik aan Max msp patches en sample libraries. De continuïteit van het werken aan muziek is belangrijker geworden dan of het gedaan wordt met hard of software.
 
ik gebruik het liefste vst's, alhoewel ik ook best veel hardware synths en effecten heb. Maar VST's vind ik gewoon uitdagender en je kan er meer mee, zeker in ableton waar je gewoon je eigen instrument chains kan bouwen en zo min of meer zelf je synths ontwerpt.

En dat kan best ver gaan door bijvoorbeeld in de korg opsix vst je eigen synth model te ontwerpen, die door bijvoorbeeld de Sem filter van arturia te gooien, vervolgens die door de Coldfire distortion en daarna een eternity delay en een valhalla reverb en dat als instrument saven. Dan heb je een beest van een synth ontworpen waarin je vervolgens dan 64 midi controllers mapped voor de handson control.

Dat soort dingen kan gewoon niet op een hardware synth. Dus vandaar dat ik het liefst met VST werk.

Voor handson control heb ik hier een behoorlijke hoeveelheid midi controllers, mijn basis controller setup is:
- Ableton push 2
- Native Komplete Keyboard
- Midi fighter Twister
- ipad controller

Op die manier heb je zoveel handson control en via die mapping kun je gewoon alles controleren in zo'n chain en je ziet gewoon op je scherm wat je bedient. Superhandig, maar zeker niet goedkoper als bijvoorbeeld een hardware synths.

De hardware gebruik ik met name als source indien van toepassing. Bijvoorbeeld een korg modwave of een virus ti die zijn perfect als sound sources in zo'n chain te gebruiken.
 
Ik vind harware synths vaak leuk layeren met vsti's
Een aantal dingen heb ik bewust als hardware gekocht voor het geluid.
Analoge saturatie blijft een ding voor mij. Soms mix ik af op een analoge mixer en gebruik ik ook hardware fx, compressoren enzo.
Of een vst door een cabinet halen en goed uitmicen geeft leven.
Roland P330 rhodes klinkt geweldig door een cabinet.
Dus ja ik gebruik ook veel pre-amps en mics. Meestal 2 mic's per cabinet. En 2 cabinets voor stereo.
Het is een gedoe maar ja alles voor een lekker en uniek geluid.

De laaste tijd staat mijn DAW uit en speel ik meer gitaar of maak ik dingen met een SP16 sampler en een synth eraan.
Maar goed zodra er een goed idee is gaat de DAW aan om het uit te werken.
Ik wil nog wel wat verder uitdunnen want eerlijk het is wel een gedoe om alles goed aan te sluiten en dan ook direct te kunnen gebruiken.
In de kast zetten werkt ook wel.

Maar goed ik kan niet alleen op een DAW werken ivm met instrumenten / amps en mics.
Drums, gitaar, kalimba, percussie, zang, potten en pannen, bas, cello .....das toch ook hardware.

Maar goed stel je voor dat je in de bak beland omdat je Mark Rutte beledigt.
Dan is een laptop met keyboard en headphones toch prima?
 
Maar goed stel je voor dat je in de bak beland omdat je Mark Rutte beledigt.
Dan is een laptop met keyboard en headphones toch prima?
In veel gevallen wel ja. Met een DAW, wat goede plugins en sample libs en een fijne controller kun je in principe ook alles. Maar voor mij is de gear ook een belangrijk deel van de hobby, ik vind het gewoon mooi spul allemaal.
 
Voor mij vullen beide elkaar aan qua 'nut, functie en beleving'.
Het doel is meestal wel anders.
De hardware setup gebruik ik vooral om lekker te jammen.
Dat 'kan' dan opgenomen worden en tot iets van een track leiden, maar soms is het gewoon lekker dingen proberen tot in de late uurtjes.

De DAW is zelden een speeltuin, maar bijna altijd gericht op het maken van een track.
Soms wordt er ook hardware opgenomen, maar dat hangt er net van af of ik een specifiek geluid in gedachten heb.
VST's gebruik ik vrij weinig, omdat Reason zelf al heel fijne instrumenten heeft (de meeste VST's heb ik weer van de PC afgegooid)

Wat ik merk is dat inspiratie vaak wel in één van beide omgevingen te vinden is.
Dus als ik vastloop in de hardware setup, dan kan ik me juist wel weer zetten tot een potje DAWen en andersom.

Wat ik ook merk, is dat kennis van beide omgevingen echt een verrijking is voor mij.
Zeker in Reason (wat voornamelijk een kopie van hardware qua manier van werken), kan ik bijv. de beperkingen die ik ervaren heb bij een eerdere jam goed inzetten in hoe ik het 'wel' wil doen in de DAW (waar alles ongeveer wel kan).
En omgekeerd zie ik met regelmaat nieuwe mogelijkheden in de hardware setup als ik iets heb ontdekt in de DAW.
En dan heb ik het vooral over 'hoe' ik een bepaald geluid of effect kan produceren en dat ik beter kan bedenken wat lekker zou moeten klinken, omdat ik beter weet wat er in de toolbox zit.
 
Zou wel wat hardware willen hebben, zoals een analoge synthesizer en wat hands-on midi controllers, maar doordat ik geen vaste woonplek heb die ik alles met de laptop. Ben daar nu wel aan gewend geraakt, maar ondanks dat zou het fijn zijn om wat om me heen te hebben om lekker geluid te maken zonder de muis.
 
Ik heb 3 setups, al staat niet alles aangesloten.

Een analoog gebeuren voor het betere pielwerk
Een VA gebeuren voor het nog betere pielwerk.
En een software setup voor als ik echt productief wil zijn en het beste resultaat wil.

Het is maar net waar ik zin in heb, ik zou eigenlijk niks hiervan willen missen, al is het misschien een beetje dubbelop, vandaar dat er wat analoog spul uitmag, hoewel ik nog twijfel.
 
Ik heb allerlei combinaties in gebruik afhankelijk van het doel. Producties maak ik in de DAW (Ableton) met plugins. Freaken en experimenteren doe ik met een paar analoge bakjes en een Nord modular G2X als centrale. En dan heb ik de Seaboard Rise49 gekoppeld aan mijn iPad als een stand-alone live setup, daarin draai ik op AUM met SWAM plugins, dat is meer pseudo akoestisch werk.
En last but not least gebruik ik een Nord Stage 3 voor live rockband werk. En als piano.
Wat een mooie tijd leven we in qua mogelijkheden:)
 
Ik maak eerst loopjes in m'n MPC, soms synthbassjes erbij en soms niet. En als k t idee heb dat t loopje goed is, dan exporteren naar wavs en verder uitwerken in Reaper. Wel zo makkelijk als je met vocalen werkt.
 
Hardware en software in perfecte symbiose. Ik krijg heel veel inspiratie van sounds maken en melodieën spelen op hardware synths. Dat is echt het hands-on gebeuren en dan later werk ik het uit in een DAW. Ik combineer vaak hardware synths met softwarematige instrumenten. Ik heb een aantal effect pedalen maar het merendeel van de effecten die ik gebruik zijn allemaal in the box. Ik layer ook vaak een hardware synth met een software synth op mijn computer en dan lekker componeren en spelen. Ik neem meestal niets op van dat soort sessies.

Ik vind dat de integratie van synths en computers beter kan. Een aantal fabrikanten die dat wel goed doen zijn Modal, IK Multimedia en voor sommige Korg synths. Ronduit waardeloos: Roland.

Maar zelfs met een slechte hardware/software integratie is het nog steeds een zegen om met deze apparaten te werken. MIDI werkt fantastisch en houd alles lekker in sync. Audio digitaal registreren is geen enkel probleem. Een XR18 geeft je 18 kanalen audio over USB... waanzinnig. Ik ben het met NicoNoise eens dat het een geweldige tijd is voor muziek technologie. Je hebt nu thuis staan waar je vroeger een studio voor moest huren.
 
Voor mij is het een combinatie. Ook speelt mee dat er zo veel goede midicontrollers zijn tegenwoordig dat je geen muis meer hoeft aan te raken. Dus wat voor geluidsbron ik gebruik is afhankelijk van mijn stemming. Het nadeel van VSTs vind ik alleen dat ik veel nieuwe uit probeer waardoor ik niet vaak verder kom dan wat presets. Met hardware heb je die verleiding wat minder en ga ik voor mijn gevoel dieper een synth in.

Waar ik geen geduld meer voor heb is uitgebreid sequencen in een DAW. Dit trekt alle inspiratie uit me. Liefst trigger ik alles live. Het geeft mij heeft meeste het gevoel dat ik echt met mijn oren en muziek bezig ben, het nadeel is wel dat je niet echt consistente resultaten kunt verwachten. Ook kun je dan minder complexe composities maken, maargoed, voor simpele techno/ambient is het prima.
Misschien dat ik de toekomst wel weer naar een soort multi-track setup ga (de XR18 is daar idd perfect voor).
 
Geluidsbewerking is het enige dat hier met de PC gebeurd:
  • audio mastering suite;
  • knippen, bewerken, normaliseren en genereren van WAV-bestanden;
  • converteren van WAV-bestanden naar MP3-bestanden.
Daarnaast is de Roland Cloud Manager in gebruik voor wat aankopen/management omtrent de Roland MC-707 Groovebox.

De rest van de studio is momenteel hardware gebaseerd. Zie Studio | Droomsfeer voor meer info.
 
In veel gevallen wel ja. Met een DAW, wat goede plugins en sample libs en een fijne controller kun je in principe ook alles. Maar voor mij is de gear ook een belangrijk deel van de hobby, ik vind het gewoon mooi spul allemaal.
ja natuurlijk. bedoel niet alleen dat alles kan maar meer dat het spel wat we leuk vinden ook met een minimale setup al gespeeld kan worden.

ik vind ook dat veel hardware synths naast interface ook gewoon kwa klank veel te bieden hebben.
 
Ik vind de mogelijkheden van software ongekend en niet zelden indrukwekkend.
Toch maak ik er beperkt gebruik van.
Ik gebruik wel software om m'n (met hardware) opgenomen tracks tot een nummer te mixen, maar mijn studio is over het algemeen computervrij.
Als ik de computer al in de studio gebruik is het meestal om een apparaat te updaten of editen.

Apps zoals Animoog en VCV rack vind ik echt geweldig, maar ik gebruik het eigenlijk alleen als ik niet in de nabijheid van mijn studio ben.

Ik heb dus niets tegen software en heb er in het verleden ook dikwijls gebruik van gemaakt, maar ik vind het werken met de hardware die ik heb ongelooflijk fijn.
De mogelijkheden die de instrumenten in mijn hok mij bieden zijn beperkt vergeleken met sommige software, maar bieden mij meer dan ik uberhaupt aan kan.
Om meer en complexere mogelijkheden zit ik dus vooralsnog niet verlegen.
Mijn voorkeuren zijn de loop der tijd verlegd naar hardware. Daar waar ik het vroeger prima vond om een instrument voornamelijk te kunnen bedienen is het nu een harde eis dat een instrument volledig bedienbaar moet zijn op het apparaat zelf.

Wat daarin ook meespeelt is dat de ondersteuning van software veelal van tijdelijke aard is en op een gegeven moment compatibiliteit een issue wordt.
Bovend heb je er meestal een flink systeem voor nodig.
 
Ben in de loop van de jaren van hard en software gebruiker helemaal gemigreerd naar enkel hardware.
cubase 4 staat letterlijk al een jaar of 3 uit.
Ik speel nu eenmaal graag live met handen en voeten.
productie interesseert me helemaal niets en laat me koud.

dus 100% hardware nu en private live improv sessies met vrienden.
 
Hier alleen hardware en inmiddels is alles ook wel vintage, op de Elektron spullen en de Matriarch na dan. Is zo gegroeid omdat ik al genoeg tijd achter een beeldscherm doorbreng en ik vind het het ook wel best zo. Een purist ben ik dan weer niet want ik weet dat je met software de mooiste dingen kan maken en het heeft ook veel voordelen (altijd totale recall etc.) maar ik vind het ook wel weer wat hebben, zo'n hok met synths en drumcomputers en alles wat erbij komt. Opnemen doe ik met een harddiscrecorder waarop ik dan nog wat kan editten, maar dat is het dan ook wel. Daarna nog een beetje masteren (ook met hardware dus) en op DAT en CD.

Eigenlijk heb ik gewoon een zwaar antieke studio dus :D
 
Back
Top